Kysymyksiä ja tietoa korjauksesta, virityksestä, kuristusten poistosta, huollosta yms.
Alueen säännöt
Tämä alue on tarkoitettu vain tekniikkaa käsitteleville aiheille, muut aiheet kuuluvat yleiskeskusteluun!Tällä alueella keskustellaan tekniikasta yleisellä tasolla. Huomaathan että tekniikkakeskusteluille jotka koskevat vain kaksi- tai nelitahtisia malleja on omat alueensa!
2.4.2016 21:31
Kiitos Murska!
tästä saastejärjestelmästä mulla ei ole oikein ollenkaan tietoa mutta ilmeisesti se egr, olisiko jollain enemmän tietoa sen tukkimisesta?:0
Ajattelin poikkasta johtokurin,tukkia sen egr ja ainakin db killeri pois niin kannattaisiko ekassa 1000km huollossa pyytää säätämään kaasuttimen uudestaan että saisi just oikeet suuttimet kun itse aika "käsi" vielä näissä hommissa vai mahtavatko velottaa paljon lisähintaa siitä ja kiinnostua siitä että pyörä on ns. "viritetty"
Ai että odotan jo kesää ja kevarikorttia.
3.4.2016 8:15
Egr ja suuttimet on käyty moneen kertaan läpi, ekassa viestissä löytyy yhteenveto säädöistä.
Näillä moottoreilla jaa ilman remonttia 5000-40000km riippuen miten ajetaan ja huolletaan. Jos konetta kohdellaan välinpitämättömästi, paljon rajoitinrallia, kylmällä koneella vinguttelua, huolletaan milloin viitsitään, keulitaan paljon jne. niin moottori ei ole kovin pitkäikäinen.
Vaihdetaan öljyt viimeistään 3000km välein, vaihdetaan ilmansuodatin uuteen viimeistään huolto-ohjelman mukaisesti, pidetään välitykset sen verran pitkinä että kone menee rajoittimelle korkeintaan 5 vaihteella, säädetään ruisku/kaasari jos putkisto vaihtuu jne jne. Silloin ei konetta tarvii ihan heti availla.
Ilmansuodattimesta vielä muistutus. Paperista ilmansuodatinta ei saa pestä, ei vedellä eikä bensalla vaan se vaihdetaan aina uuteen. Pesty ilmansuodatin menee pesusta tukkoon ja tämä näkyy siinä että kaverit menee samanlaisilla pyörillä heittämällä ohi. Myös suodatuskyky laskee ja koneeseen pääsee pölyä ja kone kuluu nopeammin.
3.4.2016 17:30
Selvä homma. Mitäs tossa kaasuttimen säädöissä kun käytettiin sanaa vapaastivirtaava vaimennin niin meinataanko tällä kuritonta putkea vai jotain akrapovicia ym. "teharia" ? Ja neulaan ei vissiin tarvitse koskea mikäli oikein ymmärsin?
3.4.2016 19:54
Kureja näissä ei ole putkistoissa, vapaasti virtaavalla tarkoitettiin lähinnä killerin poistoa. Neulalle ei tarvitse tehsä mitään, eikä oikein pysty kun ei ole säädettävää mallia.
Laita sinne ne perus säädöt mitä ekassa viestissä kerrottiin, jos toimii niin kovaa ajoa. Jos ei toimi niin sitten kokeilemaan pienempää tai siompaa suutinta.
4.4.2016 16:43
Elikkä pyöränä toimii YZF R125. Tarkoituksena olisi vaimennin vaihtaa ja säätää seos kohdalleen. Eli mikä tähän on helpoin tapa?
AMPS myy tuota ECU säätöhommaa, mutta sen käytöstä nyt ei ole paljoa tietoa, eli tarvitseeko käyttää penkissä ennen kuin sen oikeisiin säätöihin saa?
Tähän ketjuun kun eksyin ja aloituspostausta lueskelin, puhuttiin suuttimista. Onko näiden laita mikä, mistä saa ja onko hyötyä jos ruiskukarttaa ei muuta?
Tai täälläkin useasti mainittu johtokikka, eli ymmärtääkseni lämpöjohtoon heitetään jonkinlaista vastusta, jolloin ECU luulee koneen käyvän kuumana. Onko tähän jonkunlaista ohjeistusta olemassa?
Jakoavain kyllä pysyy kädessä,mutta sähköopista kun ei hirveästi kokemusta
Sitten täällä puhutaan johtokurista, mitä sillä tarkoitetaan? Tuo EGR on vissiin se putkeen menevä raitisilmaletku, jolla hujjataan saastemittauksia, eikö?
Niin, ja koko ketjua en jaksanut kahlata läpi, eli jos joku viitsisi uudestaan mulle vastailla, kiitos!
4.4.2016 16:58
Helpoin tapa on olla vaihtamatta vaimenninta.
Potikka huijaa että on kylmemmät kelit jolloin se hieman rikastuttaa seoksia. EGR pyörittää pakokaasuja moottoriin, ei pakoputkeen. Ruiskussa (kaasutin ja ruisku eivät ole sama asia) ei ole suuttimia mitä vaihtaa, joten pitää hankkia Powercommanderi tai vastaava jolla sitä voi säätää.
Jos haluaa välttämättä putken vaihtaa niin potikkakikka kannattaa tehdä, ellei sitten ole rahaa ja/tai taitoa jolla säätää ruisku. Kärsii sitten nöyrästi mahdolliset seuraukset.
Uskoisin että suurin osa yammun nelareista joissa on vaihdettu putki ovat muuten vakioita tai sitten tehty potikkakikka.
4.4.2016 17:22
Niin, ja vesi on märkää
Konetta on siis tehty kaasariversionakin? Rupesikin mietityttämään mitä suuttimia tarkoitettiin..
Mitä järkeä sitä pakokaasua on moottoriin työntää? Eiköhän tuo ohivirtauksella kuitenkin ime sitä.?
Mutta kysymys pysyy, tekeekö tuolla AMPS myymällä säätölaitteella mitään, kun käyttöohjeita tms ei löydy mistään, englanniksi ainakaan.
Tai, löytyykö tuohon lankasysteemiin joku selittävä ohjeistus?
E: Niin, siis tuo potikkasysteemi, eli lisätään ohmeja siihen veden lämpöjohtoon. Ohmimäärää muuttamalla saadaan seos muuttumaan, kö? Jos putkeen vetäisee samalla lambdan kiinni, pitäisi saada jonkunlaisiin säätöihin?
4.4.2016 20:18
Varmaan miljuuna kertaa kysytty, mutta kysytään nyt vielä
Miten nuo wr125x venttiilit on pitäny säätönsä muilla? Nyt on 25000km ajettu ja ei oo siis viel käytetty 24tkm isommassa huollossa(öljyt vaihdoin 24tkm), jolloin olis venttiilien säätö.
Suunnitelmani oli siis ajaa max sinne 27tkm, jolloin käyttäisin huollossa ja vaihtaisivat männän samalla? Kuulostaako hyvältä? Kun ei taida mäntä kestää koko ens kesää jolloin tulis tohon 25tkm päälle vielä 12-15tkm. Kuulostaa ainakin vähän hurjalta 40tkm ajaminen samalla männällä.
Toisaalta olen ajanut oikeastaan vain matkaa. Ei ole siis vedetty rajotinrallia jne. Viime kesänä tuli ajettua 12tkm.
Sitten vielä takarengas. Vittu niitähän menee ko leipää! En burnaa tai tee lukkojarrutuksia ja silti bridgestonella ei pääse ku 6-8tkm. Isällä hondan goldwing ja takanakki kestää 25tkm. Ei toki ihan vertailukelpoinen mutta kuitenkin.
Seuraavaksi mietin Michelin pilot steer/street radial/activ. Mikä näistä on se paras kulutuskestoltaan?
Kiitos ja anteeks
4.4.2016 20:51
Minkä vuoden toi sun yzäri on, jos se kerran kaasarimalli on? Vai oonko nyt ymmärtäny asian pahastikkin reisille?
4.4.2016 21:28
Eei kun kaikki yzärit on tehty ruiskukoneella, eli luulin ettei tätä konetta ole muulla tehtykkään.
Tuosta potikkatsydeemistä luin vähän enemmän ja oikeastaan yksi kysymys jäi; onnistuuko jonkinlainen lambda-mittaus tuon kanssa? Vai katsellaanko vain tulpan väritystä ja säädellään sitä mukaan?
Tuosta speedsparksista jos jollain on kokemusta, niin mielellään kuuntelen!
5.4.2016 1:11
Tosiaan sain pyörän kasaan sunnuntaina koko talven kestäneen yleisprojektoinnin jäljiltä (linkun laakerit ja vähän sähköhommia) ja nyt alkanut "rötäämään". Ei siis kierrä kunnolla vaan alkaa rötäämään siinä 5k-7krpm paikkeilla. Tulppa on vaihdettu, mutta ei vaikutusta. Tänään ei myöskään meinannut lähteä käymään eikä pysynyt käynnissä, kun olin koulusta lähtemässä. (ihmeteltiin ja käytettiin tulpanhattua irti pari kertaa ja lähti käymään, mutta rötää vieläkin)
5.4.2016 6:34
Ensimmäisenä tarkastaisin kaasuttimen kalvon, onko ehjä, paikallaan ja venymätön.
EGR:stä sen verran että näissä se ei kierrätä pakokaasua uudelleen kierrätykseen. Kun imujärjestelmään tulee alipaine (moottorijarrutus) niin EGR venttiili aukeaa ja päästää sitä kautta pakoputkistoon puhdasta ilmaa. Tällä saadaan katalysaattori pysymään oikeassa lämpötilassa sekä vähennettyä päästöjä. EGR aiheittaa myös nykimistä pintakaasulla ja siitä syystä se kannattaa poistaa, samalla pääsee eroon ylimääräisestä rojusta.
Ruiskukoneessa ei pääse lambdalla mittaamaan, ellei laita laajakaistalambdaa alkukäyrään. Säätö pitää tehdä tulppaa tarkastelemalla ja perstuntumalla. Potikalle parempana vaihtoehtona pidän niitä säätöbokseja siitä syystä että niillä saa säädettyä seokset kohdalleen eri alueilla koska ne voi olla rikkaalla tai laihalla riippuen kaasun asennosta ja kierroksista. Säätöboxilla saa säädöt aika hyvin kohdalleen kokeilemalla eri säätöjä ja yleensä suositellut säädöt on aika hyvin kohdallaan, välttämättä ei tarvitse penkitystä mutta ei siitä haittaa ole.
Jos 27tkm ajettu kone hurisee hienosti ja öljynkulutus on alle 1-2dl/1000km niin ei sitä mäntää kannata vielä vaihtaa. Voi hyvinkin kestää vielä yhden kesän ja jos ei kestä niin saa sen vaihdettua sitten kun alkaa syömään öljyä. Mutta uusi mäntä on aina uusi mäntä ja vaihdon jälkeen ei tarvii pitkään aikaan miettiä sen vaihtoa. Uudella männällä myös sylinterin vaurioitumis riski vähenee.
5.4.2016 8:49
Pitää vielä tuumata. Kuitenkin menee käymään pajalla ja ei varmaan hirveen paljoa mäntä maksa.
Mutta öljyä ei kulu oikeastaan ollenkaan edes 3000km matkalla.
Pittää vielä kysyä yammu centteristä, jos sieltä huoltopäällikkö osais hieman kertoa miten nuita on laitettu.
7.4.2016 15:29
mites tosta egr:stä kun itelläki himottais poistaa käytöstä
Voisiko joku linkata tai löytyykö kuvia kyseisestä p*rkeelestä että tietäis suunnilleen missä sijaitsee ja onko porukalla kokemusta minkä kokoista peltiä pitäis leikata?
Koitin googlettaa mutta löytyi vain auton egr venttiileitä ja omasta pärrästä en oikein tiedä mikä niistä putkista pitäisi tukita? Iso kiitos vastaajalle ja kevään alkuja mototin väelle!
8.4.2016 11:50
Mitään peltiä ei tarvitse leikata, seuraat alkukäyrästä lähtevää letkua niin löydät mötikän. Letkujen reijät pitää tukkia.
Onko näissä pyörissä sama staattori?