Kysymyksiä ja tietoa korjauksesta, virityksestä, kuristusten poistosta, huollosta yms.
Alueen säännöt
Tämä alue on tarkoitettu vain tekniikkaa käsitteleville aiheille, muut aiheet kuuluvat yleiskeskusteluun!Tällä alueella keskustellaan tekniikasta yleisellä tasolla. Huomaathan että tekniikkakeskusteluille jotka koskevat vain kaksi- tai nelitahtisia malleja on omat alueensa!
14.4.2013 2:46
R122 koneellinen 2001 palloperä RS. Ei ravea. Vakioputki tyhjennettynä (kuulemma) ja normikaasutin. Lähtee sen verran kirpeästi, että taatusti TT.
Ongelma 1)
Kasattua koneen uudelleen, lämmöt nousee hittona. Mittari ulvoo 100 astetta ja siihen päätin katkaista pelin, 70 asteen termolla ei mitään asiaa noin korkealle. Ohjekirjassa sanottiin kriittiseksi rajaksi 115, joten no harm done näin pienellä käytöllä (toivotaan). Todennäköisesti ilmaus kusee, itse mielestäni sain ilmat pois sieltä, mutta pakko kyllä sanoa että syyläri ja se alaputki ei lämpene tarpeeksi suhteessa siihen mitä mittari sanoo. Mittari kyllä toiminut vanhan omistajan mukaan täysin eikä jäähypuolella ole ollut ongelmia. Nyt kuitenkin olen ostettuani pitänyt pyörää pakkasessa jonkun aikaa ja ajattelin, että jos ei kerran ilmaus, niin olisko termari jumissa? Päästää vain liian vähän litkua läpi, on näitä tullut autoissa vastaan. Taas, en ole ilmannut kuin yhden nelaripyörän elämässäni, niin voi olla että räsän ilmaus on jotain suurempaa tiedettä itselleni.
Lyhyesti: Vihjeitä ilmaukseen, jos osaatte töniä oikeaan suuntaan. NPM myy termaria 70e niin ei todellakaan hotsita maksaa niin paljoa. Toinen vaihtoehto on vain ajaa ilman termostattia, kyllä on aiemminkin tehty.
Kakkosongelma (kakkonen on ykkönen)
Käy muuten hyvin ja kirpeästi korkeat kierrokset, mutta tyhjäkäynniltä täyskaasun nykäsy ei tee mitään vaan kone tahtoo sammua siihen paikkaan, kylmänä vielä pahempi ongelma. Tuntuu että alakierrosten seokset ovat viturallaan, vaikka nätisti ovat ylhäällä. Seosruuvia kierittämällä pystyi pahentamaan ongelmaa, tyhjäkäyntiruuvia vierittämällä tyhjäkäynti pysyi ytimekkäästi n.1100 kierroksessa aina vain. En usko että Raven puute vaikuttaa asiaan, koska tulisihan sen tyhjäkäynnillä lähteä iloisesti sinne ylös asti yskimättä yhtään, tuntuis kyllä ihan kaasarivialta.
Tätä vikaa tullut aika monen kaasaripyörän kanssa eteen, olisi kiva jos joku osaisi vihjata vähän mistä voisi johtua niin räplätessä säästyy aikaa ja selkä.
14.4.2013 9:58
Ilmauksen pitäis onnistua ihan vaan puristelemalla letkuja ekan käynnistyksen yhteydessä.
14.4.2013 20:37
Joo tulipa tänään testattua termo ja ilmaus, kyllä se nyt on niin että vesipumppu on rikki. Huomenna pitää tilata sellanen lapa siihen jos sillä hoituis toi vedenkierto, ei pitäis olla mistään muusta kiinni tässä vaiheessa.
Kyl nää on nää projektit taas niin tätä.
15.4.2013 17:49
Ei vissiin tossa vanhemman mallin räsässä ole sitä ilmausruuvia siinä ylävesiletkussa paisuntasäiliön lähellä?
Ja tuo tyhjäkäynniltä täyskaasuun ongelma kuulostaa liian pieneltä tk suuttimelta.
15.4.2013 23:39
On mulla tässä omassani kaks ruuvia, molemmista tulee nestettä niin luulisi olevan tarpeeksi täynnä nyt.
Huomenissa, mikäli osa tosiaan on saapunut, asentelen vesipumpun siipirattaan uudelleen ja koklaan miten pelaa.
Tyhjäkäyntisuuttimesta voisi luulla tuota, mutta oikeasti luulen että kaasarissa on vähän tukkoisuutta jossain. Ostaessani pyörän kävi kyllä ihan nätisti tyhjäkäyntin, mutta koko kurjan talven pyörä (pl moottori) kaasuttimineen seisoi ulkona pakkasessa. Veikkaan että siellä on vähän hyytelöä kohokammiossa ja/tai muuallakin (oikeasti tää on mutuista hakuammuntaa) ja puhdistuksella sais jo jotain aikaa. Samallahan kattoo, että pääsuutin on oikean kokoinen.
Eipä siinä muuta, jos nyt pääsis testiajelemaan tässä viikolla tai edes seuraavalla.
16.4.2013 19:13
räsään viripalikkaa tarjolla. 154 polini vähän ajettu, 34mm lortto ja rave 1. laittakaa yv. jos kiinnostaa, voin myydä erikseenkin.
16.4.2013 19:27
Juu no kannattaa se kaasari sitten puhistaa kunnolla, siellä se vika varmasti on.
16.4.2013 20:56
Olihan se vesipumppu ihan jees. Ne muovirattaat ei kylläkään. Meni yksi keltainen ja sitten se mihin öljypumppu menee kiinni.
Eikä tuu halvaks. Helvetti.
Mikähän ihme ois voinu aiheuttaa rattaiden rikkoontumisen? Ihan vain kovat kilometrit ja pitkä ikä?
16.4.2013 22:11
Luultavasti juurikin kovat kilometrit ja pitkä ikä, 16tkm väleihän ne pitäs valmistajan mukaan vaihella.. Tosin suurimmalla osalla, kestänyt sinne alakertaremppaan asti. Kannattaa samantien vaihtaa kaikki muovirattaat, hintaa tulee pjme:ltä ~130e posteineen
17.4.2013 2:54
Ai 16tkm? Tää taitaa olla yli 40tkm poljettu...
Aattelin jotkut purkuosat tonne kattoo jostain, en todellakaan suunnittele maksavani yli 70e koko höskästä. Easypartsista sais alle sataseen tilattua uudet.
Hitto kun purko-osat.netissä ei ollut enää tallella niitä joita pari päivää sitten katselin...
17.4.2013 11:51
Tuo on kyllä väärä paikka säästää, kun on kuitenkin sen verran herkästi hajoava osa. Onko pyörään edes tehty alakertaremppaa vielä? Sehän pitäs siinä 25-30tkm paikkeilla tehä, jos ei niin voi sekin alkaa pikkuhiljaa vetelemään viimosiaan.. Mutta toki sun pyöräshän se on, niin teet mitä tykkäät
17.4.2013 12:37
Ei tietoa alapäärempasta, on tossa oos pytty ja mäntä laitettu joku aika sitten.
Ei toi alapääremppakaan käy liiaksi ahdistamaan, heti kun alkaa vähän sieltä oireilemaan niin auki vain ja uutta laakeria.
Saatat kyllä olla oikeassa tuon säästelyn kanssa, ehkei ne käytetyt pyöräkset siellä tosiaan tee kuin vain enemmän harmia.
17.4.2013 14:22
Niimpä ja ei ole paha maksaa satasta tai vähän päälle uusista, kannattaa uusia ne kaikki neljä samalla eli vesipumpun ratas, öljypumpun ratas ja tasapainoakselin rattaat.
17.4.2013 19:27
En jaksa alkaa selaamaan vaikka varmaan aiemmin sanottukkin.
Eli. Nyt joku lihapää kertoo millä suuttimella painelee kun kiinni on 34 lortto. Ei se saatana vaan lähde käyntiin. Ei ryypyn kanssa, eikä ilman. Ilmanputsarin reijästä kun ruikkaa suoraan sisään... bensat (Hyi vittu mitä ajattelit) niin käynnistyy heti. Eli bensansaantiongelma. Suutin oli muistaakseni nyt 155.
18.4.2013 9:43
Mikähän mahtaa olla vikana tossa RS:ssä kun ei käynnisty millään. 2005 mallinen ja tuli mulle vaihtokaupassa, edellisen omistajan mukaan seissyt kohta pari vuotta. Sain sen muutaman kerran käymään mut kävi tosi huonosti, nyt on sit kaasaria putsailtu ja tulppa vaihdettu yms. mut ei enää käynnisty. Pitäskö siihen viel vaihtaa bensat ja öljyt, noi nykybensat ei vissiin kauaa hyvänä pysy ja toi on vissiin ulkosallakin seissyt osan ajasta. Vai voisko viel muualla olla vikaa, kipinä kyl näyttäis olevan ihan hyvä. Ja auton akulla on käyntiin yritetty ku alkuperästä akkua ei ole. Minkä mallinen toi akku muuten pitäs olla et vois sellasenkin hakea uuden?