Kysymyksiä ja tietoa korjauksesta, virityksestä, kuristusten poistosta, huollosta yms.

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu vain tekniikkaa käsitteleville aiheille, muut aiheet kuuluvat yleiskeskusteluun!

Tällä alueella keskustellaan tekniikasta yleisellä tasolla. Huomaathan että tekniikkakeskusteluille jotka koskevat vain kaksi- tai nelitahtisia malleja on omat alueensa!

15.10.2008 11:01

Tume34 kirjoitti:Mulla on aavistus, että sulla ei kovin ole hajuakaan mistä puhut...

Tumen kanssa samoilla linjoilla ollaan. Aikamoisia turbo-"ammattilaisia" täällä kun vaan on. Suoritetaan tässä nyt syvä kumarrus näille "ammattilaisille". En tosin sano mihin suuntaan, koska kun yhteen suuntaan kumartaa, toiseenhan sitä aina silloin pyllistää. Eipä se kait olisi niin kauhean ihme juttu lukea ensin ja päteä sitten. Lähdemateriaalin vähyyttä kun ei voi millään pitää ongelmana.

Muutoinkin, sen verran on sanottava, että eipä se taas itsellenikään olisi haitaksi avata muutama turbo-opus ja varmistaa tietojen edes osittainen pysyminen henkilokohtaisessa kiintolevyssäni, joka nyt sattuu korvien välissä asustaan. Aikansa kun voi käyttää huonomminkin, kuin oikasta sohvalle ja avata kirjan kansi. ...Ennenkuin vallan unohtuu, mikä taito se lukeminen taas olikaan ;)

22.10.2008 12:41

Täytyy antaa Ublertille rehti hatunnosto projektin johdosta. ^_^ Kun en todellakaan ole perehtynyt turbottamiseen, en ala mitään pätemään, mutta olen elänyt siinä käsityksessä että Holset HX40 olisi aavistuksen suuri. Tai siis eikö se ole about 2litraisille koneille?
Pitääpä itse alkaa opiskelemaan turbojen sielunelämää, josko joskus itsekin koittaisi. Tällä hetkellä raha tosin on hieman esteenä.

22.10.2008 21:00

Turbona siis Garretin to2 pesät sen kokoisia että pullonkorkki sinne sujahtaa muttei mitään suurempaa. Kaasarista ei vieläkään ole kuulunut mitään. Odottavan aika on pitkä...

26.10.2008 21:31

Tuli tässä mieleen ihan muuten vaan vaikka mitään omaa kokemusta turboista oo niin mitenköhän toimii toi jäähdytyspuoli?? skyteam kumminkin ilmajäähy niin kannattaa katella sitä lämpömittaria aika tiuhaan tahtiin kun saa toimimaan pääpiirteittäin. Onnistuukohan nesteet tai öljyt viilentään konetta?

26.10.2008 21:38

Lauharilla saa varmaan vähän lämpöjä alemmas.

26.10.2008 22:59

Lauhari odottelee tossa asennusta. Ei vaan nyt inspiraatio jaksa olla kohdillaan. Vielä tosta kaasarista. Pitäis toimia ihan suoraan Kalvo kaasarilla? Ei tarvii mitään ku ahtoputken kiinni vai?

1.11.2008 18:55

Tume34 kirjoitti:
Junde92 kirjoitti:Onhan se autoissakii et iskee tulta putkesta ku tulee bensaa raakana läpi ku turbo pelittää.


Perkele! Mun saabi ei varmaan sitten pelitä oikein kun sieltä ei tule bensaa raakana eikä kyllä liekkiäkään! OLIPA HYVÄ että kerroit, muutenhan oisin rikkinäisellä autolla ajanu :(.

Oikeasti: Jotain rajaa!?

Saabit onkin sen verta parempia autoja, että ehkä tämmöistä ilmiötä ei näissä ole. itsekkään kun en ole kyseistä ilmiötä havainnut. :s Täytyy seurata tilannetta.

Kyl vaan jos turboja on måpåissa kerran, niin kuvaa ja videota olisi kiva nähdä. Saattaisi joku jopa uskoa joskus. ;)

1.11.2008 19:51

Jos oikeasti kiinnostaa, niin tässä topikin aikanakin on muistaakseni linkkejä tullut missä näitä turbomopoja on esillä. Itse en jaksa lähteä kaivelemaan, etenkin ku googlellakin löytää.

1.11.2008 20:40

Aina se turbokaan ei ole se välttämättömyys. Ahtaa voi muutoinkin. Esim ottamalla jenkkiautosta smogpumpun (saastepumppu). Niillähän on pieniä moottoreita ahdettu ennenkin. Hihnaveto tietty pitää rakentaa, kuten muissakin "remmiahtimissa". Tässä yksi esimerkki:
http://s7.photobucket.com/albums/y254/c ... titled.flv

2.11.2008 12:33

Nyt on pakko kyllä tähänkin viestiketjuun kommentoida, kun tuosta Zonen viestistä niin innostuin. On pitkään jo ollut haaveena kaveriporukassa ahtaa jonkinnäköinen pienehkö härpätin, ja tuo saastepumppu kuulostaisi kyllä enemmän kuin sopivalta laitteelta siihen tarkoitukseen. Lueskelin tuota sivua mistä linkitit nuo kuvat ja siellähän kaveri kertoikin ahtaneensa Honda CD 50 juuri tällä menetelmällä. Hetken pähkäiltyäni suurimmaksi ongelmaksi voisi muodostua remmin kiinnittäminen magneettoon, niin että sillä vielä pystyisi (viitsisi) ajaa.

http://www.elsberg-tuning.dk/images/hondaroots.jpg Kuvassa hän on korvannut alkuperäsen magneeton pelkällä hihnapyörällä? Tämä kuulostais ainakin loogiselta, että nyt saastepumpun pyörivän sisäkehän ja "magneeton" yhteispaino saataisiin mahdollisimman lähelle alkuperäisen magneeton painoa. Mutta tossa kuvan vehkeessä ei pahemmin taida olla valoja..

Mitenköhän olisi järkevintä toteuttaa tuo hihnapyörä-magneetto viritys, niin että sähköt ja sytytys vielä pelaisi? :roll:

Edit: Siis kuvat löytyivät toiselta foorumilta ja kyseinen sivuhan on http://www.elsberg-tuning.dk/the%20bikes.html

2.11.2008 13:48

Sorvaa vauhtipyörän kylkeen laipan jossa hihnalle ura? Jos massan haluaa pysymään lähestulkoon samana niin keventää vauhtista.

2.11.2008 16:08

WPWW kirjoitti:Sorvaa vauhtipyörän kylkeen laipan jossa hihnalle ura? Jos massan haluaa pysymään lähestulkoon samana niin keventää vauhtista.

Jos lataus pitäisi saada mukaan, niin mä melkeinpä itse laittaisin vauhtarin kehälle sen hihnakehän, vaikka vauhtipyörän halkaisija siitä kasvaakin. Alumiini varmaan se paras materiaali tälle kehälle. Noin ei ainakaan se koneen leveys kasva entisestään ja oikeastaan sitä massakaan ei tarvitse kauheammin tuskailla. Vaikka pyörivien massojen osuus kasvaakin ja sitämyötä kierrosherkkyys vähenee, tulee asiaan taas vähän tasoitusta siinä vaiheessa kun moottoria ahdetaan.

Onko muuten se latauspiiri nyt ihan välttämättömyys?
Kyllä ihan täyteen ladatusta akustakin piisaa virtaa suhteellisen pitkään. Varsinkin jos on vielä valmis pudottamaan valotehoa pienempiwattisilla polttimoilla. Päiväsaikaankin on oikeastaan sama, onko päällä lyhyet vai parkit (ero kulutuksessa voi tällä yksistäänkin olla jo esim 40W). Jopa akkuporakoneen 12v akut toimii kätevinä akkuina. Sitäkin on joskus käytetty, kun on pitänyt saada väliaikaisesti crossipyörään valot.

Virtaa saa siis säästettyä kokolailla paljon pelkällä viitseliäisyydellä ja pienellä pohdinnalla. Ledejä kannattaa käyttää niin merkkivaloina, kuin esim taka / jarruvaloina, niin niiden kuluttama osuus jää murto-osaksi normaalista hehkulangasta. Vilkkujakin on ledeillä valmistettuina saaatavilla. Niilläkin säästää taas sitä sähköä muuhun käyttöön. Jos laittaa vilkkuledin kytkien sarjaan normaalin ledin kanssa vilkkuvat molemmat. Näin saa esim vilkkureleen vaatiman virran hyödynnettyä muuhun käyttöön. Vilkkuled voisi olla se vilkkujen merkkivalo ja katkaisijalla vain määrätään kummalle puolen vilkkuihin virta ohjataan.

3.11.2008 23:49

Päivitystä hiukan. Kaasari lähti kotia kohti vihdoin. Elikkä projekti edistyy taas askeleella.. Kun ei tota uskoa edes itsellä välillä riitä. Toivottavasti saan joitain positiivisia tuloksia edes..

4.11.2008 8:06

-Zone- Etpä voi väittää, että tuollaiset akkupatentit kovinkaan käytännöllisiä olisivat :roll: . Kun mahdollisuus on tehdä homma kunnolla, niin minusta se pitäisi silloin myös tehdä.

4.11.2008 16:36

Tume34 kirjoitti:-Zone- Etpä voi väittää, että tuollaiset akkupatentit kovinkaan käytännöllisiä olisivat :roll: . Kun mahdollisuus on tehdä homma kunnolla, niin minusta se pitäisi silloin myös tehdä.

Joo onhan se kyllä totta, joskin riippuu vähän mitä sillä venhkeellä on sitten tarkoitus tehdä. Jos ajatuksena on vetää peltorälliä kerran viikossa, niin onko valot silloin välttämättömyys? .. ja jos ne silti on, niin onko se kovin suuri homma ladata se akku, jos saastepumpun pyöritys saadaan lataus poisjättämällä helpommin toteutettua?

Tarkoitus olikin lähinnä esittää kysymys, kuinka tärkeässä roolissa ne valot sitten tuossa on ja heittää jotain muitakin vaihtoehtoja mikäli ne valot ovat tarpeelliset, mutta latauspiirin säilyttäminen vaikeuttaa hommaa liiaksi. (Se käyttötarkoitus siis huomioiden) Laitoinkin kyllä silti mainitenkin, että jos latauspiiri on saatava myös toimimaan, niin silloin olisin itse hihnakehän laittanut vahtipyörän kehälle. Asiassa kun on sekin, että silloin saastepumppukin voidaan jättää lähemmäksi sylinterin keskilinjaa, kuin tapauksessa, jossa vauhtipyörän uloimpaan reunaan laitetaan vielä hihnakehä jatkeeksi ja otetaan veto sieltä.

Villkuasiaa tuossa pohdin lähinnä yleisessä mielessä tuon muun offtopicin ohella. Vaikka pyörässä latauspiiri olisikin, ei toisarvoisten hehkulankapolttimoiden korvaaminen ledeillä ole lainkaan huono ajatus. Ainakin niiden tuoman "säästön" voi sitten hyödyntää eteenpäin näyttävässä valotehossa. Näin itse latauspiirin tehoa ei tarvitse lisätä.