Kysymyksiä ja tietoa korjauksesta, virityksestä, kuristusten poistosta, huollosta yms.
Alueen säännöt
Tämä alue on tarkoitettu vain tekniikkaa käsitteleville aiheille, muut aiheet kuuluvat yleiskeskusteluun!Tällä alueella keskustellaan tekniikasta yleisellä tasolla. Huomaathan että tekniikkakeskusteluille jotka koskevat vain kaksi- tai nelitahtisia malleja on omat alueensa!
29.8.2012 12:58
rolleftw kirjoitti:En suorilta löytänyt puhetta honda varaderon stefojen vaihdosta...
Noin se homma menee perinteisessä keulassa missä liukuputket on ylhäällä
http://www.mediafire.com/view/?z7t1fzituba
5.11.2012 13:34
Helpoin tapa vaihtaa nesteet nsr keulaan? Paljon menee ja mitä öljyä käytetään? Tarkoitus olis samalla saada vähän jäykemmäksi, koten varmaan vähän enemmän öljyä?
5.11.2012 16:53
Mikki_32 kirjoitti:Helpoin tapa vaihtaa nesteet nsr keulaan? Paljon menee ja mitä öljyä käytetään? Tarkoitus olis samalla saada vähän jäykemmäksi, koten varmaan vähän enemmän öljyä?
Mikäli on ihan perinteinen keula, niin yleensä yläpäässä on irtoovat tulpat. Oikea nestemäärä löytyy yleensä korjauskäsikirjoista. Mikäli sitä ei ole netistäkään löydettävissä PDF-versiona, niin kannattaa kysellä nsr topicissa. Keulan määrällä ei jäykennetä, vaan sen viskositeetillä, elikkäs paksumpaa öljyä sisään jos jäykkyyttä haluaa.
http://www.mediafire.com/view/?z7t1fzituba
5.11.2012 17:34
Joitakin asioita tiedän jo tosta hommasta, mutta tolla helpoimmalla tavalla tarkoitin sitä että vaihtaisi nesteet haarukan ollessa kiinni rungossa/t-paloissa? Ilmeisesti rengas pitää ottaa irti jotta nesteet pääsevät valumaan pois?
Ja mitä tapahtuu pumpulle kun nesteet tulevat ulos? Meneekö lötköksi vai mitä, kun jossais suositeltiin että jos pumput kiinni pyörässä niin kannattaa tehdä yksi puoli kerrallaan.
5.11.2012 17:47
Kyllä niissä monissa on siellä alapäässäkin pieni pultti, jonka kautta öljyt valuu ulos. Silloin et tarvitse irrottaa rengasta. Jos irrottaa karapultin niin sitten tarvii. Pumppausliike tehostaa tyhjenemistä. Voi ne molemmatkin samalla kertaa tyhjentää. Jousi on se joka sen teleskoopin täyteen pituuteensa palauttaa. Öljy toimii vaimentimena.
Teleskoopissa on virtauskanavat, joiden kautta öljy kulkeutuu teleskoopin alaosasta yläosaan kun teleskooppi painuu kasaan. Näin ollen paksumpi öljy jäykentää vaimennusta ja notkeempi vastaavasti pehmentää sitä. Teleskooppien vaimennusta pystyy muuttamaan teleskoopin purkamisella ja säätelylläkin, mutta homma on vaikeampaa. Jos kumminkin kiinnostaa, niin rakenne ja virittelymahdollisuudet on melko hyvin selitetty
Tiittasessa
5.11.2012 18:13
Juu pultti löytyy alhaalta, elikkä aika easylta hommalta vaikuttaa. Ton öljyn määrän jo selvitin, mutta mitäs öljyä sitten kannattas laittaa? Kuulemma ei välttämättä tarvitse olla iskareille tarkoitettua, mutta viskositeetti tärkeä. Löytyis tosta hyllystä skootterin peräölyä tai castrolin laatikkoöljyä
.
5.11.2012 18:17
Viskositeetti on juurikin se "öljyn paksuus". Viskositeetti on tärkeä olla sama vain, jos vaimennusta ei haluta löysemmäksi/jäykemmäksi.
Öljyksi suosittelen nimenomaan iskariöljyä. Peräöljyt on aivan liian paksua iskareihin. Ellei nyt sitten nimenomaan halua "kivirekee" siitä.
5.11.2012 18:42
Mites kun en tiiä oikein noista viskositeeteistä niin kattelin että useimmat keulaöljyt on 5W, kun taas noi mun vaihteistoöljyt oli 75/90W, 80/90W ja 10/40W(eroaako paljonkin viskositeetiltään).
Voinko käyttää jotain noista vai kannattaako ostaa oikeaa keulaöljyä?
Ja vielä varmistuksena että mtä tarkoitat karapultilla ja mistä tiedän että onko se pohjassa oleva mutteri karapultti?
5.11.2012 19:06
Suosittelen oikeaa haarukkaöljyä.
Esimerkkikuvassa 1 on kara ja 12 on karapultti
http://members.home.nl/verbra/images/45/fork2.gif14 on tuossa esimerkissä se tyhjennystulppa.
5.11.2012 19:38
Kyllä se sitten vaikuttas olevan karapultti, eli pitää irroittaa rengas. Alla vielä räjäytyskuva pumpuista.
6.11.2012 14:17
Viittisitkö zone vielä selittää että miksi eturengas pitää irrottaa jos se pultti on tuolla pohjassa
Pitänee varmaankin nostaa pyörä koneen alta ylös nii pääsee keulaan käsiksi
6.11.2012 17:09
Yleensähän sitä pulttia ei saa pois/ei sovi työkalut yms, mikäli on renkaan akseli paikalla.
28.1.2013 1:52
moro! tilasin itelle yamaha yzf-r125 kevariin derbi gpr:än usd keulan t-paloineen. onko kuinka vaikia homma alkaa vaihtamaan (mitä kaikkea joutuu vaihtaa esim laakereita ynnämuuta?) kiitos vastauksista etukäteen!
9.2.2013 23:35
Kuinka kireällä keulan pitää olla? Jos eturengas on ilmassa niin kuuluuko sarvien kääntyä todella helposti melkein kuin puhaltamalla vai pitääkö olla hieman vastusta kääntäessä?
17.2.2013 0:42
Itellä ainaki kakspyöräsissä tanko kääntyy tosi herkästi ku etunen ilmassa, jos jättää vähän kieroon nii se kääntyy tappiin asti itestään