Kysymyksiä ja tietoa korjauksesta, virityksestä, kuristusten poistosta, huollosta yms.

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu vain tekniikkaa käsitteleville aiheille, muut aiheet kuuluvat yleiskeskusteluun!

Tällä alueella keskustellaan tekniikasta yleisellä tasolla. Huomaathan että tekniikkakeskusteluille jotka koskevat vain kaksi- tai nelitahtisia malleja on omat alueensa!

Re: Yamaha DT:n viritys/tekniikka

21.6.2012 17:11

Kurita sitä konetta! Anna leipää perkele, huudata punarajalle ja vähän ylikin. Kaasu pohjassa kaikilla vaihteilla.


No ehkä ei ihan ylklämainitulla esimerkillä, mutta ei se mitään "mummoajelua" tartte. Vältätä moottorijarrutuksia, et vedätä, mutta kiihdyttelet ihan normaalisti. Reilummat öljyseokset ja rikkaat säädöt, niin varmasti voi ajella huolettomasti normi ajoa.

Re: Yamaha DT:n viritys/tekniikka

21.6.2012 20:49

Joku joka on Deeteitten kanssa pelannu ni vois vähän neuvoa.
Elikkäs, deetee booaa kun iskee tyhjäkäynniltä kaasun pohjaan, tämä viittaisi liian pieneen suuttimeen/laihaan seokseen. Mutta sitten kun kääntää kaasun hiljaa pohjaan ilman booailua, jäävät täyskaasulla kierrokset 7000-8500 rpm ja rupeaa ikäänkuin röpöttämään. joten mikä vikana? pakoaukonsäädin auki, kaasari putsattu yms. pyörä siis yamaha dt 125r jostain 90 luvun alkupuolelta.

pikaiset vastaukset olisivat mukavia :D
Kiitos etukäteen

Re: Yamaha DT:n viritys/tekniikka

22.6.2012 1:14

plymouth kirjoitti:Joku joka on Deeteitten kanssa pelannu ni vois vähän neuvoa.
Elikkäs, deetee booaa kun iskee tyhjäkäynniltä kaasun pohjaan, tämä viittaisi liian pieneen suuttimeen/laihaan seokseen. Mutta sitten kun kääntää kaasun hiljaa pohjaan ilman booailua, jäävät täyskaasulla kierrokset 7000-8500 rpm ja rupeaa ikäänkuin röpöttämään. joten mikä vikana? pakoaukonsäädin auki, kaasari putsattu yms. pyörä siis yamaha dt 125r jostain 90 luvun alkupuolelta.

pikaiset vastaukset olisivat mukavia :D
Kiitos etukäteen


No eikös se sit viittais et ois tk suutin liian pieni ja ps liian iso/pieni?

Re: Yamaha DT:n viritys/tekniikka

22.6.2012 9:21

No niin vois olla tietysti. Perhana ku on tuo deeteen kaasari aika ahtaassa paikassa ni v#tu#taa ottaa pois ja laittaa takasin jatkuvasti

Re: Yamaha DT:n viritys/tekniikka

22.6.2012 9:40

Turhaa vingut siinä, se on helppo homma vaihtaa suutin ku tukkii turpansa ja alkaa hommiin. Ite oon käyttäny kahenlaista tekniikkaa, eli löysää kaasarin klemmarit ja luistin irrottaa ja sit vaan pyöräyttää kaasarin sivutttain (bensat kanttii laskea vähemmäksi ensin). Toinen on semmonen että ottaa akkukotelon irti ja sitten vetää ilmanputsari koteloa ja sen kaulaa taaksepäin niin mahtuu kaasarin ottamaan kokonaan irti, luisti on taas hyvä irrottaa niin tulee tilaa enemmän. Töihin vaan kyllä se siitä tekemällä helpottuu ;)

Re: Yamaha DT:n viritys/tekniikka

22.6.2012 13:06

En taas keksi mitään mitä voisi tehdä... Eilen heitin about 40km lenkin, tulin takasi tukikohtaan, sammui pihaan. Lähti käyntiin sitten kyllä. Puskee vettä kannen päältä, tulpan reiästä. Kiinnostuskin alkaa loppua näin juhannusta kohden... Mitä voisi tehdä?

Re: Yamaha DT:n viritys/tekniikka

22.6.2012 13:38

Varmaan kansi kiero tai kansipahvi paskana, eli vedet pääsee palotilaan. Ei kannata ajaa, leikkaa katos kiinni.

Re: Yamaha DT:n viritys/tekniikka

22.6.2012 13:41

Ei kai se saatana vielä voi olla kansi kiero :ss Vasta 40km sitte vaihdoin siihen sen koko Athenan setin...
Nyt heseen syömään, katsellaan taas (:

Re: Yamaha DT:n viritys/tekniikka

22.6.2012 14:44

Athenan tiivisteen kanssa sen kannen pitää olla tarkempi kiristämisessä ja momentissa. Orkkistiivisteellä ei niin tarkkaa. Mutta jos on se päässyt keittämään, kiristetty väärin tai löysätty väärin niin se on voinut vetää kieroon.

Re: Yamaha DT:n viritys/tekniikka

22.6.2012 16:44

Eli täytynee sit vissiin laittaa tuo alkuperäinen kansi takasin tuohon jos se kerta on vääntynyt. Menipä tämäki sit putkeen

Re: Yamaha DT:n viritys/tekniikka

24.6.2012 16:22

Suutimen vaihto kaasariin on 20min homma, kun sen osaa ja tietää täysin mitä tehdä. Ekalla kerralla kun vaihoin suuttimen, kesti aikaa noin reilu tunti... Nyt kaikki vaan lupsahtaa paikalleen kuten esim. kaasari kaulojen/liitoskappaleiden väliin.

Itse olen ioinen siitä, että deetee toimii nyt lähes moiteettomasti 8) Käy nätisti tyhjkäyntiä, käynnistyy ja kulkee. Alaväännöt on huippua, kun kyseessa on kastahti. Ei se keulakaan nyt niin häiritsevän löysä ole, oiskohan tehty jäykennys (?)

Re: Yamaha DT:n viritys/tekniikka

24.6.2012 18:30

Purin kaasarin ekaa kertaa tästä pärrästä, käy ylhäällä/yli puolen kaasun omaan korvaan laihalla ja tehoa ei tule pätkääkään lisää ½kaasu->täyskaasu.
240 kokonen suutin sieltä löyty ja "vireinä" ypvs toiminnassa, putkesta (ehkä) otettu kurit pois kun piikkiäkin ottaa kohtuullisesti, ja tötsä on poissa. Kannattaisko huomenna stormilla käydessä napata mukaan pipercrossi vai ei? Ei vaan oikein taida saada muualle ku sinne putsarikoteloon jollon ei olis mitään hyötyä..Tekis mieli hirmusesti lisää imuääniä detsiin ku ne on niitä parhaita ääniä jota moottori voi päästellä :P
Varmaan ostan vaan huomenna noin 270 suuttimen ja sen mukaan kuin käy, joko pistän tötsän kiinni putsarikoteloon tai annan olla. Porukka vois lämpimikseen kertoilla omia suutinkokojaan ;)

Toinen varsinainen kysymys onkin sitten että kuinka saa tuon rasittavan äänen loppumaan sieltä YPVS:stä?
Varmaankin se akseli on väljä kun on melki 50k ajeltu mutta lisäksi se pakoputkenpuoleinen alumiinilaippa on rikki, se kiinnitys on lohjennut. Milläs nää sais fiksailtua ku tuntuu että aina ku pistää "paremmin" kiinni prikoilla sen päätykappaleen se kestää sen n. 200km ennen ku ääni palaa yhtä kauheana takasin.

Re: Yamaha DT:n viritys/tekniikka

24.6.2012 21:08

Itselläni varmaan täysin samat speksit kuin sinulla ja suutin on tuo 270. Hitusen laihalla käy vielä täyskaasulla, mutta veikkaanpa, että 270 voi olla hyvä, paljon on kuulemma eroja noissa. Piperi imasee märkää sadekelillä, eikä oikeen taho toimia. Itse ostin biltemasta yleisilmanputsarin, vanhaan koteloon käyvän ja hyvin pelailee. Vieläkin vaan alle 5-5,5k kierrosten, pinta-puolikaasulla kun vääntää kaasun pohjaan niin booailee, mutta sitten 6k jälkeen rupeaa kiihtymään. Suutin on tuo 270 minkä mainitsin ja tk;sta sen verran että käynnistyy hyvin ja käy hetken (minuutti) lämmettyään mainiosti tyhjäkäyntiä... Neula keskiasennossa!! ?? !! ?? !! ??? ! !!! ?? Mikä vikana, talvella edellisen omistajan jäljiltä oli suutin 300, mutta ei oikeen pelitelly ja sen jälkeen vaihettu paskanen ilmanputsari uuteen puhtaaseen!!?

Re: Yamaha DT:n viritys/tekniikka

24.6.2012 21:13

No jos tuossa tarkoitat kysyä, että miksi pyörä käy keskikierroksilla laihalla niin vastaus löytyy neulan säädöistä. Koitappa nostaa neulaa aka. laskea neulan sokkaa, että seos olisi rikkaampi tuolla kierrosalueella.
Kannattaa myös laittaa pikkasen isompi pääsuutin, että ei käy edes hitusta laihalla. Ei kannata ottaa riskiä tollasessa asiassa.

Re: Yamaha DT:n viritys/tekniikka

24.6.2012 21:21

Onko kukaan kellään ikinä ollu dt50x vanteita kemmudetsissä? Ois tarkotus hommata R mallin dt ja ajella talvet ärrän rengassetillä, ja jos mahdollista kesäksi laittaa aina nuo smotot.. :D