Kysymyksiä ja tietoa korjauksesta, virityksestä, kuristusten poistosta, huollosta yms.

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu vain tekniikkaa käsitteleville aiheille, muut aiheet kuuluvat yleiskeskusteluun!

Tällä alueella keskustellaan tekniikasta yleisellä tasolla. Huomaathan että tekniikkakeskusteluille jotka koskevat vain kaksi- tai nelitahtisia malleja on omat alueensa!

25.6.2007 23:39

Aloitusviestiin voisi lisätä jotain tyyliin:

Huom! Siinä vaiheessa kun kädessäsi on se kauan kaipailtu, ehkä jopa sopivan kokoinenkin ahdin, itse työstä on tehty 5%.

Painekoteloon, kaasarin paineistukseen, lisärikastuksen tekemiseen, ahtoputkiin, pakosarjaan, öljylinjoihin, kaiken edellämainitun suunnittelemiseen ja toimivaksi saamiseen sekä väistämättä vastaan tuleviin ongelmiin saat varata rahaa ja aikaa moninkertaisesti siihen verrattuna mitä pelkän ahtimen hankkimiseen meni.

Ahdinta ei myöskään ole mitään järkeä ostaa "sokkona", pieni välys saattaa johtaa kalliiseen remonttiin.

Yksinkertaistettuna; ellet omista oikeasti liikaa rahaa ja aikaa, unohda yksisylinterisen ja erityisesti 125-kuutioisen ahtaminen.


EDIT: Tämän topicin taso ja faktojen määrä on kyllä sen verran alhaalla että jos olisin moderaattori, tämä olisi saanut lukkoa jo ensimmäisen sivun jälkeen.

"Musta tuntuu et.."
Viimeksi muokannut jusutus päivämäärä 25.6.2007 23:42, muokattu yhteensä 1 kerran

25.6.2007 23:41

Aamen!

26.6.2007 19:42

No jos kuvitellaan et mul olis liikaa rahaa ja yksylinterin laiska paska.. Ni käviskö uno turbon ahdin tähän hommaan?

26.6.2007 19:48

Ublert kirjoitti:No jos kuvitellaan et mul olis liikaa rahaa ja yksylinterin laiska paska.. Ni käviskö uno turbon ahdin tähän hommaan?


No se kävis jo paremmin, ku kiisseliahdin..
Mut tässä tapauksessa sulle jäis käteen sit vähän rahaa ja edelleen yksisylinterinen laiska paska, jos piikkisestä siis on kyse, isommalla pyörällä tuo tehonlisäys tuntuukin jossain muualla ku kukkarossa.. :)

26.6.2007 19:52

DriveFast kirjoitti:
Ublert kirjoitti:No jos kuvitellaan et mul olis liikaa rahaa ja yksylinterin laiska paska.. Ni käviskö uno turbon ahdin tähän hommaan?


No se kävis jo paremmin, ku kiisseliahdin..
Mut tässä tapauksessa sulle jäis käteen sit vähän rahaa ja edelleen yksisylinterinen laiska paska, jos piikkisestä siis on kyse, isommalla pyörällä tuo tehonlisäys tuntuukin jossain muualla ku kukkarossa.. :)


Meinaatko ettei tehonkasvu 12hp=>+20hp tunnu persauksissa? Etenkin kun kasvua väännössä on se 10Nm=>+20Nm?

Kunnolla tehty turbotus on edelleenkin minun mielestäni kannattavin viritystoimenpide nelaripiikkiin.

26.6.2007 19:55

Tume34 kirjoitti:Meinaatko ettei tehonkasvu 12hp=>+20hp tunnu persauksissa? Etenkin kun kasvua väännössä on se 10Nm=>+20Nm?

Kunnolla tehty turbotus on edelleenkin minun mielestäni kannattavin viritystoimenpide nelaripiikkiin.


Tuntuuhan tuo tietty persauksissa, mutta myös varmasti siinä kukkarossa. Jos itse olisin nelaripiikin omistanut, niin en niiden parin vuoden takia olisi siihen turboa alkanut rakentamaan. MUTTA tämä on mun mielipide, jos joillain rahaa on liiaksi, että sitä voi piikkiin laittaa niin mikäs siinä.

26.6.2007 20:23

Pitää kyl miettiä. Ahdin olis käsissä melkeen... Mut tosiaan pari kk et täytän 18.. Pitää punnita näitä vaihtoehtoja. Olishan se viileetä ku kevari viheltäis.. Ja pitää pojilla viritelmiä olla. Mahdollisimman kaikki tehtäis itse.. Jos siitä tulee liian kallista tai näyttää siltä et ei oikeen sovi enää kukkarolle ni voi sitä sit haudata sen projektin ;o

26.6.2007 20:35

DriveFast kirjoitti:Tuntuuhan tuo tietty persauksissa, mutta myös varmasti siinä kukkarossa. Jos itse olisin nelaripiikin omistanut, niin en niiden parin vuoden takia olisi siihen turboa alkanut rakentamaan. MUTTA tämä on mun mielipide, jos joillain rahaa on liiaksi, että sitä voi piikkiin laittaa niin mikäs siinä.


Noh, saahan nämä heput tuhlattua sen tonnin nelarin viritykseen ja mitäs ovat saaneet aikaan? Alle 20hp ja taatusti laiskemman, ja vähemmän omaperäisen pelin :).

Järkevyydestä ei kannata puhua varmaan tässä asiassa. Siinä olet ihan oikeassa, en minäkään alkaisi nelaripiikkiä turbottamaan että se kulkisi enemmän, vaan kuten muukin viritys, siksi kun se olisi mielenkiintoista.

26.6.2007 21:46

Ja monellakohan kevarikuskilla täällä on tarpeeksi tietoa, osaamista, välineet, aikaa ja rahaa moisen projektin toteuttamiseen?

Jo koneen puristussuhteen laskeminen ei ole niin yksinkertaista kuin luulisi.

Turbo-Unon ahdin ei todellakaan sovi piikkiin.
Vanhemmissa ykspistekolmosissa ollut IHI:n ahdin on tuotoltaan +100hv:lle, uudempien 1.4-litraisten Garret T2 (muistaakseni) antaa jo karvan enemmän.

Jos haluaa piikistään enemmän tehoa kuin 12hv, suosittelen ostamaan kakstahtisen.

Voihan nelaria muutenkin virittää kuin ahtamalla.
Putkisto, nokka, kansi, polttoaineensyöttö, sytytyksen ajoitus, ylikokosylinterit/männät jne.

26.6.2007 21:58

jusutus kirjoitti:Ja monellakohan kevarikuskilla täällä on tarpeeksi tietoa, osaamista, välineet, aikaa ja rahaa moisen projektin toteuttamiseen?



melkein kaikilla. toimivan ahtimenhan saa parilla kympillä, kun vaan tietää mistä etsii. ei se mitään jos laakerit on loppu, pakopesä halki ja tiivisteet finaalissa. vähän senku heppaa, tippa liimaa ja palanen kumisaappaan vartta, niin johan rokkaa taas!

öljynkierrolla ja turbon sijainnilla ei oo niin väliä. letkut vaan kiinni ja menoks.

polttoainepuoli ei tuota ongelmaa. poraa kaasariin pari reikää, asentaa nipat ja voila! kaasari onkin jo paineistettu!

toisaalta tosimies ei kaasareihin puutu, vaan laittaa ruiskun, vaikkapa MegaSquirtin. sen asentaminenhan on helppoa ja säästää aikaa ja vaivaa, jos verrataan kaasarin paineistamiseen ja painekotelon tekoon...

26.6.2007 22:21

jusutus kirjoitti:Ja monellakohan kevarikuskilla täällä on tarpeeksi tietoa, osaamista, välineet, aikaa ja rahaa moisen projektin toteuttamiseen?



Monikohan on seppä syntyessään? Aika avuton olo sitä oli kun ensimmäistä kertaa mopon pyttyä alkoi viilaamaan..

Toki järkeä voi käyttää, teoriatietoa voi ammentaa aiheesta niin paljon kun mahdollista, ja tekee maltilla niin eiköhän se siitä luonnistu.

Btw. IHI:llä riittää eräässä ahtimessa tuotto 15-30hp... melkein jo kuristaa :D.

26.6.2007 22:23

IsoEGO, joko tämä postauksesi oli läppä tai et tiedä mistään hevon perseen vertaa. :D

isoEGO kirjoitti:toimivan ahtimenhan saa parilla kympillä, kun vaan tietää mistä etsii. ei se mitään jos laakerit on loppu, pakopesä halki ja tiivisteet finaalissa. vähän senku heppaa, tippa liimaa ja palanen kumisaappaan vartta, niin johan rokkaa taas!

Etsi mulle kevarin koneelle passeli toimiva ahdin parillakympillä.
Ahtimen tee-se-itse -korjaukset eivät todellakaan ole ahtimen kunnon ylläpitämisen kannalta suositeltavia.
Riittävä välys laakereissa tuhoaa hyvässä lykyssä koko siipipyörän.

Tiivisteetkään eivät ole niin yksioikoisia, riittävillä paineilla kumitiivisteillä ei tee mitään.

isoEGO kirjoitti:öljynkierrolla ja turbon sijainnilla ei oo niin väliä. letkut vaan kiinni ja menoks.

Todellakin on väliä.
Väärällä asennuksella öljy ei kierrä ahtimessa, ahdin ylikuumenee ja tuhoutuu totaalisesti.
Samalla saat koneesi mukavaan kuntoon, mikäli öljynkierto ei toimi just eikä melkein.

Jo pelkästään käynnistettäessä pitäisi saada öljynpaineet heti ylös.

isoEGO kirjoitti:polttoainepuoli ei tuota ongelmaa. poraa kaasariin pari reikää, asentaa nipat ja voila! kaasari onkin jo paineistettu!

Olihan tämä vitsi?
Miten ajattelit estää neulan pomppimisen ynnä muut mukavat ahtopaineen aiheuttamat lisäominaisuudet?

isoEGO kirjoitti:toisaalta tosimies ei kaasareihin puutu, vaan laittaa ruiskun, vaikkapa MegaSquirtin. sen asentaminenhan on helppoa ja säästää aikaa ja vaivaa, jos verrataan kaasarin paineistamiseen ja painekotelon tekoon...

MegaSquirt ei ole ruisku, vaan ruiskun ohjausyksikkö.
Eikä todellakaan mikään bolt-on -palikka, vaan rakennussarja. MegaSquirt vaatii kaverikseen vielä ruiskurungon, kaasuläpän jne.

Tume34 kirjoitti:Btw. IHI:llä riittää eräässä ahtimessa tuotto 15-30hp... melkein jo kuristaa :D.

Tiedän kyllä että pieniäkin ahtimia on, esim. RHF3 on pieniin koneisiin sopiva. Saatavuus Suomessa vaan heikko ja hintaakin useampi huntti.

26.6.2007 22:25

Kyllä isoEGOn tekstistä pitäisi päivänselvästi sarkasmi huomata... :D

26.6.2007 22:28

markketo kirjoitti:Kyllä isoEGOn tekstistä pitäisi päivänselvästi sarkasmi huomata... :D

En ole ko. käyttäjän muita postauksia sitä vertaa nähnyt että osaisin sen päätellä. :D

Etenkin kun kyseessä on piikkipuoli..

26.6.2007 22:55

markketo kirjoitti:Kyllä isoEGOn tekstistä pitäisi päivänselvästi sarkasmi huomata... :D


Sarkasmi on parasta silloin kun toinen ei sitä tajua ;)..