Kysymyksiä ja tietoa korjauksesta, virityksestä, kuristusten poistosta, huollosta yms.

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu vain tekniikkaa käsitteleville aiheille, muut aiheet kuuluvat yleiskeskusteluun!

Tällä alueella keskustellaan tekniikasta yleisellä tasolla. Huomaathan että tekniikkakeskusteluille jotka koskevat vain kaksi- tai nelitahtisia malleja on omat alueensa!

2T kevytmoottoripyörän koneremontti

8.10.2006 13:02

Elikkäs, kokemuksia ja tietoa omaavat tännepäin, ja tientenkin ne, jotka tarvitsevat kokemuspohjaista- ja muuta tietoa.

Itellä tossa tuli eteen sellanen homma ku Yamaha DT koneremontti, ja oon nyt purkanu alakerran. Eipä purkaminen ollu niin mitenkää erikoinen homma, kuhan sai kaikki osat suunnillee järjestykseen. Ite tein sillai, että oli useempi pakasterasia, ja sinne sujauttelin niitä osia sitä mukaan kun tuli, ja lohkojen sisäiset osat omaansa, ja ulkopuoliset omaansa, sitte koitin laittaa rautalangan sisään joitain osaryppäitä, että on sitte helpompi erottaa mitä mihinkäkin tulee.

Sinänsähän tuo itse homma, eli laakerien ja stefojen vaihtohan on erittäin helppo homma, ja menee ihan helposti kokemattomammaltakin tekijältä, mutta oikeanlainen osien purku ja moottorin kasaus onkin toinen asia. Nyt tässä voisin hieman puuttua yksittäisiin asioihin ihan perusasioista alkaen.

Eli tilanteena aluksi se, että moottori on nostettu irtonaiseksi, ja sille on tehty asianmukainen pöytä, tai tila jossa se on helppo purkaa, ja osille löytyy tarpeeksi laskutilaa, öjyt on laskettu pois, ja purkuhomma voi alkaa.
Varaa ainakin seuraavat työkalut:
-Iskumeisseli, ei tosin välttämätön, vaan voidaan korvata vaikka pitkällä porakoneen ruuvauskärjellä, ja jakoavaimella, jolla voidaan kääntää kärkeä, että saadaan pultti auki. Pultin kanta kannattaa "tappaa" eli lyödä ruuvauskärki vasaralla muutamalla napautuksellla kantaan, ei nuljaa kantaa niin helposti.
- Magneeton ulosvetäjä jolla saadaan magneetto ehjänä ulos.
- Jos käytössä on kompressori ja mahdollista on saada siihen pulttipyssy, niin kannattaa sekin ottaa mukaan operaatioon, on nimittäin kätevä väline.
- Kuumailmapuhallin

Noiden lisäksi tietty reilusti kaikennäköstä muuta perustyökalua.

Siitä sitten vain alat purkamaan konetta paikka kerrallaan, ja koitat kokoajan katsoa mistä minkä otit ja laittaa vähän omiin kasoihin niitä osia. Tärkeintä on vaan se, että ei mee niitä osia nakkelemaan vahingossa mihinkään ulkopuoliseen osalaatikkoon, on nimittäin kiva ruveta niistä sitte miettimään että "mihinkäs tää osa kuuluukaa?".

Nytpäs kirjoitan tähän "alueita" liittyen asiaa, täytän itse mitä osaan, ja muut voisivat tulla perästä ja kertoa näistä muista alueista.

Isot mutterit:
Magneeton, kytkinkruunun, rattaan ym. muut isot mutterit, joita pyörittämällä pyörii myös moottori, ne aukeavat kätevimmin kun käytetään pulttipyssyä, siinä mutteri aukeaa iskusta ja moottori saa pyöriä samalla ja silti mutteri aukeaa.

Lohkojen avaus:
lohkojen avauksen kanssa tuleekin olla varovainen, jos kangotat välistä ruuvimeisselillä, saattaa lohkoon tulla kolo taikka painauma koska se on kevytvalua ja pehmeää ainetta, tästä on seurauksena se, että lohkosi vuotavat öljyä maahan kun laitat lohkot kasaaan.
Eli kannattaa laittaa ruuvimeisselin ja lohkojen väliin vaikka nahan palaset, sitten vain nitkutella kahdella meisselillä moottorin molemmista päistä ja lopuksi nostaa käsin lohko pois.

Vaihteiston purkaminen oikein: Joku voisi kertoa tämän järkevästi.
Vaihteiston kasaaminen: Tämän voisi myös kertoa joku paremmin osaava,

Laakerien irroitus ja vaihto:
Laakeri on joissakin tapauksissa tuettu metallilevyllä lohkossa jolloin ensin tuenta irroitetaan, niinkun sen nyt voi järjelläkin ajatella :D sen jälken otetaan kuumailma puhallin, ja lämmitellään lohkoa hieman laakerin ympäriltä laajasti.
Sen jälkeen, jos haluat laakerin ehjänä, niin otat vaikka sopivan kokosen hylsyn mikä sopii laakerin ulkokehään, sillä paukuttelet laakerin pois kolostaan, ensin täytyy tietenkin ottaa stefa pois, ja koska ne yleensä koneremontin yhteydessä vaihdetaan, ei niitä suotta kannata alkaa säästelemään, ruuvimeisselillä vaan pois sieltä.

Kun sinulla on laakeri irti ja uusi kädessä, lämmität lohkoa laakeripesän ympäriltä ja talvella voit viedä laakerin vaikka ulos, tai laittaa sen vaikka pakastimeen, että se hieman kutistuu. Kun lohko on lämmin, ja laakeri on kylmä voit melkein tiputtaa laakerin pesäänsä, jos laakeri ei painamalla kuitenkaan mene koloonsa, voit jälleen naputella sitä hylsyllä sisään, kun laakeri on paikallaan, laitat sinne vielä lisää vaseliinia.

Kiertokangen vaihtaminen:
Tämä onkin se kompastuskivi joillekkin, jos joku hieman tarkentaisi mikä on tässä se vaikea asia, ja onko tämä silkkaa ammattimiehen hommaa?

Nyt on teidän vuoro, kertokaa lisää tosta koneremontista, niin saadaan kunnon ohjeet, joiden perusteella aloittelijakin tekee perus laakeriremontin ja tietää varata oikeet vehkeet ja sillai.

Ite tarttis myös tietää vähä noista että mitä osia pitää kaikkee ostaa, ainakin:
-Laakerit (myös, neulalaakerit)
-Stefat
-tönkkövaseliinia
-tiivistemassaa (loctiten kuparipohjanen on hyväksi todettua!)
-tiivisteet
-kannattaa varata myös CRC:tä

Ja NYT annan sen vuoron teille, kertokaa :D

# Muutettu tiedotteeksi. Joku voisi naputella tän tietopankkiin. -jkoljo

8.10.2006 13:09

WOW Tulipas kirjotettua pitkälti :D

Re: 2-tahti kevytmoottoripyörän koneremontti

8.10.2006 13:22

Tikku kirjoitti:Vaihteiston purkaminen oikein: Joku voisi kertoa tämän järkevästi.
Vaihteiston kasaaminen: Tämän voisi myös kertoa joku paremmin osaava,


Kiertokangen vaihtaminen:
Tämä onkin se kompastuskivi joillekkin, jos joku hieman tarkentaisi mikä on tässä se vaikea asia, ja onko tämä silkkaa ammattimiehen hommaa?





Vaihteiston purkaminen..Mitä tähän sanois. Jos ei ole tarvetta, niin rattaita ei kannata irroittaa vetoakseleista turhaan. Otetaan siirtäjät irti, kannattaa pistää mieleen mistä se on ja mitenpäin, niin ei tarvi kasausvaiheessa ihmetellä että miten tää oikeen tulee. Sitten nostetaan akselit pois.

Veivin vaihto, siihen tarvii monet erikoistyökalut vähintään kuten prässi, mittakello, kärkipenkki ja messinkivasara, sekä rutkasti taitoa. Ite oon yhen veivin vaihtanu, eikä siitä nyt mikään valtavan hyvä tullu :D

Tohon lohkojen avaamiseen vielä, ei niitä kannata/saa vääntelemällä avata, tietty alku otetaan kahdesta kohtaa(ei tiiviste pinnasta)vääntämällä, mutta sitten käännetään moottori kyljelleen, niin että sähköpuolen lohko on ylempänä, ja hakataan akseleiden päähän messinkivasaralla. Näin lohkot irtoaa toisistaan, ja vaihteisto jää kytkinlohkoon kiinni.


PS. Ei koske kasetti mallisia lootia, mutta eikai niitä missää kevarinrutkuttimissa olekkaa

8.10.2006 17:15

Lisäisin tonne ohjeisiin ennen moottorin irroittamista huolellisen moottorin pesun. Sama toimenpide vielä ennen purkamista irtonaiselle moottorille, kun kaikkia kohtia ei saa puhtaaksi koneen ollessa rungossa. On paljon mukavempi työskennellä puhtaan koneen, kuin paskasen kanssa.

8.10.2006 19:01

en lukenut kokonaan, mutta sitten stefoja laittessa muistaakaahan laittaa niihin vaseliinia huulille reilusti, niin ei repeä rikki ekassa startissa.

8.10.2006 20:35

Zone, joo en jaksanu alkaa pesusta selittäämään, ja ite ainaki vaan vähä enimpiä harjailin pohjasta pois, pesen ainaki ite lohkot sitte ku ovat irrallaan. Nyt oli hyvä pestäkin, kun oli kaikki osat irti.

Ja mitä tulee lohkojen avaamiseen, niin juuri noin siis tarkotanki, että sähköpuoli ylös, mutta en mä niitä ainakaan hakkaa, kun tulee paljon nätimmin melkein niin, että alkuun nostaa vähä, sitte pikkasen meisseleillä varovasti avaa, sitte vaan nostaa sen käsin pois.

8.10.2006 23:36

Peltsii| kirjoitti:Veivin vaihto, siihen tarvii monet erikoistyökalut vähintään kuten prässi, mittakello, kärkipenkki ja messinkivasara, sekä rutkasti taitoa. Ite oon yhen veivin vaihtanu, eikä siitä nyt mikään valtavan hyvä tullu :D


Itseasiassa, prässi ei aivan oikea työkalu ole tohon, vaikka onnistuu silläkin. Puoliskojen toisistaan irrottaminen pitäs tapahtua niin että ne vedetään irti toisistaan, ei niin että tappi painetaan läpi.

Re: 2-tahti kevytmoottoripyörän koneremontti

8.10.2006 23:54

Peltsii| kirjoitti:PS. Ei koske kasetti mallisia lootia, mutta eikai niitä missää kevarinrutkuttimissa olekkaa
Suzuki t125-2 löytyy ;) :D

9.10.2006 11:37

niin ja ihan vinkkinä että kannattaa kuvata sitä mottia reippaasti purkuvaiheessa, tämä nyt pätee mihin tahansa prätkän purkamiseen. Vituttaa sitten kun joutuu oikein kunnolla pähkäillä että mites päin tää nyt tulikaan, räjäytyskuvistaklaan ei aina ole täyttä apua.

29.10.2006 13:03

Noniin, kyllähän tuo tuossa jo etenee. Toissapäivänä laitettiin laakerit kiinni, kaveri viellä prässillä tarkisti, että tuli hyvin sinne. Siinä taas huomattiin, että ei noita isoja liikkeitä vissiin oikeen kiinnosta tää palvelu, tilasin edellisenä perjantaina laakerit, ja lupasivat ne että viimeistään puolessa viikkoa tulee matkahuoltoon. Noh odottelin niitä siinä sitten, kävin kyselemässä matkahuollosta, eikä ollu ees lähetetty viellä perjantaina klo 13 maissa, sitten otettiin puhelu liikkeeseen, tässä vaiheessa isäpuoli hoiti puhelun, että uskovat :D Sanoivat vaan, että "Joo o tuossahan ne on hyllyssä, tänään oliski laitettu tulemaan" ja paskat sanon minä, ne makais siinä hyllyssä vielläki, jos ei olisi soitettu :D Tulivat siis samana perjantaina sitten viellä, kun oltiin soitettu, onneksi, muuten en olisi päässy kasaamaan pitkään aikaan.

Noh sitten päästiin stefojen kimppuun, taas tuli pieni ongelma, stefoja oli oikee määrä kyllä, 1 vaan ei sopinu jäljelle jäävään paikkaan (stefa n. 25mm paikka 12mm) :D Mutta jäi sentään sellasella kohtaa, että koneen voi kasata ilmanki sitä stefaa, nimittäin siihen kytkinvivuntapin ulostulon kohtaan.

Sitte alkoki se homma, nimittäin vaihteisto oli siinä putsauksen ja tarkistusten takia kokonaan kans purettuna, osat kyllä löys paikkansa, mutta niiden sovittelu paikalleen ei ollu mitään kovin herkullista hommaa, tota joutuu kasaamaan niinku rubikin kuutiota, jos laitat toisen toiseen paikkaan, niin toinen ei enää sovikkaan :D Mutta vaihteisto on nyt suunnilleen kasassa ja tuntuu että nyt on oikein. Tänään sitten loput hilut sinne kiinni, ja massaa väliin. Tavoitteenahan olis, että uusia massoja ei tarvi alkaa putsata pois, toisinsanoen, että kone tulis oikein kasaan heti aluksi :)
Sen jälkeen sitte kytkinpuolta kasaa, ja siellähän ollaanki jo voiton puolella, mutta kyllähän noi toisaalta kannattaa purkaa kaikki mun mielestä niin osiin kun voi, nimittäin tossa todellakin oppii tuntemaan sen toimintaperiaatteen, ja eilisen jälkeen oon taas paljon viisaampi ;)

29.10.2006 13:19

Eikä sitä vaihdetoosaa kannata ees purkaa, jos ei ole välttämätöntä. Ite vedän yleensä jollain (rautalanka, hitsilanka, nippuside tms) vaihdehilpakkeet lohkon puolikkaaseen kiinni, sitten vaan liuotinpesu, sitte jollain bråkleenilla tms mikä haihtuu kaikki viellä paineilman kanssa pois.

Sit vaan laakereihin kunnon asennusöljyt tai vaseliinit ja tarkastaa että kaikki on paikallaan.


Tietty jos aikoo vaihtaa vaihdepuolen laakereita (harvemmin tarvii vaihtaa) niin pakko purkaa.

29.10.2006 14:40

Niin todellakin, vaihdoin alakertaan jokaikisen laakerin, joten oli pakko purkaa. Saipahan nyt kaikki samalla kertaa sitten, vaikka eikai se pakollista olisi ollut, mutta en halua enskesänä keskellä kesää uusiksi purkaa tota osiin, ku nyt oli mahollista vaihtaa kaikki kerralla.

29.10.2006 21:06

yleisestiottaen piikkisen vaihteiston laakerit kestää pirun pitkään jos vaan öljyt vaihdetaan ajallaan.

Hajoo aina se pannu jostain muualta ennemmin :)

29.10.2006 23:50

Luultavasti näin, mutta kun noilla on ajettu vähintää toi melkein 50 000km niin en halunnu riskeerata.

30.10.2006 17:42

tottahan tuokin on. Mutta kyllä sen yleensä laakerista huomaa kun alkaa oleen tiensä päässä, on joko väljä tai muuta jälkeä. Tietty voihan niitä vaihdella, ite vaan todennu että jos ei oo prässiä niin ei kannata vaihtaa, jos ei oo tarvetta, meinaan lyömällä saa uudesta laakerista huonomman, kuin vanha olis ollu.