Kysymyksiä ja tietoa korjauksesta, virityksestä, kuristusten poistosta, huollosta yms.
Alueen säännöt
Tämä alue on tarkoitettu vain tekniikkaa käsitteleville aiheille, muut aiheet kuuluvat yleiskeskusteluun!Tällä alueella keskustellaan tekniikasta yleisellä tasolla. Huomaathan että tekniikkakeskusteluille jotka koskevat vain kaksi- tai nelitahtisia malleja on omat alueensa!
8.4.2016 15:43
Nyt on menny mulla muutama asia ohi, onko tuo EGR nyt sitte sama riippumatta siitä, onko ruisku vai kaasarimalli? Eli tuo sama mötikkä löytyy myös yzäristä..? Toinen kyssäri, voisko noiden letkujen tukkiminen auttaa siihen mun pyörän tyhjäkäyntiin, joka malossi 183cc:n jälkeen on menny sellaseksi humppaavaksi? Se tuskin tuhoaa pyörää lopullisesti, jos sen kokeilee..?
11.4.2016 18:50
Mitä tulppaa kannattaa käyttää 180cc kanssa?
12.4.2016 9:08
Morjens!
Tuli viikonloppuna haettua WR.
Ja siitä johtuen kysymys...
Mistä porukka on tilannut mäntää/mäntäsarjaa? Saako koto Suomesta vai pitääkö tilata ulkomailta.
12.4.2016 9:13
Täällä ollaan vain pariin otteeseen keskusteltu männistä ja sylintereistä, linkkeineen mistä saa. Suosittelen ensimmäisenä soittamaan lähimpään Yamaha centteriin/huoltoon ja kahlaamaan nämä keskustelut läpi.
12.4.2016 13:41
betan sivuilla ja mp-osat löytyy mäntiä ainakin ja yamaha centeristä tietenkin
14.4.2016 20:09
Nyt olis ihmeellinen oire 2011 Smr 4-T Hussessa ajettu 22tkm.
Talven aikana tehtiin seuraavat remontit ammattilaisen toimesta:
- Vaihdettiin mäntä
- Vaihdettiin nokkaketju/kiristin ja liukupinnat/ohjurit
- Kannen imu-ja pakoaukot viilattiin ja venttiilit läpättiin/säädettiin.
- Ilmanputsari vaihdettu
Öljyt vaihdettu. remontin jälkeen. Sitten rauhallista ajoa n 300km,
moottorista kuului heti rahinaa/kahinaa, kun vapauttaa kytkimen vaihdettaessa ajon aikana vaihdetta. Kytkintä painaessa ääntä ei kuulu, vaan se kuuluu hetkellisesti nimenomaan vapauttaessa. Eritoten suuremilla kierroksilla.
Paikallaan kytkintä painellessa ei ääntele.
Ääni kuuluu myös moottorijarrutuksessa.
Tätä ääntä ei kuulunut ennen remonttia.
300km ajon jälkeen vaihdettiin öljyt ja öljynsuodatin. Avattiin kytkinkoppa samalla. tälläisen ummikon silmään ei näkynyt mitään ihmeellistä. Kytkinjousien pultit tuntuivat olevan kiinni ja keskellä olevassa säätöruuvissa tuntui pieni välys, niin kuin kuuluukin.
mistähän ääni mahtanee kuulua?
15.4.2016 18:50
Tuonne tietopankkiin voitaisiin lisätä että tuo 520 jakoinen eturatas on hiukan ohuempi kuin vakio. Vetoakselin boorit menevät sileäksi sillä.
Vetoakselin vaihtaminen huollossa on n. 800e luokkaa.
15.4.2016 21:53
Yleisin syy boorien kulumiseen on huonolaatuinen eturatas, virhe akselin pintakarkaisussa tai/ja akselin/rattaan välinen pinta täysin kuiva rasvasta/öljystä.
Eturattaan booreille kannattaa aina laittaa pieni pyyhkäisy vesivaseliinia tai alumiini/kuparipastaa joka vähentää kitkaa rattaan ja akselin välillä. Jos liitos on kuiva, eikä edes ketjuja pahemmin rasvailla -> ketjun rasvailusta ei roisku öljyä akselille, alkaa ratas syömään akselin booreja. Toiset merkit on tälle herkempiä kuin toiset.
Näitä pitää tulla useampia vastaan ennen kun laitan akselin kulumisen 520 rattaan syyksi.
15.4.2016 22:11
On tullut kohtalon tovereita vastaan, ei ilmeisesti taida käyttää tätä foorumia. Itellä meni noin 2tkm aikana boorit ja tosiaan vaseliinia heitin booreille ja ketjuja rasvailin kunnolla. Työntömitalla mittailin paksuudet ja oli huomattava ero kahden eri JTF rattaan välillä. 428- eli alkuperäisellä jaolla oleva ei heilunut akselilla juurikaan. 520- jakoinen taas heiluu kuin naapurin kulkuset. Heiluminen söi myös huomattavasti myös lukkolevyä, mikä lisäsi heilumista vielä lisää. 428- jakosissa se näytti lähes kulumattomalta.
Huoltoonkin kun soittelin niin oli samanlainen tapaus ollut. Suosittelen henkilökohtaisesti ostamaan vaan kunnon 428 jakoset ketjut. Tuttavallani ja kuulemma muillakin käynyt vielä sillein, että ketjut katkenneet ja tehnyt vasempaan lohkoon reijän.
Ehkä joillakin on kestänyt, mutta kyllä tuo välys 520- ja 428- jakosten rattaiden välillä on huomattava ero. Tiedä sitten miksi ei itsellä kestänyt. En suosittele kuitenkaan kokeilemaan.
16.4.2016 7:06
Ei meillä Betassa ollut mitään sen suurempaa välystä rattaassa, ihan samalla tavalla se istui akselille kuin alkuperäinen 428 ratas. 520 rattaana käytettiin JTF-422 rattaita eikä 20tkm aikana tullut mitään kulumaa akselille.
Vastaavia juttuja on Honda Africa Twinissä ja monesti on syyttetty tarvikerattaita. Todellisuudessa yleisin syy on ollut akselin ja rattaan välinen kuivuus, aikansa kun metalli hankaa metallia vasten niin se alkaa kulumaan. Rasvalla on monessa AT.ssä akselit kestäneet jopa 300tkm.
16.4.2016 20:30
Hyvää kevättä! En tiedä onko tämä paras paikka kysyä mutta kaverin kanssa on kauhea vääntö siitä että tarviiko yamaha yzfr:ssä säätää ruiskua jos vaihtaa putken?
Hänellä nyt leovince kiinni ja ruiskulle ei ole tehty mitään ja kovasti väittää että eise vaikuta mihinkään? Olisi kiva tietää etten itse riko moottoriani. Eli leipooko moottori nopeammin jos ruisku ei ole säädetty putken vaihdon seurauksena? Ja milloin teillä tai tutuilla on näissä ruiskuissa ekan kerran saanut mäntää vaihdella jos ei ole ollut säädätetty?
17.4.2016 11:26
Käyttäkää haku toiminta niin löydätte vastaukset kysymykseen ja perustelut miksi pitää mitäkin tehdä jos haluaa että pelit toimii ja kestää. Ei samoihin kysymyksiin jaksa jatkuvasti vastata koska kaikki oleellinen tieto löytyy tästä topicista.
Vastaan kuitenkin että pitää säätää jos tehdään muutoksia imu tai pako puolelle.
17.4.2016 14:53
Itse olin jo irrottamassa EGR:ää mutta maahantuoja sanoi että se kuuluu ja on osa moottoria eikä itse sitä tukkisi
onko sillä suuri ero moottoriin vai pitäisikö vaan pitää kiinni? Koitin käyttää haku toimintoa mutta ei oiken suoraa vastausta löytynyt että onko vaikutusta kiihtyvyteen yms yms
17.4.2016 16:15
Lueppa Murskan edellisen sivun viesti.
17.4.2016 16:22
EGR poiston vaikutukset löytyy tästä topicista. Jos ei osaa hakua käyttää niin ei tässä topicissa nyt niin montaa sivua ole etteikö jaksaisi etsiä tietoa. Mitä enemmän tänne spämmätään kysymyksiä samoista aiheista mitä täällä on jo käyty läpi, sitä hankalampi täältä on mitään löytää.