4.10.2013 17:32
Zande kirjoitti:Ensimmäisenä pitää kysyä, että millaista seosta käytät bensassa? 2-2,5% vai yli? Enempi öljy on käytännössä katsoen aivan turhaa, kun nykyaikaisista laadukkaammista 2t-öljyistä puhutaan. Enempi öljy tukkii vain pärrän, rikkoo tulpat paljon nopeammin ja käynti on epäpuhtaampaa muutenkin, joten ensimmäisenä epäilisin sitä, varsinkin jos seokset on yli 3%.
Husset (niin wr kuin katuvehkeetkin) on usein jostakin syystä erityisen hankalia saada nappisäätöihin, jopa Husseja työkseen laittavat ovat näin kironneet. Mutta heti ei kannata lannistua, vaan ilmanputsarin putsaamisen/vaihdon jälkeen vaihda suosiolla vielä pienempää suutinta. Voit myös kokeilla laskea neulaa vielä enemmän. Ilma- ja seosruuvien ei kovilla kierroksilla (miletei täyskaasulla) ajettaessa pitäisi vaikuttaa, vaan ne vaikuttavat matalammilla kierroksilla, osakaasulla ajettaessa.
4.10.2013 17:45
sankkuq kirjoitti:Saakos se muute enemmä bensaa vai vähemmän jos laitan bensaneulan sokkaa alemmas?
7.10.2013 0:22
sankkuq kirjoitti:ja eikäs tuo 400 ala olemaan aika pieni ? Luin netistä että jollain oli leikannut kiinni ku oli pistäny 380 :/
seokset on varmaan sie 3% heitteillä
Entäs nuo tulpan lämpöasteet itellä on nyt NGK BR9 EG
7.10.2013 17:57
Zande kirjoitti:sankkuq kirjoitti:ja eikäs tuo 400 ala olemaan aika pieni ? Luin netistä että jollain oli leikannut kiinni ku oli pistäny 380 :/
seokset on varmaan sie 3% heitteillä
Entäs nuo tulpan lämpöasteet itellä on nyt NGK BR9 EG
Ensinnäkin, älä etsi suuttimen kokoa netistä, vaan kokeilet millä se toimii. Suuttimen koko on muutenkin pyörä ja kelikohtainen, joten jos yhdellä leikkaa kiinni 20 kokoa pienemmällä suuttimella, ei se tarkoita, etteikö omasi voisi olla optimisäädöissä 10 kokoa nykyistä pienemmällä suuttimella.
Ja jätä suosiolla 0,5% vielä öljyä pois.
Tulppa lienee aivan hyvä, voithan koittaa esim 8-tulppaa, jos se vaikuttaa.
7.10.2013 19:35
8.10.2013 15:26
9.10.2013 1:04
13.10.2013 13:36
Zande kirjoitti:sankkuq kirjoitti:ja eikäs tuo 400 ala olemaan aika pieni ? Luin netistä että jollain oli leikannut kiinni ku oli pistäny 380 :/
seokset on varmaan sie 3% heitteillä
Entäs nuo tulpan lämpöasteet itellä on nyt NGK BR9 EG
Ensinnäkin, älä etsi suuttimen kokoa netistä, vaan kokeilet millä se toimii. Suuttimen koko on muutenkin pyörä ja kelikohtainen, joten jos yhdellä leikkaa kiinni 20 kokoa pienemmällä suuttimella, ei se tarkoita, etteikö omasi voisi olla optimisäädöissä 10 kokoa nykyistä pienemmällä suuttimella.
Ja jätä suosiolla 0,5% vielä öljyä pois.
Tulppa lienee aivan hyvä, voithan koittaa esim 8-tulppaa, jos se vaikuttaa.
15.10.2013 18:45
sankkuq kirjoitti:Zande kirjoitti:
Tosiaan otin ton tulpan eilen irti ja oli aivan piki musta eli käy rikkaalla?
15.10.2013 19:39
16.10.2013 2:58
-Zone- kirjoitti:Melko turhaa touhua nykyään enää niitä tulppien värejä katsella kahdestakin syystä. Ensinnäkin ne ihanteelliset värikoodit on laadittu lyijybensojen aikoihin niin ne ei enää täysin päde ja toisekseen sen värimittauksenkin tekee 90% porukoista väärinkin. Pitää olla riittävän pitkä ja kunnon täysvetohuudatus (jotta kaikki musta noki varmasti palaa pois) jonka päätteeksi kone nopeesti sammuksiin ja sitten se tulpan väri katsotaan jotta saadaan jonkinasteinen käsitys koneen säädöistä.
Lyhytkin tyhjäkäynti ennen sammutusta vetää sen tulpan taas äkkiä mustaksi johon ei siis tarvita kuin kone on tyhjäkäynnillä hivenen rikkaalla ja muilla osa-alueilla se kone voi silti olla täysin säädöissään. Vanhentunut tapa muutoinkin moottorin säätöjen tarkkailuun koko tulpan värianalyysi. Asia kannattaisi ottaa nykyään jo niin, että jos se tulppa ulkonäöltään edustaa niitä ääripäitä (paksua mustaa karstaa tai vitivalkea), niin jotain on pielessä.
16.10.2013 14:12
16.10.2013 16:56
-Zone- kirjoitti:Ilma- / seosruuvin hienosäätö tehdään aina normaalilämpöiselle käyvälle moottorille. Se vaikuttaa vain tyhjäkäyntialueella. Säätökin on helppoa. Ensin käännät tyhjäkäyntiruuvista tyhjäkäynnin niin pieneksi, millä kone juuri ja juuri jaksaa pysyä käynnissä. Sitten ilmaruuvista haet kohdan jossa moottori käy suurimpia kierroksia, jonka jälkeen säädät tyhjäkäynnin sopivaksi ja säätö on tehty.
Seossuhdemittarilla mitattaessa näin tehty tyhjäkäynnin säätö on ideaalista hieman laihaan suuntaan, mutta ero on niin marginaalinen että sillä ei ole merkitystä. Parempiin säätöihin tyhjäkäyntialuetta korvakuulolla ei ilman mittareita saakaan.
27.1.2014 3:13
3.2.2014 12:08