Kysymyksiä ja tietoa korjauksesta, virityksestä, kuristusten poistosta, huollosta yms.

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu vain tekniikkaa käsitteleville aiheille, muut aiheet kuuluvat yleiskeskusteluun!

Tällä alueella keskustellaan tekniikasta yleisellä tasolla. Huomaathan että tekniikkakeskusteluille jotka koskevat vain kaksi- tai nelitahtisia malleja on omat alueensa!

Re: Rotax 122 ja 123

25.5.2012 23:22

Saa irti joo, mulla teki samaa koneremontin jälkeen jossa vaihdettiin myös vesipumpun stefat, rattaat sekä tiivisterenkaat. Ilmeisesti pumpun akseli oli sen verran kulunut, että stefa haki hetken paikkaa, mutta vuoto loppui ~50km ajon jälkeen, toki säännöllisesti lisäsin jäähdytysnestettä siihen asti että vuoto loppui ;)

Re: Rotax 122 ja 123

26.5.2012 22:20

Luulen että tämä on sopivin osio koittaa selvittää tätä.. elikkäs alla on Mäxä vuodelta -04, vireinä löytyy Arrowin tehari giannellin änkällä ja hyppylanka katkaistu. Ei tykkää mennä säätöihin millään.. röpöttää kokoajan, ei väännä sitten yhtään (ei kierrä loppuun edes paikallaan...) Oon käynyt _kaiken_ mitä mieleen tulee läpi. Tässäpä vähän listaa

-Uudet bensat
-Bensahanan puhdistus
-Kaasarin puhdistus (ja Helvetisti säätöä)
-Neulan säätöä (ylös, toiseksi ylimpään)
-Tulppia BR8ES --> BR9ES ---> BR10ES
-Suuttimia (130 alussa) ja nyt koittanut 150 ja 160
-Ilmanputsarin puhdistus (ja myös ajo ilman sitä)
-Ryypyn kanssa ja ilman
-Sähköissä oli osa liittimistä vähän huonoja, korjasin ne ja tein "varmat" liitännät

Mistään ei ole ollut apua. samaa kokoajan. Mitä tässä enää tekee kun ei tule muuta mieleen? No tietenkin kysyy täältä ;)

Re: Rotax 122 ja 123

27.5.2012 4:09

Minkä helvetin takia noin julman kokosia suuttimia laitat sinne? Koitappa vaikka 125 ja säädät neulan kohdilleen, käy vieläkin vähän rikkaalla luultavasti.

Onko pyörässä rave? Jos ei, niin onko katkastu laippa? Jos rave löytyy, putsaa ja säädä se, luultavasti toiminnassa häiriötä

Re: Rotax 122 ja 123

27.5.2012 12:19

ei tämä ehkä tänne varsinaisest kuulu mutta tekeekö teidän räsät (rotax 122) sellaista että kun antaa kaasua ja ku kiekat hyppää yli 10 tonnin kone alkaa tärisemään?

Re: Rotax 122 ja 123

27.5.2012 14:01

Maximum698 kirjoitti:ei tämä ehkä tänne varsinaisest kuulu mutta tekeekö teidän räsät (rotax 122) sellaista että kun antaa kaasua ja ku kiekat hyppää yli 10 tonnin kone alkaa tärisemään?


Kato onko tasapainoakselin rattaat oikein laitettu

Re: Rotax 122 ja 123

27.5.2012 14:59

Ansta kirjoitti:Minkä helvetin takia noin julman kokosia suuttimia laitat sinne? Koitappa vaikka 125 ja säädät neulan kohdilleen, käy vieläkin vähän rikkaalla luultavasti.

Onko pyörässä rave? Jos ei, niin onko katkastu laippa? Jos rave löytyy, putsaa ja säädä se, luultavasti toiminnassa häiriötä


130 sisällä ja ei ole ravea tai katkaistua laippaa, röpöttää silti. Neula toiseksi ylimmässä. Ihmehomma on se että liian isolla vaihteella esim. 30km/h vauhdissa kun heittää kutosen sisään niin sitten käy nätisti vähäaikaa, muttakun kiihtyy vähän niin taas alkaa sama röpötys..

Re: Rotax 122 ja 123

27.5.2012 15:39

korota laippa tai osta rave, pienempi pääsuutin ja säädät neulan kohilleen. Ootkos putsariin vaihtanut tt-torvet/ottanu pois?
E: itellä mäxässä seuraava setti: arrow, imutorvet poissa, rave2, hyppylanka katkastu, emulsiosuutin poissa, 70tk suutin, 125 pääsuutin ja neula toisiks laihimmalla ;)

Re: Rotax 122 ja 123

27.5.2012 16:23

akulol kirjoitti:
Ansta kirjoitti:Minkä helvetin takia noin julman kokosia suuttimia laitat sinne? Koitappa vaikka 125 ja säädät neulan kohdilleen, käy vieläkin vähän rikkaalla luultavasti.

Onko pyörässä rave? Jos ei, niin onko katkastu laippa? Jos rave löytyy, putsaa ja säädä se, luultavasti toiminnassa häiriötä


130 sisällä ja ei ole ravea tai katkaistua laippaa, röpöttää silti. Neula toiseksi ylimmässä. Ihmehomma on se että liian isolla vaihteella esim. 30km/h vauhdissa kun heittää kutosen sisään niin sitten käy nätisti vähäaikaa, muttakun kiihtyy vähän niin taas alkaa sama röpötys..



Miten kuvittelet että kurilaipalla voisit laittaa tt-säädöt kaasariin millään tavalla? Mitään ongelmaa ei ole pyörässä, vikana on vaan se että koitat saada sitä noin isoilla suuttimilla toimimaan vaikka pyöräs ei periaatteessa edes tt vielä ole ;)

Re: Rotax 122 ja 123

27.5.2012 16:43

Ansta kirjoitti:
akulol kirjoitti:
Ansta kirjoitti:Minkä helvetin takia noin julman kokosia suuttimia laitat sinne? Koitappa vaikka 125 ja säädät neulan kohdilleen, käy vieläkin vähän rikkaalla luultavasti.

Onko pyörässä rave? Jos ei, niin onko katkastu laippa? Jos rave löytyy, putsaa ja säädä se, luultavasti toiminnassa häiriötä


130 sisällä ja ei ole ravea tai katkaistua laippaa, röpöttää silti. Neula toiseksi ylimmässä. Ihmehomma on se että liian isolla vaihteella esim. 30km/h vauhdissa kun heittää kutosen sisään niin sitten käy nätisti vähäaikaa, muttakun kiihtyy vähän niin taas alkaa sama röpötys..



Miten kuvittelet että kurilaipalla voisit laittaa tt-säädöt kaasariin millään tavalla? Mitään ongelmaa ei ole pyörässä, vikana on vaan se että koitat saada sitä noin isoilla suuttimilla toimimaan vaikka pyöräs ei periaatteessa edes tt vielä ole ;)


Okei listalla seuraavaksi siis suuttimen haku. Oisko 125 hyvä? :idea:

Re: Rotax 122 ja 123

27.5.2012 18:51

Katkase se kurilaippa, muuten ei mitään järkeä koko hommassa tai hommaa rave, tai sit laita vakiosuuttimet ja aja täysin vakiona pyörälläs. Ihan turhaa tollanen osittain virittely ei ole rotaxin konetta tollaseen suunniteltu.

Ja jos laipan katkaiset et tuu pyörää hyviin säätöihin saamaan alle 8k rpm about. Yli 8k rpm toki toimii hyvin mutta vääntöjä ei ilman ravea ole, ja tehokäyrä penkissäkin aika kauheaa katseltavaa alta tehopiikin ;)

Re: Rotax 122 ja 123

28.5.2012 21:39

akulol kirjoitti:
Ansta kirjoitti:
akulol kirjoitti:
Ansta kirjoitti:Minkä helvetin takia noin julman kokosia suuttimia laitat sinne? Koitappa vaikka 125 ja säädät neulan kohdilleen, käy vieläkin vähän rikkaalla luultavasti.

Onko pyörässä rave? Jos ei, niin onko katkastu laippa? Jos rave löytyy, putsaa ja säädä se, luultavasti toiminnassa häiriötä


130 sisällä ja ei ole ravea tai katkaistua laippaa, röpöttää silti. Neula toiseksi ylimmässä. Ihmehomma on se että liian isolla vaihteella esim. 30km/h vauhdissa kun heittää kutosen sisään niin sitten käy nätisti vähäaikaa, muttakun kiihtyy vähän niin taas alkaa sama röpötys..



Miten kuvittelet että kurilaipalla voisit laittaa tt-säädöt kaasariin millään tavalla? Mitään ongelmaa ei ole pyörässä, vikana on vaan se että koitat saada sitä noin isoilla suuttimilla toimimaan vaikka pyöräs ei periaatteessa edes tt vielä ole ;)


Okei listalla seuraavaksi siis suuttimen haku. Oisko 125 hyvä? :idea:
'

Kävin tosiaan hakemassa tänään sen 125, laitoin kiinni ja neula toiseksi ylimmälle. Toimi paremmin kuin ikinä ennen mutta tyhjäkäynti huutelee täysin omiaan ja ei säädy ruuvista... Seuraavaksi laitoin neulan ylimpään, siitähän se perkele vie vasta hullaantuikin, tyhjäkäynti (taino kaikki mitä ikinä koneesta löytyykään :D ) hyppäsivät täysille, ajossa ei taas vääntöä yhtään.. Joten, mitäs seuraavaksi? Huomenna tulee harkkaluvat että alkaa jo ottaa päähän kun saa tuota toimimaan...

Re: Rotax 122 ja 123

28.5.2012 23:01

Vetää ilmaa jostakin tai kaasuvaijeri kiristyy itsestään jostain

Re: Rotax 122 ja 123

29.5.2012 18:20

akulol kirjoitti:
akulol kirjoitti:
Ansta kirjoitti:
akulol kirjoitti:
Ansta kirjoitti:Minkä helvetin takia noin julman kokosia suuttimia laitat sinne? Koitappa vaikka 125 ja säädät neulan kohdilleen, käy vieläkin vähän rikkaalla luultavasti.

Onko pyörässä rave? Jos ei, niin onko katkastu laippa? Jos rave löytyy, putsaa ja säädä se, luultavasti toiminnassa häiriötä


130 sisällä ja ei ole ravea tai katkaistua laippaa, röpöttää silti. Neula toiseksi ylimmässä. Ihmehomma on se että liian isolla vaihteella esim. 30km/h vauhdissa kun heittää kutosen sisään niin sitten käy nätisti vähäaikaa, muttakun kiihtyy vähän niin taas alkaa sama röpötys..



Miten kuvittelet että kurilaipalla voisit laittaa tt-säädöt kaasariin millään tavalla? Mitään ongelmaa ei ole pyörässä, vikana on vaan se että koitat saada sitä noin isoilla suuttimilla toimimaan vaikka pyöräs ei periaatteessa edes tt vielä ole ;)


Okei listalla seuraavaksi siis suuttimen haku. Oisko 125 hyvä? :idea:
'

Kävin tosiaan hakemassa tänään sen 125, laitoin kiinni ja neula toiseksi ylimmälle. Toimi paremmin kuin ikinä ennen mutta tyhjäkäynti huutelee täysin omiaan ja ei säädy ruuvista... Seuraavaksi laitoin neulan ylimpään, siitähän se perkele vie vasta hullaantuikin, tyhjäkäynti (taino kaikki mitä ikinä koneesta löytyykään :D ) hyppäsivät täysille, ajossa ei taas vääntöä yhtään.. Joten, mitäs seuraavaksi? Huomenna tulee harkkaluvat että alkaa jo ottaa päähän kun saa tuota toimimaan...


Sain kuin sainkin tuon toimimaan, isompaa tyhjäkäyntisuutinta, sillä se korjaantui..

Re: Rotax 122 ja 123

29.5.2012 20:19

Elikkäs, moottorista kuuluu semmonen "outo" ääni vähän niinkuin "pauketta" ja tärisee vähäsen ja sitten kun painaa kytkimen pohjaan niin ei kuulu ääntä? Mistäköhä voisi johtua, olisiko vika vai olisiko ihan ominaisuus :lol: ?:D
Ja vielä että mitä veikkaatte paljon maksaa aprilia af1:seen alakerran koneremontti huoltoliikkeessä suunnillee?:)
Kiitos vastauksista jo etukäteen.

Re: Rotax 122 ja 123

29.5.2012 23:57

tertti95 kirjoitti:Elikkäs, moottorista kuuluu semmonen "outo" ääni vähän niinkuin "pauketta" ja tärisee vähäsen ja sitten kun painaa kytkimen pohjaan niin ei kuulu ääntä? Mistäköhä voisi johtua, olisiko vika vai olisiko ihan ominaisuus :lol: ?:D
Ja vielä että mitä veikkaatte paljon maksaa aprilia af1:seen alakerran koneremontti huoltoliikkeessä suunnillee?:)
Kiitos vastauksista jo etukäteen.


Hahah onneksi olkoon uusi af1 omistaja :lol:

Alakertaremppa liikkeessä jotain 500-1000e väliltä.

Parempi laittaa kerralla se kone uusiksi eli kaikki laakerit uusiksi ja esim vaihteensiirtäjiä tarpeen mukaan. Ja uus mäntä+sylinteri.