Kysymyksiä ja tietoa korjauksesta, virityksestä, kuristusten poistosta, huollosta yms.

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu vain tekniikkaa käsitteleville aiheille, muut aiheet kuuluvat yleiskeskusteluun!

Tällä alueella keskustellaan tekniikasta yleisellä tasolla. Huomaathan että tekniikkakeskusteluille jotka koskevat vain kaksi- tai nelitahtisia malleja on omat alueensa!

Re: 2-T tekniikka ja viritys

11.8.2011 21:07

Suutinkoosta päättelisin että taitaa olla aika siirtyä mopopuolelle tonne vähä alemmas. Ja siellä kerrot paremmi kaasuttinem ja mopon mallin.

Re: 2-T tekniikka ja viritys

12.8.2011 0:35

Mistä huomaan sytkäennakon olevan liian myöhäsellä? jos liian aikasella niin potkii takas potkiessa? olenko yhtään jäljillä :)

Re: 2-T tekniikka ja viritys

12.8.2011 0:46

välzy kirjoitti:Mistä huomaan sytkäennakon olevan liian myöhäsellä? jos liian aikasella niin potkii takas potkiessa? olenko yhtään jäljillä :)


Lähinnä pyörän laiskuudesta. Tigerilla ainakin tuntui että kävisi aivan liian laihalla ja vaikka löit kaasun pohjaan niin pyörä ei kiertänyt jne.

Re: 2-T tekniikka ja viritys

13.8.2011 15:45

Mikä voi olla vikana, kun kytkin säätyy/löystyy itsestään? Ihan kuin kytkin pääsisi säätymään ala tai ylä päästä(varmistettu ettei pääse säätymään itsekseen). Kytkin siis "löystyy" ajettaessa pikkuhiljaa jo parinsadan metrin jälkeen, niin ettei toimi ilman uudelleen säätöä(kytkinkoppa pois ja alapäästä pitää säätää) . Mikä voi olla vialla?

Re: 2-T tekniikka ja viritys

14.8.2011 14:32

-Zone- kirjoitti:
Artsi_L kirjoitti:Onko kenelläkään havaintoa millä laskutoimituksella saan tarkistettua valitsemani puristussuhteen (korjatun puristussuhteen, joka mitataan siitä hetkestä kun pakoaukko sulkeutuu), ja valitsemani kannen palotilan tilavuuden vaatiman bensan oktaaniluvun ?

Voin lähes 100% varmuudella luvata, että et kaavaa saa. Syynä on että se moottori pitäisi simuloida niin pitkälle. Korjattu puristussuhde on vasta sinnepäin nimittäin. Se ei ole sama kuin 2T moottorin todellinen puristussuhde. Ensin täytyisi tietää sylinterin alkupaine pakoaukon sulkeutumishetkellä. Siihen vaikuttaa pakoputki. 2T moottorin puristussuhde ei ole mikään vakioarvo vaan se muuttuu moottorin käydessä.

Vedä vain se squish clearence pienemmäksi. Tuossa teoksessa juttua, vaikka taitaahan se tuttu useimmille ollakin : http://www.mediafire.com/?4i1zjehymyi


Olet täysin oikeassa, että tulisi tietää sylinterin paine sillä hetkellä kun pakoaukko sulkeutuu. Tämä painearvo muuttuu kierrosten mukaan, riippuen mm. pakoputkiston antamasta vastapainesykäyksestä ja reed läppien värinästä (ohivuodosta).

Olen etsimässä likiarvoa johon TZR125 sylinterin kannen palotilan sorvauttaa, että toimii 98 -oktaanisella bensalla, ja palotila on jokseenkin kohdillaan. Mieluummin lasken tämän matemaattisesti mahdollisimman kohilleen, kuin että uskon Esson baarin pöytätarinoita.

Löysin netistä Excel -laskurin, jolla voi laskeskella MSV -nopeuksia. Kapealla alueella yhdenkin asteen verran paljealueen kulman muuttaminen tekee ison muutoksen kaasun virtausnopeuksiin (alle 10 -asteen kulmalla). Yli kymmenen asteen kulmilla yhden asteen muutokset ovat maltillisia.

Varsinainen "squish clearance" ei tunnu näyttelevän niinkään suurta osaa asiassa, oli se sitten 0,6mm tai lähellä yhtä milliä, vaan tuo paljealueen kulman sorvaus määrää mihin arvoon MSV -lukema menee.
Voimakkaasti kohti sytytystulppaa avautuva kulma laskee nopeuslukemaa alaspäin, ja tiukasti männän laen profiilia seuraileva paljealueen pinta nostaa nopeudet todella ylös.

Ulkomaan foorumeilla löytyy arvoja ja lukemia palotilan mitoittamiseen, mutta ne ovat pääsääntöisesti 100- tai 108 -oktaaniselle kisabensalle.

Onko ehdotuksia missä cc-tilavuudessa liikutaan TZR125 palotilan kohdalla että moottori soveltuu 98-oktaanin bensalle?
(Gianellin tehoputki, vakioläpät, jotka saattavat muuttua hiilikuituläpiksi)

Re: 2-T tekniikka ja viritys

14.8.2011 15:39

Itse pitäisin n. 10cc rajana. Itselläni 12cc/154cc, ja toimii hyvin 98-bensalla. "Rajahan" tietty vaihtelee, kuten jo aikaisemmin todettiin, mutta tuota pitäisin karkeasti sopivana.

PS. Miksi haluat nostaa puristuksia? Mitä hyötyä haet sillä?

Re: 2-T tekniikka ja viritys

14.8.2011 16:58

Jos se tzr kansi on muuttelematon, niin on siinä varaa nostaa puristussuhdetta. Tosin taitaa olla laskemattomat tzr kannet harvassa jo. Jos detoo, niin perusennakoista pari astetta myöhäisemmälle. Se palotilan kanssa syvällisempi vääntäminen on vähän niin ja näin, kun vakio sytytyskäyrä on kummiskin se mikä on. Käyrään saisi kyllä sisarmallien cdi:llä tehtyä muutosta mutta niissäkin se on mikä on, joten ohjelmoitava sytkä tarvitsisi olla jos palotilalle jotain tosissaan aikoisi tehdä. Tuossa noita Yammun sytytyskäyriä muutama : http://img163.imageshack.us/img163/5774 ... sretm8.jpg

Re: 2-T tekniikka ja viritys

14.8.2011 17:43

Esajuppeli kirjoitti:Itse pitäisin n. 10cc rajana. Itselläni 12cc/154cc, ja toimii hyvin 98-bensalla. "Rajahan" tietty vaihtelee, kuten jo aikaisemmin todettiin, mutta tuota pitäisin karkeasti sopivana.

PS. Miksi haluat nostaa puristuksia? Mitä hyötyä haet sillä?


Moi

Päämääränä on löytää sopiva puristussuhde omaan käyttötarkoitukseen.

Näyttää siltä että korkea puristussuhde on sopiva keskialueen vahvaa vääntöä varten, ja hivenen matalampi puristussuhde antaa moottorin kiertää korkeammalle vapaammin.
Olen lukenut että puristussuhde 9,5:1 on sopiva ensimmäiseen käyttötarkoitukseen, ja 8:1 olisi sopiva korkealle kiertäviin moottoreihin, näin kirjoittaa muistaakseni Eric Gorr.

TZR125 puristussuhde vakiona on 5,9:1. Se heittää jonkinverran tuosta annetusta 8:1 puristussuhteesta. Olisiko Yamaha tarkoituksella laittanut matalat puristukset että moottori toimii myös kehitysmaissa huonolla bensalla.

Tarkoituksena on optimoida moottori 98-bensalle, ilman että puristussuhde on tarpeettomasti liian alhainen.

Re: 2-T tekniikka ja viritys

14.8.2011 18:04

En tiä onko oikea paikka kysyä mutta kuinka tuon Miton kannen o-rengas tiivisteet saa pysymään paikallaan? Ne on vähän turhan isot, ja niin oli nekin jotka siellä oli! Voisko jollain tiivistemassalla tms. tahnalla laittaa ne paikalleen? Miten muut ootte tehnyt?

Re: 2-T tekniikka ja viritys

15.8.2011 22:00

Artsi_L kirjoitti:Olisiko Yamaha tarkoituksella laittanut matalat puristukset että moottori toimii myös kehitysmaissa huonolla bensalla.

92-oktaaninen taisi poistua 1989 ja 99-oktaaninen vissiin vuonna 1994 ja "ysikakkosellahan" sitä suurimmassa osaa maailmasta sakki ajoi TZR mallin suunnitteluaikoihin. En TZR/DTR koneista tiedä, mutta vanhemista 10W ja 1GU RD/DTLC yamahan koneista oli 11Y ja1GL matalapuristeversiot joita myytiin vietnamiin.

ktm exc 125

15.8.2011 22:14

kellään kokemuksia 144cc pytystä, tuoko paljon lisä tehoa ? meinaan ite tilasin just omaani kiinni leikkaamisen takia. -144sx sylinteri
-144sx syl.kansi
-144sx kampiakseli
-144sx CDI-boxi

Re: 2-T tekniikka ja viritys

15.8.2011 22:42

Olisko kellään mitään hajua mistä vois johtua 125cc temmissä hirvee moottorijarru kun päästää irti kaasusta vaikka kytkin pohjassa. Kytkimen oon avannu ja purkanu ja siellä näytti kaikki olevan kunnossa ainaki päällisin puolin, että voisko johtua kytkimen työsylinteristä tai pääsylinteristä? AJP:n kytkin siis.

Re: 2-T tekniikka ja viritys

16.8.2011 21:02

kellään tietoa mistä saa tilattua husse 125seen 144 kamat? linkkejä kiitos : )

Re: 2-T tekniikka ja viritys

17.8.2011 16:54

aksu_95 kirjoitti:kellään tietoa mistä saa tilattua husse 125seen 144 kamat? linkkejä kiitos : )



http://www.mp-racing.fi/sylinterisarja-crwr-p-4114.html <--- tuolta

Re: 2-T tekniikka ja viritys

21.8.2011 11:11

sanokaas mikä voi olla vikana kun tyhjäkäynti heittelee ? :D