Kysymyksiä ja tietoa korjauksesta, virityksestä, kuristusten poistosta, huollosta yms.
Alueen säännöt
Tämä alue on tarkoitettu vain tekniikkaa käsitteleville aiheille, muut aiheet kuuluvat yleiskeskusteluun!Tällä alueella keskustellaan tekniikasta yleisellä tasolla. Huomaathan että tekniikkakeskusteluille jotka koskevat vain kaksi- tai nelitahtisia malleja on omat alueensa!
12.5.2016 18:02
Murska kirjoitti:Vaikee sanoa kun ei tiedä minkälaisessa käytössä ja millasella huollolla pyörää on pidetty. Jos ei ole jatkuvasti keulittu, ei paukutettu rajoitinrallia, ei koko ajan polettu kuin tulpatonta mopoa ja on huollettu säännöllisesti niin mikä ettei.
Nämä on aina arpapeliä ja voi löytää hyvän yksilön tai todellisen pommin, kaikki riippuu siitä minkälaisella omistajalla pyörä on ollut.
Pyörä ollut asiallisella käytöllä ettei ole poletettu nii perkeleesti ja huollot tehty sen muutaman tkm välein liikkeessä. Oletettavasti siis täysin tikissä oleva kampe.
Osaatko yhtään auttaa näiden EGR yms hommien kanssa? Kannattaako 180cc setin kanssa olla jotain vakiosta poikkeavaa vai rokkaava niinkuin pitää vakiokaasarilla, putkella yms? Mitä nämä egr:t on ja onko niillä mikä vaikutus? Moni ottaa ne pois, miksi ja miten?
12.5.2016 19:10
Moottorijarrutuksen aikana EGR venttiili avautuu ja sitä kautta virtaa puhdasta ilmaa pakoputkistoon, tällä pidetään katalysaattori oikeassa toimintalämmössä ja sitä kautta vähennetään päästöjä. EGR aiheuttaa nykimistä pintakaasun alueella ja moottorijarrutuksissa paukuttelua ja supsutusta vaimentimessa.
EGR venttiili on yleensä sylinterikannen yläpuolella rungossa kiinni ja siitä lähtee paksu letku ilmansuodatinkoteloon, toinen paksu alkukäyrään ja yksi ohut letku imukaulaan. Irroita kaikki letkut ja tukit letkujen paikat vaikka letkun pätkällä missä on joku tiivis tulppa.
En muista monesko kerta tämä on tässä topicissa kun kirjoitan samasta asiasta, mutta tämä on viimeinen EGR selvennys. Ei oikein kiinnosta käydä vähän väliä samoja asioita läpi.
Jos joku mode tämän lukee niin voisi siirtää ohjeet 1 sivun aloitusviestiin. Kiitos ;)
12.5.2016 19:55
Eli tämän perusteella tää on yks ensimmäisiä asioita mitä pyörälle tullaan mun aikana tekemään, kiitos tästä!
Mites tää tekniikkahomma muuten, vaatiiko tuo eri putkea tai kaasaria tai muuta välttämättä? Tai onko mitään hajua sopivista välityksistä tuon 180cc yläkerran kanssa, niin vakio kuin myös 520 jaolle koska riippuen ketjujen kunnosta olisi niille tarkoitus muuttaa välitykset
13.5.2016 6:09
Vakioputki ja kaasari riittää ihan hyvin, molempien vaihto on turhaa rahanmenoa eikä tehoissa tule juurikaan muutoksia.
Muistelen hatarasti että Beta Endurossa siinä olisi ollut 520 12/47 välit joten motoon voisi laittaa 12/44 välit koska siinä on pienempi takapyörä. Betan välitykset löytyy varmaankin Beta topicista 2014 kesän jutuista, alkuun siinä oli tiheämmät välit ja parani kun laitettiin 1 tai 2 piikkiä pienempi takaratas. Välitykset on silloin aika kohdallaan 180 pytyllä kun kone kiertää rajoittajalle nelosella mutta ei herkästi 5 ja 6 vaihteella ei ollenkaan, silloin mennään nelarin väännöllä eikä vinguttamalla.
13.5.2016 11:26
Mietin tässä että onko monella ollut tuolta Automotivespartshopilta ostetuissa pytyissä pinnoteongelmia? Tosiaan ennen oli sieltä tilattu 180cc ja siitä oli pinnoite lähtenyt noin kolmannekselta sylinterin sisäpinnasta arviolta. Samalla meni kiertokangen alapäänlaakeri kun leipoi kiinni. Ajettua sillä pytyllä tuli noin 8000 km
13.5.2016 11:37
On ollut ongelmia AMP:sin pyttysarjoissa jo pari vuotta sitten. Niistä olen varoitellut pinnoitteen irtoamisesta ja vääristä mitoituksista kun osassa niissä mäntä osuu kanteen kiinni. Suosittelen ostamaan suomesta Malossin tai Athenan pyttysarjoja, ne ainakin toimii ja niissä takuut sekä varaosien myynti pelaa.
13.5.2016 12:44
Nyt tosiaan laitoin Athenan tilalle kun ei oikee oo varaa laittaa taas kaikkia sisuskaluja uusiksi 150 euron sylinterin takia... Se 200cc sylinteri siellä ois kiinnostanu mutta en ala luottamaan niihin enää
14.5.2016 12:48
Pikaista apua! Pyörässä scalvini kiinni johon ei edes mene sitä egr letku paikkaa eli riittääkö että se iso letku mikä menee alkukäyrästä egr on tukittu vai onko pakko tukkia muutkin letkut jos pitää vielä egr venttiilin koneessa kiinni? Jäin epäröimään kun välillä puhetta että kaikki letkut tukkoon ja välillä ei
14.5.2016 13:16
Poista koko EGR aiemmin kerrottujen ohjeiden mukaan. Alkuun voit tukkia pelkästään sen alkukäyrään menevän osan mutta paras kun poistaa värkin kokonaan niin pääset eroon turhasta painosta ja saat paremman herkkyyden pintakaasulle ilman nykimisiä.
14.5.2016 13:18
Edit: Murska ehti ensin
14.5.2016 21:14
Kiitos paljon!
132.5 pk ja 40 tk suuttimilla mennään ja johtokuri poikkastu sekä egr letkut tukittu kaasarista sekä alkukäyrästä, ilmanputsariin menevä letku sai jäädä koska ei vissiin mitään vaikutusta enää siinä vaiheessa? Mutta onko muut huomanneet että vakio suuttimilla ja kurien kanssa ei meinannut edes lämpimällä päivällä käynnistyä ilman ryyppyä mutta nyt käy huonommin ryyppy päällä ja ylämäkeen kun löi ryypyn päälle niin huononi veto.
onko normaalia vai pitäiskö huolestua myös starttia saa pyörittää kauemmin. Ala vääntöä tuli pirusti mutta ylhäällä tuntuu nuhaisemmalta,taitaa vain olla kyse nelarista vai voisko jotain hienosäätöä tehdä kun ei millään jaksaisi taas kaasutinta avata ja uusia suuttimia hakea.
15.5.2016 20:49
Nyt ois pyörä sitten hyppysissä ja sen mitä ite ymmärsin katella sitä EGR-venttiiliä niin mulla se on rungossa kiinni kaasarin jälkeen, sinne ainakin meni pakoputkesta ja ilmanputsarista paksut letkut. Tuli tossa kans ensimmäisellä pidemmällä lenkillä huomattua sen paskat vaikutukset ajoon, ei anna koneen vääntää ollenkaan.
Nyt ois sitte kysymystä väleistä, tarkotus pitää nuo vakio 428 jakoset ketjut joten niille pitäs saada kunnolliset välit 180 kanssa. Tällä hetkellä 14-54 välit ja tuntuu että ei riitä muna edes kierrättää loppuun kun joka vaihteella varmasti hakkauttas rajottimelle, 80kmh vauhdissa kierroksia +7k viimeisellä vaihteella. Mietin että alkasko 14-48 välit oleen vähän paremmat, hakusessa vähän enemmän matkavälit sillä jokapuolelle +20km matkaa.
E: tai mistä ylipäätään näihin saa taakse hammasrattaita kun tuntuu ettei missään mätsää mitat vakiojaolle. Onko sitten helpompi vaihtaa ketjut ja rattaat tuolle 520 jaolle? Onko jotain tapaa millä laskea mitkä rattaat vastaa 428 jaon 14-48 rattaita?
E2: Tulinpa tossa aikani lueskeltua päätökseen että vaihdan koko välitykset tuolle 520 jaolle. Harvassa on tästä aiheesta jutut mutta ilmeisesti 12-44 ja 43 välissä yleisesti pelaillaan tämmösellä tekniikalla niin kai tuo 12-43 setti luulis olevan ihan kohtuu kokeilu? Lähempänä matkavälejä kun hakusassa ettei tarvis vinguttaa vaan vois väännön antaa tehä tehtävänsä.
16.5.2016 6:01
Noi 520 välit on ihan hyvä lähtökohta ja oikeilla jäljillä olet että mielummin vähän pitkät välit kuin liian lyhyet, varsinkin 180 pytyn kanssa.
18.5.2016 13:59
Mahtaiskohan joku koneistamo vaihtaa 180cc sylinterisetin omaan pärrään ku ei itellä ole tietoa/halua alkaa sellaista vaihtamaan. Jollain kokemusta mil hinnal mahtais tehä ja mitään firmaa ku osais tehä?
18.5.2016 20:35
Mikä tahansa pyörähuolto suorituu pytyn vaihdosta.