Kysymyksiä ja tietoa korjauksesta, virityksestä, kuristusten poistosta, huollosta yms.

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu vain tekniikkaa käsitteleville aiheille, muut aiheet kuuluvat yleiskeskusteluun!

Tällä alueella keskustellaan tekniikasta yleisellä tasolla. Huomaathan että tekniikkakeskusteluille jotka koskevat vain kaksi- tai nelitahtisia malleja on omat alueensa!

Re: Piikkien sähköt ja ongelmat

20.5.2011 19:11

Mikä onkun yht äkkiä ajosta sammu ja kipinä hävis, kokeilin uudel tulpal ja kaikki johot katoin muttei mitää. Ei anna kipinää mitenkää. olisko staattori menny paskaks ku ei oo vissii alkuperäne saattori? Kyseessä sii yamaha yz 125 2000

Re: Piikkien sähköt ja ongelmat

20.5.2011 22:48

metko kirjoitti:Otin rekkarin valon pois. Voiko tää olla syy, että vilkkujen vilkkumis nopeus kasvoi? Onko tästä jotain haittaa?

Re: Piikkien sähköt ja ongelmat

21.5.2011 18:03

metko kirjoitti:
metko kirjoitti:Otin rekkarin valon pois. Voiko tää olla syy, että vilkkujen vilkkumis nopeus kasvoi? Onko tästä jotain haittaa?

Aika jännä, mutta en voi uskoa että olisi jotenkin vilkkujen kanssa yhteydessä se valo :s Laita takas ja kokeile että onko normaali sitten!

Re: Piikkien sähköt ja ongelmat

21.5.2011 21:35

_Sylin_teri_ kirjoitti:
metko kirjoitti:
metko kirjoitti:Otin rekkarin valon pois. Voiko tää olla syy, että vilkkujen vilkkumis nopeus kasvoi? Onko tästä jotain haittaa?

Aika jännä, mutta en voi uskoa että olisi jotenkin vilkkujen kanssa yhteydessä se valo :s Laita takas ja kokeile että onko normaali sitten!

Kokeilin laittaa takas, mutta edelleen nopeesti vilkuu. Toisellakin samanpyörän omistajalla kuulemma käyny samanlailla, joten tuskin ihan sattumaa. Nyt kaikki vähääkään sähköistä tietävät kertokaa miten se voi olla mahdollista. Mitään johtoja ei siis oo katkottu, ainoastaa liittimet irti ja takas kiinni ja on johdot oiken kytketty.

Re: Piikkien sähköt ja ongelmat

21.5.2011 22:30

Nyt kaipaisi apua vuoden -98 NSRän kanssa, tuon kanssa tapeltu jo hetki. Ja anteeksi valmiiksi jos kuulostan aivan avuttomalta.

Eli semmosta ongelmaa olisi, starttia painaessa kuuluu vain kova naksahdus, ei muuta. Kun napin päästää vapaaksi kuuluu toinen. Kun laittaa vilkun vasemmalle, ei toimi ollenkaan tai tulee viiveellä. Kun laittaa vilkun oikealle, kojelaudan vilkkuvalo ei vilku mutta vilkut vilkkuvat. Vilkkunapissakin tuntuisi olevan jotain häikkää kun ei välillä suostu menemään oikeat vilkut päälle ollenkaan. Kun virrat on päällä, akun virtaa tuntuu kuluvan aivan älyttömästi. Luulin että vika oli akussa kun ei ladannut ja hommasin uuden, nyt on miltei uusikin akku jo tyhjä. Torvea painaessa kuuluu vain kerran pieni ääni, ja sekin silloin kun päästää torven napin irti. Mikä mättää, vai joutaako vehje korjaukseen?

Vapaan merkkivalo ja jalan merkkivalo toimivat oikein. Etu- ja takavalotkin toimivat, sekä pitkät ja jarruvalo.

Re: Piikkien sähköt ja ongelmat

22.5.2011 10:01

metko kirjoitti:Kokeilin laittaa takas, mutta edelleen nopeesti vilkuu. Toisellakin samanpyörän omistajalla kuulemma käyny samanlailla, joten tuskin ihan sattumaa. Nyt kaikki vähääkään sähköistä tietävät kertokaa miten se voi olla mahdollista. Mitään johtoja ei siis oo katkottu, ainoastaa liittimet irti ja takas kiinni ja on johdot oiken kytketty.

Mitäs ihmettä :eek: Tuo varmaan korjaantuu kun laittaisi n.20ohm yli 8W vastukset vilkun johtojen väliin jos vilkkurele ei ole elektroninen.

Re: Piikkien sähköt ja ongelmat

22.5.2011 12:20

TTeme kirjoitti:Nyt kaipaisi apua vuoden -98 NSRän kanssa, tuon kanssa tapeltu jo hetki. Ja anteeksi valmiiksi jos kuulostan aivan avuttomalta.

Eli semmosta ongelmaa olisi, starttia painaessa kuuluu vain kova naksahdus, ei muuta. Kun napin päästää vapaaksi kuuluu toinen. Kun laittaa vilkun vasemmalle, ei toimi ollenkaan tai tulee viiveellä. Kun laittaa vilkun oikealle, kojelaudan vilkkuvalo ei vilku mutta vilkut vilkkuvat. Vilkkunapissakin tuntuisi olevan jotain häikkää kun ei välillä suostu menemään oikeat vilkut päälle ollenkaan. Kun virrat on päällä, akun virtaa tuntuu kuluvan aivan älyttömästi. Luulin että vika oli akussa kun ei ladannut ja hommasin uuden, nyt on miltei uusikin akku jo tyhjä. Torvea painaessa kuuluu vain kerran pieni ääni, ja sekin silloin kun päästää torven napin irti. Mikä mättää, vai joutaako vehje korjaukseen?

Vapaan merkkivalo ja jalan merkkivalo toimivat oikein. Etu- ja takavalotkin toimivat, sekä pitkät ja jarruvalo.


itellä ollut vähän samantyylistä probleemaa.. tuosta startista en osaa sanoa, voi olla vaan tyhjä akku tai voi olla olemattakin :roll: tuo akun tyhjeneminen johtuu luultavasti jostain oikosulusta. Itellä oli töötissä vika siellä katkaisinkopassa, napin pinnat hapettuneet, joten kannattaa avata ja yhdistää ne johdot ja katsoa mitä tapahtuu. Jos avaat sen kopan, kannattaa puhdistaa vilkun kytkinkin, itellä ainakin parani. Tuo kojelaudan valo on itellä vielä korjaamatta niin en osaa siihen sanoa.. Mutta itsellä vilkut toimivat normaalisti kun ottaa mittariston johtonipun irti. Toivottavasti oli jotain apua ;)

Re: Piikkien sähköt ja ongelmat

22.5.2011 13:51

_Sylin_teri_ kirjoitti:
metko kirjoitti:Kokeilin laittaa takas, mutta edelleen nopeesti vilkuu. Toisellakin samanpyörän omistajalla kuulemma käyny samanlailla, joten tuskin ihan sattumaa. Nyt kaikki vähääkään sähköistä tietävät kertokaa miten se voi olla mahdollista. Mitään johtoja ei siis oo katkottu, ainoastaa liittimet irti ja takas kiinni ja on johdot oiken kytketty.

Mitäs ihmettä :eek: Tuo varmaan korjaantuu kun laittaisi n.20ohm yli 8W vastukset vilkun johtojen väliin jos vilkkurele ei ole elektroninen.

Mutta osaatko sanoa, mistä toi voi johtua?

Re: Piikkien sähköt ja ongelmat

22.5.2011 14:57

AapoV kirjoitti:
TTeme kirjoitti:Nyt kaipaisi apua vuoden -98 NSRän kanssa, tuon kanssa tapeltu jo hetki. Ja anteeksi valmiiksi jos kuulostan aivan avuttomalta.

Eli semmosta ongelmaa olisi, starttia painaessa kuuluu vain kova naksahdus, ei muuta. Kun napin päästää vapaaksi kuuluu toinen. Kun laittaa vilkun vasemmalle, ei toimi ollenkaan tai tulee viiveellä. Kun laittaa vilkun oikealle, kojelaudan vilkkuvalo ei vilku mutta vilkut vilkkuvat. Vilkkunapissakin tuntuisi olevan jotain häikkää kun ei välillä suostu menemään oikeat vilkut päälle ollenkaan. Kun virrat on päällä, akun virtaa tuntuu kuluvan aivan älyttömästi. Luulin että vika oli akussa kun ei ladannut ja hommasin uuden, nyt on miltei uusikin akku jo tyhjä. Torvea painaessa kuuluu vain kerran pieni ääni, ja sekin silloin kun päästää torven napin irti. Mikä mättää, vai joutaako vehje korjaukseen?

Vapaan merkkivalo ja jalan merkkivalo toimivat oikein. Etu- ja takavalotkin toimivat, sekä pitkät ja jarruvalo.


itellä ollut vähän samantyylistä probleemaa.. tuosta startista en osaa sanoa, voi olla vaan tyhjä akku tai voi olla olemattakin :roll: tuo akun tyhjeneminen johtuu luultavasti jostain oikosulusta. Itellä oli töötissä vika siellä katkaisinkopassa, napin pinnat hapettuneet, joten kannattaa avata ja yhdistää ne johdot ja katsoa mitä tapahtuu. Jos avaat sen kopan, kannattaa puhdistaa vilkun kytkinkin, itellä ainakin parani. Tuo kojelaudan valo on itellä vielä korjaamatta niin en osaa siihen sanoa.. Mutta itsellä vilkut toimivat normaalisti kun ottaa mittariston johtonipun irti. Toivottavasti oli jotain apua ;)

Kiitos avusta, putsailin hieman vilkun ja torven kytkintä, nyt tuntuu toimivan hiukan paremmin mutta välillä tulee vilkku päälle viiveellä. Startti ei tunnu toimivan, napiskan painaa pohjaan niin kuuluu jostain tankin alta että naks, kun irrottaa niin kuuluu toinen. Ettei olisi starttimoottori jumissa tai jotain? En tiedä mitä tuo pärrä nyt tekee mutta akku tuntuu olevan taas ladattuna eilisen ajelun jälkeen : D

Re: Piikkien sähköt ja ongelmat

22.5.2011 20:47

Mistä saisi Yamaha yz 125 CDI boksin vai riittääkö pelkkät: staattori, puola ja volttisäädin? tarviis nopeaa vastausta,

Ja mistä sitten saisi tuohon CDI boksia

Re: Piikkien sähköt ja ongelmat

22.5.2011 21:09

motomasterilta saat kaikki

Re: Piikkien sähköt ja ongelmat

22.5.2011 22:02

Mikäs on: ajaessa tyhjentää akun ja kun akun voltit alle 5 ei anna pyörä enää kipinää, joten sammuu. Esimerkiksi kun hetken ajanut valot päällä ja voltteja on joku 6 (tippuu armotonta kyytiä) ja kun iskee valot pois volttimäärä akussa nousee 9-->. Pyörän liittimet olen tarkastanut, akku vaihdettu uuteen sekä sulakkeet kunnossa.

Voikos virtapään toimivuutta mitenkään testata? Kyseessä Husse -08

Re: Piikkien sähköt ja ongelmat

22.5.2011 22:42

Hei nyt joku tietävämpi sanoo että mistä johtuu -07 räsässä se että startti toimii ajoittain, kylmänä ei juuri ollenkaan ja lämpöisenä silloin tällöin.. Akku on ok enkä usko että liitännöissäkään vika koska ne läpi kävin.

Kiitos tälle minua viisaammalle henkilölle joka kertoo minkä paikan korjaan =)

Re: Piikkien sähköt ja ongelmat

23.5.2011 14:18

Mun hussesta pamahtaa aina sulake kun on seissyt 24h ajamatta ja sitte kun lähteee taas ajaa ja ottaa tehopiikin nii sulake menee. Jos jollakin olis jotain tietoa mikä on paskana niin kertokaa ihmessä mikä on vikana. Itse aattelin että jännitesäädin on sökönä tai ottaa jossakin maihin..

Re: Piikkien sähköt ja ongelmat

24.5.2011 15:30

Jos laittaa led-takavalon vakion tilalle, niin ei tarvi laittaa mitää (vastusta) siihe väliin? Ja jos pistää led-vilkut polttimollisten tilalle, nii tarvii ledi/elektronine vilkkurele ja jos vilkkuu liian nopeasti siltikin niin vastuksia sinne väliin? Onko näin? Sori jos kyselen tyhmiä.