Kysymyksiä ja tietoa korjauksesta, virityksestä, kuristusten poistosta, huollosta yms.

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu vain tekniikkaa käsitteleville aiheille, muut aiheet kuuluvat yleiskeskusteluun!

Tällä alueella keskustellaan tekniikasta yleisellä tasolla. Huomaathan että tekniikkakeskusteluille jotka koskevat vain kaksi- tai nelitahtisia malleja on omat alueensa!

29.5.2007 14:23

ripetsu kirjoitti:mikähän vois olla vikana kun toinenrunko laakeri kuluttaa kampi akselia ?? laakeri ei ole juminu eli siitä ei varmaan ole kyse.tuli mieleen että voisiko johtua siitä että kampiakselin eri puolet eivät olisi suorassa toisiinsa nähden ja siitä johtuen toinen puoli vispaa toi jotain ?? olisi hyvä jos sais jotain vastausta niin pääsis kokoamaan moottorin..kiitos


jos eri puolet ei ole suorassa toisiinsa nähden ei kampiakseli pyöri halposti tai ei pyöri ollenkaan. voi olla että se on kiero, ei maksa paljoo tasapainottaa, joku 20-30 euroo.

29.5.2007 22:17

hondafani kirjoitti:
ripetsu kirjoitti:mikähän vois olla vikana kun toinenrunko laakeri kuluttaa kampi akselia ?? laakeri ei ole juminu eli siitä ei varmaan ole kyse.tuli mieleen että voisiko johtua siitä että kampiakselin eri puolet eivät olisi suorassa toisiinsa nähden ja siitä johtuen toinen puoli vispaa toi jotain ?? olisi hyvä jos sais jotain vastausta niin pääsis kokoamaan moottorin..kiitos


jos eri puolet ei ole suorassa toisiinsa nähden ei kampiakseli pyöri halposti tai ei pyöri ollenkaan. voi olla että se on kiero, ei maksa paljoo tasapainottaa, joku 20-30 euroo.
ok,pitää käydä tarkistuttamassa.varmaan ihan millä tahansa mp korjaamolla voivat tarkistaa asian ja mahdollisesti tasapainottaa sitten sen..??

9.6.2007 0:41

Nyt on hondasta kone auki. Ei muuta kuin uusia osia odottelemaan. Kivuttomasti aukesi. Tässä muutama kuva

Petarit laitan varmaan sillä tyylillä että laakerit pakkaseen ja pesät kuumaksi?

Stefat vasta jälkeenpäin vaseliinin kera.

Mitenkäs tiukkaan lohkojen pultit täytyisi laittaa? On mulla sellanen käsitys että jämerästi, muttei liikaa :) Pistetäänkö kaveriksi kierrelukitetta, entäpä laakereihi n sitä omaa lukitetta? Ovatkohan tarpeellisia..

18.6.2007 23:03

Tulipahan aukastua hussesta kone. mäntä vaihtoon,kiertokanki, kytkinlevyt ym. hirveesti ei näistä kokemusta vielä ole, mutta sellasen käsityksen saanu että toi kiertokanki kannattaa viedä liikkeeseen vaihdettavaks? Tuttava mainitsi myös kellotuksen, niin mitä se teoriassa tarkoittaa&tehdään? liikkeessä tekevät sen varmaan samalla kun vaihtavat?

kiitos jo etukäteen:)

24.6.2007 23:52

Kiertokanki pitää vaihdattaa joo, ite et pysty sitä autotallivehkeillä tasapainottamaan..

25.6.2007 15:50

Hyvä tapa puhdistaa kampikammio männänrenkaan palasista ja muusta töhnästä, on se, että otat esille kompressorin, paineilmaletkun, ja paineilmapistoolin. Sitten ruuvat jommankumman letkukiristimen auki paineilmaletkusta ja vedät sen ¨mötikän¨ irti letkusta, johon paineilmapistooli tai kompressori kytketään. Sitten valutat paineilmaletkuun bensaa noin 0,5 litraa tai sen verran että se riittää. Sitten kun olet kaatanut bensan paineilmaletkuun, kiinnitä se ¨mötikkä¨ takaisin paikalleen. Sitten käännät irrallisen moottorin,(jossa ei ole sylinteriä eli pelkkä paljas kampikammio,jossa on kiertokanki) ympäri, ja laitat sen roikkumaan noin 1,5 metrin korkeuteen riippuen kuinka pitkä itse olet. Sitten kun kone on ylösalaisin, tunge paineilmapistoolin pää kampikammioon ja suihkuta paineilmabensaseosta sinne, välillä pyöritellen kampiakselia. Tätä operaatiota ei tarvitse toistaa, on nimittäin sen verran hyvä tapa puhdistaa.. Kokeiltu on ja toimii.

25.6.2007 21:45

kuuluko noiden kampiakselin laakereissa olla pientä välystä kun tilasin koyon laakerit niin niissä on pientä
välystä,toisin kun muissa uusissa laakereissa..??siis enemmänkin sivuttais suunnassa,,

27.6.2007 5:53

Mites nuo pyttyjen ja mäntien merkinnät oikeen menee?
Vanhan männän päällä luki " E 55.970 "
Pakoaukon alapuolella oli tämmöinen:
http://img257.imageshack.us/my.php?imag ... ttysl3.jpg
niin onko pyttyni c-kokoa, ja mäntä e? vai mitenkä?
hieman alottelija vielä näissä..
ja minkä kokoinen mäntä tarvisi seuraavaks ostaa?
JA, käykö wr:n männät tosiaankin näihin? Alkuperäinen maksaa päälle 200e, ja wössnerin maahantuonti Jokaosan mukaan on lopetettu >:/
Ja onko tuo pytty kovakromi vai nicasil..?
Vinkkejä otetaan ilolla vastaan!


Edit:
Toi vanha mäntäni oli ainakin Vertexin, eli kävisivätkö nämä/joku näistä:
http://www.motocross-x.com/?p=productsL ... 273&page=1
Vaikka pyöräni on -94vm ja noi näyttäis olevan -95->, niin onko noissa muka jotain eroja ettei kävis vuoden vanhempaan?
Kiitos paljon!

27.6.2007 13:04

tumb| kirjoitti:Mites nuo pyttyjen ja mäntien merkinnät oikeen menee?
Vanhan männän päällä luki " E 55.970 "
Pakoaukon alapuolella oli tämmöinen:
http://img257.imageshack.us/my.php?imag ... ttysl3.jpg
niin onko pyttyni c-kokoa, ja mäntä e? vai mitenkä?
...
..


Hei !

näyttäisi siltä että sylinteri olisi kokoa C (ollut joskus..) Ei välttämättä pidä enään paikkansa johtuen monista syistä kuten:
-uudelleen nicasil pinnoitettu, eikä pinnoittajan "leimaa/koodia" nähtävissä..
-hoonattu useaan kertaan
-ajettu lähemmäs 30 000km

On titenkin ehdotonta että syl.putkesi on priima kunnossa, eli ei kanava halkeamia tms tai "kuoppia" pinnoitteessa eli irronnutta nicasilia tms pinoitetta.

AINOA OIKEA TAPA ON MITTAUTTAA SYLINTERIPUTKESI HALKAISIJA TARKKUUSMIKROMETRILLÄ, JOSSAIN MOOTTORIKONEISTAMOSSA TMS LIIKKEESSÄ. Mittauskohta varmastikkin 10mm syl.putken yläpinnan alapuolelta, ja varmuuden vuoksi yms syiden vuoksi vielä hieman pakoaukon yläpuolelta (sylkkäputket kun ovat aina hieman kartioita jne jne..) Mittaus pitää suorittaa sylkän ollessa huoneenlämpöinen, eli ~ +20astetta.

Uuden männän valitset sitten verrattuna syl.putken halkaisijaan, eli uus mäntä tulee olla 0,04mm ~ 0,05mm ~ 0,06mm pienempi kuin syl.putken halkaisija.

Ja kerta kyseessä on Cagiva'n sisar eli Husky, niin hyvät säädöt sitten moottoriin ja hyvä sisäänajo+ tuorevoitelun syötän lisääminen ja hieman 2T-öljyä tankkiin myös (käy katsomassa vaikka www.cagivaclub.tk sivuiltamme kirjoituksiani..)

T.markus

ps. ota sitten huomioon että valitset laatumännän ja oikeanlaisen, jos esim sulla kuuluis olla 2-renkainen kupu, mutta joku on laittanut sinne 1-renkaisen tasakattoisen männän. Tarkista lisäksi uudesta männästä viimeistelyn jälki, kuten jokainen itseään kunnioittava motoristi tekee + mittaa männänrenkaiden päittäisvälys (ihan vain varmuuden vuoksi)
Laatua = Asso Werke ja Vertex

ps. #2 tarkistin äsken galleriasi, siellä näytti olevan 2-renkainen mäntä. onko se tasakatto vaikko kupu ? (muistaakseni joskus on ollut kaupan myös tasakattoisia 2-renkaisia mäntiä joihinkin italialaisiin..)

28.6.2007 9:55

Sainpahan löydettyä sopivan männän tohon. Indy.fi:llä oli vielä yksi sopiva 2-renkainen Vertex. 90e kustansi, männänrenkaat yms hilppeet mukaan. Ei huono hinta vrt. siihen että olisin muuten joutunut ostamaan alkuperäisen, 230e, tai tilaamaan saksanmaalta. Lisäksi jarrupalat tilasin taakse.

Jokaosalta löytyi tiivisteet ja stefat, yhteensä 100e. Koko koneen setti. Vielä täytyisi siis löytää kiertokankisarja jostain, sekä kytkinlevyt&jouset (ja kytkinvaijeri). Sekä tietysti neulalaakeri, mm. stormilta varmaan löytyy? Jos ei niin saakohan laakeriliikkeistä? Petilaakeritkin saa varmaan sieltä.

Markus, se oli 2renkainen tasakatto.
Tuli tuossa mieleeni että otan varmaankin öljypumpun pois käytöstä, noin vanhassa pyörässä sitä ei ikinä tiedä milloin se lahoaa. Olisiko 3% öljyä bensan seassa hyvä sisäänajon ajaksi? Mitä öljyä suosittelet?

-Tuomas

28.6.2007 11:10

tumb| kirjoitti:Mitä öljyä suosittelet?

Huhua liikkuu, että männänrenkaat hioutuisi paremmin "huonommilla" öljyillä, eli mineraali -tai jollakin osasynteettisellä öljyllä, eikä täyssynteettisellä.

28.6.2007 11:35

Poona kirjoitti:
tumb| kirjoitti:Mitä öljyä suosittelet?

Huhua liikkuu, että männänrenkaat hioutuisi paremmin "huonommilla" öljyillä, eli mineraali -tai jollakin osasynteettisellä öljyllä, eikä täyssynteettisellä.

No näimpä kaverikin sanoi, mutta kannattaako? Eikös ne hioudu jokatapauksessa, ehkä muutama satakilsaa tosin myöhemmin, myös täyssynteettisellä öljyllä?

28.6.2007 12:40

tumb| kirjoitti:...

Markus, se oli 2renkainen tasakatto.
Tuli tuossa mieleeni että otan varmaankin öljypumpun pois käytöstä, noin vanhassa pyörässä sitä ei ikinä tiedä milloin se lahoaa. Olisiko 3% öljyä bensan seassa hyvä sisäänajon ajaksi? Mitä öljyä suosittelet?

-Tuomas


Hei !

Jos otat öljypumpun kokonaan pois, niin 2,5~3% on hyvä, oikeastaan siitä ei kannata mennä yhtään yli.
Öljynä joko Castrol R2 tai Castrol A747 tai Agip Racing 2T (risiini pohjainen).

En suosittele noita ed. mainittuja merkkejä siitä syystä että ovat "kalliita ja siksi hyviä", vaan siksi että niiden tuotekehitykseen on todellakin panostettu, eli tuotenimikkeet ovat olleet markkinoilla jo yli 15 vuotta.

Olen jokseenkin kirjoittanut sisäänajosta liittyen öljy yms. laatuihin sinne cagivaclub.tk sivullemme..

T.markus

28.6.2007 12:45

Itellä on syöny teboilin täyssynteettistä öljyä niin crossipyörät kun mopot ja kevaritkin kautta aikojen ja ei oo voitelun vuoks hajonnu, ei savuta eikä karstaa.


Siinä on ihan hyvät luokituksetkin purkissa, eikä oo kallista ;)

28.6.2007 16:54

Peltsii| kirjoitti:Itellä on syöny teboilin täyssynteettistä öljyä niin crossipyörät kun mopot ja kevaritkin kautta aikojen ja ei oo voitelun vuoks hajonnu, ei savuta eikä karstaa.


Siinä on ihan hyvät luokituksetkin purkissa, eikä oo kallista ;)

Olin muute yhteydessä tonne teboilin pääkallopaikkaan, ku aprilia leikkas kiinni ku ne nakkilassa väittivät et leikkaaminen johtu Teboilin öljystä. Ne sano siellä et toi öljy täyttää just ja just ne luokitukset mitä siinä purkissa lukee ja sanoivat suoraan et toi 2t toimii kevareissa, mut ei tahdo riittää viritettyihin kevareihin.
Mut ei sen puoleen tulen käyttämään sitä edelleen crosseissa ja viritetyissä mopoissa, mut mäxään en sitä enää uskalla laittaa :)