Kysymyksiä ja tietoa korjauksesta, virityksestä, kuristusten poistosta, huollosta yms.

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu vain tekniikkaa käsitteleville aiheille, muut aiheet kuuluvat yleiskeskusteluun!

Tällä alueella keskustellaan tekniikasta yleisellä tasolla. Huomaathan että tekniikkakeskusteluille jotka koskevat vain kaksi- tai nelitahtisia malleja on omat alueensa!

1.8.2010 13:08

lokitekki kirjoitti:Puoli baaria jos ahtaa paikallaan niin ajosa varmasti rajattomasti ?
Kunhan ei rupea venat jäämään jälkeen kierroksilla.
Mun tulevasa setisä sama turbo voi antaa vielä vähä enemmän.
klik
Kuva
Kuvasa sama turbo mitä ylempänä yks ehotti.


Rajattomasti :lol: .

Tästähän melkonen huumoritopic on tulossa.

1.8.2010 16:05

Kyllä se vaan niin on, ei paikallaan saa yli puolta baaria.
http://www.youtube.com/watch?v=X2HJZVzq ... re=related

Puolesta baarista yleensä ottaa piikin, kun turbo rupeaa pyöriin kunnolla.
Baarissa rupeaa olemaan tehoa ja sen yli niin rupee sutimaan.

Tuosa td02sesa on vakiona vain 7psi hukkis, joten vuotaa melkeen heti.
Siks aattelin tehä ulkosen portin, tehoja enempi ja ei häirihe turbon virtausta, kun normisti hukkis puskee painetta siiven suuntaan.

Ja jos en saa välijäähyä mahtuun keulalle niin tulee vesiruisku, tai molemmat :D

1.8.2010 17:20

lokitekki: Saanko kysyä että ootko sää kertaakaan edes nähnyt tuon turbon karttaa? Jos oot niin haluatko näyttää sen meille muillekin, minua ainakin kiinnostaisi nähdä kovasti.

2.8.2010 13:35

Onko se niin vaikea uskoa että tuo kone ahtais tuolla?
Netistä löytyy niin paljo videoita laiskemmista koneista mitä mulla ja ahtoja nappaa mukavasti.
Tuon pienempi turbo vaan ahistais enemmän ennen ahtoja.

Ois vaan iha mukava kuulla mitä tolle ublertin rojektille on käyny.

Tuosa turbosa on siiveissä enemmän siipiä kuin vastaavan kokosilla siivillä olevasa rhb31sessä.
http://cgi.ebay.com/Turbocharger-Turbo- ... 1c0e30976a

2.8.2010 16:45

lokitekki kirjoitti:Onko se niin vaikea uskoa että tuo kone ahtais tuolla?
Netistä löytyy niin paljo videoita laiskemmista koneista mitä mulla ja ahtoja nappaa mukavasti.
Tuon pienempi turbo vaan ahistais enemmän ennen ahtoja.

Ois vaan iha mukava kuulla mitä tolle ublertin rojektille on käyny.

Tuosa turbosa on siiveissä enemmän siipiä kuin vastaavan kokosilla siivillä olevasa rhb31sessä.
http://cgi.ebay.com/Turbocharger-Turbo- ... 1c0e30976a


Tämäkin viesti on yhtä höttöä ja jauhantaa.

Mää ihan oikeasti haluaisin nähdä jotain konkreettista faktaa tuosta turbosta ja siitä miten se ahtaa ja millaiset sen hyötysuhteet yms on.

4.8.2010 14:42

Joo onhan se iso.
Kuva
Topikissa lisää.

7.8.2010 14:05

Eipä tänne oo paljoa viittinyt huudella projektista ku aina tulee pelkkää negatiivista kommenttia :D.

7.8.2010 14:21

Ublert kirjoitti:Eipä tänne oo paljoa viittinyt huudella projektista ku aina tulee pelkkää negatiivista kommenttia :D.

Aika vähän on kyllä ollut oikeaa asiaakaan. Noh, onhan se turbotus periaatetasolla helppoa kuin mikä ja tuntuukin että valtaosalle riittää että sen koneen saa ahtamaan (vaikkei niin kauaa nipussa sitten pysyiskään), mutta yleensä siinä sitten käytännön kautta ajanmittaan oppii, että ei se niin helppoa olekaan. Varsinkaan kun tässä kokoluokassa *natrium täytteisiä pakovenoja ei ihan joka paikasta saa tai mäntien jäähdytys öljysuihkulla on hankala toteuttaa, puhumattakaan nyt sitten vaikka turbokoneen sytytysennakoista.

* "Natriumia käytetään tehokkaiden, erityisesti turbomoottoreiden pakoventtiilien sisällä. Natrium auttaa siirtämään nestemäisessä muodossa ollessaan lämpöä tehokkaasti venttiilikanteen edestakaisen liikkeen johdosta. Pakoventtiilin ontto tila ei ole aivan kokonaan täytetty, joten natrium pääsee "hölskymään" ja näin viemään lämpöä venttiilin lautasen läheisyydestä venttiilin varren kautta kanteen."

Edit: Kimahtaa muutes joskus aika hyvin nuo natrium pakovenat hävitettäessä. (Rälläkällä lovi varteen ja heittää vaan venan vesiämpäriin)

7.8.2010 16:40

Pitääkö alkaa hifistelemään? Tuskin monenkaan projektiin on monia tuhansia panostettu. Ja kuka haluaa tämmöseen oikeasti panostaa. Itse olen ainakin omaksi ilokseni rakentanut ja tuskin aina parhaalla lopputuloksella. Miksi ei kone pysyisi nipussa esimerkiksi 0.5bar ahdoilla vaikka monia vuosia jos voitelu on kunnossa?

7.8.2010 18:03

Ublert kirjoitti:Pitääkö alkaa hifistelemään?

Ai se on hifistelyä? Noh, on sillä sitten sanakin. Entisaikoina, kun noita autojen koneita turboteltiin, niin kyllähän niitä koneita tuli räjäyteltyä ja muutenkin mäntiä suli ja yleensä nekin jonnekin hevon korpeen. Pidemmän päälle se vaan tuli kalliimmaksi, kun olis tehny kerralla kunnolla. Näkyy pääosin olevan, et sakki vaan tekee miettimättä asioita sen enempää. On se kyllä tosiasiassa mulle ihan sama, mitä teette niille koneille. Se ei muutes välttämättä silti ole vittuilua jos pyytää esittään turbokarttaa, ja vastaus on suurin piirtein "mikä se on".

7.8.2010 22:44

Ublert kirjoitti:Pitääkö alkaa hifistelemään? Tuskin monenkaan projektiin on monia tuhansia panostettu. Ja kuka haluaa tämmöseen oikeasti panostaa. Itse olen ainakin omaksi ilokseni rakentanut ja tuskin aina parhaalla lopputuloksella. Miksi ei kone pysyisi nipussa esimerkiksi 0.5bar ahdoilla vaikka monia vuosia jos voitelu on kunnossa?


Ei kait sitä tarvi alkaa hifistelemään, riittää että perehtyy perusteisiin ja tekee asiat huolella ja logiikkaa noudattaen.

8.8.2010 12:26

Perehtyminen on erilainen käsite eri ihmisille. Joillekin se voi tarkoittaa että luetaan kaikki opukset ja ei kokeilla mitään vaan tehdään kaikki oppikirjan mukaan.
Itse olen mennyt perse edellä puuhun. Kokeilemalla oppii ainakin itseni mielestä parhaiten. Toki omissa ratkaisuissa on menty välillä helpoimman kautta mutta jos olisi paremmat puitteet ja paremmat työkalut niin työnjälkikin olisi parempaa ja ehkä kaikki toimisi paremmin.

8.8.2010 12:54

Ublert kirjoitti:Perehtyminen on erilainen käsite eri ihmisille. Joillekin se voi tarkoittaa että luetaan kaikki opukset ja ei kokeilla mitään vaan tehdään kaikki oppikirjan mukaan...

On totta kylä tuokin, joskaan en näe tuotakaan edes kauhean hyvänä, että kaikki tehdään niiden oppikirjojen mukaan. Avainsana on soveltaminen.

On aika montaakin asiaa, jotka ei liity millään tavoin moottoreihin, mutta sitä voidaan silti niissä hyödyntää. Hydrauliikan puolelta esim löytyy hyvää tietoa mietittäessä voitelua. Omaa järkeilyä tarvitaan myös roppakaupalla ja jos niitä oppikirjoja aletaan kirjaimellisesti noudattamaan, se kertoo minusta pikemminkin sen järkeilyn puutteesta. Perusasiat pitäisi silti olla hallussa teki sitä mitä tahansa.

Olen tässä moottorikokoluokassa vähän sitä mieltä, että puolen baarin paineilla ei oikein edes ole järkeä alkaa turbotelemaan. Ainakaan jos ajatellaan kustannuksiakin. Saavutettu hyötykin on aika aneemista luokkaa. Suuremmat paineet asettaa osat suuremmalle rasitukselle ja ne koneet ei kauaa nipussa pysy jos ne on tehty huonosti tai systeemissä on ristiriitaisuuksia itsensä kanssa.

On vähän eri asia joku 2 / 2+ litran koneet joissa puolen baarin ahdoilla saadaankin jo merkittävämpää hyötyä ja kustannukset pysyy vielä järkevällä tasolla suhteessa hyötyyn. Sama on kyllä niissäkin, että jos aletaan tunkemaan parin kilon ahtoja ja revitään useita satoja hevosia ulos, niin vakiopalikat ei riitä, eikä niitä parannuksiakaan voida aina hatusta vetää tai edes oppikirjan sivuilta.

"Kaikki alle kahen kilon ahdoilla on vapareita..."

8.8.2010 13:09

Ublert kirjoitti:Perehtyminen on erilainen käsite eri ihmisille. Joillekin se voi tarkoittaa että luetaan kaikki opukset ja ei kokeilla mitään vaan tehdään kaikki oppikirjan mukaan.
Itse olen mennyt perse edellä puuhun. Kokeilemalla oppii ainakin itseni mielestä parhaiten. Toki omissa ratkaisuissa on menty välillä helpoimman kautta mutta jos olisi paremmat puitteet ja paremmat työkalut niin työnjälkikin olisi parempaa ja ehkä kaikki toimisi paremmin.


Mitä enemmän tässä itse olen koneita laitellut, sitä enemmän alan olemaan sitä mieltä että perusteiden tietämisestä ei ole mitään haittaa vaan päinvastoin. Kyllähän se korpeaa suunnattomasti "kokeilun" kautta oppia jokin asia, minkä olisi perustiedot hankkimalla+ne ymmärtämällä voinut välttää. Kuten juurikin moottoririkot.

Kaikki kokeilemisen kautta tapahtuva kun on sitä pyörän keksimistä uudelleen. Sitten kun perusteet on kunnossa niin voi ryhtyä ihan oikeasti jo kokeilemaan aivan uusia asioita, mutta toki niille (kuten kaikille muutoksille) kannattaa olla hyvät perusteet. Muuten uidaan syvällä.

6.10.2010 22:20

"Kaikki alle kahen kilon ahdoilla on vapareita..."[/quote]

"kaikki alle viis litraset on starttimoottoreita" sanoo faija jolt irtoo reilut 850 hp 8,2 litrasest vee kasista ILMAN mitää turboja