Kysymyksiä ja tietoa korjauksesta, virityksestä, kuristusten poistosta, huollosta yms.

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu vain tekniikkaa käsitteleville aiheille, muut aiheet kuuluvat yleiskeskusteluun!

Tällä alueella keskustellaan tekniikasta yleisellä tasolla. Huomaathan että tekniikkakeskusteluille jotka koskevat vain kaksi- tai nelitahtisia malleja on omat alueensa!

29.6.2005 17:13

jos ite osaa/pystyy tekemään, niin sillonhan lähinnä maksaa ite turbo + hukkaportti suurimman osan, putket ja painekotelot ynnä muut hitsaa itse (jos osaa) tai teettää hitsarilla, ja puristustenkin laskun voi vaikka hoitaa korotuspalalla tms.....

21.9.2005 16:44

Kyllä noita turbo-kaasari autoja on aika PALJON.... Olen muun muassa ollut rakentamassa yhtä.... Painekotelo kaasarin perseeseen ja paine kaasari jostain. Sitten vain katselemaan pikku solmua jostakin, kannet kannattaisi avartaa sopivasti, jäykemmät vena-jouset, jos männissä on jonkun näkösiä kupuja niin amiksen sorviin vaan pyörimään ja kuvut pois jotta saadaan puristukset alas.... ja tuohon turbon mukaan tuloonhan vaikuttaa ahtoputkien pituus, turbon koko, pakoturbiinin pyörintä nopeus, painekotelon koko, ja mahdollisimman lähelle pako aukkoa tulisi ahdin sijoittaa, jotta saisi mahdollisimman lämmintä ilmaa ja virtaus suurimmillaan jolloin turbo pyörii nopeammin ja tulee aikasemmin mukaan! Kuitenkin on hyvä jättää noin 20cm jotta ei turbo kyrvähdä.... Ja hukkaportti kannattaa kyllä olla jotta toimii paremmin ja jos intoa riittää niin by-pass venttiili jolloin saadaan suurempi hyöty ahtimesta! Ja kyllä joku pieni välijäähdytin olisi kova sana jotta koneelle menisi mahdollisimman kylmää ilmaa jolloin irtoaa enemmän tehoa!

23.9.2005 23:02

Sinuna malttaisin reilu pari vuotta ja turbottaisin jonku Möhkö-Kawan ilman sen suurempia ongelmia. :D Ja eikös ne turbot maksa jonkun tonnin verran, ylikin?

24.9.2005 1:07

Offtopic:

Jos hommais jostai kakstahti dieselin ni sitte toi kakstahdinki turbotus onnistuis. Jos sitä bensaa tavallisessa kakstahdissa heittää sinne isolla paineella niin ne on pian kaikki pakoputkessa. Mutta kakstahti dieseli toimii omalla huuhtelulla ja yhdellä ventiilillä. Ne ei tosiaan kyllä toimi ilman turboa tai mekaanista ahdinta mutta jos kaks tahtiseen turbon haluis niin hommaa jostain dieseli koneen, voi tosin olla vähän vaikea saada mistään sellasta mutta kuitenkin. :D

24.9.2005 1:36

Meil oli mankissa 110cc sylkkä, 28mm kaasari ja 1,6 litrasen venedieselin turbo (80 luvun ford?, ulkomitat koko paketilla 20x20x20cm eli 4 litraa). Romikselta sai 1000mk koko paketin hukkaportteineen. Volkkarin lämmityskenno modattiin intercooleriksi jälkikäteen, mut ei siitä ollut mainittavaa hyötyä, ja tilaa vie. Toisaalta ei sil uskaltanu ikin ajaa niin et intercoolerin hyötyä ois saanu irti. Toi kolmossivun kromimanki itseasiassa näyttää ihan samanlaiselta kuin meidän tuotos.

Ei mitää paineistettuja kaasareita, se o vaa turhaa brassailua. Iha riittävästi se kulki tollasenaankin, mitattiin 160+kmh keskinopeuksia lentokentäl, noin 30hp, ahtopaineet yli 1k, siis manaatti! Miten lie joku isokokonen piikki menis, salettii ainaki turvallisemmin. Vaikka 0,5kilon paineilla.

Kovasti siinä on säätämistä, ja kyl siihen tonni ainaki menee rahaa että saa toimimaan, ja toinen tonni että saa kestämään, kaikki pitää käytännös uusia takoks... Tästä on kyl aikaa 13v kun se tehtiin, eikä projekti ollut mun vaan kaverin. Se tekeen nykyään ammatikseen Audi jne. turbovirei omassa virifirmassaan. Hyvin yksinkertaista hommaa, kun osaa.

Remmiahtaminen ei ole yksinkertaista. Kuten tuosta yhestä mankiprojektista näkee. Tosin Whipplechargerilta on olemassa sellanen maitopurkin kokonen remmiahdin hyllystä, tilauksesta pienempiä (ei ite tarvi sorvaa ahdinta). Ei tarvi huolehtia edes öljyn kierrosta, koska se on sisäänrakennettu. uus maksaa 1k¤ -> Ja se on viel ruuviahdin, eikä paska ROOTS-ahdin niiku tossa mankissa ;)

Roots-ahtimen hukkaprosentti on jopa 90% verrattuna ruuviahtimeen (ruotsalainen keksintö), eli ruuviahdin voi siis olla parhaimmillaan 10x pienempi fyysisesti kuin Roots jotta saadaan sama ahtopaine.

EDIT: http://www.whipplesuperchargers.com/default.asp

Tässä vähän juttua... saa vetää herneen nenään.

17.3.2006 23:38

Viimeksi muokannut Garfield päivämäärä 6.7.2006 10:37, muokattu yhteensä 1 kerran

18.3.2006 10:23

uudessa peugeot jetforcessa on mekaaninen ahdin vakiona, siitä voisi saada hyvän mallin.

18.3.2006 11:52

Viimeksi muokannut Garfield päivämäärä 6.7.2006 11:13, muokattu yhteensä 1 kerran

19.3.2006 22:41

Viimeksi muokannut Garfield päivämäärä 6.7.2006 11:13, muokattu yhteensä 1 kerran

20.3.2006 1:19

Garfield kirjoitti:Ja tuplaturbo vois vastailla ellei tääki oo täyttä paskaa tämä pienkoneturbo.


Voi vittu osaa ihminen olla tyhmä. Näissä pienkoneissa käytettyjä ahtimia meinasin.
Jos ei osaa päätään/googlea käyttää niin voi voi..
Noita vehkeitä meinasin, noita on niin isoja, niinkuin pieniä kaikkien tarpeiden mukaan.
Ja ihan noita härveleitä varten on omia purkamoita suomi pullollaan, mistä voi käydä ruuvailemassa osia halvalla.
Samoin teki moposport tuon ylläolevan Turbojinkun kanssa. Kyllä! Ahdin on pienkoneesta.

Kuva

20.3.2006 15:11

Aivan, samaa mietin tässä minäkin kun jo lyhyellä kuukletuksella löysin useamman pienkonepurkaamon.

Kannattaa opetella soittamaan liikkeisiin, ei sieltä sivuilta löydä lähellekään kaikkea mitä niillä on tai mitä ne tietäävät.

20.3.2006 17:53

Vaanku googlella en löytäny ja ei ainakaa Kuopios oo purkaamoita.Ja en ole tyhmä :D

EDIT:Siis en ainakaa pikasella googletuksella löytäny.Pitää kai ettii tarkemmi :D Voisko joku pistää linkkii jos on
?

20.3.2006 21:37

Joo, mutta jos tosissaan prätkän aikoo turbottaa niin bomberfoorumilla oli juttua, että tulee papereihin saaminen jo maksamaan 1500¤. Pyörässä pitäis mitata päästöt ja tätä varten pitäis käydä ruotsissa mittauttamassa. Ja ei taida olla muutenkaan ton rekisteröinnin kanssa leikkiminen halpaa.

20.3.2006 22:25

Riku_ kirjoitti:Joo, mutta jos tosissaan prätkän aikoo turbottaa niin bomberfoorumilla oli juttua, että tulee papereihin saaminen jo maksamaan 1500¤. Pyörässä pitäis mitata päästöt ja tätä varten pitäis käydä ruotsissa mittauttamassa. Ja ei taida olla muutenkaan ton rekisteröinnin kanssa leikkiminen halpaa.

mitä niillä papruilla :P

20.3.2006 22:51

Mustanaamio kirjoitti:
Riku_ kirjoitti:Joo, mutta jos tosissaan prätkän aikoo turbottaa niin bomberfoorumilla oli juttua, että tulee papereihin saaminen jo maksamaan 1500¤. Pyörässä pitäis mitata päästöt ja tätä varten pitäis käydä ruotsissa mittauttamassa. Ja ei taida olla muutenkaan ton rekisteröinnin kanssa leikkiminen halpaa.

mitä niillä papruilla :P

Juuri näin! :D