Kysymyksiä ja tietoa korjauksesta, virityksestä, kuristusten poistosta, huollosta yms.
Alueen säännöt
Tämä alue on tarkoitettu vain tekniikkaa käsitteleville aiheille, muut aiheet kuuluvat yleiskeskusteluun!Tällä alueella keskustellaan tekniikasta yleisellä tasolla. Huomaathan että tekniikkakeskusteluille jotka koskevat vain kaksi- tai nelitahtisia malleja on omat alueensa!
8.3.2012 13:34
Samanlainen katkaisin löytyy kyllä jalustimesta siihen en oo pahemmin perehtyny mut eikö vapaan merkki valokin toimi melkein samalla idealla mut päinvastoin
15.3.2012 23:06
saisko tänne jostain vilkkujen sähkökaavioo? pyorä on TM vrx -92 ja ei oo akkua. olisin hyvin kitollinen jos saisin jostain tietoo ja jos joku jaksais vaikka ite piirtää kaavioo nii olisin hyvi kiitollinen
ja kun oon uutta jarruvalon katkasiaa ostamassa niin toinen johto varmaan menee takavalolle mut mihis se toinen sit kuuluu?
20.3.2012 20:47
Honda CRM/NSR sähköongelmaa.
Eli pyörä on Honda CRM 1992, mutta eikös nuo nsr ja crm ole tekniikaltaan aika samat vehkeet, (myös sähköistä) olen lukenut topicceja, mutten löytänyt vastausta tarkasti itselleni.
Eli CRM antaa kipinän yleensä ekalla polkasulla, kun on virrat päällä sitten saa taas laittaa virrat edestakas päälle ja polkasta nii tulee kerran kipinä, saan puolalle tulevista johdoista (vihreä, ja keltamusta)??? 1,75-1,8 volttia jännitettä, mutta taas puolan läpi tulpalle tulevasta johdosta ja rungosta ei tule mitään, polkee käynttin tai ei. eli 1. kysymys on onko tuo volttimäärä joka tulee puolan piuhoille tarpeeksi suuri vai miten? ja onko vika siis puolassa, kun ei virta tule läpi asti? 2. kysymys. voiko vika olla kenties cdi-boksissa vai jossain muussa, kuten (pitääkö näissä vehkeissä säädellä ajoituksia magneeton puolella)) vai?? voiko staattorilla, impulssikäämillä tai jollai muulla olla merkitys tässä tilanteessa? piuhat ja liitokset näyttäisivät olevan kunnossa. miten jatkan ja mistä/miten mittaan seuraavaksi?
HUOM! Pyörä lähtenyt muutaman kerran käyntiin kerännyt kierroksia helvetisti, mutta se on saatu nyt aisoihin, pysynyt kuitenkin vain noin 20 sekuntia max. käynnissä melko epätasaisesti kunnes sammunut. Ei ole lähtenyt käyntiin taas vähään aikaan.
Kiitos vastauksista etukäteen!
-Marko
21.3.2012 20:03
Erämaankulkija kirjoitti:Honda CRM/NSR sähköongelmaa.
Eli pyörä on Honda CRM 1992, mutta eikös nuo nsr ja crm ole tekniikaltaan aika samat vehkeet, (myös sähköistä) olen lukenut topicceja, mutten löytänyt vastausta tarkasti itselleni.
Eli CRM antaa kipinän yleensä ekalla polkasulla, kun on virrat päällä sitten saa taas laittaa virrat edestakas päälle ja polkasta nii tulee kerran kipinä, saan puolalle tulevista johdoista (vihreä, ja keltamusta)??? 1,75-1,8 volttia jännitettä, mutta taas puolan läpi tulpalle tulevasta johdosta ja rungosta ei tule mitään, polkee käynttin tai ei. eli 1. kysymys on onko tuo volttimäärä joka tulee puolan piuhoille tarpeeksi suuri vai miten? ja onko vika siis puolassa, kun ei virta tule läpi asti? 2. kysymys. voiko vika olla kenties cdi-boksissa vai jossain muussa, kuten (pitääkö näissä vehkeissä säädellä ajoituksia magneeton puolella)) vai?? voiko staattorilla, impulssikäämillä tai jollai muulla olla merkitys tässä tilanteessa? piuhat ja liitokset näyttäisivät olevan kunnossa. miten jatkan ja mistä/miten mittaan seuraavaksi?
HUOM! Pyörä lähtenyt muutaman kerran käyntiin kerännyt kierroksia helvetisti, mutta se on saatu nyt aisoihin, pysynyt kuitenkin vain noin 20 sekuntia max. käynnissä melko epätasaisesti kunnes sammunut. Ei ole lähtenyt käyntiin taas vähään aikaan.
Kiitos vastauksista etukäteen!
-Marko
EDIT:::
eli kokeilin että yleismittarin plus akun plusnapaan ja miinuksen tulpanhattuun ja silloin antaa melkein sen 12 volttia. mutta kipinää ei tule, tulppa + tulpanhattu uusia, välillä siis antaa sen yhden kerran kipinän. saako puolan kyljistä tulla jännitettä kun mittarin plus on akun plussassa ja miinus on puolan kyljessä/tulpanhatunjohdossa. onko puola paskana vaiko mitä ?
5.4.2012 11:50
Moro, missä vika kun mulla on detsissä josssa on kawan kone ja sähköt nii valot vedetty suoraan akulta ja eihän ne sit tietenkää kauaa kestä ilman latausta nii laitoin latauspiuhat kiinni ja sit etuvalo poksahti mittasin sit et lataus piuhoist tulee reilu 30V ja sitä kautta se heittää ne samat jännitteet valoille?? oisko jännitteensäädin paskana??
5.4.2012 14:33
Eikös jännitteensäädin kuuluis olla laturin piuhojen ja akun välissä? Näin oon ite ainaki ymmärtäny, mutta vois joku tietäväisempi kertoa onko näin
15.4.2012 22:11
Morjens! Kyselin aikaisemmin tuosta sytytyksen katkosta. Eli voiko sytytyspuolan kiinnityskohtien alle laittaa esim maadoitusjohtoja? Tuli vaan mieleen että sehän on samalla tavalla toimiva kuin kela, ja kelassa on rautasydän. Minulla tuollainen sytytyspuola:
http://www.moto-hame.fi/images/11-680.jpg ja siinähä nuo kiinnikkeet ovat se "rautasydän" eli johtuukohan siitä pätkiminen kun mulla on maadoitusjohtoja siinä alla. ?
16.4.2012 12:14
Ei johdu, jos sulla on maadoitusjohdoissa oikeat liittimet
http://www.vastavalo.fi/albums/userpics/14737/normal_IMG_2908.jpg, eli tommoset reiällä varustetut abikot, jos liittimet puuttuu ja sinne on pultin ympärille vaan pyöritetty kuorittua sähköjohtoa, niin laita sinne oikeat liittimet.
21.4.2012 17:20
Mitäs nyt... tossa pihalla hussea ihmettelin ja ajankuluksi tarkistin vilkut, niin aluksi kesti noin 2-3 sek napin painalluksesta että vilkku meni päälle. Sitten huomasin että takavalo myös välähtelee vilkun kans eri tahtia eikä etuvalo toiminut (paitsi se pieni paloi). Laitoin vilkun pois ja laitoin sen ylimmän valovaihtoehdon (parkki?). Siinä sitten mittaristo alkoi sekoilemaan ja sammui. Mittaristo kummiskin toimii siinä keskiasennossa ja valot pois asennossa. Sulakkeet näyttivät olevan kunnossa. Otin jännitemittarin ja virrat päällä akun navoissa oli noin 7,5V jännite ja laski sekunnin välein suunnilleen näin: 7,5 -> 7,4 -> 7,3 -> jne. Apua tarvin kipeästi
Pyörä ei siis ollut käynnissä missään vaiheessa ja vuosimallia 2008.
22.4.2012 2:09
Muihin en osaa sanoo mitään, mutta eikö toi varauksen nopee lasku viittaa oikosulkuun?
23.4.2012 19:56
^juu jännitteen nopea lasku viittaa oikosulkuun.
Oma kysymys: Miten cdi:n rikkoutuminen ilmenee? (jos siis pyörä sentään lähtee käyntiin). Voiko oikosulku rikkoa cdi boksin?
23.4.2012 20:24
Ei ole suora oikosulku jos sulakkeet ovat ehjät. Akku on ainakin ihan tyhjä. Lataahan akku ja kokeile uudestaan
25.4.2012 20:19
Mikäköhän nyt mahtaa olla rikki?
Pyörästä samahti eilen kaikki valot, vilkut ei toiminut yms. Vika löytyi melko nopeasti kun tarkastin sulakkeet. Nyt tänään kävi samalla tavalla, mutta vika ei enään ollut sulakkeissa? Sulakkeisiin tuli virrat ihan ok ja olivat kaikinpuolin ehjät. Mikä on mahtanut kyrvähtää?:S
26.4.2012 9:06
Jännitteensäätimessä vikaa? Tai sitten jostaki vaa johon hankautunu paskaksi.
30.4.2012 16:16
Osaakohan joku auttaa... Sellainen ongelma että vilkut ja takajarruvalo toimivat enää ainoastaan kun laittaa virrat päälle (muut valot eivät toimi silloin, rakenneltu vähän omia virityksiä muille valoille
). Vilkuille vilkkurele rikki joten vilkut palaa kokoajan kun ne on päällä. Kun painaa jarrua niin jarruvalo syttyy jonkinasteisella viiveellä ja se palaa yhtä kirkkaasti kuin normaali takavalo, joten kun valot on päällä niin jarruvaloa ei käytännösssä näe ollenkaan
Sulakkeet ehjät, eikä polta sulakkeita joten missäköhän voisi olla vika kun ei polta sulakkeita joten johdot ei ota maihin (ei mikään johto poikki?).
On tosi epäselvästi selitetty, mut toivottavasti joku ymmärtää...