Kysymyksiä ja tietoa korjauksesta, virityksestä, kuristusten poistosta, huollosta yms.
Alueen säännöt
Tämä alue on tarkoitettu vain tekniikkaa käsitteleville aiheille, muut aiheet kuuluvat yleiskeskusteluun!Tällä alueella keskustellaan tekniikasta yleisellä tasolla. Huomaathan että tekniikkakeskusteluille jotka koskevat vain kaksi- tai nelitahtisia malleja on omat alueensa!
15.3.2013 0:15
Tässä on nyt gpr:ään männänvaihto menossa, niin kannattaako ensimmäiseen tankilliseen laittaa öljyä sekaan(joku 1-1.5%seos)? Ja pitääkö öljypumppua ilmata kun piti öljysäiliö ottaa irti pyörää purkaessa, eli letkussa on ilmaa?
22.3.2013 18:05
Mäntä asiaa olisi.. nämäkin on täälä foorumilla varmasti joskus sanottu mutta niitä ei vaan löydä koskaan
asiaan-> Kun otin sylinterin pois katsoakseni minkä kokoinen mäntä siälä on ja männässä luki karstan alla pieni C kirjain. nyt ongelma on se kun uutta mäntää olen ostamassa että tulisko männän olla C kokoa vai B kokoa. Männäksi tulisi VERTEX. Ja käykö WR/CR mäntä myös SM/WRE malleihin?
http://www.motot.net/talli/osat/id35526/ tuollaisen siis ajattelin hankkia. Ja onko männän koolla väliä jos ostaa takomännän vai sitten tavallisen muotista tulleen? Sylinterillä ajettu nyt n.18tkm
23.3.2013 1:52
pakko kysyä täältä kun tuolla aprilia puolella ei tule vastausta!!kummin päin tulee kytkin puolen stefa koneistamolla laittoivat sileän puolen sisään päin eli niinku väärin päin ainaki yhessä liikkeessä sanottiin että tulee tavallaan niinku väärin päin eli se sileä puoli kampuraan päin??? kiire!! kyseessä aprilia rs 125 02vm
1.4.2013 11:58
Osaisiko joku kertoa kokemuksia eri mäntävalmistajien männistä? Pitäisi mitoon mäntä vaihtaa ja ajattelin vertexiä tai mitakaa. Mitaka olisi halvempi, mutta onko laadussa sitten oikeasti eroa vai maksaako toisen merkkinen vain enemmän?
1.4.2013 12:27
Ite muistelisin, että Mitaka huonolaatunen. Ei kannata. Vertex ja Asso Werke taisivat olla parhaat, mitkä näihin saa
1.4.2013 12:33
Asso werke ei taida tehdä valumäntiä ollenkaan? Vertex varmaan tulossa kiinni siis ja jos joku löytää halvemman kaupan kun pjme.co.uk mistä saisi vertexin mäntää niin ilomielin otan linkit vastaan
9.4.2013 14:38
Onkimato,
miksi ihmeessä haluat valumännän laittaa? Asso taitaa olla paras mäntä laadultaan mitä mitoihin "hyllytavarana" saa ja on takokamaa.. Vertexin takomäntä kuulunee samaan laatuluokkaan myös. Vertexin valumäntä ei mikään muita valuja "parempi" ole.
Oma mielipide että katulaitteissa oikeastaan se ja sama mikä valutinakikkare siellä tekee työtään kunhan kohdalle ei satu ns. maanantai versioo joka tuhoaa vähintään yläkerran.
Silti laittasin ehdoitta takomännän jos sellanen on saatavilla.
Jätät tulevan viikonlopun pussikaljat kauppaan-> säästä parikybää-> osta takomäntä
10.4.2013 20:29
Ei se siitä hinnasta niin kiinni ole että onko se mäntä 60 vai 100e, mutta takomännistä kuullut yhtä sun toista pahaa. Kuulemma pitää ajon jälkeenkin vielä "jälkijäähdyttää" ja muuta ufotemppua tehdä poiketen valumännästä.
10.4.2013 23:02
Kyllä on juttua taas.. Jälkilämmittely? Ei nää mitää vitun turbovehkeitä ole
Ihan faktaa takomännistä että ei tarvii jälkilämmittelyjä eikä mitään normaalia pitempiä "alkulämmittelyjäkään". Kun on Nicasil pytty nii ei tarvii oikeestaa edes sisäänajaa, rautapytty vaatii männällä kun männällä sisäänajon.
Tästä aiheesta ennenkin kuullu mun korvaa omituista juttua että takomäntä on huono ja pitää olla huolellisempi käyttäjä. Olis mielenkiintosta kuulla ihan faktajuttua että miksi esim. jälkikäyttö pitää suorittaa..
Vähän samaan luokkaan menee nää "jos käy rikkaalla niin mäntään palaa reikä kun rasvaa on liikaa joka kuumenee männän päällä" jne. Ihmepuheet
Pyörä säätöihin ja takomäntä sisään ja antaa sitä happeeee koneelle! Meikäläisen neuvo
11.4.2013 11:16
Okei eli essonbaarijuttuja taas selitelty mulle
Varmaan kysyn koneistajalta joka hoonaa pytyn että mitä tämä suosittelisi ja sitten pienen lisäopiskelun jälkeen päätän että takomäntä vai valumäntä. Ajotapa mulla on aika rauhallinen, mutta toki soppaa tulee välillä annettua vähän reilumminkin.
13.4.2013 16:36
Vinkkejä kampuran laakereitten irrottamiseen?
13.4.2013 17:19
Lohkoista vai kampurasta? Mutta lämpölaajenemista kannattaa hyväksikäyttää jokatapauksessa.
13.4.2013 20:17
Lohkoissa ovat, tosin toisen laakerin sisäkehä jäi kampuraan kiinni irrottaessa
14.4.2013 2:40
Lämpöä lohkoille laakereitten ympäriltä niin on ees jotain toivoa saada irti
pelkän kehän irrottaminen voikin sitten olla aika vittumaista
14.4.2013 2:56
Pelkkä kehä lähtee sillälailla lohkosta kun hitsaa sinne sisäpintaan pattia muutamaan kohtaan. Niiden avulla sen voi sitten hakata irti, mutta usein siinä käy sellanen jännä ilmiö että laakerikooli on jostain kumman syystä kutistunut ja tulee ihan omin avuin ulos lohkosta.
Edit: Ja kampuraan jäänyt laakerin sisäkooli lähtee laakerikoolin ulosvetimellä.
Ei kellään olis cagiva miton tasapainoakseliin ohjeita? Täältäkin foorumilta koitin etsiskellä, mutta tulokset jäi vähän laihoiksi ja workshop manualissa siinäkohtaa on vissiin virhe.