30.8.2015 13:01
Murska kirjoitti:ei ole
30.8.2015 14:40
30.8.2015 21:53
31.8.2015 7:27
mustavi kirjoitti:En väitä vastaan.
1.9.2015 20:27
mustavi kirjoitti:Näkee toki vasta purettaessa.
Ettei vaan olis vuotanu öljy-jäähdytysnestettä rikkoutuneen kansitiivisteen ohi sylinteriin? Siinä kun yrität startata niin mäntä mäsäyttää kasaan puristumattoman vesipatsaan kantta/venttiilejä vasten, eli voi venttiilit ja kiertokanki/kiertokangen laakerit saada korvilleen. Starttivaikeudet - jos startti ei jaksanu pyörittää konetta tai empi oudosti - vois viitata et näin olis ollu. Heikoistihan kastunu ja sotkeentunu tulppa sytyttäis myöskin, ja palotilassa oleva pienikin määrä öljyä ja glykolia antais ihan varmaan savumerkkejä. Itelle sattunu tuollanen kerran veneen isolohkossa, mistä startti kalautti hampaan starttikehästä kun yks sylintereistä oli täynnä vettä (rosteriputken hitsaussauma pettäny tietämättäni toisen ryhmän pakoputkesta) eikä kone suostunu pyörähtämään ollenkaan.
Olisko "root cause", tyypillisenä Minarelli-tarinana, alkanu jäähdytysnestevaihdon jälkeen ilmalukon takia toimimattomaks jääneestä jäähdytyskierrosta, minkä vuoks kone on ylikuumentunu, ja siitä taas seurannu kannentiivisteen meno (kansi kenties kieroutuu, taitaa olla aika yleistä) sekä vesipumpun sanottu stefavika minkä vuoks jäähdytysneste ja öljy pääsevät sekoittuun? Tällasiahan on Minarellissa esiintyny. Aamulla tulppa irti ja käynnistely, niin jos se roiskii vesi-öljyä tulpanreiästä vois diagnoosi olla kuvatunlainen.
Selvempi nakutus vois olla kiertokangen laakerista, jos mäntä on ennen YKK saanu tällin palotilan oltua täynnä vettä (suht pieni tilavuus kuitenki), ja kiertokanki itse, ehkä mäntäkin arvelluttais enää käyttää? Kansi varmaan tarvis plaanata, ainakin tarkistaa, jos kansitiiviste oli menny. Lievemmässä ääntelyssä venttiilit on voinu saada tällin, esimerkiks lautaset killissä eikä istu enää normaalisti seetteihinsä, olis äänekkäitä (vähän kuin pitkään säätämättä ollu venttiilinvälys, missä voi heti säädön jälkeen olla normaalia karkeempi ääni)? Tarkastamatta jättäminen ei ole optio, sillä jos venttiililautanen aikanaan murtuis se tekee rumaa jälkeä. Näkyiskö puristuspainemittauksessa vuotaako venttiilit...
Kiinni leikkaamisessa vesi/öljy ei sekotu, enkä usko että niin kävis kylmää konetta käynnistäessä liioin, kylmän koneen suurehkojen välysten takia. Sylinterin luulis olevan ok siis, arvuuttelisin, vaikka koneen avaaminen toki vasta kertoo mitä oli tapahtunu... Ikävä juttu
2.9.2015 12:46
3.9.2015 19:49
3.9.2015 20:56
3.9.2015 21:51
3.9.2015 22:15
3.9.2015 22:30
11.9.2015 18:42
14.9.2015 20:45
15.9.2015 8:30
15.9.2015 12:26