Kysymyksiä ja tietoa korjauksesta, virityksestä, kuristusten poistosta, huollosta yms.

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu vain tekniikkaa käsitteleville aiheille, muut aiheet kuuluvat yleiskeskusteluun!

Tällä alueella keskustellaan tekniikasta yleisellä tasolla. Huomaathan että tekniikkakeskusteluille jotka koskevat vain kaksi- tai nelitahtisia malleja on omat alueensa!

Re: Kaasarit

3.8.2013 0:42

morjesta mulla on 34mm lortto mäxässä ja alkoi sammuilemaan ja lopulta ei enään käynnistyny nyt vaihdon männän eikä edes lupaa käyntiin tyhjäkäyntiruuvia en kaasarista löydä ja ei mitään käsitystä mikä ruuvi on mikä ? apuja kiitos! :nolo:

Re: Kaasarit

3.8.2013 7:50

Vois olla että on saanu liian rikasta seosta ja tulpan paskonu. Mulla ei dt lähteny käyntiin vaikka tulppa anto irtonaisena kipinää ilman painetta, sitte ku oli kiinni ei toiminu ollenkaa

Re: Kaasarit

4.8.2013 1:52

0meGa kirjoitti:Vois olla että on saanu liian rikasta seosta ja tulpan paskonu. Mulla ei dt lähteny käyntiin vaikka tulppa anto irtonaisena kipinää ilman painetta, sitte ku oli kiinni ei toiminu ollenkaa


Vaihdoin uuden tulpan ja irtonaisena antaa kipinää mutta kun laittaa sylinteriin nii polkeminen on samanlaista kun ilman tulpanhattua eli ei anna kipinää sylinterissä ? Millä itse sait toimimaan ? 8o

Re: Kaasarit

4.8.2013 13:54

uudella tulpalla lähti toimimaan heti

Re: Kaasarit

4.8.2013 17:17

0meGa kirjoitti:uudella tulpalla lähti toimimaan heti

itellä ei vaan lähde uudellakaan tulpalla ! tulppana on br9es ! onko huono tulppa vai mistä kiikastaa

Re: Kaasarit

4.8.2013 20:13

kannattaa koittaa br9eg tulppaa, eg kestää enemmän karstaa yms...

Re: Kaasarit

4.8.2013 20:55

0meGa kirjoitti:kannattaa koittaa br9eg tulppaa, eg kestää enemmän karstaa yms...

juu koitetaan ! tällä hetkellä vaan ei tuu kipinää millään tulpalla :D

Re: Kaasarit

11.8.2013 20:39

Mikä voi olla vikana kun Mikuni UCAL kaasarilla varustettu 4-T piikki ei käy tasaisesti kaasarin puhdistuksen jälkeen? Käynti pätkii, kierrokset ei laske kunnolla, käy vaihtelevaa tyhjäkäyntiä eikä säätöjä saa kohalleen mitenkään. Seosruuvia on tullut pyöriteltyä, mutta ei auta.

Re: Kaasarit

14.8.2013 16:44

vilppa kirjoitti:
0meGa kirjoitti:kannattaa koittaa br9eg tulppaa, eg kestää enemmän karstaa yms...

juu koitetaan ! tällä hetkellä vaan ei tuu kipinää millään tulpalla :D

ettei vaan olis staattorista loppunut hönkä? kun tuolla tavalla ensin ei ole meinannut lähteä käyntiin ja sitten yhtäkkiä katoaa kipinä?

Re: Kaasarit

18.8.2013 22:44

Moro! Mulla hussessa 34VHSB ja ongelmana oli että pätki ylhäältä. No kokeilin laskea neulaa ja ei pätki enää, mutta olisko parempi että: pienempi pääsuutin > neulaa ylemmäs, kuin nykysuutin (190) > neula niin alhaalla kun voi? :roll:

Re: Kaasarit

19.8.2013 17:21

Kyllä.

Re: Kaasarit

11.9.2013 18:25

Miten lähteä säätämään tuota Mikuni UCALia? Alle 6000rpm kun kaasua vääntää, niin ei jaksa vääntää vaa alkaa booaamaan. Pääsuutin 56 tai 57. Neulasta rikkaammalle vai?

Re: Kaasarit

11.9.2013 19:02

Aplaja kirjoitti:Miten lähteä säätämään tuota Mikuni UCALia? Alle 6000rpm kun kaasua vääntää, niin ei jaksa vääntää vaa alkaa booaamaan. Pääsuutin 56 tai 57. Neulasta rikkaammalle vai?

Kierroslukujen sijaan tarkkaile missä asennossa kaasukätesi on kun kone säätöä tarvitsee.
Pääsuutin vaikuttaa eniten kun kaasu on käännetty täysin auki. Neula luistin nousun keskialueella ja tyhjäkäyntisuutin+seosruuvi tyhjäkäynnillä.

http://aijaa.com/QuBwx8

-Zone- kirjoitti:Mikä on kaasutin?

Moottoreista vähän ymmärtävät ja miksei osa pidemmällekin ehtineistä määrittelee kaasuttimen merkityksen olevan seossuhteen säätämisen ohella myös tehoa tuova kapistus. Asia on tietyllä tavalla ymmärrettävää sillä kaasukahvan kääntäminenhän suuremmalle saa pyörän kulkemaan kovempaa. Asia on seossuhteen osalta oikein, vaan kaasuttimen tehtävä on toimia myös tehoa rajoittavana tekijänä. Kuulostaako hullulta? Minäpä selitän...

Jos otamme moottorista koko kaasuttimen pois + laitamme polttoaineletkun päähän sopivan suuttimen ja työnnämme tämän kaasarin imukaulaan, voidaan vehkeellä ajaa, mikäli seossuhde on käymisen kannalta edes likimain kohdillaan. Moottorin käynnistyttyä ”kaasutin” on nyt periaatteessa täysillä ja ajaminen olisikin varsin mielenkiintoista, kun ainoa tapa hillitä eteenpäin liikuttavaa energiamäärää olisi jarruttaminen.

Tähän perustuu kaasuttimen luistin tehtävä. Sen tarkoituksena on säätää virtauspinta-alaa. Eli sitä määrää ilmaa, minkä moottorilla on mahdollisuutta sisään imeä. Kaikki varmaan sen verran tietävät, että liian pieni kaasutinhan rajoittaa moottorista saatavaa tehoa. Mopoissa tämän huomaa selvimmin viritettäessä, sillä viritysaste on alhainen ja se usein esim kolminkertaistetaan.

Mopossa isompi kaasutin ymmärrettävästi auttaa samalla, mutta kevarin tehojen kolminkertaistaminen onkin jo haaste, mutta palataanpa kaasuttimen virtausalaan. Pienessä kaasuttimessahan tämä virtauspinta-ala on maksimillaankin pienempi, kuin suuremmassa kaasuttimessa.

Eli kun emme käännä kaasukahvaa, luisti tukkii ilman virtausreitin lähes kokonaan ja rajoittaa moottorista saatava tehoa ja vastaavasti kun käännämme kaasukahvasta saamme luistin nousemaan ylemmäksi. Virtauspinta-ala suurenee ja moottorin teho suurenee. Näin ollen kaasutinkin ON myös tehoa rajoittava elementti.

Seossuhde.

Jotta moottori toimisi mahdollisimman hyvin pitää polttoaineen määrä suhteessa moottorin ilmamäärään olla sopiva. Koska käytössä on kiinteäkokoinen pääsuutin, mutta kaasuttimen virtausala muuttuva liikkuvan luistin johdosta pitää polttoaineen määrää jotenkin säätää suuremmalle sitä mukaa, kun ilman virtauspinta-ala kaasuttimessa kasvaa. Tämä toiminta on hoidettu luistin neulalla. Kun luisti nousee, nousee neula sen mukana.

Luistin neula liikkuu suutinputkessa ja polttoaine virtaa suutinputken ja neulan välisestä raosta. Jotta polttoainetta saataisiin enemmän kun luisti on noussut korkeammalle, pitää neulan olla sen päästä ohuempi, jotta neulan ja suutinputken väliin jäävä rako suurenee. Aivan samoin, kuin luisti säätää kaasuttimen ilman virtauspinta-alaa, säätää neula suutinputken virtauspinta-alaa.

Tämä on helvetin yksinkertaistettu versio kaasuttimesta, mutta tässä on sen perusajatus joka tulee ymmärtää jos aikoo kaasutinta ajatella edes yhtään sellaisena värkkinä, kuin se on.

Jos edellä kirjoitettu on ymmärretty, ei pitäisi olla vaikea tajuta esim. miksi neulaa nostamalla seos rikastuu ja päinvastoin. Eli sekin nyt vielä rautalangasta: Jos ajatellaan luistin olevan samassa asennossa ja nostamme neulaa, niin virtausala neulan ja suutinputken välissä kasvaa sillä neulahan ohenee sen päätä kohden. = Seos menee rikkaammalle sillä ilman virtauspinta-ala ei muuttunut, mutta polttoaineen virtausala muuttui. Tästä syystä neuloillakin on numeroarvot. http://img13.imageshack.us/img13/7381/mikimage1.jpg
**

Re: Kaasarit

2.10.2013 20:07

Mikähän mahtais olla husse wr:ssä vikana kun pätkii 1 ja 2 vaihteilla piikillä? Myöskin 6 vaihteella kun huippuja ajaa niin yskii myös korkeilla kierroksilla.
Suutinta olen koittanu jo vaihtaa pienempään 400, mutta ei sekään auttanu, ilmaruuviakin olen koittanu säädellä ja bensaneula on nyt toisiks ylimmässä lovessa. Toimii hetken normaalisti ilman pätkimistä jos on ajanut hetken reippaammalla kaasulla mutta sitten se taas jatkuu :/ Mikähän mahtaisi olla vikana? Tulppakin vaihdettu jo.

Keihin tmx 38

PS: toimii sannalla normaalisti joka vaihteella kun sutii paitti 6 yskii ja kun on ajanut kaupunki ajoa hitaasti niin 1 ja 2 vaihteella sen kuulee jo etukäteen jos se rupee yskiin piikillä, kuulostaa vähän niinkuin tukkoselta eikä kolise vaan hymisee :D kilisee ja kolisee normaalisti 1 ja 2 kovan ajon jälkee niinkuin pitääkin.

Re: Kaasarit

4.10.2013 1:47

Ensimmäisenä pitää kysyä, että millaista seosta käytät bensassa? 2-2,5% vai yli? Enempi öljy on käytännössä katsoen aivan turhaa, kun nykyaikaisista laadukkaammista 2t-öljyistä puhutaan. Enempi öljy tukkii vain pärrän, rikkoo tulpat paljon nopeammin ja käynti on epäpuhtaampaa muutenkin, joten ensimmäisenä epäilisin sitä, varsinkin jos seokset on yli 3%.
Husset (niin wr kuin katuvehkeetkin) on usein jostakin syystä erityisen hankalia saada nappisäätöihin, jopa Husseja työkseen laittavat ovat näin kironneet. Mutta heti ei kannata lannistua, vaan ilmanputsarin putsaamisen/vaihdon jälkeen vaihda suosiolla vielä pienempää suutinta. Voit myös kokeilla laskea neulaa vielä enemmän. Ilma- ja seosruuvien ei kovilla kierroksilla (miletei täyskaasulla) ajettaessa pitäisi vaikuttaa, vaan ne vaikuttavat matalammilla kierroksilla, osakaasulla ajettaessa.