Kysymyksiä ja tietoa korjauksesta, virityksestä, kuristusten poistosta, huollosta yms.

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu vain tekniikkaa käsitteleville aiheille, muut aiheet kuuluvat yleiskeskusteluun!

Tällä alueella keskustellaan tekniikasta yleisellä tasolla. Huomaathan että tekniikkakeskusteluille jotka koskevat vain kaksi- tai nelitahtisia malleja on omat alueensa!

14.6.2005 11:22

...
Viimeksi muokannut Miuge päivämäärä 19.2.2009 18:30, muokattu yhteensä 1 kerran

14.6.2005 13:49

Mikko* kirjoitti:
IR kirjoitti:Heheh onpas hauska lueskellä teidän turbo juttujanne :D. Kuinkakohan monella on edes tiedossa kuinka vaikea on saada turbo asennettua tollaseen peliin, ja saada kone vielä kestämään. Suosittelen kirjastosta Turboa käsitteleviä kirjoja, ymmärrätte kuinka vaikeaa se tosiaan on.... Kylmältä voin sanoa että 1500e menee ainakin tollaseen, plus ensimmäinen konerikko/turbiinin hajoaminen.... 1500e saa sellaset kannet ja ylikoko pytyt että.... Ja että halpoja turboja alle 500e? On pojalla haaveet :D. Tajuatko kuinka tarkat välykset noissa on? Ja 25hp nelarikevari on jo kuules aikamoinen, se ei tosiaankaan olis mikään ikuinen ton jälkeen, vaan huollot olis aikalailla samaa luokkaa kuin joku 2tkisaenska... Itse olen seurannut vierestä turbon asentamista Cherlovet nova kiihdytysautoon, ja muutenkin ottanut tietoa netistä sekä kirjastosta... Fiisaammat valistakoon....

Joo mutta tohon Skyteamiin ei saa ylikokopyttyy eikä kansia! Ja ylikokopytty on LAITON!!!!!!! Mitäs siihen sanot?! :D Turbo on laillinen, kunhan tehot ei ylittäs 11kW! Mää oon seurannu kuule turbon asentamista ladaan (ja miljoonaan muuhun autoon!), siinä ei menny ku 1 tunti, kun kaveri ruuvas sen siihen kii. Turbovehekeitä on sen verran tullu katteltua että... Autolehdistä oon lukenu (Amerikkalaisia yms...) mutta kaikkee ei voi ymmärtää. :-? . Saahan siitäkin monimutkasen viritelmän, jos alat laittaan välijäähdytintä sun muita härpäkkeitä. Turbiinia et saa sit millään hajalle tommosessa nelaripiikissä! Ne hajoamiset kuuluu kiihdytyspeleihin! Rahaa ei edelleenkään uppoo hirveesti tohon ahtamiseen...

Tässä jotain hauskoja turbomopoja:
http://honda-monkey-power.de/Content-Ex ... 44-640.jpg
http://www5f.biglobe.ne.jp/~bikeaki/cgi ... ata/63.jpg
http://www.sdsefi.com/features/apr00stool.htm

Eikä oo monimutkaset viritelmät!


Jahas lukiolainen, kertookin aika paljon...

14.6.2005 15:51

IR kirjoitti:Jahas lukiolainen, kertookin aika paljon...


Voi elämä, anna mun nauraa :D Näinhän se on juu, lukiolaiset ei osaa mitään LoL :D Asenne kohdalla! ;)

14.6.2005 16:45

Ootkos miettinyt suoraan vaikka jotain 500cc koneen asentamista? Vai onko kyse nimen omaan siitä että haluat turbottaa piikin?

14.6.2005 16:52

No tota, otetaampas realismi käsiin. Tää topikkihan menee aivan vituiksi.

Älä Mikko pahastu, kun sanon tämän heti ensimmäiseksi: Sun on paras pyytää apua siltä isäpappasi veljen pojan siskon kaverilta, että hommasta tulee jotain(mitä oon kirjotuksias lukenu).

Ihan Garretilta löytyy 40hp koneille turboja. Tuollaisen luulisi kelpaavan. Ja remmivedollahan tuo olisi järkevintä toteuttaa, kun pakopaineet jäävät kuutiotilavuuden takia niin onnettomiksi. By pass -venttiili kannattaisi löytyä, eihän tässä mitään ilokaasuja olla tekemässä ;) , niin ei turbo pääse liikaa rasittamaan itseään ja konetta.

Ja sanon tämän nyt, siihen jäähdytykseen PITÄÄ panostaa. Kun ilman määrä ja nopeus moninkertaistuvat meinaatko, että siitä ei synny kitkaa. -VÄÄRIN, siitä syntyy saatanasti kitkaa, ja siten lämpöä. Eli inter cooleri on EHDOTON. Mikäli viilenee sillä riittävästi, niin öljynlauhdutinta ei tarvita. Kokeilemalla selviää. Öljynlauhdutin on halpa ja hyvä keino laskea myllyn lämpöä,varsinkin, jos järjestää tehokkaan öljyn kierrätyksen lauhduttimessa.

Sitten siitä nokka-akselista ja kannesta. Jos kannen meinaat itse työstää olet kyllä aika guru. Ilman virtauspenkkiä ja taitoa ei siitä todennäköisesti tule vittuakaan.Eise kannen työstäminen oo mitään "gantzii ottaa tosta 3mm pois ni venttiilin kaula on ohgazempi" Katsos, se on niin, että siihen on toki yleisiä sääntöjä mitä parannetaan ja mihin suuntaan, mutta hyvä lopputulos saadaan katsomalla kokonaisuutta ja siihen tarvitaan taitoa ja KOKEMUSTA. Lisäksi dynometri on tärkeä, että saadaan todistetuksi, että sitä tehoa tulee ihan aikuisten oikeesti lisää. Kun turbon asennat niin voi koko koneen ajoitukset mennä heikoille, tämä korjataan muuttamalla sytytystä ja korjaamalla venttiilien ajoituksia(nokka-akseli, venttiilien ohjurit jouset ym.).

Lopuksi veilä niistä ihanista säädöistä, niin joo valmistauduppa poikka säätämään siis seoksia. Ja kaasarin saat paineistaa tai ei tule vittuakaan. Rosterista vaan painekotelo.

14.6.2005 17:30

...
Viimeksi muokannut Miuge päivämäärä 19.2.2009 18:31, muokattu yhteensä 1 kerran

14.6.2005 17:59

Hei kaasari ennen turboa... Et varmaan sitten halua aivan saatanallista turbo viivettä. Eli suosiolla painekotelo ja turbon jälkeen pääset säätöihinkin helpommin ;) Mulla on kokemusta tutun mikroautosta johon amisteltiin turbo, tosin suurimman työn teki sen äijjä.

Paineilla on vaikutus lämpöihin, tottakai, mutta eikös skyteam ole ilmajäähdytteinen? Ei se intercooleri niin paljoa maksa. Ostat vaikka jostain maatalouskoneesta/veneestä tai vastaavasta sen välijäähyn. Väittäisin, että ilaman pientä intercooleria et pääse kunnon tuloksiin, kun sitten jää turbon kierroksetkin kovin alhaisiksi.

Siitä kannesta, katsos en teidä teisitkö, mutta kannen muokkaamisella tarkoitetaan usein muutakin, kuin pelkästään palotilan muotoilua. Sillä tarkoitetaan esimerkiksi venttiilien muotoilua.Tärkeää on saada kansi toimivaksi kokonaisuudeksi tähän tarvitaan virtauspenkkiä, jos ei teidä mittoja johon pyrkiä. Mutta jos kaverisi kannesta saat mallia niin eiköhän onnistu sitten. Mitenkäs kauheat nuo venttiilit tuossa skyteamissa ovat? Jos nyt kuitenkin rupeat noita venttiilejä hiomaan, niin muista, että kohtuus kaikessa, ne varret tuppaa katkeamaan(kokemusta löytyy ;))Oliko se kaverisi kansi ihan virtauspenkissä mittailtu, jos niin ja oli taitava "leikkaaja", niin kannattaa ottaa siitä mallia.

No nokkaahan voi muokata siinä missä kanttakin :D Siis ei kirjallisesti. Eli voit hioa venttilien ohjurien "korokkeita"(en teidä oikeaa nimeä) tai asentaa pidempiä ohjureita ja esimerkiksi jäykempiä jousia. Yleensä nokka-akselin muokkaamisella saa vain itsensä ammuttua, kun ei kuulemma tahdo kestää. Ja muutenkin nokka-akselin valinta on kuulemma ikävää, kun pitäisi löytää sopiva(hyvilläkin valmistajilla välillä kuulemma huonoja nokkia,ainakin autopuolella). Saakos tuohon edes tiuhempi ajoitteista nokkaa?

Siis nokka-akselillahan ohjataan venttiilien aukeamis aikoja per kierros ja voi olla, että sulla sekoo venttilien ajoitukset, jos turpo tuppaa iskemään kauheita kierroslukuja tiskiin. Mutta tähän väliin: Miksi ei remmiahdinta?

Ne säädöt on lähinnä ongelma korkeintaan ajoitusten kannalta, kait ne seokset tulee kuntoon. Mutta kaasari turbon JÄLKEEN.

14.6.2005 18:10

oekkein. ei tää topic oo sitä varten että työ sanotte et sä osaa vaan antakaa mikolle sellasii neuvoja mitä tulee tarvii jne.....!!! voi olla että tulee aika timakka peli 125 nelariks ;)

14.6.2005 18:24

...
Viimeksi muokannut Miuge päivämäärä 19.2.2009 18:31, muokattu yhteensä 1 kerran

14.6.2005 18:27

paljos tää pyörä maksaa ??

14.6.2005 18:31

...
Viimeksi muokannut Miuge päivämäärä 19.2.2009 18:31, muokattu yhteensä 1 kerran

14.6.2005 18:37

no on se kyllä sen näkönenkin :D pientä laittoo niin tulee hieno mutta ei toi ainakaan oo hinnalla pilattu :D

14.6.2005 18:45

MITÄ ONGELMIA MUKA PAISARIN KANSSA TULISI??
Hyvin tuo mikroauto puhkuu, tehoja on niin perkeleesti, ettei meinaa käsissä pysyä. nimim. Videon nähnyt...
Sopivimpi turboja saa pienkonepurkamoilta, eli esim. Kaupungeilla käytössä olevia isoja Diesel ruohonleikkureista. Pienkone purkamoita on muutamia pääkaupunki seudulla.
Tossa Mankissa on semmosen pienkone vehkeen turbo. Tehoa tossa oli muistaakseni jotain 20-25hp, kuutioita 110 ja kaasarin koko jotain 30mm.


Kuva
Kuva
Kuva[/img]
Viimeksi muokannut tWinTurbono päivämäärä 14.6.2005 18:50, muokattu yhteensä 2 kertaa

14.6.2005 18:46

...
Viimeksi muokannut Miuge päivämäärä 21.2.2009 21:57, muokattu yhteensä 1 kerran

14.6.2005 18:49

Mikko* kirjoitti:Voisko joku nyt vielä kertoo, mistä noita SOPIVIA turboja saa?!


Vastattu ylemmäs..