Kysymyksiä ja tietoa korjauksesta, virityksestä, kuristusten poistosta, huollosta yms.

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu vain tekniikkaa käsitteleville aiheille, muut aiheet kuuluvat yleiskeskusteluun!

Tällä alueella keskustellaan tekniikasta yleisellä tasolla. Huomaathan että tekniikkakeskusteluille jotka koskevat vain kaksi- tai nelitahtisia malleja on omat alueensa!

17.8.2008 18:32

Tume34 kirjoitti:Turbon öljynpaluulla ei saa olla mitään vastuksia, tai tuloksena on hyvin nopeasti ahtimen tuhoutuminen.


GhostRanger:jäikö epäselväksi ;)

17.8.2008 19:00

paperbox kirjoitti:
Tume34 kirjoitti:Turbon öljynpaluulla ei saa olla mitään vastuksia, tai tuloksena on hyvin nopeasti ahtimen tuhoutuminen.


GhostRanger:jäikö epäselväksi ;)


kappas :)

ajattelen liikaa ja homma menee monimutkaiseksi

turbo nelari

18.8.2008 13:48

tiedättekö mitään firmaa mikä voisi pistää kevariini turbon ja paljonkohan sellainen maksaisi? pystyyks 2-tahtii pistään turbon?

18.8.2008 14:23

Krukoda kirjoitti:tiedättekö mitään firmaa mikä voisi pistää kevariini turbon ja paljonkohan sellainen maksaisi? pystyyks 2-tahtii pistään turbon?


Tiedän montakin. Maksaa hyvin monta rahaa, useimmiten yli sen kevarin verran.

Ja pystyy laittamaan.

19.8.2008 13:30

Tume34 kirjoitti:
Krukoda kirjoitti:tiedättekö mitään firmaa mikä voisi pistää kevariini turbon ja paljonkohan sellainen maksaisi? pystyyks 2-tahtii pistään turbon?

Tiedän montakin. Maksaa hyvin monta rahaa, useimmiten yli sen kevarin verran.
Ja pystyy laittamaan.

Jeps. Kustannukset nousee takuulla niin hirveäksi, että homma ei ole järkevä teettää. Firman olisi pakkokin rakentaa lisäksi kestävä paketti, sillä he olisivat tekemistään muutoksistaan vastuussa. Kuluttajansuoja on oltava. Tietenkin siis vastuussa siinä mielessä, että käyttäjä käyttää laitetta oikein ja huoltaa sitä niin kuin kuuluukin. Kestävän turbokoneen rakentaminen on aikaa vievää ja dynovetoja tarvitaan useita.

Ei ainostaan siksi, että teho saataisiin nousemaan johonkin tavoitepisteeseen, vaan että säädöt saataisiin mahdollisimman optimaalisiksi koko kierrosalueella. Monia vaadittavia osia ei saa se firmakaan mistään valmiina, vaan ne jouduttaisiin tekemään yksittäiskappaleena juuri kyseistä pyörää varten. Kaikki tämä tulee viemään myös aikaa. Jopa siinämäärin, että yksikään firma tuskin alkaisi turbottamaan laitetta, johon ei ole valmista asennettavaa turbosarjaa saatavilla.

Loppupeleissä siis, jos lottovoiton olet saanut, saatat saada jonkun firman ottamaan työn vastaan. Hinta tulee kyllä lottovoitosta huolimatta olemaan melkoisen järkyttävä.
Ja tosiaan. 2T moottoreita on turbotettu iät ja ajat (pakokaasuahtimella, mekaanisella, kemiallisella, yms.). Varmaan yhtä kauan, kuin 2T moottoreita on rakennettukin. Ahtaminenhan ei ole todellakaan mikään uusi keksintö.
http://img520.imageshack.us/img520/3384 ... 350vi2.jpg

16.9.2008 21:47

Huomenna ensi pöhinät turbosta jos kaikki hyvin menee :)

turbo

16.9.2008 22:05

turbotaks sä ton skyteamin?kerro sit miten kävi siinä hommas.

17.9.2008 2:03

Näin on suunniteltu. Kattotaan huomenna miten moottori jaksaa pyöritellä turboa. Sitten katsotaan muut käytännön seikat kuntoon. Tosin hirmunen flunssa painaa päälle joten voipi olla että ensi käynnistykset siirtyy.

17.9.2008 6:59

Kuvaa ja speksiä kokoonpanosta?

17.9.2008 12:27

En ole turbottamassa mopoani, mutta kyselen ihan vain mielenkiinnosta.

Isompi turbo tarkoittaa enemmän tehoa, mutta isompaa viivettä? Pienellä taas toistepäin? Mitäs jos tuplaturbottais kusiaisen/tonnisen/viellä isomman, mutta kahden samankokoisen sijasta laittaisi ison ja pienen turbon? Kiihtyisi pienen turbon turvin ihan hyvin, mutta ison turbon potkastessa mentäisi ihan perkeleen lujaa sitten. Edes teoreettinen mahdoliisuus?

Luin 13 ekaa sivua ja siirryin suoraan tälle sivulle. Laittakaa vaan linkkiä, jos on jo kysytty ja vastattu.

17.9.2008 12:52

Sanzu kirjoitti:En ole turbottamassa mopoani, mutta kyselen ihan vain mielenkiinnosta.

Isompi turbo tarkoittaa enemmän tehoa, mutta isompaa viivettä? Pienellä taas toistepäin? Mitäs jos tuplaturbottais kusiaisen/tonnisen/viellä isomman, mutta kahden samankokoisen sijasta laittaisi ison ja pienen turbon? Kiihtyisi pienen turbon turvin ihan hyvin, mutta ison turbon potkastessa mentäisi ihan perkeleen lujaa sitten. Edes teoreettinen mahdoliisuus?

Luin 13 ekaa sivua ja siirryin suoraan tälle sivulle. Laittakaa vaan linkkiä, jos on jo kysytty ja vastattu.


Twinturbohan on ideana jo vanha, joten ei nyt mitenkään uutta sen saralta.

Mutta olisitko siis laittamassa kaksi erikokoista turboa rinnan? Ei mitään järkeä siinä, sillä pakokaasujen energiahan jakautuisi tällöin näiden kahden turbon välille, jolloin lagi olisi entistä suurempi, mutta toisaalta taas isompikaan ei jaksaisi pyöriä kunnolla, eikä näinollen ahtoja juuri tuottaisi.

Oikea menetelmä olisi laittaa hieno sähköinen ohjaus, että pienillä kierroksilla lähes kaikki pakokaasu kulkisi pienenmmän turbon läpi, mutta kierrosten kasvaessa vaihtuisikin suurempi peliin, ja näin voimaa enemmän.

Sitten voidaan miettiä kuinka kannattavaa tuollaisen systeemin suunnittelu ja toteuttaminen on, kun oikean kokoisen ahtimen valitsemalla lagi tuskin muodostuu häiritseväksi yhtä turboa käytettäessä. Etenkin kun laittaa vielä muuttuvageometrisen ahtimen.

17.9.2008 13:15

Tume34 kirjoitti:
Sanzu kirjoitti:*nips naps*
.

Jotain tähän suuntaan ajattelin. Olisi varmasti hauska projekti toteuttaa sitten kun valuuttaa ja aikaa löytyisi.
Ehkä kuitenkin minun kannattaa pysyä kuitenkin mopoissa ja kevareissa ja niiden säätämisessä. Ei tietotaitoa tuohon viellä riitä.

17.9.2008 14:11

Tume34 kirjoitti:
Sanzu kirjoitti:En ole turbottamassa mopoani, mutta kyselen ihan vain mielenkiinnosta.

Isompi turbo tarkoittaa enemmän tehoa, mutta isompaa viivettä? Pienellä taas toistepäin? Mitäs jos tuplaturbottais kusiaisen/tonnisen/viellä isomman, mutta kahden samankokoisen sijasta laittaisi ison ja pienen turbon? Kiihtyisi pienen turbon turvin ihan hyvin, mutta ison turbon potkastessa mentäisi ihan perkeleen lujaa sitten. Edes teoreettinen mahdoliisuus?

Luin 13 ekaa sivua ja siirryin suoraan tälle sivulle. Laittakaa vaan linkkiä, jos on jo kysytty ja vastattu.


Twinturbohan on ideana jo vanha, joten ei nyt mitenkään uutta sen saralta.

Mutta olisitko siis laittamassa kaksi erikokoista turboa rinnan? Ei mitään järkeä siinä, sillä pakokaasujen energiahan jakautuisi tällöin näiden kahden turbon välille, jolloin lagi olisi entistä suurempi, mutta toisaalta taas isompikaan ei jaksaisi pyöriä kunnolla, eikä näinollen ahtoja juuri tuottaisi.

Oikea menetelmä olisi laittaa hieno sähköinen ohjaus, että pienillä kierroksilla lähes kaikki pakokaasu kulkisi pienenmmän turbon läpi, mutta kierrosten kasvaessa vaihtuisikin suurempi peliin, ja näin voimaa enemmän.

Sitten voidaan miettiä kuinka kannattavaa tuollaisen systeemin suunnittelu ja toteuttaminen on, kun oikean kokoisen ahtimen valitsemalla lagi tuskin muodostuu häiritseväksi yhtä turboa käytettäessä. Etenkin kun laittaa vielä muuttuvageometrisen ahtimen.

eikös mazda rx 7 ole juuri tuollainen sähkösesti säätyvä tupla turbo kone,joten varmaan toimiva systeemi,ei varmaankaan ole kenenkään yksityisen henkilön mahdollista toteuttaa omaan pyöräänsä,kuten jo ylempänä todettiin..

17.9.2008 14:20

Kyllä se itseasiassa on mahdollista, koska niitä on tehtykin. Eikä edes mahdottoman oloinen homma.

17.9.2008 15:33

Elikkä lähtökohdat on nämä: Holsetin Hx40 ahdin. Ei tietotaitoa. Ei mitäään käryä turbottamisesta yleisesti. Mikä on turbo? Laittelen kuvia tänään varmaan jos saan kameran käyntiin :) Pitäis toi ahdin koota kun purin sen ja tarkistelin välyksiä, ni että voi venyä toi tulille lyönti. En ees tiiä käykö mun skyteami.