Kysymyksiä ja tietoa korjauksesta, virityksestä, kuristusten poistosta, huollosta yms.

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu vain tekniikkaa käsitteleville aiheille, muut aiheet kuuluvat yleiskeskusteluun!

Tällä alueella keskustellaan tekniikasta yleisellä tasolla. Huomaathan että tekniikkakeskusteluille jotka koskevat vain kaksi- tai nelitahtisia malleja on omat alueensa!

5.6.2007 20:22

Siinä vaiheessa kun alat ahtamaan jotain vakiona vaparia, varsinkin jos vuosimalli on '00-->, ei riitä enää mikään katsastusaseman perusmittaus. Tarvii hyväksytyllä laitoksella suorittaa mittaus mikä on paljon laajempi ja monipuolisempi (=helvetin paljon vaikeempi päästä läpi). Muistaakseni esim. VTT Suomessa suorittaa näitä, hinnat tais olla 1500¤--> per läpäisy-yritys.

5.6.2007 21:03

Ei edelleenkään tehdä päästönmittauksia Suomessa. Ei enää.

5.6.2007 22:06

kuivain kirjoitti:Siinä vaiheessa kun alat ahtamaan jotain vakiona vaparia, varsinkin jos vuosimalli on '00-->, ei riitä enää mikään katsastusaseman perusmittaus. Tarvii hyväksytyllä laitoksella suorittaa mittaus mikä on paljon laajempi ja monipuolisempi (=helvetin paljon vaikeempi päästä läpi). Muistaakseni esim. VTT Suomessa suorittaa näitä, hinnat tais olla 1500¤--> per läpäisy-yritys.

mitä arvoja siin sit mahetaan oikeen ottaa? onko siitä tieto.koska kyllähän autosta otetaan onko se nyt 9 eri päästö arvoa. ja tietkö että tulleko siinä kenties sitte jotain ihan muita mittauksia kun ne päästö mittaukset.Ei sillä että ite rupeisin väsää mulla on 2t pyörä mut mielen kiinosta.??

5.6.2007 22:37

tota arvatkaas jaksaako turbo pyörii jollain prätkän kaasuilla... toi on niin turhaa toi turbotus. miten saatte kaasarit paineistettua? mistä öljyvoitelu turbolle? ei jaksa normi öljypumppu jakaa turbolle voitelua... mut onnea vaan yrittäjille, en usko että saa onnistumaan...


mites sitte ku ilman hukkista turbo käyttäytyy ihan oudosti, pikku kiekoilla ei nosta painetta yms.. miten meinasitte saada pakoputkeen laipan? minkä turbon meinaatte laittaa? kannattaa tutustua tähän turbo maailmaan ennen ku alkaa sitä ees miettiä, koska on perkeleen vaikee homma... kaikki tällaset pitää miettiä, esim öljynpaineet/kulku, integroitu hukkaportti olis paras, mut tarpeeks pientä turboo ei löydä... alakerran laakerit on kovimmilla hommassa samoin ku mäntä, eli pelkkä mäntien vaiho ei auta. vai miten oolette tätä tuuminut?

ja suomessa on mahdollisuus ottaa päästöt, paikan nimi on vtt, hinta n. 1000 euroa plus alvi... päästömittaus ei eroa normaalista kuitenkaan yhtään, leima on paljon kalliimpi kun konttorilla... et sillei...

5.6.2007 23:12

-tarzi- kirjoitti:tota arvatkaas jaksaako turbo pyörii jollain prätkän kaasuilla... toi on niin turhaa toi turbotus. miten saatte kaasarit paineistettua? mistä öljyvoitelu turbolle? ei jaksa normi öljypumppu jakaa turbolle voitelua... mut onnea vaan yrittäjille, en usko että saa onnistumaan...


No jos puhut nyt isoistakin prätkistä(kuten tuosta tekstistä helposti saa ymmärtää)niin onhan nuo saaneet niitä toimimaan.Esim. ghost rideri, ja tälläkin kylällä yks ukko on turbottanu semmosen vanhan cebarin.
Taisit kummiskin kevareita tarkottaa :D

5.6.2007 23:21

-tarzi- kirjoitti:ja suomessa on mahdollisuus ottaa päästöt, paikan nimi on vtt, hinta n. 1000 euroa plus alvi... päästömittaus ei eroa normaalista kuitenkaan yhtään, leima on paljon kalliimpi kun konttorilla... et sillei...


vtt ei mittaa pyöristä päästöjä, ellei asia ole ihan parin viikon sisään muuttunut...

5.6.2007 23:26

-tarzi- kirjoitti:tota arvatkaas jaksaako turbo pyörii jollain prätkän kaasuilla... toi on niin turhaa toi turbotus. miten saatte kaasarit paineistettua? mistä öljyvoitelu turbolle? ei jaksa normi öljypumppu jakaa turbolle voitelua... mut onnea vaan yrittäjille, en usko että saa onnistumaan...

mites sitte ku ilman hukkista turbo käyttäytyy ihan oudosti, pikku kiekoilla ei nosta painetta yms.. miten meinasitte saada pakoputkeen laipan? minkä turbon meinaatte laittaa? kannattaa tutustua tähän turbo maailmaan ennen ku alkaa sitä ees miettiä, koska on perkeleen vaikee homma... kaikki tällaset pitää miettiä, esim öljynpaineet/kulku, integroitu hukkaportti olis paras, mut tarpeeks pientä turboo ei löydä... alakerran laakerit on kovimmilla hommassa samoin ku mäntä, eli pelkkä mäntien vaiho ei auta. vai miten oolette tätä tuuminut?

ja suomessa on mahdollisuus ottaa päästöt, paikan nimi on vtt, hinta n. 1000 euroa plus alvi... päästömittaus ei eroa normaalista kuitenkaan yhtään, leima on paljon kalliimpi kun konttorilla... et sillei...

Mutuun on turha vastata jauhamalla lisää mutua.

Turboja saa todella laajaa kokovalikoimaa, pienimmät soveltuvat jopa 50-kuutioisille. Kuulalaakeroidut pienipesäiset turboahtimet heräävät jo alakierroksilla, mutta eivät tosiaan tuota mitään hirvittäviä paineita eli tehonlisäys on varsin pieni.

Kaasarin ja tankin paineistus ei ole ongelma, esim. Pro-Turbo hoitaa ne kohtuuhintaan.

Pakoputkeen saa laipan varmaankin hitsaamalla? :roll:

Esim. IHI RHB/RHF 4/5 ja Garrett T15 ovat pienikokoisia ahtimia ja vaativat pienen öljynpaineen.
Vakiopumppu riittää hyvinkin monessa tapauksessa.
Öljylinjoissa nyt ei pitäisi olla mitään ihmeellistä.

Alakerran laakereitten kuormitus ei sellasia määriä kasva etteikö uudet vakiolaakerit sitä kestäisi. Männänlaen sorvaus ja/tai sylinteri[ryhmän] korotus madaltaa puristuksia, joitten tulee olla n. 9:1 tai allekin.

Suomessa ei tietääkseni enää tehdä päästömittauksia, muttei niitä tarvita 1990 tai aikaisemmin tehdyille pyörille.

Loppukaneettina mainittakoon vielä että piikin ahtamisessa ei ole mitään järkeä.

6.6.2007 0:28

-tarzi- kirjoitti:tota arvatkaas jaksaako turbo pyörii jollain prätkän kaasuilla... toi on niin turhaa toi turbotus. miten saatte kaasarit paineistettua? mistä öljyvoitelu turbolle? ei jaksa normi öljypumppu jakaa turbolle voitelua... mut onnea vaan yrittäjille, en usko että saa onnistumaan...


mites sitte ku ilman hukkista turbo käyttäytyy ihan oudosti, pikku kiekoilla ei nosta painetta yms.. miten meinasitte saada pakoputkeen laipan? minkä turbon meinaatte laittaa? kannattaa tutustua tähän turbo maailmaan ennen ku alkaa sitä ees miettiä, koska on perkeleen vaikee homma... kaikki tällaset pitää miettiä, esim öljynpaineet/kulku, integroitu hukkaportti olis paras, mut tarpeeks pientä turboo ei löydä... alakerran laakerit on kovimmilla hommassa samoin ku mäntä, eli pelkkä mäntien vaiho ei auta. vai miten oolette tätä tuuminut?

ja suomessa on mahdollisuus ottaa päästöt, paikan nimi on vtt, hinta n. 1000 euroa plus alvi... päästömittaus ei eroa normaalista kuitenkaan yhtään, leima on paljon kalliimpi kun konttorilla... et sillei...


Varmaan löytyy joku turbo mikä olis A/R 0,20-0,30 ja toimis todenäkösesti piikissä mut se on tosi et paineita siitä ei välttisti paljoo saa tai se riipuu tietty et millasen kompressiopesän siihe hommaa.jos kompressiopesän trimmi on tarpeeks iso ni kai se sit ihan kivasti ahtaakin. ja kyllä se ei ittegroitu hukkis on yleensä parempi kun inttegroitu tai ehkä pien koneissa vois olla ihan jees kun nissä on yleense se ihan ruuvista säädettävä. Mutta ootakaa suosiolla että tulee markinoille tää muuttuva puristesuhteinen kannen välyksen säädin, siinä on sitte pohtimista sen asentamisessa :D. joo tää meni taas tälläseks ns. pätemisesk mut rispetkii jos joku saa piikin toimimaan turbolla tai pikemminkin jaksaa laittaa.

6.6.2007 0:49

...
Viimeksi muokannut Miuge päivämäärä 19.2.2009 18:50, muokattu yhteensä 1 kerran

(ei ihan offtopic)

6.6.2007 16:28

Tsiigatkaa tätä :D:D ei oo kevari mut 200kuutioinen ja turbolla,yhes vaihees pystyy kuulemaan ku turbo laulaa,ei se mikää formula oo mut kyll siin vääntöö varmaa on
http://www.youtube.com/watch?v=Wd4OdpQN ... ed&search=

http://www.youtube.com/watch?v=ea3tdrqk ... ed&search=

9.6.2007 13:19

M.ICE kirjoitti:
High Performance kirjoitti:Eiköhän se kaasutin oo vaa laitettu ennen turboo ni ei siihen sillon kohdistu painetta...
se on laitettu joko ennen turboo tai sit paineistettu ;) mutta miten?:D
En sit ehkä taidakaan ostaa tota skyteamia, kun tuntu niin paskalta lelulta. xD
Saa nyt nähä jospa kuitenkin, sitten kyllä AIVAN varmasti tulee se turbo, kun li niin nuhanen vakiona! :D


osta ruiskullinen ybr tai ruisku cbr turbotus helpointa silloin, koska ovat jo valmiiks paineistetut

9.6.2007 13:39

...
Viimeksi muokannut Miuge päivämäärä 19.2.2009 18:50, muokattu yhteensä 1 kerran

12.6.2007 5:06

tässä rupee vähä mietityttämään bensan paineistus.. tulee maksamaan varmaan bensa pumpun ohjaus järjestelmä koska sitä ei varmaan kannata vetää ihan suoralla virralla ett jylläis kokoajan vaikka napin painalluksella.. :D

12.6.2007 16:13

..sinne pitää laitttaa bensanpaineensäädin, mikä antaa ohivirtausta tarpeen mukaan paluulinijaan ja takasin tankkiin. eli pyrkii pitään bensanpaineen vakiona, ja tietysti vakiopaineeseen lisättynä sen ahtopaineen verran.

12.6.2007 22:52

jusutus puhuu asiaa!

turbotus ei ole mikään ongelma!
se nyt ei vaan satu onnistumaan teijän tasosilta amis mopopojilta jotka ette osaa muutaku jauhaa täälä keskustelu foorumeilla paskaa! ei millään pahalla :D