Kysymyksiä ja tietoa korjauksesta, virityksestä, kuristusten poistosta, huollosta yms.

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu vain tekniikkaa käsitteleville aiheille, muut aiheet kuuluvat yleiskeskusteluun!

Tällä alueella keskustellaan tekniikasta yleisellä tasolla. Huomaathan että tekniikkakeskusteluille jotka koskevat vain kaksi- tai nelitahtisia malleja on omat alueensa!

Re: 2-tahti kevytmoottoripyörän koneremontti

8.3.2012 19:06

Ja kyllähän ne voi voidella ilman irrottamistakin.

Re: 2-tahti kevytmoottoripyörän koneremontti

9.3.2012 10:19

Ei taida piikkisessä olla sen monimutkaisempi kone kuin mopo detsissä. Sellaseen vaihoin runkolaakerit eikä mitää on ongelmaa. Sama kait sit nykästä tonne yamahan koneeseen uudet laakerit :lol:

Re: 2-tahti kevytmoottoripyörän koneremontti

9.3.2012 10:41

Cross@r kirjoitti:Ei taida piikkisessä olla sen monimutkaisempi kone kuin mopo detsissä. Sellaseen vaihoin runkolaakerit eikä mitää on ongelmaa. Sama kait sit nykästä tonne yamahan koneeseen uudet laakerit :lol:

ei se sen ihmeempi pitäis olla :p eli vaihtoon vaa ;D

Re: 2-tahti kevytmoottoripyörän koneremontti

9.3.2012 13:50

Ainut ero oikeestaan on pakoaukon säädin ja tasapainoakselia ei ole. Toki ainakin kotarin kone on suunniteltu paljon paremmin kuin mopokoneet, en tosin yz tiedä, kun en ole ikinä semmosta purkanut.

Re: 2-tahti kevytmoottoripyörän koneremontti

9.3.2012 22:01

saako kapuranlaakerin ja lohkon väliin laittaa jotain öljyä kun laittaa paikoilleen, että menis helpommin?

Re: 2-tahti kevytmoottoripyörän koneremontti

9.3.2012 22:30

ktmsata25 kirjoitti:saako kapuranlaakerin ja lohkon väliin laittaa jotain öljyä kun laittaa paikoilleen, että menis helpommin?


... Laita laakeri pakkaseen ja kuumaa lohkoon ni menee ku isi äitiin.

Re: 2-tahti kevytmoottoripyörän koneremontti

10.3.2012 0:55

Itte kuumensin kuumailmapuhaltimella lohkoa. Lämpeni niin paljon että pahvi jonka päällä lohko oli alkoi höyryämään. Sitten kun hain pakastimesta laakerin laakeri tippui paikallensa. Kannattaa tosiaan siiten olla kaikki stefat irti lohkoista :D

Re: 2-tahti kevytmoottoripyörän koneremontti

12.3.2012 23:59

Onko noilla momenteilla mitä väliä konetta kasatessa?

Re: 2-tahti kevytmoottoripyörän koneremontti

13.3.2012 1:06

No sanotaanko näin että onhan sillä väliä, jos jää liian tiukalle tai liian löysälle. Enemmän kun näitä tehnyt niin osaa arviolta heittää hyviin momentteihin käsinkin. Kokematon voi taas jättää löysälle tai vetää liian tiukkaan. Kun vetää momenttiavaimella tmv. niin varmasti onnistuu hyvin.

Re: 2-tahti kevytmoottoripyörän koneremontti

13.3.2012 16:24

Kannattaako noihin stefoihin laittaa jotain lukitetta tms?

Re: 2-tahti kevytmoottoripyörän koneremontti

13.3.2012 16:44

Ei tarvi mitään lukitteita. Jos on ongelmia paikallaan pysyvyyden suhteen, niin sitten voi miettiä uudelleen tollasia.

Re: 2-tahti kevytmoottoripyörän koneremontti

14.3.2012 10:12

Ite ei oo ainaka ikinä tarvinu käyttää, stefan ja akselin välii on tosin hyvä pyöräyttää sormel vähä öljyä.

Re: 2-tahti kevytmoottoripyörän koneremontti

14.3.2012 14:51

ktmsata25 kirjoitti:Onko noilla momenteilla mitä väliä konetta kasatessa?

Ei nyt tarvii joka pulttiin käyttää, mutta niihin kriittisimpiin esim. kannen ja sylinterin pultit. Ei kannata heti ekana käyttää remontissa vaan harjotella muualla. Mulla aluks meni ohi se napsahdus niin paukku kytkimen pultti kun niin pieni pultti ja avaimessa vartta. Isommissa ei tarvii pelätä.

Re: 2-tahti kevytmoottoripyörän koneremontti

14.3.2012 21:07

Te 2- tahtimoottori ihmiset! Tässä teille: https://www.facebook.com/pages/2-tahti- ... 6785597791

Re: 2-tahti kevytmoottoripyörän koneremontti

16.3.2012 22:44

kannattaako noihin alakerran laakereihin jättää iha tehdasrasvat väliin kun asentaa?