Kysymyksiä ja tietoa korjauksesta, virityksestä, kuristusten poistosta, huollosta yms.

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu vain tekniikkaa käsitteleville aiheille, muut aiheet kuuluvat yleiskeskusteluun!

Tällä alueella keskustellaan tekniikasta yleisellä tasolla. Huomaathan että tekniikkakeskusteluille jotka koskevat vain kaksi- tai nelitahtisia malleja on omat alueensa!

Re: 2T kevytmoottoripyörän koneremontti

6.11.2012 21:39

Kysäsin mp-racingilta niin kampiakselin laakerit (6305 TN9/C4) 35€ ja tuo laakeri jossa ura (6304N C3), mihin se nyt menikään, niin 17€. Aika tyyristä :roll: Mutta nuo nyt voisi ehkä tuolta jopa tilatakkin.. Loput laakerit sitten muualta kun ei ole mitään erikoisia, ihan normikamaa..

Kannattaisi varmaan paikallisen hussea myyvän liikkeen kautta tilata nuo laakerit niin ei tulisi posteja :lol:

Perhanan perhana, kohta muista miten koko kone edes kasataan :roll:

Re: 2T kevytmoottoripyörän koneremontti

6.11.2012 21:45

MiniMies kirjoitti:Perhanan perhana, kohta muista miten koko kone edes kasataan :roll:

-Zone- kirjoitti:Nykyään kun on digikamerat, niin kannattaa räpsiä niitä kuvia purkaessa. Mikäli osaa ne kuvat vaan säästää, niin niistä on apua jos syystä tai toisesta remontti keskeytyykin kuukausiksi. Joskushan näin käy kun joudutaan odottamaan osia tai koneistamossa kestää. Ja parempi jos niitä kuvia on liikaa kuin liian vähän.

Re: 2T kevytmoottoripyörän koneremontti

6.11.2012 22:05

MiniMies kirjoitti:Kysäsin mp-racingilta niin kampiakselin laakerit (6305 TN9/C4) 35€ ja tuo laakeri jossa ura (6304N C3), mihin se nyt menikään, niin 17€. Aika tyyristä :roll: Mutta nuo nyt voisi ehkä tuolta jopa tilatakkin.. Loput laakerit sitten muualta kun ei ole mitään erikoisia, ihan normikamaa..

Kannattaisi varmaan paikallisen hussea myyvän liikkeen kautta tilata nuo laakerit niin ei tulisi posteja :lol:

Perhanan perhana, kohta muista miten koko kone edes kasataan :roll:

Itelläki meinas olla vaikeuksia, mutta pyydä mp-racingiltä räjäytyskuvat sähköpostilla niin helpottaa kummasti ja laitat sitten varmasti kaikki prikatkin oikeille paikoille, kun voit ne sieltä tarkistaa(josset siis vielä ole hommannut). Ja itte tilasin nuita hussen osia x-moton kautta ja siltikin tuli posteja mulle :x

Re: 2T kevytmoottoripyörän koneremontti

6.11.2012 22:06

Ei sitä kameran kuvistakaan oikeen pikku nippeleitä mun mielestä näe. Yhden kuvan taisin ottaa purkamisen aikana vaihteiston palikoista :lol: Toistaiseksi on kyllä aika hyvässä muistissa kun on järjestänytkin osat hyvin, mutta ei hirveen kauan kehtaa venyttää, ettei oikeasti unohdu jotain. Tai sitten pitää mennä koneen äärelle kattelemaan että pysyy muistissa :lol:

Onkohan mahdollisesti haittaa jos laittaa ETN9 tai TN9 laakerin tilalle ihan perus laakerin? Itse en ainakaan keksi mikä voi mennä vikaan.

E: Tosiaan muutama prikka jäi pienoisen epäselväksi ihan purkaessa kun ei tarkkaan huomannut että missäs välissä se olikaan. Mutta vähän kun kattelee kulumajälkiä ja sellasia niin se yleensä selviää.. Jos kasatessa tulee ongelma jonkun järjestyksen kanssa niin sitten on varmaan turvauduttuva räjäytyskuviin..

Re: 2T kevytmoottoripyörän koneremontti

7.11.2012 0:10

Voi kai siihen laittaa muunkin laakerin kunhan se väljyys luokka on sama kun orkkis laakerissa. Ja sitten en tiedä kuseekö käytännössä mikään jos ei ole/on erilaiset ne laakerin suojaukset. Pitäs niitten osalta toimia kunhan ei oo suojattu siltä puolelta mistä öljyt tulee voitelemaan että saa voitelua :D

Re: 2T kevytmoottoripyörän koneremontti

8.11.2012 21:51

Tarttisin näsärin vaihteistoon semmosen laakerin kun 6003U. Kaikki muut oli Lingsillä, mutta tuota ei. 6003-laakereita kyllä saisi, mutta mitäköhän tuo U sitten meinaa. SKF:n sivuilta löysin jotain tollasta:

1. U combined with a one-figure number identifies a taper roller bearing, cone or cup, with reduced width tolerance. Examples:
U2: Width tolerance 0+0,05/0 mm
U4: Width tolerance 0+0,10/0 mm
2. Y-bearing without locking collar
3. Y-bearing locking collar without grub screw

Eli mitä tuo nyt sitten tarkottaa? Voiko tilalle pistää 6003-laakerin ilman U:ta? Ainakin se laakeri näyttää ihan normaalilta. Kyseessä on tuolta osa numero 35.
http://www.lingshondaparts.com/honda_motorcycle_parts_selection_pfk.php?block_01=13KBSWEA&block_02=E__1100&block_03=3467

Re: 2T kevytmoottoripyörän koneremontti

9.11.2012 17:41

Miiksuu kirjoitti:Tarttisin näsärin vaihteistoon semmosen laakerin kun 6003U. Kaikki muut oli Lingsillä, mutta tuota ei. 6003-laakereita kyllä saisi, mutta mitäköhän tuo U sitten meinaa. SKF:n sivuilta löysin jotain tollasta:

1. U combined with a one-figure number identifies a taper roller bearing, cone or cup, with reduced width tolerance. Examples:
U2: Width tolerance 0+0,05/0 mm
U4: Width tolerance 0+0,10/0 mm
2. Y-bearing without locking collar
3. Y-bearing locking collar without grub screw

Eli mitä tuo nyt sitten tarkottaa? Voiko tilalle pistää 6003-laakerin ilman U:ta? Ainakin se laakeri näyttää ihan normaalilta. Kyseessä on tuolta osa numero 35.
http://www.lingshondaparts.com/honda_motorcycle_parts_selection_pfk.php?block_01=13KBSWEA&block_02=E__1100&block_03=3467


Ei nyt suoranaisesti liity tuohon kysymykseen, mutta otitko uudet laakerit noilla toisen puole pölysuojilla vai ilman?? Tai oliko alkuperäisissä laakereissa suojat??

Re: 2T kevytmoottoripyörän koneremontti

9.11.2012 23:54

Joo alkuperäsissä laakereissa oli ne suojat toisella puolella ja noissa uusissa on myös.

Re: 2T kevytmoottoripyörän koneremontti

13.11.2012 1:26

Nyt kyllä pitää tännekki jakaa hyvää oloo, ku ensimmäistä kertaa elämässä avasin detsistä lohkot, vaihdoin stefat ja laakerit ja löin alakerran takas nippuun. Samaan syssyyn asensin sitten kiksin tohon vempeleeseen ja kaikki yläkerran tiivisteet ja osat tuli vaihdettua 8) Että kaikki vaan rohkeasti ite kokeilemaan konerempan tekoa, kun ei hosu liikaa purku tai kasaus vaiheessa niin hyvä siitä tulee ;)

Ja tosiaan, ei aikaisempaa kokemusta ole, kuin tuosta perus männänvaihdosta. Ja kokonaan tuli ite tehtyä, ilman mitään "osaavaa kaveria", vaan ihan räjäytyskuvien ja oman järjen avulla :)

Re: 2T kevytmoottoripyörän koneremontti

13.11.2012 18:02

Eikö detsissä muka normaalisti ole kiksiä? :)

Re: 2T kevytmoottoripyörän koneremontti

13.11.2012 19:05

Ei näissä uudenmallisissa eli 04-->. Vanhanmallisissa kyllä on. Uudenmallisissa vakiona siis vain sähköstartti. :)

Re: 2T kevytmoottoripyörän koneremontti

13.11.2012 19:58

Mitä se asennus sitten vaati, oliko iso homma? :)

Re: 2T kevytmoottoripyörän koneremontti

13.11.2012 20:32

Ei tarvi ostaa kun vanhanmallisen detsin kiskin akseli rattaineen jne, sekä tietty kytkinkoppaan stefa ja poljin ;)

Re: 2T kevytmoottoripyörän koneremontti

13.11.2012 23:57

Kuten rajis jo tossa mainitsikin niin kaikki akselinhilppeet ja sinne kytkimen taakke sellane vastaratas :)

Re: 2T kevytmoottoripyörän koneremontti

14.11.2012 18:23

Lohkossa on siis jo valmiiks reikä? :D