Kysymyksiä ja tietoa korjauksesta, virityksestä, kuristusten poistosta, huollosta yms.

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu vain tekniikkaa käsitteleville aiheille, muut aiheet kuuluvat yleiskeskusteluun!

Tällä alueella keskustellaan tekniikasta yleisellä tasolla. Huomaathan että tekniikkakeskusteluille jotka koskevat vain kaksi- tai nelitahtisia malleja on omat alueensa!

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

8.2.2013 15:48

Tietääkös kukaan miten isoksi ton detsin pytyn uskaltaa porata? 60.94mm taitaa olla suurin mäntä mikä löytyy mut varmaa puhkee vesikanavaan paljon ennen tätä kokoa?

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

9.2.2013 21:51

58,9 on jo tosi ohut ypvs-akselin kohdalta joten ite en isommaksi porais.

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

15.2.2013 15:11

Kuinka suuri ero eri jarrupalojen välillä on?
Meinaan että onko halvoilla ~10e jarrupaloilla paljonkin eroa kalliimpiin SBS-paloihin? Ilmeisesti SBS;t kestävämmät, mutta onko jarruteho parempi noilla SBS:illä tms. laadukkailla ja kalliimmilla paloilla?

Pitäs tässä keväällä iskee eteen teräspunos jarruletku. Tässä lähellä on semmonen paikka, missä ne tekee kohtuuhinnalla.
Paraneeko jarruteho kuinka merkittävästi teräspunosletkuilla ja kunnon jarrupaloilla??

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

19.2.2013 12:13

Jos tietokone on vuodelta 2000 ja laitat siihen 2gb keskusmuistia niin tekeekö se siitä tehokkaan koneen nykymittapuulla? Kympin jarrupalat kuulostaa ihan hyvältä paskalta, siis sopivalta detsiin kun ei se vakiojarruilla kuitenkaan pysähdy kuin välttävästi. Tpunosletkut tuo tuntumaa, siis niillä on jotain oikeasti huomattavissa olevaa merkitystä. Mulla on detsissä jotku 30e palat enkä huomannut mitään eroa niiden ja edellisten välillä. Jos haluat pysähtyä niin vaihda satulat parempiin.

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

19.2.2013 12:44

Eli parempien jarrupalojen funktio on ainoastaan mahdollisesti pidempi käyttöikä jarrupaloille?
Teräspunosletkut vois teetättää tässä kevään aikaan.

Sorateillä liian äkäinen jarruunvastaavuus on vain ikävää, detsin jarrujen mittapuu on siinä mielessä ihan riittävä, tuntumaa vaan kaivattaisiin ;)

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

19.2.2013 13:33

No ihan aikuisten oikeasti nuo detsin jarrut on aika persiistä, siis kun sitä TUNTUMAA ei ole (joojoo kumiletkut on) niin ei ole myöskään luottoa. Siis kovaa ajaessa ei ole toivoakaan liikutella perää takajarrun avulla esim. mutkaan ajaessa, eli tehoton ja tunnoton. Tietty tuntumaan vaikuttaa taas kaikki, oikein shimmatulla alustalla on nautinnollinen ajaa ja yllätysyllätys myös jarrujen tuntuma on parempi, tekiskö pikkusen mieli jotain 250 soralinkoa 8)

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

22.2.2013 15:39

_rieska_ kirjoitti:No ihan aikuisten oikeasti nuo detsin jarrut on aika persiistä, siis kun sitä TUNTUMAA ei ole (joojoo kumiletkut on) niin ei ole myöskään luottoa. Siis kovaa ajaessa ei ole toivoakaan liikutella perää takajarrun avulla esim. mutkaan ajaessa, eli tehoton ja tunnoton. Tietty tuntumaan vaikuttaa taas kaikki, oikein shimmatulla alustalla on nautinnollinen ajaa ja yllätysyllätys myös jarrujen tuntuma on parempi, tekiskö pikkusen mieli jotain 250 soralinkoa 8)

mistä sitten paremmat, tehokkaammat jarrut detsiin?

+ varmaankin jäykempää jousitusta? saattais sekin auttaa paljonkin.

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

22.2.2013 17:42

Kummat?

http://www.24mx.fi/mp/p/mp-rengas-michelin-pilot-sporty/28605/renkaat-ja-tarvikkeet/k276/

http://www.24mx.fi/mp/p/mp-rengas-michelin-t-63/28608/renkaat-ja-tarvikkeet/k276/

Ite oon ajatellu enskoja, sitä paitsi nuo smotot taitaa olla hitusen liian pienet.. Mitä mieltä ootte, kummat kannattaisi ostaa (130 e kahesta renkaasta + 0 e toimituskulut)? Pyörä on Yamaha DT125RE -05. Onko renkaiden tyypillä vaikutusta esim. ajettavuuten tai nopeuteen?

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

22.2.2013 18:07

...
Viimeksi muokannut EDU96E päivämäärä 2.3.2013 16:21, muokattu yhteensä 1 kerran

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

22.2.2013 20:01

^niimpä, katuenskat näyttää juntilta :D Eli nappulaa alle, mulla tkc 80 enkä nyt vielä ole paljoa ole päässyt asfaltilla testailemaan, mutta ei nyt ainakaan 90 vauhissa mitään kovin suurta tärinää tunnu ;) Takana heidenaun k74 rossinappula, jolla on hyvä kyntää menemään.

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

22.2.2013 21:32

Napit lähtee tilaukseen sit, ja edu ostan nyt noi kun saan halvalla - tuskin on suurta eroa. :lol:

Ku tota mun ostoslistaa katselin, niin ajattelin vaan selvittää täältä, että minkä kokosen männän tohon samaseen pyörään ostais (proxi tai wössner vai mikä se on :roll:). Sylinteri on kaiken järjen mukaan alkuperäinen ja tuskin on porattukkaan. Etupumppujen stefojen mitat mietitytti kans, sekä millaisen akun ostais?

Plus ton linkin ketjurataspaketti kiinnosti kans:
http://www.24mx.fi/mp/p/ketjurataspaketti-rk/16245/ketjurataspaketit,-rattaat-ja-ketjut/k275/
Ongelmana on vaan että 24MX:n mukaan ne ei mene pyörään, mutta kun niin täydellinen setti ois mulle, että en vaan voi jättää tätä tähän. Kun noita ketjuja oon aikasemmin samaiselta sivulta katsonut, niin oon huomannu että rattaista ne tarjoo vain ja ainoastaan rattaita joissa on vakio hampaat 16/57 jos oikein muistan. Niin voiko olla, että ton linkin paketin rattaissa on vaan enemmän tai vähemmän niitä hampaita ja muuten menis detsiin.

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

23.2.2013 1:54

Osta ekan ylikoon mäntä ja porautat pytyn sille sopivaks. Stefoihin en ota kantaa, mutta mulla ainakin tollanen bilteman huoltovapaa akku toiminut ihan ok. Rataspaketin linkki ei toimi, mutta sieltä löytynee normaalit 428 jakoset. Suosittelen ostamaan 520 jakoset rattaat ja ketjut, koska ne oikeesti kestää paljon paremmin eikä ketjut veny niin nopeesti - ellei ole kunnolliset vaihvistetut ja o tai x renkaalliset ketjut. Toki jos haluaa pitää 428 jakosena, niin ostaa vaan kunnolliset ketjut esim tämmöset ;) Mulla oli entiset ketjut 428 x renkaalliset ja ei nuo nykyset RK MXZ4 ketjut tunnu sen enempää venyvän(520 jakoset).

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

23.2.2013 2:33

ehdotuksia mitä tehdä jämähtäneille takajarrusatulan kuusiokoloruuveille, jotka pitävät jarrupaloja kiinni.. onnjo melko pyöristyneet..

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

23.2.2013 2:41

Jos on paljon pyöristyneet niin koita naputella sinne seuraavan kokonen kusari kiinni. Avatessa nitkuttele edestakas. Jos ei muuten lähde niin poraat ne pois sieltä.

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

23.2.2013 21:08

Deeteeseen saa keulan stefoja Motonetistä, 12e parihintaan ;)
Liukuputkien halkaisija ainakin 41mm, muihin lukuihin en ota kantaa.