Kysymyksiä ja tietoa korjauksesta, virityksestä, kuristusten poistosta, huollosta yms.

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu vain tekniikkaa käsitteleville aiheille, muut aiheet kuuluvat yleiskeskusteluun!

Tällä alueella keskustellaan tekniikasta yleisellä tasolla. Huomaathan että tekniikkakeskusteluille jotka koskevat vain kaksi- tai nelitahtisia malleja on omat alueensa!

29.6.2010 22:30

Mistä sais tilattuu laadukkaita o/x rengasketjuja?
Käykö kaikkiin pyöriin? pyörä on mito 07 ja välit 14-41

7.7.2010 12:41

topias93 kirjoitti:Mistä sais tilattuu laadukkaita o/x rengasketjuja?
Käykö kaikkiin pyöriin? pyörä on mito 07 ja välit 14-41


Itse ostin Stormilta ketju-rataspaketin. Hintaa noin 115 e. Sieltä löytyy joka pyörään sopiva malli.

16.7.2010 23:21

Noniin, tänään tuli ketjurataspaketti. Eteen 13, taakse 45. Eli eteen yhen piikin pienempi ratas kuin alkuperäinen.. Nyt ihmettelen kun ketjut ei pyöri kunnolla, parin lenkin jälkeen eturattaan piikki ei "osu kohdalleen" vaan siihen keskitapin kohdalle ja ketju pomppaa.. Mikä mättää, eikö ihan normaalisti voi ostaa pienemmän rattaan samanpituisiin ketjuihin vai miten tuo toimii?

Pitäiskö ketjuja lyhentää lenkin verran? Onko ketjuissa väärä JAKO? Kiristysvaraakaan ei hirveästi enää ole kun pienempi eturatas.. Ketjut on 428-118.

EDIT: Jaahas, ongelma selvisi.. Eturatas oli niin pieni että kiinnitysrauta ja pultit otti kiinni ketjuun, tätä en tietenkään aluks huomannut..

22.7.2010 19:57

Onko kauppojen kuivavoiteluaineet hyviä normi ketjuille? Vai onko normi rasva parempaa?

23.7.2010 4:10

Namco kirjoitti:Onko kauppojen kuivavoiteluaineet hyviä normi ketjuille? Vai onko normi rasva parempaa?


Itse oon todella kuivavoiteluaineet melko kehnoiksi, osta suosiolla jotain moottopyörän ketjuille tarkoitettua ketjurasvaa. ;)

17.8.2010 22:40

Mikäs on ketjujen oikea oppinen kireys on? Eli kun on kiristänyt ketjut, kuuluuko niiden olla aivan kireät (n. 1cm liiketilaa keskellä) ja odottaa että ketjut sitten löystyy vai jättää hieman löysiksi jolloin on yleensä se 2-3cm liiketila keskellä.

28.8.2010 17:21

Parhaan vastauksen saat ohjekirjasta. Liian kireät ei ole hyvä mieluummin vaikka vähän löysempi. Vaihtelee aika laite kohtasesti esim mulla pitäs gprssä olla about 12-15mm mut esim jossain enska vehkeis pitää olla paljo enmmän. Kireys pitäs tarkastaa sillo ku istuu pyörän päällä ku ketjut kiristyy sillo.

2.9.2010 23:35

Makk kirjoitti:
Namco kirjoitti:Onko kauppojen kuivavoiteluaineet hyviä normi ketjuille? Vai onko normi rasva parempaa?


Itse oon todella kuivavoiteluaineet melko kehnoiksi, osta suosiolla jotain moottopyörän ketjuille tarkoitettua ketjurasvaa. ;)
Mulla on ollu tapana laittaa kaikki jäteöljy isoon kanisteriin, esim. jinkun vanhat koneöljyt, Derbin vanhat vaihteisto-öljyt, keulaöljyt, porukoiden autojen vanhat öljyt yms. Sit kaataa siitä kanisterista tippakannuun, ja laittaa tippaknnulla ketjuille. Halpaa, öljyä voi laittaa päivittäin ja tuntuis toimivan ku lähes 8000 ajettu samoilla ketjuilla ja rattailla, eturatas on kyl kerran vaihdettu isompaan. Miinuksina on et ketjujen puoleinen vannekehä on likainen.

Juujuu mopopoika kemmupuolella mut kerroimpa ny jos vaikka jotai sattuis kiinnostamaa...

2.9.2010 23:39

Heittäkää ne ketjut jäteöljyastiaan muutamaks tunniks vaikka, kuumentakaa öljyä koska lämmetessään siitä tulee juoksevampaa ja voitelee joka paikan ja sitten otatte astiasta pois ja annatte roikkuu hetken jossain ja pyyhitte ylimääräset öljyt liinalla pois.

Tolla tavalla ei tarvii rasvailla kovinkaan usein ja ketjut pysyy kunnossa. :)

14.9.2010 17:30

kimmog kirjoitti:Heittäkää ne ketjut jäteöljyastiaan muutamaks tunniks vaikka, kuumentakaa öljyä koska lämmetessään siitä tulee juoksevampaa ja voitelee joka paikan ja sitten otatte astiasta pois ja annatte roikkuu hetken jossain ja pyyhitte ylimääräset öljyt liinalla pois.

Tolla tavalla ei tarvii rasvailla kovinkaan usein ja ketjut pysyy kunnossa. :)

Toi on tosi hyvä tapa :) Isäkin nuoruudessaan voiteli ketjut noin :D

15.9.2010 18:46

Entäpä O ja X rengas ketjuille? Voiko niidenkin voiteluun käyttää normaalia öljyä, vai turvottaako renkaat? Mitkä aineet soveltuisi rengasketjuille voiteluun?

15.9.2010 21:58

Kehiz kirjoitti:Entäpä O ja X rengas ketjuille? Voiko niidenkin voiteluun käyttää normaalia öljyä, vai turvottaako renkaat? Mitkä aineet soveltuisi rengasketjuille voiteluun?

Voi käyttää normaalia öljyä, ite käytän sillon tällön valvolinen ketjuille tarkotettua sekä myös belrayn o-rengasketjuille tarkotettua.

Väliajoin myös liotan ketjut öljyssä taka-ajatuksena puhdistaminen ja tehokas voitelu.

1.11.2010 20:22

Mitä eroa on O-rengas ja z-rengas ketjuilla. Kaverini kivenkovaan väittää että ainakaan o-rengas ketjuja ei tarvitsisi rasvata, kun se rasva on siellä ketjun sisällä ja se on se sen erikoisuus. Mutta mitä tossa tätä topiccii luin nii ne pitää rasvata ihan normisti? Eikös näin.

2.11.2010 13:27

Pixar kirjoitti:Mitä eroa on O-rengas ja z-rengas ketjuilla. Kaverini kivenkovaan väittää että ainakaan o-rengas ketjuja ei tarvitsisi rasvata, kun se rasva on siellä ketjun sisällä ja se on se sen erikoisuus. Mutta mitä tossa tätä topiccii luin nii ne pitää rasvata ihan normisti? Eikös näin.

Siellähän on sitä rasvaa kummassakin ketjussa sisällä, mutta silti pitää rasvata. Tuo o,z, tai x rengas on käsittääkseni vain se tiiviste joka pitää sen rasvan siellä sisällä. Saatan olla väärässäkin tuosta tiivistejutusta, mutta rasvata pitää joka tapauksessa.

Talon takaratas

27.2.2011 21:59

No niin eli koko päivän ettimisen jälkeen en vieläkään löydä kotariin 40-42 piikkistä kullanväristä takaratasta:o mieluiten Talon mut muutkin kävis kyllä. Ei kellään ois tietoa mistä sais?