Kysymyksiä ja tietoa korjauksesta, virityksestä, kuristusten poistosta, huollosta yms.

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu vain tekniikkaa käsitteleville aiheille, muut aiheet kuuluvat yleiskeskusteluun!

Tällä alueella keskustellaan tekniikasta yleisellä tasolla. Huomaathan että tekniikkakeskusteluille jotka koskevat vain kaksi- tai nelitahtisia malleja on omat alueensa!

Re: 2-tahti kevytmoottoripyörän koneremontti

3.4.2012 11:01

Onko mitään erityistä huomioitavaa jos otan pytyn irti? Ei ole koskaan tullut tehtyä. Mutterit auki ja nostan sen vaan pois? Onko tuo ypvs miten monimutkane systeemi, saako tämmöne kokematon sen helposti takasin kasattua? Ja sitte tuosta kasaamisesta, riittääkö kun laitan uudet tiivisteet ja kiristän mutterit tiukalle lyhytvartisella räikällä vai pitääkö olla momenttiavain ja kierrelukitetta? Pytty ja mäntä kannattaa varmaanki voidella 2t öljyllä. Ypvs laippa myös?

Re: Re: 2-tahti kevytmoottoripyörän koneremontti

3.4.2012 11:27

kermakoira kirjoitti:Onko mitään erityistä huomioitavaa jos otan pytyn irti? Ei ole koskaan tullut tehtyä. Mutterit auki ja nostan sen vaan pois? Onko tuo ypvs miten monimutkane systeemi, saako tämmöne kokematon sen helposti takasin kasattua? Ja sitte tuosta kasaamisesta, riittääkö kun laitan uudet tiivisteet ja kiristän mutterit tiukalle lyhytvartisella räikällä vai pitääkö olla momenttiavain ja kierrelukitetta? Pytty ja mäntä kannattaa varmaanki voidella 2t öljyllä. Ypvs laippa myös?

Vedet pois ekaks ja sitte vaan ruuvaat pytyn pois. Sitte vaan uutta palikkaa tilalle. Kannattaa pistää joku rätti kampikammion päälle ettei sinne putoo männänsokat tms. Uudet tiivisteet ja kiristät ristiin momenttiin. Ei tarvi lukitteita. Ei momenttiavainkaa välttämätön oo, mutta helposti menee ensikertalaisella liikaa. Ja kannattaa mäntä voidella.
Tosta ypvs:stä en osaa sanoo mitää.

Re: 2-tahti kevytmoottoripyörän koneremontti

3.4.2012 15:33

Ei mitkään ohjekirjan ohjeet, mutta tälleen oon ite aina purkanut: Ensin pytyn vasemmalle puolelle, avaat vaijerikotelon kannen ja löystät ypvs vaijerit, eli pyörität ne säädöt niin pitkäl ku menee. Sit katot pakoaukkoon, että säädin on auki ja laitat sinne jonkun puhtaan, mutta pehmeen esineen, mikä estää säätimen pyörimisen. Ite käyttäny jotain vasaranvartta tai puukapulaa yleensä. Nyt kun säädin ei pääse pyörimään, voit irroittaa pultin, jolla vaijerikiekko on akselissa kiinni. Sitte vaan irrotat vaijerit kiekosta Seuraavaks se kotelon pohja pois (2pulttia) ja sitte ei pitäs vasemmal puolella enää romua olla paitsi akseli.

Siirryt oikealle puolelle. Siellä on pienempi kansi, joka on yhellä pultilla kiinni. Pultti pois ja otat kannen irti. Saattaa joskus olla vähän tiukassa, mutta papukaijat ainakin varma työkalu, millä lähtee. Akselin päässä on pultti, joka pitää ypvs-akselin molemmat puolet kiinni toisissaan. Pakoaukossa pitäis edelleen olla jotain estämässä pyörimisen, että saat sen pultin auki. Kun pultti on auki, niin voit ottaa esineen pakoaukosta pois ja irrottaa akselin vetämällä molemmat akselin puoliskot pois omalle puolelleen vetämällä. Ei väliä kumman ottaa ensin. Akselin puoliskojen välillä on pultin lisäksi kaksi kohdistustappia, pitämässä molemmat palat toisiisnsa nähden suorassa. Varo, etteivät ne putoa mihinkään, koska saattavat olla löysässä.

Kokoaminen sitten päinvastaisessa järjestyksessä ja oikeastaan helpompaa, kun oot jo nähny kummonen systeemi se on. Säätö tapahtuu lopuksi laittamalla virrat päälle, ypvs tekee tarkistusliikkeen. Säädät vaijereista akselin auki asentoon, niin, että akselin pakoaukonpuoleinen reuna on tasan pakoaukon yläreunan kanssa. Vaijerit sopivalle kireydelle, ei liian löysään tai kireään.

http://img419.imageshack.us/img419/366/ ... lte0qz.jpg

Re: 2-tahti kevytmoottoripyörän koneremontti

3.4.2012 17:40

kermakoira kirjoitti:Onko mitään erityistä huomioitavaa jos otan pytyn irti? Ei ole koskaan tullut tehtyä. Mutterit auki ja nostan sen vaan pois? Onko tuo ypvs miten monimutkane systeemi, saako tämmöne kokematon sen helposti takasin kasattua? Ja sitte tuosta kasaamisesta, riittääkö kun laitan uudet tiivisteet ja kiristän mutterit tiukalle lyhytvartisella räikällä vai pitääkö olla momenttiavain ja kierrelukitetta? Pytty ja mäntä kannattaa varmaanki voidella 2t öljyllä. Ypvs laippa myös?

Sitten vielä semmonen et suosittelen kiintolenkkiavaimilla tehtäväksi nuo kiristykset, sillä se on paljon tunnokkaampi, kuin räikkä. http://www.carlsalter.com/download.asp?p=1327 Tuossa on haynesin korjausopas vanhaan deeteeseen, mutta yläkerta on sama omassa detsissä ja kaverin gepardissa. Tuolta löytyy hyvät räjäytyskuvat, kuin myös ohjeet koneremppaan jne...

Re: 2-tahti kevytmoottoripyörän koneremontti

3.4.2012 22:08

Kiitti kaikille neuvoist, katotaan nyt jos torstaina saisin jotain aikaan :)

Re: 2-tahti kevytmoottoripyörän koneremontti

5.4.2012 21:43

Al_ksi kirjoitti:
De_Tube kirjoitti:
kermakoira kirjoitti:Avasin GPR:n pytyn kannen ku epäilin kannentiivisteen pettäneen ja nyt ku katon mäntää niin näyttää aika tummalta, käytännössä mustalta. Onko normaalia?

http://www.motot.net/galleria/kuvat/kay ... M_1676.jpg


On se melko normaalia, jos ajelee kaupungissa rajoitusten mukaan. Mäntä näet "karstoittuu" kun ei pääse kierrättämään konetta (ellet ajele jollain 1-2 vaihteella). Pahimmassa tapauksessa voi leipoa vaikka kiinni asti. Auttaa kun moottorijarruttelet hieman silloin tällöin taikka kastat männän 4t öljyssä ennen takaisin laittoa. Muista uudet kannentiivisteet.


Älä saatana moottorijarruttele ! ei tee ollenkaan hyvää koneelle. ton karstan saa pois vaikka brakekliineril mut toi ei haittaa mitään. sylinteri putkikin näyttäs olevan hyvässä kunnossa mitä tosta kuvasta näkee.


Jep, ja jos karsta on kovassa eikä irtoo bräkellä niin jollain puukapulalla voi kaapia.
Miten toi männä kasto 4t öljyssä auttaa karstottumiseen?? sehän palaa sieltä pois ekan 10sek aikana :s
Mäntä + pytty voidellaan yleensä 2t öljyllä, sen takia että kasatessa menee paikoilleen hyvin ja ekastartissa uusi mäntä saa heti reilusti voitelua eikä käy "kuivana" ennenkuin normaali voitelu alkaa pelaamaan.

Re: 2-tahti kevytmoottoripyörän koneremontti

6.4.2012 20:54

Pystyykö ton vaihteiston toimintaa testaamaan mitenkää ilman että lyö kytkinpuolta kasaan?

Re: 2-tahti kevytmoottoripyörän koneremontti

6.4.2012 21:39

vaihdepolinta painamalla / nostamalla ? ei se kytkin siihen mitenkään vaikuta :D riittää jo jos löydät vaaan ja siitä menee vaan 1 alas niin on oikein koottu

Re: 2-tahti kevytmoottoripyörän koneremontti

15.4.2012 19:54

Yamahan kone purettu ja kylläpä oli yksinkertaista. Eli turha tommosta mottia on mihkään lähettää rempattavaks. Rohkeesti vaan purkamaan jos räikkä pysyy kädessä:D Ei muuten ollu oikeen mitään kulumisen merkkejä. Männällä 170h ja koneella yli 300h. Yamaha laatu ja teboilin 2t bike :lol:

Re: 2-tahti kevytmoottoripyörän koneremontti

15.4.2012 22:21

No kisaenskoissa onkin helvetin hyvin suunnitellut koneet. Toisin kuin muutamassa muussa pyörässä jonka koneen oon avannu... Ja oikeestaan koneremontissa on tärkeintä vaan muutamat jipot jotka tietää. Kuten laakerien öljyäminen, ja niiden oikea asennus. Ja pitää kaikki paikat puhtaana ja ei jätä kampiakselia jännitykseen.

Re: 2-tahti kevytmoottoripyörän koneremontti

16.4.2012 21:08

MSJD kirjoitti:ei jätä kampiakselia jännitykseen.
Eli??

Re: 2-tahti kevytmoottoripyörän koneremontti

16.4.2012 21:43

Varmaankin meinaa sitä, ettei kampiakseli jää "toiseen laitaan" eli se ei silloin pyöri kunnolla. Itse olen sen korjannut kumivasaralla naputtelemalla ;)

Re: 2-tahti kevytmoottoripyörän koneremontti

17.4.2012 7:27

_rieska_ kirjoitti:Varmaankin meinaa sitä, ettei kampiakseli jää "toiseen laitaan" eli se ei silloin pyöri kunnolla. Itse olen sen korjannut kumivasaralla naputtelemalla ;)

Juurikin noin. Kampuran kumpaakin päähän kopauttaa pari kertaa. Vein tossa 300h ajetun kiertokangen vaihtoo ni ihmetteli se äijä vaan sielä että onko tässä muka jotain vikaa. Kuuluuko se vaihtaa sitte ku alalaakeri on jo jumittanu :eek:

Re: 2-tahti kevytmoottoripyörän koneremontti

17.4.2012 17:27

Oon huomannu, että vanhemman ikäluokan edustajat monesti korjaa vasta kun on jotain vikaa ja sitten me nykynuoret korjataan ennen kuin on vikaa :lol: . Hyvähän ne on vaihtaa ennemmin etukäteen varsinkin kun uusi kampiakseli ja kiertokankikin on niin perkeleellisen kallis, ettei niiden kanssa kannata pelleillä. Nykyvehkeisiin nuo osat on jo niin kalliita ettei hyödytä mitään tieten tahtoen niitä hajottaa.

Re: 2-tahti kevytmoottoripyörän koneremontti

17.4.2012 19:06

Tuli pikku probleema eteen. Vetoakselin laakeri olli jollain sokalla kiinni eli laakeriin on sorvattu ura sokelle. Ei taia sellasta laakeria löytyä missä tollanen ura olisi? Uskaltaako laittaa laakerin ilman sokkaa. Pahaa jälkeähän se teke jos se irtoaa