Kysymyksiä ja tietoa korjauksesta, virityksestä, kuristusten poistosta, huollosta yms.

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu vain tekniikkaa käsitteleville aiheille, muut aiheet kuuluvat yleiskeskusteluun!

Tällä alueella keskustellaan tekniikasta yleisellä tasolla. Huomaathan että tekniikkakeskusteluille jotka koskevat vain kaksi- tai nelitahtisia malleja on omat alueensa!

Re: Kaasarit

25.5.2012 21:46

o d e kirjoitti:Kumpi rikastaa seosta ennemmän ps vai neulan paikka? Esim jos pitää neulan samassa paikka ja pistää 10 isomman ps vai neulaa alemmas ja ps samassa


Laitappa sokkaa alemmas niin rikastat neulaa, ps vaikuttaa vaan täyskaasuun niinku joku ihan just tossa sano

Re: Kaasarit

25.5.2012 21:52

Kiitos noista tiedoista!

Re: Kaasarit

26.5.2012 8:49

o d e kirjoitti:Kumpi rikastaa seosta ennemmän ps vai neulan paikka? Esim jos pitää neulan samassa paikka ja pistää 10 isomman ps vai neulaa alemmas ja ps samassa

Pistetäänpä taas välillä. Jospa siitä olisi jollekin vaikka hyötyä.
***
Mikä on kaasutin?

Moottoreista vähän ymmärtävät ja miksei osa pidemmällekin ehtineistä määrittelee kaasuttimen merkityksen olevan seossuhteen säätämisen ohella myös tehoa tuova kapistus. Asia on tietyllä tavalla ymmärrettävää sillä kaasukahvan kääntäminenhän suuremmalle saa pyörän kulkemaan kovempaa. Asia on seossuhteen osalta oikein, vaan kaasuttimen tehtävä on toimia myös tehoa rajoittavana tekijänä. Kuulostaako hullulta? Minäpä selitän...

Jos otamme moottorista koko kaasuttimen pois + laitamme polttoaineletkun päähän sopivan suuttimen ja työnnämme tämän kaasarin imukaulaan, voidaan vehkeellä ajaa, mikäli seossuhde on käymisen kannalta edes likimain kohdillaan. Moottorin käynnistyttyä ”kaasutin” on nyt periaatteessa täysillä ja ajaminen olisikin varsin mielenkiintoista, kun ainoa tapa hillitä eteenpäin liikuttavaa energiamäärää olisi jarruttaminen.

Tähän perustuu kaasuttimen luistin tehtävä. Sen tarkoituksena on säätää virtauspinta-alaa. Eli sitä määrää ilmaa, minkä moottorilla on mahdollisuutta sisään imeä. Kaikki varmaan sen verran tietävät, että liian pieni kaasutinhan rajoittaa moottorista saatavaa tehoa. Pienessä kaasuttimessahan tämä virtauspinta-ala on maksimillaankin pienempi, kuin suuremmassa kaasuttimessa.

Eli kun emme käännä kaasukahvaa, luisti tukkii ilman virtausreitin lähes kokonaan ja rajoittaa moottorista saatava tehoa ja vastaavasti kun käännämme kaasukahvasta saamme luistin nousemaan ylemmäksi. Virtauspinta-ala suurenee ja moottorin teho suurenee. Näin ollen kaasutinkin ON myös tehoa rajoittava elementti.

Seossuhde.

Jotta moottori toimisi mahdollisimman hyvin pitää polttoaineen määrä suhteessa moottorin ilmamäärään olla sopiva. Koska käytössä on kiinteäkokoinen pääsuutin, mutta kaasuttimen virtausala muuttuva liikkuvan luistin johdosta pitää polttoaineen määrää jotenkin säätää suuremmalle sitä mukaa, kun ilman virtauspinta-ala kaasuttimessa kasvaa. Tämä toiminta on hoidettu luistin neulalla. Kun luisti nousee, nousee neula sen mukana.

Luistin neula liikkuu suutinputkessa ja polttoaine virtaa suutinputken ja neulan välisestä raosta. Jotta polttoainetta saataisiin enemmän kun luisti on noussut korkeammalle, pitää neulan olla sen päästä ohuempi, jotta neulan ja suutinputken väliin jäävä rako suurenee. Aivan samoin, kuin luisti säätää kaasuttimen ilman virtauspinta-alaa, säätää neula suutinputken virtauspinta-alaa.

Tämä on helvetin yksinkertaistettu versio kaasuttimesta, mutta tässä on sen perusajatus joka tulee ymmärtää jos aikoo kaasutinta ajatella edes yhtään sellaisena värkkinä, kuin se on.

Jos edellä kirjoitettu on ymmärretty, ei pitäisi olla vaikea tajuta esim. miksi neulaa nostamalla seos rikastuu ja päinvastoin. Eli sekin nyt vielä rautalangasta: Jos ajatellaan luistin olevan samassa asennossa ja nostamme neulaa, niin virtausala neulan ja suutinputken välissä kasvaa sillä neulahan ohenee sen päätä kohden. = Seos menee rikkaammalle sillä ilman virtauspinta-ala ei muuttunut, mutta polttoaineen virtausala muuttui. Tästä syystä neuloillakin on numeroarvot. http://img13.imageshack.us/img13/7381/mikimage1.jpg

Kun luisti on noussut ihan ylös ei neula rajoita käytännössä lainkaan suutinputken virtausalaa, sillä nyt pienin virtausala ketjussa on jo pääsuuttimessa ja koska pienin virtausala määrää minkä verran läpi voi virrata, ei neula täyskaasulla enää vaikuta vaan seossuhteen määrää nyt yksinomaan pääsuutin.

Ylläolevan saa lukea toiseenkin kertaan jos tarve tuntuu olevan.. ;)
Kaasari on varsin simppeli kapistus kun ensin sen perusajatuksen ymmärtää.

Re: Kaasarit

26.5.2012 17:29

-Zone- kirjoitti:
o d e kirjoitti:Kumpi rikastaa seosta ennemmän ps vai neulan paikka? Esim jos pitää neulan samassa paikka ja pistää 10 isomman ps vai neulaa alemmas ja ps samassa

Pistetäänpä taas välillä. Jospa siitä olisi jollekin vaikka hyötyä.
***
Mikä on kaasutin?

Moottoreista vähän ymmärtävät ja miksei osa pidemmällekin ehtineistä määrittelee kaasuttimen merkityksen olevan seossuhteen säätämisen ohella myös tehoa tuova kapistus. Asia on tietyllä tavalla ymmärrettävää sillä kaasukahvan kääntäminenhän suuremmalle saa pyörän kulkemaan kovempaa. Asia on seossuhteen osalta oikein, vaan kaasuttimen tehtävä on toimia myös tehoa rajoittavana tekijänä. Kuulostaako hullulta? Minäpä selitän...

Jos otamme moottorista koko kaasuttimen pois + laitamme polttoaineletkun päähän sopivan suuttimen ja työnnämme tämän kaasarin imukaulaan, voidaan vehkeellä ajaa, mikäli seossuhde on käymisen kannalta edes likimain kohdillaan. Moottorin käynnistyttyä ”kaasutin” on nyt periaatteessa täysillä ja ajaminen olisikin varsin mielenkiintoista, kun ainoa tapa hillitä eteenpäin liikuttavaa energiamäärää olisi jarruttaminen.

Tähän perustuu kaasuttimen luistin tehtävä. Sen tarkoituksena on säätää virtauspinta-alaa. Eli sitä määrää ilmaa, minkä moottorilla on mahdollisuutta sisään imeä. Kaikki varmaan sen verran tietävät, että liian pieni kaasutinhan rajoittaa moottorista saatavaa tehoa. Pienessä kaasuttimessahan tämä virtauspinta-ala on maksimillaankin pienempi, kuin suuremmassa kaasuttimessa.

Eli kun emme käännä kaasukahvaa, luisti tukkii ilman virtausreitin lähes kokonaan ja rajoittaa moottorista saatava tehoa ja vastaavasti kun käännämme kaasukahvasta saamme luistin nousemaan ylemmäksi. Virtauspinta-ala suurenee ja moottorin teho suurenee. Näin ollen kaasutinkin ON myös tehoa rajoittava elementti.

Seossuhde.

Jotta moottori toimisi mahdollisimman hyvin pitää polttoaineen määrä suhteessa moottorin ilmamäärään olla sopiva. Koska käytössä on kiinteäkokoinen pääsuutin, mutta kaasuttimen virtausala muuttuva liikkuvan luistin johdosta pitää polttoaineen määrää jotenkin säätää suuremmalle sitä mukaa, kun ilman virtauspinta-ala kaasuttimessa kasvaa. Tämä toiminta on hoidettu luistin neulalla. Kun luisti nousee, nousee neula sen mukana.

Luistin neula liikkuu suutinputkessa ja polttoaine virtaa suutinputken ja neulan välisestä raosta. Jotta polttoainetta saataisiin enemmän kun luisti on noussut korkeammalle, pitää neulan olla sen päästä ohuempi, jotta neulan ja suutinputken väliin jäävä rako suurenee. Aivan samoin, kuin luisti säätää kaasuttimen ilman virtauspinta-alaa, säätää neula suutinputken virtauspinta-alaa.

Tämä on helvetin yksinkertaistettu versio kaasuttimesta, mutta tässä on sen perusajatus joka tulee ymmärtää jos aikoo kaasutinta ajatella edes yhtään sellaisena värkkinä, kuin se on.

Jos edellä kirjoitettu on ymmärretty, ei pitäisi olla vaikea tajuta esim. miksi neulaa nostamalla seos rikastuu ja päinvastoin. Eli sekin nyt vielä rautalangasta: Jos ajatellaan luistin olevan samassa asennossa ja nostamme neulaa, niin virtausala neulan ja suutinputken välissä kasvaa sillä neulahan ohenee sen päätä kohden. = Seos menee rikkaammalle sillä ilman virtauspinta-ala ei muuttunut, mutta polttoaineen virtausala muuttui. Tästä syystä neuloillakin on numeroarvot. http://img13.imageshack.us/img13/7381/mikimage1.jpg

Kun luisti on noussut ihan ylös ei neula rajoita käytännössä lainkaan suutinputken virtausalaa, sillä nyt pienin virtausala ketjussa on jo pääsuuttimessa ja koska pienin virtausala määrää minkä verran läpi voi virrata, ei neula täyskaasulla enää vaikuta vaan seossuhteen määrää nyt yksinomaan pääsuutin.

Ylläolevan saa lukea toiseenkin kertaan jos tarve tuntuu olevan.. ;)
Kaasari on varsin simppeli kapistus kun ensin sen perusajatuksen ymmärtää.


Näinhän se on! Seos ja tyhjäkäyntiruuvi sekä tk suutin säätävät tyhjäkäyntiä ja aivan pientä kaasun lisäystä, neula melkein koko keskialueen ja enää osa neulaa, pääsuutin täydet kiekat.

Re: Kaasarit

28.5.2012 14:52

Mixutti kirjoitti:Noniin nyt iski ongelma, aamulla kun ajoin kouluun toimi ihan normaalisti, koulun jälkeen vähän ajan päästä kun ajoin kotia päin, rupes pätkimään/tökkimään ihan saatanasti kun yritti painaa kaasua, en uskaltanut ees n. yli 50 ajaa ja piti isoimmalla vaihteella ajaa ihan vitun pienillä kiekoilla että ei pätkis..

Seosruuvi on 1½ kiekkaa auki , kaasaria en ole vielä koskaan avannut joten nyt ihan aloittelijalle antakaas helppii


Kysympä vielä täällä, pyörähän on siis -08 Husse ja epäilen että on kaasarissa vikaa

Re: Kaasarit

13.6.2012 23:29

tarvisin uuden luistin ja vaijerin kiinnitys kamat ja vaijerin Keihin PJ:seen. maksaa yhteensä jotai 100-150e. että kumpi tulis viisaammaks, uus kaasari kokonaa vaiko vaa noi osat?

Re: Kaasarit

14.6.2012 23:01

Tuskimpa maksaa noin paljoa, selaile niitä kauppoja. Itse epäilen 50-60e, jos tosiaan noin kallista kuin sanot niin osta suosiolla joku TMX mikke.

Re: Kaasarit

17.6.2012 0:05

no joo nii puromotorilla sanottii :D muualla varmaa 2x halvempi mut joo kyselen :D mietin ite käytettyä kaasaria suoraa...

Re: Kaasarit

17.6.2012 17:38

http://www.moposport.fi/ tuolta luulis löytyvän yllättävän halvallakin!

Re: Kaasarit

20.6.2012 21:49

Mistä ootte ostanu noita ylivuotoletkuja.
Itse en nopeella selauksella löytäny niin pienellä halkasialla olevia letkuja että sais pieneen nippaan pysymään. Elikkäs 5mm alaspäin halkasialle olevia.

Re: Kaasarit

25.6.2012 5:08

Ekaksi, miten se kulutus TT hussessa oikeasti reagoi 34-35mm kaasariin? En ole 28mm päässyt alle 10 litran (säädöt huonot tosin, raskas kaasukäsi), ja porukka sanoo että saattais laskea huomattavastikin.

Sitten se kaasari sais olla halpa. Keihinit halvempia? Mitä eroa Mikuniin? Ja jos uutena ostais niin mistä halvin litteeluistinen Keihin (litteä sen piti muistaakseni olla?)

Ja millasta ois säätää. Pitääkö kaikki osat mitä Hussen kaasariin TTksi laitettaessa ostaa myös? Löytyykö suuntaa antavia säätöjä?

Re: Kaasarit

25.6.2012 5:08

Ekaksi, miten se kulutus TT hussessa oikeasti reagoi 34-35mm kaasariin? En ole 28mm päässyt alle 10 litran (säädöt huonot tosin, raskas kaasukäsi), ja porukka sanoo että saattais laskea huomattavastikin.

Sitten se kaasari sais olla halpa. Keihinit halvempia? Mitä eroa Mikuniin? Ja jos uutena ostais niin mistä halvin litteeluistinen Keihin (litteä sen piti muistaakseni olla?)

Ja millasta ois säätää. Pitääkö kaikki osat mitä Hussen kaasariin TTksi laitettaessa ostaa myös? Löytyykö suuntaa antavia säätöjä?

Re: Kaasarit

28.6.2012 13:02

Itel on 38mm keihin, ok säädöillä joka ei ole flatside, sain sen verran halvalla niin kyllä tankilla pääsee pidämmälle ja vääntöjä ja huippunopeutta tuo lisää +10.

Re: Kaasarit

28.6.2012 13:16

Kellään hussessa kiinni mikunin 40mm corp?
Olis kiva tietää minkä kokosta suutinta käyttää kun kotarissa ollut viimeksi kiinni.
Tällä hetkellä 170 .. kävi hyvin paitsi pätkäs vähän kun anto lämää.

Re: Kaasarit

28.6.2012 16:47

Jos jollain olisi myynnissä joku Husquun käypä mieluiten 34-35mm kaasari jossa semmoset sisuskalut että sais ilman mitään isompia lisäostoksia kiinni niin ilmoitelkaas YV:llä. Tai jos tiedätte että jossain olisi hyvä käytetty myynnissä niin linkatkaa. Vähän laihasti tuolla mototallissa tuntuu olevan.

Ja jos joku haluaa opettaa, mitä eroa on pyöreä- ja litteäluistikaasareilla?