Kysymyksiä ja tietoa korjauksesta, virityksestä, kuristusten poistosta, huollosta yms.

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu vain tekniikkaa käsitteleville aiheille, muut aiheet kuuluvat yleiskeskusteluun!

Tällä alueella keskustellaan tekniikasta yleisellä tasolla. Huomaathan että tekniikkakeskusteluille jotka koskevat vain kaksi- tai nelitahtisia malleja on omat alueensa!

Re: 4t yleinen viritys/tekniikka

18.5.2014 19:10

Onko kellään kokemusta 2tahdin änkästä piikkisessä nelarissa?

Re: 4t yleinen viritys/tekniikka

18.5.2014 20:49

Eipä tuo ydinfysiikkaa ole, jos rööri on kovinkin pieni niin älä laita paikalleen ahistamaan.

Re: 4t yleinen viritys/tekniikka

1.6.2014 20:24

Tossa tuli laitettua hussen smr 125, malossin kireempi nokka akseli ja sen jälkeen ei kierrä enää kovin hyvin, norm 12500rpm ja nyt 10200rpm ja ajossa vain 8000rpm eli noin 80kmh jaksaa mennä. Kierroksia ottaa vähän tahmeasti! Eli tartteeko tommosen nokkakselin vaihon jälkeen säätaa kaasutinta YMS. :paha:

Re: 4t yleinen viritys/tekniikka

1.6.2014 20:39

Onko varmasti nokan ajotukset kunnossa ? itsellä hyosungista hävis tehot kun nokan ajotukset oli pielessä.

Re: 4t yleinen viritys/tekniikka

1.6.2014 20:45

Nokan ajotukset pitäisi olla kunnossa. Eikö sen niin pitäisi olla että kun mäntä on ihan yläkuolo kohdassa niin se nokkarattaan merkki pitäisi olla sen kannen merkin kanssa samassa kohdassa?? :roll:

Re: 4t yleinen viritys/tekniikka

1.6.2014 21:21

Venttiilinvälykset mahtavat muuttua eri nokalla...

Re: 4t yleinen viritys/tekniikka

1.6.2014 21:39

Niitä ventiilienväljyksiäkin on muutettu siinä samassa. Vähän kyllä nakuttaa jostain sieltä kannen suunnilta mutta kavereiden mukaan ei mitään hälyyttävää.

Re: 4t yleinen viritys/tekniikka

8.6.2014 19:11

minkä kokoinen kaasari olis teidän mielestänne sopiva 200cc ilmajäähdytteiselle kinuski koneelle? eli skyteamin 200cc koneeseen.. ilmeisesti ihan sama kuin esim. lifan 200cc yms.?

oon ajatellut jotain Dellorto PHF 30-36mm kaasutinta.. käytettynä löysin ebayn kautta Saksasta Dellorto PHF 34mm kaasuttimen n. 160€ +postikulut. Eli ihan kohtuullinen hinta, jos kaasutin oikeasti on niin hyvässä kunnossa, kuin kuva antaa ymmärtää. :)

kannen viimeistelen tosta koneesta 240-320p vesihiomapaperilla ja tarkistan puristukset yms.

myös pakoputki, imukaula ja ilmanputsari vaihtoon samalla..

Re: 4t yleinen viritys/tekniikka

8.6.2014 21:31

Eiköhän tuo 34mm riittäne....ostaa samal sit vaikka ebaysta siihen käypäsen suutinsarjan.

Re: 4t yleinen viritys/tekniikka

9.6.2014 1:09

joo, eli laitan tollasen sitte tilaukseen 2vkon sisällä.

jos siinä koneessa on se imukanava vain esim. 28mm, miten tai millaiseksi se pitäisi muokata? siis 28-->34mm sen kanavan suurennos tai sen kanavan lähdön?
jos suurentaa vain sen kanavan lähdön, silloin saadaan aikaiseksi parempi virtaus, mutta sama/suurempi paine?

onks jotain hyviä veikkauksia välityksiä varten? ketjujako vaihtuu samalla 428-->520, joten pitää teettää rattaat. nyt vakio derbissä 17-54 välit ja jaksaa just ja just vetää 5. vaihteen loppuun.. sekin vain armottomalla huuatuksella.
eli tavoitenopeus olis n. 110-120kmh oikeaa nopeutta.
et jaksaisko miten vetää 14hp ja 14nm tuottava 200cc kone noinkin kovaa vauhtia?

e: jopas saa laittaa raskaat välit skyteamin kanssa.. :lol:
vasta 16-40 välityksillä saavuttais (teoriassa/laskennallisesti) 111km/h nopeuden..

Re: 4t yleinen viritys/tekniikka

9.6.2014 12:28

Oma husse 12-48 väleillä ja 520 jaolla ottaa huippuna noin 120. Ja tehoa ollut 15hp, nytten ajettu 24k joten muutama koni varmasti lähtenyt pois. Toki vaihteistovälitykset vaikuttaa mutta ei nyt noin raskaita tarvitse laittaa. Varmaan juuri 12-48 tai vastaavat juurikin hyvät.

Ja noilla 16-40 väleillä menis kotarit yms. varmaan 140+ joten eiköhän ne ole aivan liian raskaat :lol:

Re: 4t yleinen viritys/tekniikka

9.6.2014 14:23

no joo.. saattoi tulla "pikku" laskuvirhe. :lol:

tuo on käytännössä siis sama kone eri logolla:
http://www.pccmotor.com/lifan-200cc-5-spd-engine-motor-motorcycle-dirt-bike2005.html

sieltä laskin ton 5. vaihteen välityksen avulla nopeuden.. ilmeisesti toi 0.960 on 5. vaihteen välityssuhde?
ja laskin siis smotorenkaille (150/60-17)**

jotenkin sain sitten sen 111km/h / 16-40 välityksillä.. mopopuolen laskukaavan mukaan, jos kierroksia on 9 000rpm. tollanen matalaviritteinen 200cc kone tuskin kiertää yli 9-10 000rpm.. nykyisessä koneessakin rajoitin ottaa vastaan 10 000rpm, mutta tehoa ei ole käytännössä 8 000rpm jälkeen eli ihan tuurista kiinni, meneekö sen 100km/h vai 110km/h (mittarinopeutta).

husqvarna smr 125:ssa näyttäis 5. vaihde olevan (lähes) sama, kuin tossa skyteamin 200cc koneessa (husse = 0.957, skyteam = 0.960).

Re: 4t yleinen viritys/tekniikka

9.6.2014 14:49

Hussessa vielä 1 vaihde lisää joten taitaa siitä sitten johtua :lol:

Re: 4t yleinen viritys/tekniikka

9.6.2014 17:14

kosti.heikkilä kirjoitti: Eli tartteeko tommosen nokkakselin vaihon jälkeen säätaa kaasutinta YMS. :paha:
Todellakin täytyy, koneen hengittävyys muuttuu ja soppaa menee eri tavalla.

Re: 4t yleinen viritys/tekniikka

10.6.2014 13:31

jonicc kirjoitti:Hussessa vielä 1 vaihde lisää joten taitaa siitä sitten johtua :lol:

:lol: se selittääkin jo aika paljon.. olishan se 6. vaihde melko hyödyllinen.. sais melko helposti silloin siedettävillä välityksillä sen 120km/h rikki. mut ei voi minkään.

no, jospa sitä koittais korvata vaa sen 6. vaihteen järjettömän pitkillä aavikkoväleillä ja teholla. :D

paljos se husse muuten liitää 5. vaihteella?