Kysymyksiä ja tietoa korjauksesta, virityksestä, kuristusten poistosta, huollosta yms.
Alueen säännöt
Tämä alue on tarkoitettu vain tekniikkaa käsitteleville aiheille, muut aiheet kuuluvat yleiskeskusteluun!Tällä alueella keskustellaan tekniikasta yleisellä tasolla. Huomaathan että tekniikkakeskusteluille jotka koskevat vain kaksi- tai nelitahtisia malleja on omat alueensa!
30.5.2014 19:44
hei. tein juuri honda nsr 125cc vm.2000 kevariin kone remontin, vaihdoin laakerit,stefat ja sylinterisarjan. miten nuo kannattas sisään ajaa?
28.6.2014 7:35
Mitä kaikkee täs alakerta rempas kannattaa vaihtaa ? Ja tietääks kukaa mist johtuu et ku heittää vaihteen päälle (kytkin pohjassa) ja pyörä tahtoo lähtee liikkeelle vaikka on se kykä pohjas mikä o rikki? Pyörä on husqvarna wr 07 voisko joku kertoo tai mielellää linkkaa mist saa osat alakertaa?
28.6.2014 13:20
Nyksy- kirjoitti:ja pyörä tahtoo lähtee liikkeelle vaikka on se kykä pohjas mikä o rikki?
Mikäli säätö ei ole pielessä, kytkinkruunu on kulunut urille ja sen vuoksi kytkinlevyt ei irtoa riittävästi massalevyistä. Sitä voi koittaa korjata viilaamallakin jos urat ei ole vielä pahoja. Kytkinpommeilla keuliminen ja kuminpoltto on kytkinkruunulle kaikkein pahinta rääkkiä. Niillä sen saa piloille. Kytkinkruunun urista tässä videossa alussa
http://youtu.be/MxLwZoysd_YVideon urat ei ole vielä pahat, nuo on vielä korjattavissa. Tässä esimerkkinä aikalailla jo käyttökelvottomaksi rääkätty kytkinkruunu
http://www.dirtrider.com/wp-content/blo ... 907698.jpg .. ja täysin pilalla
http://img402.imageshack.us/img402/9588/kuva0364.jpg
28.6.2014 19:42
Eikös se voi johtua kulahtaneista levyistäkin?
28.6.2014 19:59
Kulahtaneilla levyillä on päinvastainen ongelma eli kytkin luistaa.
28.6.2014 20:13
Lainaus tietopankista: "Kun kytkinlevyt ovat liian kuluneita kytkin ei irrota enää kunnolla ja ajoneuvon ollessa paikallaan vaihde päällä, kytkin pohjassa se liikkuu hieman eteenpäin." Tiedä sitten pitääkö paikkaansa.
28.6.2014 20:25
Tiedä sitten kenen päästä tuokin mahtaa olla.
Jos yhtään ymmärtää kuinka kytkin toimii niin tuskinpa tuollaiseen päätelmään päätyy. Kyllä se vaan on niin että kuluneet kytkinlevyt luistaa ja se että jos ne ei irtoa riittävästi välilevyistä pyrkii voima välittymään kytkinkorilta vetoakselille kytkimen ollessa pohjassa.
Tähän jälkimmäiseen voi olla syynä väärät öljyt
(käytännössä aivan liian paksut), kytkimen väärä säätö tai kuten valitettavan usein on, kytkinkorin kuluneisuus. Uusi osa on kallis, mutta sille ei voi mitään. Osa ei ole ikuinen ja rääkkääminen lyhentää sen elinikää entisestään. Kyllä tuolla aika paljonkin on ns. bomber-sakki valitellut kun kytkinkruunut ei tahdo kestää harrastusta.
Kytkinlevyjen vaihto uusiin saattaa poistaa ongelman hetkeksi johtuen siitä että uudet levyt on kuluneita luonnollisesti paksummat jolloin ne asettuu hivenen eri kohtaan kytkinkruunussa ja saattaa siksi liukua vähän aikaa herkemmin. Yleensä se ei ole pitkäaikainen apu ja kohta kytkin on taas samanlainen. Se on siis toimenpiteenä ns. asperiini eli hoidetaan oiretta, ei puututa itse ongelmaan.
Tietopankki on periaatteessa ihan hyvä, mutta sitä ei kannata lukea kuin piru raamattua, eli läheskään kaikki ei ole faktaa vaan seassa on ihan silkkaa huuhaata ja luulotietoakin. Ymmärrettävästi noiden nuorien käyttäjien kirjoittamissa jutuissa sitä tuppaa olemaan enemmän.
28.6.2014 21:15
Juu kyllä minä tiedän millasta on jos levyt ovat kulahtaneet. Itsellä luistaa isommilla vaihteilla aina kun nappaa piikin. En aivan 100% varma tuosta asiasta ollut, mutta hyvä tietää.
Onko tuo muuten kuinka vaarallista ajaa kulahtaneilla levyillä/uskaltaakohan noilla talveen asti ajaa kun ei kesällä viitsisi purkaa.. Tarkoitan siis, että voiko hajota jotain koneesta?
28.6.2014 22:09
En tiiä voiko koneesta jotain hajota pelkästään sen liian kuluneen kytkimen vuoksi, mutta itselläni ainakin paloi välilevyt kiinni, kun ajoin luistavalla kytkimellä n. 7h.
Välilevyt oli lähes kokonaan siniset lämmön takia ja olivat aika tiukassa kiinni massalevyissä (palanut kiinni). Huomasin ajossa, että kytkin ei irrottanut enään ja tallissa sitten kytkinkoppaa auki, kytkin irti ja tuollainen mukava yllätys siellä.
Vaikka kyseessä onkin mopo, ei sillä silti ole NIIN suurta eroa piikkiin. Toki tulihan tolle annettua kenkää ehkä turhankin paljon, etenkin montuilla. Kytkin alkoi siinä luistelemaan yleensä heti kun lähti kiihdyttämään. Ton mopon tehopiikki vastaa kyllä kurittoman mopon kytkinpommia, joten sen takia se kytkin ei kestänyt kovinkaan pitkään.. (keuli siis piikistä 1. vaihteella 13/48 välityksillä ja 2. vaihteellakin sai pikku nykäisyllä tai kaasun pumppauksella keulan ilmaan)
--
Ihan mielenkiinnosta kysyn, mutta miten paljon kireän kisapyörän ylläpito maksaa suunnilleen kuukaudessa / 150h? Esim. Husqvarna WR, KTM EXC 125, TM SMR/EN 125, Gas Gas EC/SM 125.... yms.
Itse ajattelin hommata nyt ton nuhapumpun tilalle jonkun huomattavasti kireämmän pyörän alle, joten sen vuoksi kyselen.. Todennäköisesti ostan jonkun leiponeen SM hussen johon asennan CR:n koneen yms.
Laskeskelin, että jos huoltaa tota oikein ahkerasti (40h/mäntä, 120h/alakerta..yms.), niin kuukaudessa menisi suunnilleen n. 1200€. Noita em. huoltovälejä suositellaan yleisesti 125cc 2-tahtisille motocross pyörille.
28.6.2014 22:52
J11 kirjoitti:kokonaan siniset lämmön takia ja olivat aika tiukassa kiinni massalevyissä (palanut kiinni). Huomasin ajossa, että kytkin ei irrottanut enään ja tallissa sitten kytkinkoppaa auki, kytkin irti ja tuollainen mukava yllätys siellä.
Ongelma tässäkin tapauksessa silti sama eli kytkinlevyistä ja välilevyistä koostuva paketti ei aukea. Saa kyllä aika hyvin rääkätä tai kytkin luistaa että saa välilevytkin siniseksi poltettua. Mahtaa siinä olla vaihteistoöljy kiehunut ja porissut kuin papupata..
29.6.2014 11:05
no joo, ennen tota kytkimen palamista ajoin montulla ja kierrokset oli lähes koko ajan +10-12 000rpm.. +kytkin kun luisti koko ajan vähän niin kyllä siinä lämpöä ihan kiitettävästi syntyy.
kytkinkruunussa ei silti ollut jälkiä, vaikka tuli keulittua ja poltettua kumia aika ahkerasti.
nyt on kytkinsetti ja (jäykemmät) öljyt vaihdettu, eikä ole tullut mitään ongelmia.
--
silti ihan näin yleisesti kannattaa vaihtaa ne massalevyt ajoissa, ennen kuin hajoaa/kuluu mitään muuta. vaikka ihan vain varmuuden vuoksi.
29.6.2014 11:26
J11 kirjoitti:kytkinkruunussa ei silti ollut jälkiä, vaikka tuli keulittua ja poltettua kumia aika ahkerasti.
Maalaisjärki käteen hei. Eihän niitä tulekaan jos kytkin kerran luistaa. Eikä niitä nyt muutoinkaan ihan hetkessä tule. Ei se kruunu silti ihan paperia ole. Noissa bombertouhuissa tosin kun tehokkailla isoilla koneilla revitetään saattaa täysin uudestakin pyörästä saada kytkinkruunun piloille yhdessä kesässä ahkeralla rääkkäämisellä.
Normaalisti ne urat kytkinkruunuihin tulee vuosien saatossa pahentuen pikkuhiljaa. Rääkkääminen vain nopeuttaa niiden syntymistä ja useamman vuoden ikäisissä käytetyissä pyörissä ei ole mikään uusikaan juttu että kytkinkruunut on jo saaneet rankkaa kättä. Eteenkin pyörissä mitkä on olleet nuorien käytössä tai esim kilpakäytössä kovassa rääkissä. Rauhallisessa matka-ajossa yms kytkinkruunu yleensä kestääkin aivan eri tahtiin.
Niissä kruunun montuissa on sellanenkin asia, että mitä pahempi kuluminen jo on, sitä nopeampaa se on jatkossakin kun kytkinlevyjen sakarat, eli ne osat jotka niitä uria kruunuun hakkaa, pääsee tekemään aina vain suurempaa edestakaista liikettä jolloin aina sitä suurempi isku jatkossa kohdistuu kruunuun mitä suurempi on se välys. Siinä mielessähän kruunun viilaaminen ei ole oikea korjaustapa, mutta tätä käytetään sillä sille ei juuri kotioloissa muuta voi ellei sitä vaihda uuteen.
Montut siihen kruunuun tulee aina sinne vetävälle puolelle. Kun vedetään kytkin pohjaan ja moottori moottorijarrutukselle kytkinlevyjen sakarat kiertyvät sinne toiseen laitaan kruunussa mutta se isku ei ole kova ja kytkinkin luistaa jolloin iskuenergia jää varsin pieneksi. Mutta jos tehdään toistepäin kuten esim keulittessa niin että nostetaan kierroksia ja päästetään kytkin ylös, kohdistuu koko moottorin tuottama vääntövoima iskun tavoin kytkinlevyjen sakaroista kruunuun. Kun tätä jatketaan riittävän pitkään ei luulisi olevan kovinkaan vaikea ymmärtää miksi ne sakarat ajanmittaan hakkaavat urat niinkin pehmeään materiaaliin kuin silumiiniin.
J11 kirjoitti:silti ihan näin yleisesti kannattaa vaihtaa ne massalevyt ajoissa, ennen kuin hajoaa/kuluu mitään muuta. vaikka ihan vain varmuuden vuoksi.
Korjauskäsikirjoissa mainitaan kytkinlevyille minimipaksuus jolloin ne tulee vaihtaa uusiin. Jos se ei alitu eikä kytkin luista ei kytkinlevyjä ole mikään tarve uusia. Ei edes varmuuden vuoksi. Saa toki jos haluaa ei sitä kukaan kiellä.
20.7.2014 21:42
Tossa uutta pyttyä asentaessa tuli sellanen ongelma että pytty ei mene täysin lohkojen sisälle, jää sellanen 1cm väli pytyn ja lohkon väliin.
Tuntuu siltä että helmat ottais kiinni johonkin mut oishan se aika ihmeellistä kun tönärillä mittasin vanhan pytyn niin se oli täsmälleen samanlainen ja se mahtu ihan hyvin. Männästä ei johdu, se liikkuu hyvin, kun pytyn laittaa paikoilleen niin kuuluu metallinen kolahdus ja sit pytty ei enää liiku alaspäin. Mistäköhän vois johtua? Tarttis pikaisia vastauksia et sais ton räsän takas liikenteeseen. kone siis rotax 122.
24.7.2014 13:19
Oletteko itse joskus menneet kysymään mp korjaajalta apua paikanpäältä? Ovatko auttaneet ystävämielisesti?
24.7.2014 13:47
Riippuu tietenkin onko sillä korjaajalla kiire ja millasta apua tarttet, ite olen saanut heti palvelua kun pitänyt kaasari puhdistaa (40 km kotiin) ja kun iskariin pitänyt laittaa typpeä.