Kysymyksiä ja tietoa korjauksesta, virityksestä, kuristusten poistosta, huollosta yms.

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu vain tekniikkaa käsitteleville aiheille, muut aiheet kuuluvat yleiskeskusteluun!

Tällä alueella keskustellaan tekniikasta yleisellä tasolla. Huomaathan että tekniikkakeskusteluille jotka koskevat vain kaksi- tai nelitahtisia malleja on omat alueensa!

16.4.2008 16:37

Ublert kirjoitti:...Mitään väliä ole vaikka männät sulaiskin :D Toinen kone vieressä meinaan...

Mä en ole oikein koskaan ymmärtänyt tätä ajattelutapaa. Halvemmalla pääsee, kun ottaa hitsipillin ja sulattelee sillä ne männät. Toki kokeilla voit ei siinä mitään, mutta tuo asennoituminen menee mulla hiukka yli hilseen. valitan.
Betaversio kirjoitti:Pakarin teko taitaa olla turbotuksessa yksi niistä pienimmistä murheista. Sopivat syttyennakot ja kaasarinpaineistukset, ruiskut yms. on "vähän" haastavampia juttuja.

Samaa mieltä. Tuollainen turbon putkisto on kyllä hommassa sieltä helpoimmasta päästä. Monesti hankaluuksia tuottaa juuri nuo betaversion mainitsemat asiat ja esim se, miten saa öljynkierron turbolle järjestettyä. .. Ja millä tavoin senkin järjestää. Riittääkö öljypumpun tuotto siihen, että turbolta tulee oma öljyn paluukanava öljysäiliöön, vai pitääkö turbon laakerointi laittaa koko öljynkierrossa ns."väliin".

Se taas on ratkaisuna hiton huono, sillä öljy lämpiää turbossa paljon tulikuuman pakopesän vuoksi ja saapuessaan koneelle voi lämpötila olla jo liian korkea. Stefatkin voi jo tykätä kyttyrää liian paahtavasta öljystä. Yleensä tässävaiheessa esitetään sana öljynlauhdutin. Niin kuin se muka aina ja pakostikkin poistaisi ongelmat.

Ei toki. Mikä on suunniteltu ajonopeus ja kuinka paljon se öljynlauhdutin tässä ajoviimassa sitten sitä öljyä lauhduttaa ?. Osa lykkäsi sormen suuhun jo tässä vaiheessa. Entä sitten kun suurempaa lauhdutinta ei saada ajokkiin minnekkään sopimaan siten, että se myös hoitaisi sen tehtävänsä. Tai jos vastaan tulee sylinterin ja kannen jäähdytysrivat. (siis riittämättömän jäähtymisen merkeissä)

Turbotus on kyllä ihan mielenkiintoista. Tosiasian on, että jos tehdään myös kestävää konetta, on sen rakentaminen paljon vaativampaa, mitä useimmat tulee ajatelleeksi. Vastaan tulee lähes aina ongelmia ja niitä ratkoessa tulee taas lisää ongelmia ratkottavaksi.

Toki saa turbomoottoreita opiskella kantapäänkautta kokeilemalla. Se vaan on hiton kallista. Paljon halvempaa on hommata aiheesta tehtyjä teoksia ja perehtyä syvällisesti niihin. Tämän jälkeen voi esittää vielä itselleen kysymyksen; "onko musta varmasti tähän".
Viimeksi muokannut -Zone- päivämäärä 16.4.2008 18:57, muokattu yhteensä 3 kertaa

16.4.2008 16:39

Betaversio kirjoitti:Poku: kerroppa YV miten otat tosta näsäristäs 60hp?

EI siis tähän topikkiin. Pitäisköhän pystyttää uus roskapaskaväittely2tvs4ttopik?

Pakarin teko taitaa olla turbotuksessa yksi niistä pienimmistä murheista. Sopivat syttyennakot ja kaasarinpaineistukset, ruiskut yms. on "vähän" haastavampia juttuja.


Jaa no heittää sinne vaikka jonkun kunnon koneen isosta pyörästä nii menee reilusti yli 60heppaa, jopa yli 100.

16.4.2008 16:54

Mutta... Eihän se ole virittämistä? Vai kuulutko niihin "virittäjiin" jotka heittelee koneita rungosta toiseen. Tuli bannit tai ei niin oli pakko vastata.

16.4.2008 18:42

Poko ei vastaile viikkoon nyt kellekään mitään, bannit tienattu.

Loput sakista lopettaa paskanjauhamisen, jatkakaa vaan Zonen viitoittamalla asialinjalla niin hyvä tulee.

16.4.2008 20:36

-Zone- kirjoitti:Toki saa turbomoottoreita opiskella kantapäänkautta kokeilemalla. Se vaan on hiton kallista. Paljon halvempaa on hommata aiheesta tehtyjä teoksia ja perehtyä syvällisesti niihin. Tämän jälkeen voi esittää vielä itselleen kysymyksen; "onko musta varmasti tähän".


Mites muuten näit juttui opitaa jos ei kantapäänkautta? Se on tietysti totta et jos ei oo mitää hajuu mitä on tekees, nii sit on parempi jättää tekemättä, koska siint ei seuraa muutaku vitutusta, jos hommat ei meekkää ihan suunnitellul taval. Mut näis turbo jutuis on kyl tää kokeilu ainut tapa oppii, mikäli en oo ihan vääräs.

16.4.2008 20:45

Sande90 kirjoitti:...Mut näis turbo jutuis on kyl tää kokeilu ainut tapa oppii, mikäli en oo ihan vääräs.

Esim. Alfamerilta(kin) löytyy turbomoottoreita käsitteleviä teoksia melkoinen määrä. Ei kannata opetella kantapäänkautta sellaista, joka on jo moneenkertaan huomattu.
Turbocharging Performance Handbook ja Turbochargers Turbo Design on hyviä kirjoja nyt ihan muutaman mainitakseni.
Viimeksi muokannut -Zone- päivämäärä 16.4.2008 20:49, muokattu yhteensä 1 kerran

16.4.2008 20:48

Toissaviestiin: Kyllä sitä tietoa saa lähes rajattomasti kirjoista, jonka jälkeen on mukava suunnitella systeemi valmiiksi, ja oppia se ruuvaaminen kokemuksen kautta.

Eikä sitten palaneiden venttiilien ja sulaneiden mäntien kautta sitä että miten se öljynkierto kannattee toteuttaa.

16.4.2008 22:31

Ei oo ylimielinen asenne vaan että kyllä se kantapään kautta se tieto tulee ainaki meikäläiselle yleensäkkin. Asennoidun vaan valmiiksi siihen ettei kaikki todellakaan ole menossa niinkuin pitäisi. Kesällä aikaa rakennella projekti loppuun ku sisko lupas kesäksi alle sen cebarin...

Mutta tosta painekotelosta. Elikkä koko kaasari laitetaan sisälle ja ahdin ei tule suoraan kiinni kaasariin vaan siihen painekoteloon?

17.4.2008 13:39

Ublert kirjoitti:...Mutta tosta painekotelosta. Elikkä koko kaasari laitetaan sisälle ja ahdin ei tule suoraan kiinni kaasariin vaan siihen painekoteloon?

Tuollaiset asiat nyt ovat vielä ihan maalaisjärkiasioita, jotka pitäisi ilmanmuuta turbokonetta tehtäessä olla selvillä. Eli; Periaatteessa tollahan ei ole mitään väliä. sillä koska se kaasari vuotaa painetta ulkopuolelle, on paine silloin kaasarin sisällä ja kotelossa sama.

Käytännössä se ahtopaineputki kannattaa laittaa siihen koteloon ja jättää se kaasari vaan sinne kotelon sisälle. Jos ahtopaineputki laitettaisiin siihen kaasarin ilmanputsariliitokseen, niin silloinhan pitäisi rakentaa kaasarin ja kotelon välille tiiviste. On paljon helpompi laittaa liitäntä koteloon ja mahdolliset vuotokohdatkin paineenalaisena vähenee.

Niitä mahdollisia vuotokohtia jää siltikin ihan tarpeeksi. Näitä on kaasuvaijerin ja polttoaineletkun (/-letkujen) sisäänmenot ja ulostulot kotelossa. Ryypyn käyttömahdollisuus saattaa myös tuottaa päänvaivaa.

Sitten vielä muutama kysymys: Minkälaista bensapumppua ja paineensäädintä olet ajatellut ja mihin paineensäädön paluuputki tulee menemään ja minkälainen mahdollisuus tuossa on ottaa öljynkierto turbolle ?

Bensapumppu ja paineensäädin tarvitaan myös moottorisahakaasuttimen kanssa, mutta siinä on sen verran enemmän mahdollisuuksia, että sen alkuperäinen kalvopumppu voidaan modata bensapaineensäätäjäksi (toimii hyvin vain malillisilla paineilla). Bensapumppu kyllä vaaditaan silloinkin. Modauksen rakenne kyllä selviää kun asiaa funtsii ja jos tietää edes jotain, miten bensapaineensäädin toimii.
Viimeksi muokannut -Zone- päivämäärä 17.4.2008 20:47, muokattu yhteensä 1 kerran

17.4.2008 16:24

Ulbert: äläkä unohda tehojen mittaamista ennen ja jälkeen muutosten. Ties vaikka kävisi niin että tehot lisääntyisivätkin persdynossa mutta todellisuudessa tehoa ei olekaan paljoakaan enemmän. Näin niinkuin yleisesti, en tiedä paljonko oikeasti tiedät näistä vermeistä.

Ja kannattaa muistaa että mitä vähemmän tietää, sitä enemmän luulee tietävänsä. Ja päinvastoin. Mitä enemmän oppii, sitä vähemmän huomaa tietävänsä.

E: Nimim. kokemusta on.
Viimeksi muokannut Betaversio päivämäärä 17.4.2008 17:42, muokattu yhteensä 1 kerran

17.4.2008 16:47

Betaversio kirjoitti:...Ties vaikka kävisi niin että tehot lisääntyisivätkin persdynossa mutta todellisuudessa tehoa ei olekaan paljoakaan enemmän...

Jep. Varsinkin turbon kanssa saattaa tämmönen vaikutelma tulla. Asia on vähän sama kuin pakoputkien kanssa. Kireältä kuulostavat pakoäänet saa helposti vaikutelman myös kireästä moottorista. Turbon "fihellys" voi helpolla johtaa samaan mielikuvaan, vaikka loppupeleissä muutos suorituskykyyn olisikin +-0
Betaversio kirjoitti:Ja kannattaa muistaa että mitä vähemmän tietää, sitä enemmän luulee tietävänsä. Ja päinvastoin. Mitä enemmän oppii, sitä vähemmän huomaa tietävänsä.

Allekirjoitan. 100% samaa mieltä.

5.5.2008 21:00

onko missään V2 ruisku pyörää missä olis turbo? vaikka joku Comet tai tällänen. Siinä säätöongelmat saattas olla vähän helpompi vaikka täytyshän siinäkin ennakkoa saada säädettyä.

6.5.2008 19:59

R|ku kirjoitti:onko missään V2 ruisku pyörää missä olis turbo? vaikka joku Comet tai tällänen. Siinä säätöongelmat saattas olla vähän helpompi vaikka täytyshän siinäkin ennakkoa saada säädettyä.
Komeetassa ei ole turboa eikä ruiskua.

6.5.2008 21:21

kersti91 kirjoitti:
R|ku kirjoitti:onko missään V2 ruisku pyörää missä olis turbo? vaikka joku Comet tai tällänen. Siinä säätöongelmat saattas olla vähän helpompi vaikka täytyshän siinäkin ennakkoa saada säädettyä.
Komeetassa ei ole turboa eikä ruiskua.

Harrikkaan saa turboja vaikka ruisku pyöriä eivät ookkaa.

6.5.2008 21:26

R|ku kirjoitti:onko missään V2 ruisku pyörää missä olis turbo? vaikka joku Comet tai tällänen. Siinä säätöongelmat saattas olla vähän helpompi vaikka täytyshän siinäkin ennakkoa saada säädettyä.


Uus varadero, siin ruisku? mut shittimäinen tehä kakspyttysestä kevarista mitää, hyvä jos ny sillä yhellä 125cc mukilla saat jotain turboo kieppuu.. :D