Kysymyksiä ja tietoa korjauksesta, virityksestä, kuristusten poistosta, huollosta yms.

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu vain tekniikkaa käsitteleville aiheille, muut aiheet kuuluvat yleiskeskusteluun!

Tällä alueella keskustellaan tekniikasta yleisellä tasolla. Huomaathan että tekniikkakeskusteluille jotka koskevat vain kaksi- tai nelitahtisia malleja on omat alueensa!

Re: 2-tahti kevytmoottoripyörän koneremontti

18.10.2011 17:13

Asia selvä. Saako mp-racingiltä tai jostain muusta liikeestä nuo laakerit ns. pakettina vai tilataanko kaikki erikseen? Tuleeko halvemmaksi jos löytää laakerit esim. Vuorenmaasta tai jostain muusta firmasta mistä noita laakereita saa vai onko ne laakerit sellasia et ne on erikoisempia?
Entäs kytkinlevyt ja jouset. Onko niitä mitään järkeä mennä vaihtamaan? Kumminkin näytti vielä ihan toimivilta.

Re: 2-tahti kevytmoottoripyörän koneremontti

18.10.2011 17:20

jonitzi kirjoitti:Asia selvä. Saako mp-racingiltä tai jostain muusta liikeestä nuo laakerit ns. pakettina vai tilataanko kaikki erikseen? Tuleeko halvemmaksi jos löytää laakerit esim. Vuorenmaasta tai jostain muusta firmasta mistä noita laakereita saa vai onko ne laakerit sellasia et ne on erikoisempia?
Entäs kytkinlevyt ja jouset. Onko niitä mitään järkeä mennä vaihtamaan? Kumminkin näytti vielä ihan toimivilta.



Hae vuorenmaasta saat halvalla.

Re: 2-tahti kevytmoottoripyörän koneremontti

18.10.2011 20:10

jos samalla virität ,,on sama kytkin uusia ;) itse uusisin tuon samalla vaik en virittäiskään

Re: 2-tahti kevytmoottoripyörän koneremontti

18.10.2011 21:34

Mitäs sitä hyvää hukkaan heittämään? :) Kuitenki niiden loppuessa ei tuu mitään vaurioo tai matka katkee. Uudet on helppo kytkinkopan takaa vaihtaa.

Re: 2-tahti kevytmoottoripyörän koneremontti

18.10.2011 22:02

ei täs kukaan puhunut et ne hukkaan heitetään ;)

Re: 2-tahti kevytmoottoripyörän koneremontti

23.11.2011 22:48

Nyt ku sain vihdoin ja viimmei aikaseks ottaa laakerit irti lohkoista ja huomenna pitäs uusia mennä ostamaan. Olikohan vetoaksilan laakeri missä oli ulkokehässä millin levyinen ura joka kiersi koko kehän, niin onko sillä joku merkitys että uudessakin laakerissa pitää olla saman lailen ura vai?

Re: 2-tahti kevytmoottoripyörän koneremontti

24.11.2011 18:43

Ei tietenkään, ellei siinä ole lukkorengasta.

Re: 2-tahti kevytmoottoripyörän koneremontti

19.1.2012 20:09

Nyt on vaihdettu uus sylinteri + mäntä. Mitäs alakerrasta kannattaa vaihtaa ? Ajettu 45tkm.
Vissiin kampura laakereineen ? + tasapainoakselin rattaat.

Mist sen näkee et kui saatana väljä se alakerta on ? Jos on. Tuskimpa on ku todennäkösest joku entisist omistajist kyl väkisinki tehny alakerta rempa enne tota 45tkm :P

Re: 2-tahti kevytmoottoripyörän koneremontti

19.1.2012 20:38

Ei kampuraa mun mielestä tartte vaihtaa, kiertarin pitäs riittää+petarit+vetoakselin laakerit, kytkimenpainelaakeri. Riippuen kunnosta niin voi olla et neulalaakerit kans.

Re: 2-tahti kevytmoottoripyörän koneremontti

20.1.2012 13:51

Koht alkaa koneen kasaus, miten ootte kiristäny noi koneen isot mutterit, eli kytkimen ja kampiakselin se iso mutteri? Käsivoimilla jostain kiilaamalla vai miten? Kun ei oikein pulttipyssylläkään kehtais paukuttaa kun saattaa käydä köykäsesti.. :s

Re: 2-tahti kevytmoottoripyörän koneremontti

21.1.2012 2:42

junionni kirjoitti:Koht alkaa koneen kasaus, miten ootte kiristäny noi koneen isot mutterit, eli kytkimen ja kampiakselin se iso mutteri? Käsivoimilla jostain kiilaamalla vai miten? Kun ei oikein pulttipyssylläkään kehtais paukuttaa kun saattaa käydä köykäsesti.. :s

pyöritä ne kässin kiinni ja laita kone kiinni pyörään, sitten ketjut paikalle, vaihe päälle jarrupohjaan ja räikällä kiinni ! ;)

Re: 2-tahti kevytmoottoripyörän koneremontti

21.1.2012 11:34

Laita kolikko siihen ensiövetorattaan ja kytkimen sen ison rattaan väliin. Joku 5-senttinen, se on sen verta pehmeetä ettei riko mitään, mut kumminkin sen verta kovaa et pitää rattaat paikallaan. Mitossa ainakin rattaat kesti eikä ollu mitään ongelmia miksei olisi kestänyt.

Re: 2-tahti kevytmoottoripyörän koneremontti

21.1.2012 16:53

Käyttäkää pulttipyssyä ni ei tartti patentoida, vaihelaatikkokaa ei kuulemma tykkäis tosta takarenkaan lukitsemisest kone kiinni.

Re: 2-tahti kevytmoottoripyörän koneremontti

21.1.2012 17:25

junionni kirjoitti:Koht alkaa koneen kasaus, miten ootte kiristäny noi koneen isot mutterit, eli kytkimen ja kampiakselin se iso mutteri? Käsivoimilla jostain kiilaamalla vai miten? Kun ei oikein pulttipyssylläkään kehtais paukuttaa kun saattaa käydä köykäsesti.. :s

Pistä vauhtipyörä kiinni ja tee linkin kaltainen työkalu, jolla voit kiristää mutterit kampuran kumpaankin päähän : http://nyscooterclub.com/forum/viewtopi ... =5&t=14593
Kampiakselin voi lukita näinkin: http://www.dansmc.com/torque4.JPG (puupalikat suositellumpia)

Kytkimen keskiosaan vähän vinkkiä..

http://www.motocrossparts.co.nz/images/ ... 1_1462.jpg
http://www.vfrdiscussion.com/forum/uplo ... 215863.jpg
http://scooterparts4less.com/web_gas/ro ... holder.jpg

Re: 2-tahti kevytmoottoripyörän koneremontti

30.1.2012 9:51

Tietääkö joku jonkun liikkeen tai koneistamon Kuopiossa, missä saisi vaihdatettua kiertokangen? :P