Kysymyksiä ja tietoa korjauksesta, virityksestä, kuristusten poistosta, huollosta yms.

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu vain tekniikkaa käsitteleville aiheille, muut aiheet kuuluvat yleiskeskusteluun!

Tällä alueella keskustellaan tekniikasta yleisellä tasolla. Huomaathan että tekniikkakeskusteluille jotka koskevat vain kaksi- tai nelitahtisia malleja on omat alueensa!

29.3.2008 10:29

jute91 kirjoitti:
kuppila kirjoitti:
mizgu! kirjoitti:Kaks tahtiin sais remmiahtimen, eikä olisi mitää ongelmaa paisarin kanssa.
2t koneissa se ongelma on se että sitä seosta ei pysty ahtamaan sinne palotilaan koska karka pakoaukosta ulos joten se kannatta unohtaa.


Ja remmiahdin ottaa voimansa kampiakselista. että ois aika patentti ruveta sellasta vääntään


Eipä tuo niin erikoista säätämistä vaatisi että saa voiman otettua jostain...

29.3.2008 14:29

//Jeba kirjoitti:Ei taida olla kannattavaa työntää pelkkään turboon 500¤, kun ei siitä loppuunsa hintaansa nähden ole hyötä näin pienissä koneissa.


Jaa? Että parhaimmassa tapauksessa 100% tehonkasvu ei ole hyödyllistä?

Haloo

29.3.2008 14:33

//Jeba kirjoitti:Ei taida olla kannattavaa työntää pelkkään turboon 500¤, kun ei siitä loppuunsa hintaansa nähden ole hyötä näin pienissä koneissa.


osaava kaveri tuplaa tehot.

E:en lukenu viestejä loppuun asti, enne ku postasin :)

29.3.2008 15:16

Betaversio kirjoitti:Eipä tuo niin erikoista säätämistä vaatisi että saa voiman otettua jostain...

Jyrsii magneeton ulkokehälle hammastuksen hammashihnaa varten. Niin se on ennenki tehty. Ja kotikonstein jos haluaa selvitä halvalla, niin sorvaa magneeton ulkokehälle moniurahihnan urat. ;)

29.3.2008 15:48

Tietääkö kukaan miten kaasari paineistetaan?

29.3.2008 17:54

En edellee tajuu miks se kaasari pitäs paineistaa? tavallisesta kaasarista ei tule edes hyvä. Läpivetona toimii ihan yhtä hyvin ja niin o toimittu aikojen alusta asti, vielä tänä päivänäkin. Ja jos ei kelpaa, niin ainahan voi ostaa Turbokaasarin ;) Vaikkapa Yamaha XJ650 Turbo, jossa ei tosiaan ole ruiskua, kuten esim. Hondassa.

Helpoin tapa paineistaa kaasari, on se, että laitetaan koko kaasari painekotelon sisäpuolelle.

8.4.2008 20:24

Tuuningmaster kirjoitti:
Peku91 kirjoitti:mistäköhän mahtais saadaa noin pienii turboja ja mitä ne maksais??

650$ - 800$ kalliimmasta päästä, halvempi 650$...
Itsellä on suunnitelmissa tuollaisen 200cc Skyteamin turbotus ollut jo koneen ostosta asti, vahvistettujenosien teko ei ole ongelma. Mutta nestejäähdytteiseksi muuttaminen ja noiden ahtimien hinnat on aika kovia...

Jos joku tietää jostain halpoja ahtimia niin linkittää saa :P.

Joo itseä kiinnostais kans joku turbo, mut halvempi sais olla ku 650¤ :D

Ahdin

13.4.2008 22:29

Onko kukaan yrittänyt tehdä sähköistä ahdinta esim. hiustenkuivaajan moottrista??? Olisiko tässä mitään järkeä? Jos olen asian oikein ymmärtänyt niin osa koneen tuottamasta sähköstä menee joka tapauksessa hukkaan. Revin tuossa vanhasta hiustenkuivaajasta moottorin irti ja jo 4:llä 1.5v AA-paristolla eli yht. 6 voltilla laite jaksoi työntää ilmaa mielestäni yllättävän paljon. Ajattelin vain että kuinka suurta ahtamisen pitää olla jotta siitä olisi jotain hyötyä. Olen kuullut että joku olisi kokeillut tätä hiustenkuivaajasysteemiä, mutta en tiedä, onko kukaan saanut sitä toimimaan ja onko siitä jotain haittaa että ahdin työntäisi ilmaa koko ajan samalla nopeudella??? Eipähän olis ainankaan viivettä. Sanokaa vaan jos idea kuulostaa aivan järjettömän typerältä niin lopetan minäkin tämän touhuamisen.

Re: Ahdin

13.4.2008 22:31

make123123 kirjoitti:Sanokaa vaan jos idea kuulostaa aivan järjettömän typerältä niin lopetan minäkin tämän touhuamisen.

Idea kuulostaa aivan järjettömän typerältä.

PS. Ei ne oikeasti toimi.

13.4.2008 22:53

Toimii ne, muttei niistä tehoa saa :D

13.4.2008 23:42

Kerrotaan vielä miksi: 125cc nelari imuttaa tappikierroksilla n. 10-13 L ilmaa sekunnissa. Jos prupellisi siirtää tätä vähemmän, se on vain tiellä.

14.4.2008 21:16

http://www.freetechnics.fi/weberkor.htm tuolla sivulla ihan alhaalla on Dellorto FRDC 34. 1-kurkkuinen kaasutin käsirikastimella 170¤ toimisiko tämä turbon ja sylkän välissä ilman huolia paineistuksesta ? Jos ei,niin mistä saisi turbokaasuttimia ihan mielenkiinnon vuoksi kyselen ainakin vielä :D.

14.4.2008 21:28

Jos ensin pistät vaikka pytyn ja kaasarin väliin ahtimen ja laitat toimimaan vakiokaasarilla (ei tarvi muutoksia kuin ehkä hienosäätöä). Sen jälkeen on ajankohtaista miettiä jotain kaasunvastaavuuksia ja muita hienouksia mitä lisärahalla saa.

15.4.2008 11:58

Atech kirjoitti:...(ei tarvi muutoksia kuin ehkä hienosäätöä)...

Kokemusteni mukaan olen aika erimieltä. Jos nyt kuvittelee saavansa positiivisia paineita, joista on ihan oikeastikkin edes jotain hyötyä, niin ilman bensapumppua ja paineentasaajaan pitäisi bensatakkikin paineistaa. Polttoaineen paineen tulisi olla aina hiukan suurempi, mitä ahtopaineen, jolloin bensatankin paineistuksellakaan ei päästä vielä edes kunnollisiin tuloksiin.

Jos kaasarin taas jättää turbon imupuolle, yksinkertaistuu rakennekkin, eikä pumppua tai paineentasaajaa tarvita. Perinteinen kaasari toimii silloin rakenteessa. Säätämisen työläyteen saa silloinkin kyllä varautua. Eikä mistään hienosäädöstä ole vielä edes kyse.

Henkilökohtaisesti olen sitämieltä, että vaikka periaatetasolla turboahtaminen on hiton yksinkertaista, on se käytännössä hiton vaikeaa ja työlästä. Turbomoottorin vaatima ennakkokäyrä poikkeaa niin paljon vapaastihengittävän ennakosta, että loppupeleissä sulaneisiin mäntiin ja palaneisiin venttiileihin saa varautua. Ilman ohjelmoitavaa sytkää suosittelen unohtamaan koko ahtamisen. Siinäkin saisi mielellään olla paineanturi, joka ohjaa ennakkokäyrää, eikä pelkästään kierrosluvun mukaan muuttuva ennakko.

Mikäli moottori on ilmajäähdytteinen korostuu em. ongelmat entisestään. Vesijäähdytteisen moottorin ahtaminen on termisistä syistä helpompaa. Siis tosiaan vain lämpöongelmia ajatellen. Muulla osa-alueilla se on yhtä vaativaa mitä lmajäähdytteisenkin.

Ruiskumoottorien jälkiahtaminen on kertaluokkaa helpompaa hommaa, mitä kaasarikoneen. Niissäkin tahtoo kyllä olla, että vaikka alkuperäiset anturit yleensä piisaakin, vaaditaan järjestelmän ohjaukseen Megasquirt tai vastaava, mikäli halutaan laitteen pysyvän vielä nipussakin.
Atech kirjoitti:Kerrotaan vielä miksi: 125cc nelari imuttaa tappikierroksilla n. 10-13 L ilmaa sekunnissa. Jos prupellisi siirtää tätä vähemmän, se on vain tiellä.

Ja lisätään tuohon, että jos laturin teho olisi esim 100W, et sieltä mitenkään voi saada tätä enempää tehoa ulos. Jo 100W tehon saaminen on mahdotonta 100W laturista. Häviöitä tapahtuu aina. Jos ajatellaan, että häviöitä ei olisi ja laturista saataisiin otettua tuhat wattia, tarkoittaa tämä hevosvoimissa vasta 1,36hv.

.. Ja muutoinkin kun asiaa ajatellaan, niin eihän edes se 100W tule ilmaiseksi, vaan se on jo poissa konetehoista. Siten koko systeemi on ihan mahdoton. Ja ennenkuin kukaan ehdottaa, että otetaan virta akusta(tai akuista), niin jos niitä moottorilla ladataan, ovat akutkin vain lisäkuorma laturille ja ongelma on entistä pahempi.

15.4.2008 13:45

Turha noita 4T paskoja on turbottaa, ostakaa vaa 2T jos haluutte tehoja. Tai ainakaan teidän taidoilla 4T ei saa kunnon tehoja.