Kysymyksiä ja tietoa korjauksesta, virityksestä, kuristusten poistosta, huollosta yms.

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu vain tekniikkaa käsitteleville aiheille, muut aiheet kuuluvat yleiskeskusteluun!

Tällä alueella keskustellaan tekniikasta yleisellä tasolla. Huomaathan että tekniikkakeskusteluille jotka koskevat vain kaksi- tai nelitahtisia malleja on omat alueensa!

Re: Rotax 122 ja 123

18.3.2015 8:48

Halvimmalla löydät joko käytettynä mototista taikka uutena erilaisista karting kaupoista ku käyttävät sielläkin näitä, esim kartingshop(?) . Siitä vaa googlailee eri suomen karting liikkeit ja ettii

Re: Rotax 122 ja 123

26.3.2015 16:49

Elikkäs pyörä on rs125 -02 ja semmonen vika että nostaa kierrokset huippuun heti kun käynnistää. mikä vois olla vikana?

Re: Rotax 122 ja 123

27.3.2015 19:31

Motot.netin wikisivustolta löytyy vastaus: http://www.motot.net/wiki/Mik%C3%A4_on_ ... erroksilla

Re: Rotax 122 ja 123

19.4.2015 16:25

Osaisiko joku kertoa tähän kysymykseen vastauksen. Itselläni on siis Aprilia rs125 -08 ja tänään ajellessani olin juuri vaihtamassa vaihdetta, enkä huomannut asfaltissa olevaa töyssyä. Töyssyn aikana kuului pieni rasahdus pyörästä ja sen jälkeen koko pyörä alkoi täristä todella paljon. ajoin määränpäähäni (n.100m) ja sammutin pyörän. Se lähti hyvin käyntiin, mutta tärisi vieläkin samalla tavalla. Jätin pyörän noin 1,5h paikalleen ja kun olin lähdössä takaisin, niin pyörä ei lähde edes käyntiin. Kun painaa starttia, naksahtaa startissa jokin, mutta mitään ei tapahdu. Mikä vialla ?

Re: Rotax 122 ja 123

19.4.2015 17:04

Tärinä ja rusahdus viittais vähän siihen että tasapainoakselin rattaat on saattanut hajota?

Re: Rotax 122 ja 123

19.4.2015 18:27

Aap- kirjoitti:Tärinä ja rusahdus viittais vähän siihen että tasapainoakselin rattaat on saattanut hajota?


Täytyy availla ens kuun puolella ja katella mikä on menny rikki. Mutta jos ongelma on kyseinen, niin onko kallis homma vaihtaa ?

Re: Rotax 122 ja 123

19.4.2015 18:49

tasapaino akselin rattaat maksaa suomesta nakkilan pyörältä ja mopolta about 100e. Ulkomailta saa paljon halvemmalla, esim pjme. Mutta sitte pitää huomioida että postikulut on aika kovat.
Tasapainoakselin rattaat tunnetaan myös nimellä muovirattaat rotax puolella jos oon oikein ymmärtäny.
Suositeltava vaihtoväli ~15tkm.
Aika simppeli vaihtaa, kuha muistaa kattoo niiden kohdistukset ja merkit oikeille kohtii. Eli ku vanhoja otat pois ni kato missä asennossa ja miten merkit on ja laitat uudet samaan asentoon

Re: Rotax 122 ja 123

19.4.2015 21:26

Dfpyo kirjoitti:
Aap- kirjoitti:Tärinä ja rusahdus viittais vähän siihen että tasapainoakselin rattaat on saattanut hajota?


Täytyy availla ens kuun puolella ja katella mikä on menny rikki. Mutta jos ongelma on kyseinen, niin onko kallis homma vaihtaa ?

Vielä lisäyksenä, että kun yritän työntää mopoa, ei moottori pyöri ollenkaan eli takapyörä lukossa.

Re: Rotax 122 ja 123

20.4.2015 7:10

No voikohan olla että jos ne muovirattaat on hajonnu, niin ne on voinu mennä voimansiirtorattaan ja kytkinakselin väliin, jolloin moottori ei pyöri

Re: Rotax 122 ja 123

21.4.2015 17:26

Kellään tarvetta moottorin lohkoille, kytkinkopalle, kytkimelle, kampiakselille(ilman kiilaa), vauhtipyörälle?

Re: Rotax 122 ja 123

2.5.2015 15:11

Moro ! Ajattelin tässä tilata räsään wössnerin teflon-pinnoitetun takomännän, niin ajattelin että miten sellaist kuuluu lämmittää ennen ajoa ? Tosi paljon olen lukenut että oikeanlaisella lämmityksellä ja jäähdyttelyllä takomäntä kestäisi pidempään kuin valumäntä.

Re: Rotax 122 ja 123

2.5.2015 17:56

Huolellinen lämmitys ennenkuin lähtee tienpäälle eikä heti täyskaasulla urku auki. Ja sitte ku muistaa "jälkilämmittää" aina. Eli kun oot tullu ajamasta ja oot sammuttamassa ni ei suoriltaa sammuta vaan hetkeen käytättää siinä paikallaan pienillä kierroksilla/ tyhjäkäynnillä ennen sammutusta.

Muista sitten että takomäntien kanssa välykset on erilaiset kuin valumännissä.
En nyt muista pitikö tilaa isompi vai pienempi mäntä ku valumäntä olis. Se kannattaa selvittää

Re: Rotax 122 ja 123

8.5.2015 12:51

Iski ensinmäinen vika meikäläisen pyöräänki... :roll: Joo siis koulumatkalla aivan yhtä äkkiä kytkin meni aivan löysäksi. Ajattelin että perkele vaijeri poikki. Siis kahva oli niinkun ei olisi vaijeria ollenkaan. Ja kytkin ei tietysti pelannut. Noh tänään sitten kiristin vaijerin aivan tappiin niin se kyllä ottaa?! Eli se ei ole poikki.Vaan kytkin luistaa aivan perkeleesti eikä kiristys varaa ole. Kurkkasin kytkinposken taakse ja kaikki ok ja vaihdoin öljyt siinä samalla vaan ei vaikutusta, luistaa edelleen. Että mitähän vittua? :D Mistäs sitten vikaa etsimään :roll: ? Aivan yllätäen tuon teki siis.

Re: Rotax 122 ja 123

8.5.2015 14:13

levyt tai kruunu huonos kunnos?
Ja sitähä pystyy jotenki säätää alhaaltaki, en tosin muista miten :s

Re: Rotax 122 ja 123

8.5.2015 14:34

Aika lailla varmasti kytkimen painelevy. Itellä oli sama ongelma viime syksynä, jolloin kytkin ei ottanut ollenkaan ja luulin että vaijeri poikki. Katoin vaijerin ja se oli kunnossa joten avasin kytkinkopan jolloin huomas että kytkimen tappi oli kuluttanut painelevyn kuulan ympäriltä.