Kysymyksiä ja tietoa korjauksesta, virityksestä, kuristusten poistosta, huollosta yms.

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu vain tekniikkaa käsitteleville aiheille, muut aiheet kuuluvat yleiskeskusteluun!

Tällä alueella keskustellaan tekniikasta yleisellä tasolla. Huomaathan että tekniikkakeskusteluille jotka koskevat vain kaksi- tai nelitahtisia malleja on omat alueensa!

Re: Turbo nelariin

19.5.2015 19:45

Parhaitenhan sen tekemällä oppii, mutta kuten aiemmin sanoin, niin taitaa olla liian iso tuo turbo. Jos se kuitenkin on ilmainen niin kokeilemaan vaan :)

Niin, oliko sulla suunnitelmia öljynkierron suhteen? Öljynpainemittarikin olisi varmasti hyvä olla ;)

Re: Turbo nelariin

19.5.2015 21:27

Kuva
vaikka tuo turbo olisikin liian iso niin silti se on melkein pienimpiä turboja mitä itse olen nähnyt , omassa 1.9tdi passatissakin on jo reilusti isompi kompurasiipi ja pakosiipi :lol:
yhdessä 50cc mankissakin oli isompi turbo mutta se ei tosiaankaan toiminu/ turbo ei ahtanu :lol:
Olenhan minä öljynkiertoa suunnitellut ja tottakai täytyy öljynpainemittari olla useammassa projektissa öljy on otettu kannesta ,mitä netistä olen lukenut, kuitenkin täytyy ensin katsoa että tuleeko sieltä tarpeeksi suurella paineella, muistelisin nyt ihan lonkalta että 3-5 bar ois hyvä/riittävä paine :D

Re: Turbo nelariin

19.5.2015 21:46

Saattaapa olla, että toimiikin :D

Eikö olisi periaatteessa helpompi tehdä erillinen öljykierto turbolle? :)

Re: Turbo nelariin

19.5.2015 22:02

Eiköhän se öljynkierto oo helpoin ryöstää moottorin kierrosta, kun kerran tällasesta nelarista sellainen löytyy valmiiksi. :roll: Selvitä/mittaa pumpun tuottama paine.
Turbolle öljynpainetta sais vähintään olla sen 3bar verran, että öljy todella pääsee sinne akselille asti.

Re: Turbo nelariin

20.5.2015 14:31

No joo, enpäs tullut ajatelleeksi sitä.. :roll: Ehkä ei pitäisi väsyneenä kirjoitella kun sitten saattaa kirjoitella vähän mitä sattuu :D

Re: Turbo nelariin

1.6.2015 23:21

Jospa sitä ittekin... Katsotaan mikä ahdin postissa tulee vai tuleeko :)
Kuva

Re: Turbo nelariin

3.6.2015 16:57

Eikös sen saa ilmankin painekoteloa toimimaan, vaikka laittaa painepuolelle kaasuttimen, kalvokaasutin ilmeisesti helpompi paineistaa, joten sellainen on tilauksessa , tarkoituksena siis kokeilla ensiksi että herääkö turbo ollenkaan , ja jos herää ja toimii niin sitten suunnittelemaan painekoteloa, tila siis melko kortilla tässä mikilonissa. :lol:
Mitenkäs kannattaako ahtoputkisto tehdä rosterista? semmosta nyt sattuu löytymään valmiina parisenkymmentä metriä ja myös valmiita kulmia :D

Re: Turbo nelariin

3.6.2015 18:31

Eipä tuo painekotelo mikään välttämätön ole, mutta saattaa se tasottaa paine-eroja hieman. Käytännön merkitys taas jäänee epäselväksi, koska turbo on kaukana optimista.
Sen verran kuitenkin tuli laskeskeltua, että kierrosrajottimen tuntumassa saatetaan päästä kompurakartalle hetken spoolauksen jälkeen :lol: Omassa prokkiksessa ajattelin koittaa kompurapuolelle ohivirtausventtiiliä, jolla saatais kompura paremmin alueelle, paineentuotto ja toimivuus ylipäätään selvinnee vasta koittamalla. Laskennallisesti kuitenkin virtaus saatais pois "surge linen" tuntumasta ja ahtimen pyörimisnopeus pysyis optimaalisena.

Tottakai ne putket voi tehdä rosterista, jos kerran hyllystäkin löytyy, eipähän ruostu :)

Re: Turbo nelariin

10.6.2015 9:25

Muutamat nipat painekoteloon ja tuo mystinen venttiili :roll: Venttiilistä tein avattavan, eli sisään saa vaihdettua eri jäykkyyksisiä jousia tarpeen mukaan, voidaan käyttää siten myös ylipainesuojana.
Ahdin on edelleen jossain matkan varrella, myös toisen vielä pienemmän bongasin eli pahimmassa tapauksessa tästä syntyy compound -ahdettu päristin :s
Kuva

Re: Turbo nelariin

10.6.2015 19:14

mitenkäs tuo pitot - putki kannattaa asentaa , mahd. lähelle turboa vai ? Kaasuttimeksi valitsin sittenkin tuon vakion ettei tarvitse imukaulaa rueta uudelleen tekemään, suoralla imukaulalla ottaa kaasutin runkoon kiinni :/
Kaasuttimessa kaikki tiivisteet kumisia, ja kumipäinen neulaventtiili joten pitää varmasti hyvin painetta, otin koko ryyppy systeemin poikkeen ja pistin kemiallisella metallilla ryyppyakselin reiät tukkoon, ei varmaankaan haittaa, vai onko jopa parempi että on kiihytyspumppu tuossa kaasarissa? Öljynpainetta en oo saanu mitattua mutta mittari jo paikoillaan mittaamista varten, syy miksi en ole mitannut vielä on se että tulppa meni itsestään pimeäksi ja eihän täältä tuppukylältä semmosta mistään löytynyt :lol:
Ja ehkä vähän hölmö kysymys mutta menin tuommosen In tank 3 bar bensapumpun ostamaan eli tankin sisälle tuleva , mitäköhän haittaa on jos tätä ei pietä tankissa ? :roll:
Kannatan ajatusta tuosta compound ahtamisesta ;)

Re: Turbo nelariin

10.6.2015 23:35

Pitot putki mieluiten hieman etäälle kompuran lähdöstä, suoralle osuudelle ahtoputkeen, että virtaus ehtii tasaantua.
Kiihdytyspumpun toiminnasta ym. on vaikee mennä sanoon ennalta, periaatteessa kiihdytysrikastusta on hyvä olla.
B-pumppu varmasti toimii yhtälailla ulkoisena, yleensä in-tank pumpuissa on vaan sihdille paikka imupuolella, eikä letkulähtöä kuten ulkoisissa.

Re: Turbo nelariin

19.6.2015 17:31

nyt on turbo paikoillaan, pakoputkea ährätty puikolla hitsata ja hermokin meinannut mennä mutta nyt on tiivis, turbo näkyy melko vinhasti pyörivän jo tyhjäkäynnillä, ilman downpipeä vihelteli melko nätisti, mutta kun putken teki niin sen jälkeen kuuluu vain kompurapuolella melkoinen puhina kun heräilee siinä 4000-4500rpm kohilla , riippuen kuormasta :lol: , nyt olisi mahdollisuus saada eteen joku pieni cooleri? mutta onko siitä enemmän haittaa kuin hyötyä, koska siihen ei tosiaan suuri cooleri mahdu ja pieni cooleri lämpenee nopeasti :roll: ?

Re: Turbo nelariin

13.7.2015 18:36

Mites hesen laite tuottaa painetta? Ja onko toteutuksesta kuvia? :)
Smartin välijäähdyttimiä löytyy muutamalla kympillä, ajoviima pitää kennon kylmänä.

Mun ostama turbo hukkui matkalla maailmalta ja sain rahatkin jo takaisin, nyt pitäis etsiä uutta, yhtä halpaa ja toivoa parempaa onnea postituksen kanssa :D

Re: Turbo nelariin

5.8.2015 22:17

Ei oo löytynyt passelia turboo tarpeeks halvalla, joten hain takas aiemmin omistamani "pikkuturbon", jota hieman jatkojalostin. Mitat apinoitu Smartin pikkuturbosta, jota pienemmäks siipee ei olis edes pystynyt hioon järkevästi. Pakopesä tehty uusiks hyödyntämällä vanhasta kiinnityslaippa, turbiinin jättöpäälle tarvii sorvata ja hitsata vielä holkki.
Kompurapuolelle tulee uus 22/38mm siipi, jolle kompurakotelo muokataan sopivaksi. Kotelo on ulkomitoiltaan vähän turhan iso, mutta toiminee silti. Kompurakoteloon hitsasin myös pienemmän letkulähdön.
KP31 turbo olis tietty oikotie onneen, mutta budjetti ei anna periks :D

Kuva

Re: Turbo nelariin

10.8.2015 19:40

Imusiipi saapui postiin, iso paketti lähes tyhjää täynnä, on se pieni.. Seuraava homma olis sovittaa osat yhteen, vielä tän kesän aikana koitetaan saada vehkeet suhiseen :D
Kuva

Kuva