Kysymyksiä ja tietoa korjauksesta, virityksestä, kuristusten poistosta, huollosta yms.

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu vain tekniikkaa käsitteleville aiheille, muut aiheet kuuluvat yleiskeskusteluun!

Tällä alueella keskustellaan tekniikasta yleisellä tasolla. Huomaathan että tekniikkakeskusteluille jotka koskevat vain kaksi- tai nelitahtisia malleja on omat alueensa!

Re: 2-tahti kevytmoottoripyörän koneremontti

13.5.2011 17:37

Mikähän on vikana kun vaihdoin husseen laakerit ja kampiakselin ja nyt koneesta kuuluu semmonen ulina?

Re: 2-tahti kevytmoottoripyörän koneremontti

13.5.2011 20:15

--Ålli kirjoitti:kummin päin männän rengas tulee kun mäntä on jo kiertokangessa kiinni?? N-ylös vai alas? :)

Minä vielä varmistan, että tosiaan se teksti ylöspäin. Yleensä se on N.

Re: 2-tahti kevytmoottoripyörän koneremontti

17.5.2011 19:38

Tämmöne tyhmä kysymys, mutta onko normaalia että tollane c3 välyksellä oleva laakeri ns. "resoinoi"? Laitoin laakerin näsärin kampuraan ja kampuran kiinni lohkoon, on todella nätisti ja pohjassa. Mutta kädellä ku pyörittää ni välillä sellai "sakkaa". Eli täräjää ja hidastuu. Veikkaisin kyl et on normaalia ku tos on c3 välys ja en oo tiputtanu/lyöny millään tota kertaakaan. Ja lämmityskin tapahtunu iha vaa kuumailmapuhaltimel.

Re: 2-tahti kevytmoottoripyörän koneremontti

20.5.2011 20:04

LaneKit kirjoitti:Tämmöne tyhmä kysymys, mutta onko normaalia että tollane c3 välyksellä oleva laakeri ns. "resoinoi"? Laitoin laakerin näsärin kampuraan ja kampuran kiinni lohkoon, on todella nätisti ja pohjassa. Mutta kädellä ku pyörittää ni välillä sellai "sakkaa". Eli täräjää ja hidastuu. Veikkaisin kyl et on normaalia ku tos on c3 välys ja en oo tiputtanu/lyöny millään tota kertaakaan. Ja lämmityskin tapahtunu iha vaa kuumailmapuhaltimel.


C3 laakereissa tää välys on alunperin tehty niin, että se kestää kuumissa olosuhteissa. Kuulalaakerit laajenevat lämmetessään, ja väljyydellä estetään kiinnileikkautuminen, ja kuvailemasi väljyys laakerissa on merkki siitä, että se toimii :D

(Eli: C3 urakuulalaakerit on suunniteltu suurille pyörimisnopeuksille, joissa lämpöenergian muodostuminen on suuri). .

Sit ote koyon neuvonnasta:

Radial clearance is smaller than C1-C2
C2-radial clearance is less than standard clearance
CN-radial clearance standards
C3-radial clearance than the standard clearance
Radial clearance larger than C4-C3
Radial clearance larger than C5-C4

C1 and C2 bearing standards are developed for low-heat use. Up to CN to C5 standards are commonly used in overheated systems for example: high expansion places: as a motor crankshaft or transmission.

C1-C2 välys pienempi kuin CN (normaali) ja C3-C5 ovat suurempia kuin CN (normaali). (*Clearance - "kuulien standardein merkitty vapaa liikkumisväli").

Re: 2-tahti kevytmoottoripyörän koneremontti

21.5.2011 16:07

Joo tää oli jo tiedossa, mutta kun tuo laakeri siis resonoi kun pyörittää kädellä konetta.

Tänään tosin kaadoin öljyä alakertaan ja lorautin samalla siitä laakerin voitelureijästä, mikä näkyy kampilimppujen vieressä. Ääni lakkasi, eli tais vaa vaatia voitelua :D

Kiitoksia tästä kummiskin, täällä saa tosi harvoin vastauksia :)

E: mikä ois hyvää tiivisteliimaa, ku itellä on sellasta tervan tuntusta paskaa, hyvin kyllä pelittää.
Sylinterin alatiivisteeseen meinasin laittaa kun tuo on ohuempi tiivistepaperista leikattu, että saa squishin alle milliin.

Re: 2-tahti kevytmoottoripyörän koneremontti

22.5.2011 15:09

LaneKit kirjoitti:Joo tää oli jo tiedossa, mutta kun tuo laakeri siis resonoi kun pyörittää kädellä konetta.

Tänään tosin kaadoin öljyä alakertaan ja lorautin samalla siitä laakerin voitelureijästä, mikä näkyy kampilimppujen vieressä. Ääni lakkasi, eli tais vaa vaatia voitelua :D

Kiitoksia tästä kummiskin, täällä saa tosi harvoin vastauksia :)

E: mikä ois hyvää tiivisteliimaa, ku itellä on sellasta tervan tuntusta paskaa, hyvin kyllä pelittää.
Sylinterin alatiivisteeseen meinasin laittaa kun tuo on ohuempi tiivistepaperista leikattu, että saa squishin alle milliin.


ite menin lähimpään autotarvike liikkeesen ja kysyin tiivisteliimaa niin siellä oli silikooni, hopea ja kuparipohjasta tiivisteliimaa, hintaeroa 50senttiä ja tuo paras kuparipohjanen oli 8€ tuubi, kestää lämpötilaa -54 - +371 C loistavaa ainetta ollu ja todella riittosa tuubi. googlesta en äkkiseltään löytäny, lukeekohan siinä jotain copper gasket.

Re: 2-tahti kevytmoottoripyörän koneremontti

22.5.2011 15:13

Joo itel on vht copper gaskettia himassa, mitä suihkutan kanneniivisteeseen ennen asennusta.

Mutta toimiikos tollane sitte tiivistepaperista leikatun alatiivisteen kanssa?

Re: 2-tahti kevytmoottoripyörän koneremontti

24.5.2011 21:55

Noniii Räsään teen parhaillaan ekaa kertaa koko koneremppaa, koska leikkas kiinni kun kiertokangen alalaakeri hajos tuhansii osii ja nous palaset männän päälle ja putum :lol: kone on auki ja kampiakseli kädessä.

sitten tekeen tilausta; Ainakin mäntä, tiivisteet (sylinteri käytettynä) sitten pitää miettiä että ostanko uuden kiertokangen vai koko kampiakselin käytettynä. halvemmalla pääsen käytetyllä mutta uus on aina parempi.. Laakerit on pakolliset mutta entä stefat jos ne ei vuoda vai meneekö ne rikki välttämättä ku ottaa laakerit irti? tosin ei ne paljoo maksa.

Mistä suomesta sais osia muualta ku pyörä ja moposta? Kauanko PJME llä kestää tilaus tulla?

Re: 2-tahti kevytmoottoripyörän koneremontti

25.5.2011 11:55

Muistaakseni Mc Scatterilla oli jotain RS:n osia. Storminkin nettisivuilta löytynee jotain, etenkin proxin mäntiä ja kytkimeen osia. Itse hain laakerit paikalliselta laakerikauppiaalta (olisko ollu joku Tasanto). Ei muistaakseni nuo stefatkaan paljon maksa, joten samalla kun kone auki uudista sitä niin paljon kuin kukkaro antaa myöten.

Purkaamo-osia itse olen ostanut mp pitsopista mutta korvannollakin taitaa RS:n osia olla. Kannattaa myös googlata suomenkielisiltä sivuilta, jos sattuis löytymään ;)

Re: 2-tahti kevytmoottoripyörän koneremontti

25.5.2011 17:06

aeroxman kirjoitti:Muistaakseni Mc Scatterilla oli jotain RS:n osia. Storminkin nettisivuilta löytynee jotain, etenkin proxin mäntiä ja kytkimeen osia. Itse hain laakerit paikalliselta laakerikauppiaalta (olisko ollu joku Tasanto). Ei muistaakseni nuo stefatkaan paljon maksa, joten samalla kun kone auki uudista sitä niin paljon kuin kukkaro antaa myöten.

Purkaamo-osia itse olen ostanut mp pitsopista mutta korvannollakin taitaa RS:n osia olla. Kannattaa myös googlata suomenkielisiltä sivuilta, jos sattuis löytymään ;)


Paljonko laaakereilla pitäis ajella? ja onko tuo proksin mäntä kui hyvä ja sitte sopiiko jonkin näkönen tiivistemassa koneen siihe lohkojen välii?

Re: 2-tahti kevytmoottoripyörän koneremontti

25.5.2011 18:50

Jos ostat sieltä paikalliselta laakerikauppiaalta hyvät laakerit niin niillä ajaa varmasti vähintään saman verran kuin alkuperäisillä, uskon että kauemminkin. Vai sitäkö tarkoitit?

Itsellä ei nuista männistä kokemuksia ole, mutta Anstan muistelisin joskus sanoneen proksin männän olevan hyvä. Vertexhän oli muistaakseni se alkuperäinen. Mutta jos PJME:ltä tavaraa nyt tilailet, niin varmaan sen männänkin sitten ostat sieltä?

Ja Athenan tiivistesarjan sieltä PJME:ltä varmaankin tilailet? Tiivistemassoista en tiedä.

Kauanko PJME llä kestää tilaus tulla?


PJME:ltä kestää tilaus tulla n. 1-4vkoa. Muistaakseni joku oli lähettänyt sinne mailia ja sieltä kysymällä saa tilaukselle seurantakoodin, jotta näkee tarkemmin missä paketti tulossa ja kuinka kauan menee.

Re: 2-tahti kevytmoottoripyörän koneremontti

25.5.2011 20:20

aeroxman kirjoitti:Jos ostat sieltä paikalliselta laakerikauppiaalta hyvät laakerit niin niillä ajaa varmasti vähintään saman verran kuin alkuperäisillä, uskon että kauemminkin. Vai sitäkö tarkoitit?

Itsellä ei nuista männistä kokemuksia ole, mutta Anstan muistelisin joskus sanoneen proksin männän olevan hyvä. Vertexhän oli muistaakseni se alkuperäinen. Mutta jos PJME:ltä tavaraa nyt tilailet, niin varmaan sen männänkin sitten ostat sieltä?

Ja Athenan tiivistesarjan sieltä PJME:ltä varmaankin tilailet? Tiivistemassoista en tiedä.

Kauanko PJME llä kestää tilaus tulla?


PJME:ltä kestää tilaus tulla n. 1-4vkoa. Muistaakseni joku oli lähettänyt sinne mailia ja sieltä kysymällä saa tilaukselle seurantakoodin, jotta näkee tarkemmin missä paketti tulossa ja kuinka kauan menee.


siellähän on jotai normaalia ja athenan tiivisteet. en sitte tiiä mitä eroo muuta ku vitosen kalliimpi athenan..

Meinasin kyllä että kauanko ajelee alkuperäsillä laakereilla? Tiedossa olis käytetty sylinteri ja yli 20tkm ajettu kampi akseli joilla pääsen paljo halvemmalla mutta hajookoha toi kampiakseli samanlailla niinku vanhaki sen 20tkm ajettu hajos.. :s ei tarvis tilata tässä kiireessä pjmeltä ku ostais pyörä ja moposta männän ja tiivisteet kaveriks.

Re: 2-tahti kevytmoottoripyörän koneremontti

25.5.2011 20:36

Muistaakseni se alakerranremppa tuli siinä 30tkm kohdalla, jossa vaihdetaan sitten laakeritkin. Pidempäänkin hyvällä perus huoltamisellakin varmasti menee, tapauskohtaista.

Siinä on vissiin ne halvemmat tiivisteet jotain itämaista laatua. Siinä kyllä kerrottaan ne erot englanniksi. Sen athenan kyllä ostaisin, tietää että saa hyvää.

Purkuosista on aika hankala mennä sanomaan, mutta luulisi nyt ainakin sen +10tkm vielä menevän hyvinkin, jos on hyvin huolletusta koneesta otettu.

Kai olet omasta pyörästä vian tiedostanut minkä vuoksi leikkas? Ettei tulee samaa virhettä.

Re: 2-tahti kevytmoottoripyörän koneremontti

25.5.2011 20:55

leikkas koska kampiakselin laakeri hajos lähes yhtäkkiä -> laakerin palaset meni sylinterin ja männän välii ja männän päälle -> kanki liikkuu varmaa millin ylös alaisin ja puolet rullista laakerissa vaan paikallaan suunnillee! en tiiä onko sitte 2t öljyllä tai bensan saannilla ollu jotai vaikutusta. Tulppa kahvin ruskee tai vähä vaaleahko ja ainaki savua tuli putkesta ja valutti ylimäärästäki putken ja sylinterin välistä melkosesti. Haljosko vaa tyyppivian tai kun oli ajettu sillä iha tarpeeks vai mikäköhä oli ?

Re: 2-tahti kevytmoottoripyörän koneremontti

26.5.2011 0:06

Oliko sylinterin ja putken välistä valunu aine varmasti bensaa? Entäs pakokaasun väri?
Tuli mieleen että oisko päässy jäähdytysnesteet karkuun ja valunu alakertaan (+ putken ja sylinterin välistä), jolloin vie aika herkästi laakereilta tarvittavan voitelun --> klinks?