Elikkäs, kokemuksia ja tietoa omaavat tännepäin, ja tientenkin ne, jotka tarvitsevat kokemuspohjaista- ja muuta tietoa.
Itellä tossa tuli eteen sellanen homma ku Yamaha DT koneremontti, ja oon nyt purkanu alakerran. Eipä purkaminen ollu niin mitenkää erikoinen homma, kuhan sai kaikki osat suunnillee järjestykseen. Ite tein sillai, että oli useempi pakasterasia, ja sinne sujauttelin niitä osia sitä mukaan kun tuli, ja lohkojen sisäiset osat omaansa, ja ulkopuoliset omaansa, sitte koitin laittaa rautalangan sisään joitain osaryppäitä, että on sitte helpompi erottaa mitä mihinkäkin tulee.
Sinänsähän tuo itse homma, eli laakerien ja stefojen vaihtohan on erittäin helppo homma, ja menee ihan helposti kokemattomammaltakin tekijältä, mutta oikeanlainen osien purku ja moottorin kasaus onkin toinen asia. Nyt tässä voisin hieman puuttua yksittäisiin asioihin ihan perusasioista alkaen.
Eli tilanteena aluksi se, että moottori on nostettu irtonaiseksi, ja sille on tehty asianmukainen pöytä, tai tila jossa se on helppo purkaa, ja osille löytyy tarpeeksi laskutilaa, öjyt on laskettu pois, ja purkuhomma voi alkaa.
Varaa ainakin seuraavat työkalut:
-Iskumeisseli, ei tosin välttämätön, vaan voidaan korvata vaikka pitkällä porakoneen ruuvauskärjellä, ja jakoavaimella, jolla voidaan kääntää kärkeä, että saadaan pultti auki. Pultin kanta kannattaa "tappaa" eli lyödä ruuvauskärki vasaralla muutamalla napautuksellla kantaan, ei nuljaa kantaa niin helposti.
- Magneeton ulosvetäjä jolla saadaan magneetto ehjänä ulos.
- Jos käytössä on kompressori ja mahdollista on saada siihen pulttipyssy, niin kannattaa sekin ottaa mukaan operaatioon, on nimittäin kätevä väline.
- Kuumailmapuhallin
Noiden lisäksi tietty reilusti kaikennäköstä muuta perustyökalua.
Siitä sitten vain alat purkamaan konetta paikka kerrallaan, ja koitat kokoajan katsoa mistä minkä otit ja laittaa vähän omiin kasoihin niitä osia. Tärkeintä on vaan se, että ei mee niitä osia nakkelemaan vahingossa mihinkään ulkopuoliseen osalaatikkoon, on nimittäin kiva ruveta niistä sitte miettimään että "mihinkäs tää osa kuuluukaa?".
Nytpäs kirjoitan tähän "alueita" liittyen asiaa, täytän itse mitä osaan, ja muut voisivat tulla perästä ja kertoa näistä muista alueista.
Isot mutterit:Magneeton, kytkinkruunun, rattaan ym. muut isot mutterit, joita pyörittämällä pyörii myös moottori, ne aukeavat kätevimmin kun käytetään pulttipyssyä, siinä mutteri aukeaa iskusta ja moottori saa pyöriä samalla ja silti mutteri aukeaa.
Lohkojen avaus:lohkojen avauksen kanssa tuleekin olla varovainen, jos kangotat välistä ruuvimeisselillä, saattaa lohkoon tulla kolo taikka painauma koska se on kevytvalua ja pehmeää ainetta, tästä on seurauksena se, että lohkosi vuotavat öljyä maahan kun laitat lohkot kasaaan.
Eli kannattaa laittaa ruuvimeisselin ja lohkojen väliin vaikka nahan palaset, sitten vain nitkutella kahdella meisselillä moottorin molemmista päistä ja lopuksi nostaa käsin lohko pois.
Vaihteiston purkaminen oikein: Joku voisi kertoa tämän järkevästi.
Vaihteiston kasaaminen: Tämän voisi myös kertoa joku paremmin osaava,
Laakerien irroitus ja vaihto: Laakeri on joissakin tapauksissa tuettu metallilevyllä lohkossa jolloin ensin tuenta irroitetaan, niinkun sen nyt voi järjelläkin ajatella
sen jälken otetaan kuumailma puhallin, ja lämmitellään lohkoa hieman laakerin ympäriltä laajasti.
Sen jälkeen, jos haluat laakerin ehjänä, niin otat vaikka sopivan kokosen hylsyn mikä sopii laakerin ulkokehään, sillä paukuttelet laakerin pois kolostaan, ensin täytyy tietenkin ottaa stefa pois, ja koska ne yleensä koneremontin yhteydessä vaihdetaan, ei niitä suotta kannata alkaa säästelemään, ruuvimeisselillä vaan pois sieltä.
Kun sinulla on laakeri irti ja uusi kädessä, lämmität lohkoa laakeripesän ympäriltä ja talvella voit viedä laakerin vaikka ulos, tai laittaa sen vaikka pakastimeen, että se hieman kutistuu. Kun lohko on lämmin, ja laakeri on kylmä voit melkein tiputtaa laakerin pesäänsä, jos laakeri ei painamalla kuitenkaan mene koloonsa, voit jälleen naputella sitä hylsyllä sisään, kun laakeri on paikallaan, laitat sinne vielä lisää vaseliinia.
Kiertokangen vaihtaminen:Tämä onkin se kompastuskivi joillekkin, jos joku hieman tarkentaisi mikä on tässä se vaikea asia, ja onko tämä silkkaa ammattimiehen hommaa?
Nyt on teidän vuoro, kertokaa lisää tosta koneremontista, niin saadaan kunnon ohjeet, joiden perusteella aloittelijakin tekee perus laakeriremontin ja tietää varata oikeet vehkeet ja sillai.
Ite tarttis myös tietää vähä noista että mitä osia pitää kaikkee ostaa, ainakin:
-Laakerit (myös, neulalaakerit)
-Stefat
-tönkkövaseliinia
-tiivistemassaa (loctiten kuparipohjanen on hyväksi todettua!)
-tiivisteet
-kannattaa varata myös CRC:tä
Ja NYT annan sen vuoron teille, kertokaa
# Muutettu tiedotteeksi. Joku voisi naputella tän tietopankkiin. -jkoljo