Kysymyksiä ja tietoa korjauksesta, virityksestä, kuristusten poistosta, huollosta yms.
Alueen säännöt
Tämä alue on tarkoitettu vain tekniikkaa käsitteleville aiheille, muut aiheet kuuluvat yleiskeskusteluun!Tällä alueella keskustellaan tekniikasta yleisellä tasolla. Huomaathan että tekniikkakeskusteluille jotka koskevat vain kaksi- tai nelitahtisia malleja on omat alueensa!
26.6.2015 12:10
Nyt ollaan pari päivää testailtu pyörää. Eilen illalla pojalla ajossa pyörä hyytyi korkeammilla kierroksilla ja sammui. Meillä oli kaasarissa tk25 ja ps280. Vaihdoin illalla ps260:n ja kertaalleen hyytyi tänään ajossa, mutta toimi hienosti kun ajeli pienemmillä kierroksissa = taitaa saada edelleen liikaa kakkua. Lämmöt kuitenkin pysyy hienosti kurissa.
Meillä siis pojalla vakio putsari, uusi Athenan 125cc sylinterisarja ja vakiokoon mäntä. Putki on myös "vakio" - lienee ainakin. Täytyy kokeilla vaihtaa tuo vakio ps240 ja kokeilla vielä sillä, josko taas toimisi paremmin korkeammilla kierroksilla.
1.7.2015 23:36
Morjesta! Auttakaas amatööriä moottoriharrastajaa eli teidän veljeenne!!
Mikä on vialla kun Yamaha DT 125 RE hyytyi kesken ajon eikä enään startta?
Kaasari on pustattu läpikotaisin ja hommasin uuden bensansuodattimenki jne ja tulpilla oon kokeillu monella erillä. Tosin tulpan kipinä näyttää todella heikolta joten mietein että siitä vika johtuu mutta miten tiedän minkä osan ostan uuden/ korjaan.
Kahella eri tulpanhatulla yritetty myös.
En ole erityisen hyvä sähköissä niin jos sanotte mitä pittää tehä nii sanokaa niin yksityiskohtasesti ku mahollista!!
Kiitos avusta jo etukätee
1.7.2015 23:59
Sori etten nyt osaa vastata oikein tuohon, mutta minkäs arvelette detsistä olevan rikki..
Eilen päätin ottaa itseäni niskasta kiinni ja motti uudestaan pöydälle.. Se imukaulan pultti lähtikin naputtelemalla irti niin ei tarvinnu poraa, mutta edelleen pätkii ja pahasti...
Vika esiintyy seuraavasti:
-Kun kaasun kääntää pohjaan vapaalla kierrätellessä, nostaa kierrokset tappiin jonka jälkeen alkaa hirveä pätkiminen koko kierrosalueella. Vähän aikaa kun kierrättelee pienemmillä kiekoilla, alkaa taas pelittämään kunnes kääntää kaasun pohjaan ja nostaa kierrokset tappiin.
-Ajaessa pätkii melkein koko kierrosalueen läpi (toimii vain alakiekoilla)
-Jos kaasua pitää kokoajan pohjassa, pätkiminen kovenee (kierrokset tippuu hitaasti ja sytytys "harvenee" kunnes sammuu). Jos kaasusta taas päästää irti, kierrokset tippuu ja sammuu.
-Tuntuu myös siltä, että kovemmassa vauhdissa myös pätkii rankemmin kierroksista riippumatta
-Käynnistyy huonosti (vaikka kuinka lämmin keli, pitää kylmällä koneella polkea ryyppy päällä tai ei ole toivoakaan, että lähtisi käyntiin.
Ennen vika korjaantui uudella tulpalla, jonka jälkeen toimi jonkun aikaa (viime kesänä meni 3-4 tulppaa), mutta nyt kiinni uusi iridium tulppa, eikä auttanut ollenkaan. Tekee ihan samaa edellisillä tulpillakin..
Pätkimisestä kuulee, että vika on aika varmasti sytkäpuolella, mutta missä?? Ajattelin aloittaa vaihtamalla tulpanjohdon, mutta saa nähdä auttaako. Pätkii aivan samalla tavalla kuin viime keväänä/kesänä sateella ajaessa ja huiput luokkaa vakio mopo...
Toivottavasti joku osaisi auttaa edes jotenkin, sillä perjantaina pitäisi päästä töistä kotiinkin...
2.7.2015 0:43
Jos aattelee TZR pohjalta (DT lienee melko vastaavilla jutuilla sähköissä...).
Ensiöpuola(t), TZR tyyppivika että kypsyy ja pätkiminen on ajoittaista -> pahenee ajan myötä.
Tallan kytkin ja vapaavalon kytkin. Jos niissä on huono kontakti, niin "toimii" mutta voi pätkiä. Juuri vaihdoin omaani vapaavalon kytkimen, kun se lopulta renasi lähes aina.
Tosin vapaavalon kytkin vaikuttaa käyntiin ainoastaan, kun talla on alhaalla.
Ja tietysti kaikkien johtojen liitokset ym ym.
CDI? Kai sekin voi mennä rikki.
Tämä siis molempiin yllä. Tarvinnee itse Allahin paikalle, jos haluaa selvän ja varman vastauksen missä vika.
3.7.2015 7:38
Meinasin eilen irrottaa vauhtarin, mut jäi yritykseksi.. En saanu ulosvetäjää kierteille. Menee kohta rälläkkähommiksi..
3.7.2015 20:28
Miten noi vaijerit kuuluis vetää? Koska jos vedän ne ykkösestä ykköseen ja kakkosesta kakkoseen niin ykkös vaijeri on liian lyhyt ja liike tapahtuu väärinpäin.
3.7.2015 20:50
Vasemmalta vasemmalle ja oikeelta oikeelle. Toinen vaijeri on muistaakseni pitempi.
3.7.2015 22:18
Ja mites sen sammutusnappi juttun saa toimiin siis että saa säätimen lukittua ylös sammutusnapista?
4.7.2015 10:58
Se kytketään servon miinuspiuhan väliin. Mulla toimii nyt sillein, että "run" asennossa servolle ei mene virtaa.
Virrat päällä moottori sammuksissa tarkistusliikkeen jälkeen käännät katkasijaa, jolloin servolle ei mene virtaa = lukittu auki. Jos pitää kiinni lukita niin teet saman silloin kun moottori käy tyhjäkäyntiä.
4.7.2015 12:04
Eikös tuo nyt toimi oikein? Ja pitäisikö tuon tehdä isompaa liikettä?
http://youtu.be/fOqeRqMYRCUMikä ihme on ku ei kulje muutku 100kmh?
4.7.2015 22:42
Juu. Ottaako piikkiä normaalisti?
5.7.2015 0:28
Sehän jää osittain kiinnikin, vai onko katottu pakoaukosta aukeaako YPVS luisti täysin? Ainakaan kiekon perusteella ei nyt näytä siltä.
5.7.2015 0:41
Joissain DT-malleissa akselin pää/vaijeripyörän kolo on sen mallinen, että venttiilin saa kahteen asentoon vs. vaijeripyörä. Toinen asento on kuristettu asento, jolloin ypvs jää alemmas kuin tt-asennossa.
Videosta päätellen rissa ei tosiaan "aukea" kokonaan. Siinä olevan väkäsen kolo pitäis olla takana olevan reiän kohdalla yläasennossa ja samalla venttiilin auki pakoaukosta katottuna.
5.7.2015 1:33
Pakoaukosta oon kattonu että on täysin auki tuossa kohtaan.
5.7.2015 12:53
Tuollein se suurinpiirtein mullakin toimii ja hyvin kulki ennen kun pätkiminen alkoi (127 sigmaan 2-päällä, enkä vinguttanut loppuun asti)
Ei ne aukot mullakaan tuossa täsmää sillon kun pakoaukko on portaaton..