Kysymyksiä ja tietoa korjauksesta, virityksestä, kuristusten poistosta, huollosta yms.

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu vain tekniikkaa käsitteleville aiheille, muut aiheet kuuluvat yleiskeskusteluun!

Tällä alueella keskustellaan tekniikasta yleisellä tasolla. Huomaathan että tekniikkakeskusteluille jotka koskevat vain kaksi- tai nelitahtisia malleja on omat alueensa!

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

6.11.2012 21:36

Vaiha starttirele ja uus akku, niin jos vaikka alkais sähköstartti taas raksuttamaan.
Mulla taitaa olla yks ylimääräinen starttirele jonka pitäs sopia detsiin (vajaa 20e maksaa motonetissä)

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

10.11.2012 0:42

Mikä meni väärin.. Poistin ylimääräiset piuhat CDI: stä iroittamalla liittimistä, sitten eristin ne kunnolla, maadotin CDI: n runkoon, tappokatkaisian maadotin 2-t öljysäiliön kiinnike kehikkoon ja vaihdoin uuden tulpan. Tulppanhattuamuokkasin niin, että piuhaan kiertyy tavallinen ruuvi siellä tulpan hatussa Voisiko olla, että ruuvi ei johda sähköä? Ei kipinää näy eikä kuulu.. :/

Pahoittelen väärää sanaa, tarkoitin tulpanhattua mitä muokkasin.

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

10.11.2012 15:35

En ymmärrä miksi joku vaivautuu "muokkaamaan" tulpanhattua kun uuden sais jollain parilla eurolla 8o

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

10.11.2012 17:36

Jep ja sellasen "racing" hatunkin saa parilla eurolla. Eli sellanen johon menee normitulppa mutta sillä metallilieriöllä kun niissä tulee mukana. Pysyy varmemmin kiinni, että takaa varmemman kipinän.

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

11.11.2012 17:19

Muokkasi siksi, että ei suoraan sopinut tietyn työkalun puuttumisen takia ja yritin vain mahdollisimman nopeasti saada käyntii polkemis kuntoon sinä iltana. :D Pitää ostaa uusi tulpan hattu ja kokeilla jos se sieltä löytyisi. ;)

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

16.11.2012 18:34

Tuli tossa ostettua 35mm mikuni ja nyt pitäis saaha joku imukaula siihen mikä olis paras imukaula? Sen imukaulan pitäis mennä yamaha dt 125cc !! Meniskö joku yz:tan imukaula siihe?

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

17.11.2012 12:58

100e vetoa että tuosta aiheesta on pidetty pitkä keskustelu joitain sivuja taaempana....

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

17.11.2012 15:23

yamahisti kirjoitti:Tuli tossa ostettua 35mm mikuni ja nyt pitäis saaha joku imukaula siihen mikä olis paras imukaula? Sen imukaulan pitäis mennä yamaha dt 125cc !! Meniskö joku yz:tan imukaula siihe?

Noo vastaillaan tähänkin. Osta 125YZ:an imukaula, itellä vuoden 1979 josas 32mm kassu, mulla kiinni 34. :)

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

30.11.2012 22:36

Ovatko kaikki kemmudetsin omistajat ruvenneet talviunille, kun ei ketään näy kirjoittelemassa?

Pari kymysystä.. Paljonko oli sopiva mitta lyhentää detsin koiranluita, jos haluaa perää hieman korkeammaksi?Tähänkin vastattu, mutta en muista :)

Eikö tuo deeteen keulan jäykentäminen ole aivan yksinkertaista; Jäykempää öljyä (10W -> 15W) ja enemmän möhnaa putkiin ja menoksi? Tartteeko tuohon sen kummempia ohjeita??


Miten deetee oirehtii, jos seosruuvi on tippunut, eli sitä ei ole paikallaan? :lol: Tuli vain mieleen, että sitä en muista viime katsomalta nähneeni ja hitusen pidemmän tyhjäkäynnin jälkeen kävi tosi laihalla, ei käynnistyny kauheen hyvin ja täys/puolikaasulla veti samanlailla ryypyllä kuin ilmankin.
Mistä muusta tuo ryyppyhomma voi johtua.

Kun näissä mikuneissahan seosruuvilla säädellään ilman määrää, jos se on poissa kokonaan, eikö käy vähemmästäkin laihalla 8o

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

1.12.2012 0:07

Johonkin dt topikkiin kirjotin noista koiranluista, mutta en millään muista mihin :D Mutta itellä siis 95 tai 97mm reikien väli(en tosiaan muista kumpi ja nyt en jaksa mennä talliin) ja omasta mielestä aika sopevan korkunen. Mulla edellinen omistaja just vähänaikaa sitten tehnyt keularempan ja siinä laitettu 15W öljyt, edelleen ihan hirvee pomppukeppi :lol:

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

1.12.2012 0:08

Meikäläinen nukkuu ikiunta, ei vaan putkea oon pyöritelly, suunnittelu vaan ontuu vähän eka putken osalta ja sen lisäksi ulkona (15-20 pakkasta) on niin perkeleen kylmä hitsata ettei oikein natsaa. Luovaksi tauoksikin tätä voisi kutsua, toisaalta tuntuu että putkikärpänen taitaa iskeä, seuraavaksi taitaa tzr saada uutta tuubia ja sitten se paljon itketty raatoS1.

Mulla on puol senttiä lyhyemmät koiranluut, kuvia löytyy galleriasta.

Oikeastaan sitä ei noin kannata tehdä, ainakin itsellä (puhun omista huomioista keulan suhteen) esijännitys on suurin ongelma, eli voisit aloittaa tekemällä pidemmät holkit keulaan jousien päälle ja samalla vaihtaa nuo 15w ölpät, niin luultavasti tulee melko hyvä. Voit tietysti vaan tehä ne holkit ja testata, jos ei ole hyvä niin sitten vaihat jäykemmät litkut. Voit kokeilla sitä öljyn määrän lisäämistä, mutta sitä ei kauheasti voi sinne laittaa eli itse menisin sillä ohjearvolla.

Toiminta ilman seosruuvia varmaan vaihtelee aika kovasti, lähinnä siihen vaikuttaa se millaiset on tyhjäkäynnin säädöt noin yleensä, jos käy ruuvin kanssa rikkaalla niin voi jopa toimia ilman ruuvia. Luultavasti jos säädöt oli lähellekkään kohdillaan niin silloin ei kyllä pyörä käynnisty kunnolla ilman ruuvia, seosruuvin vaikutus on kuitenkin häviävän pieni täyskaasulla, yllättävää kyllä se vaikuttaa hyvin olennaisesti tyhjäkäynnillä. Oisko ihan vaan kaasarin säädöt vähän ketuillaan, miltä tulppa näyttää?

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

1.12.2012 9:52

_rieska_ kirjoitti:....
Toiminta ilman seosruuvia varmaan vaihtelee aika kovasti, lähinnä siihen vaikuttaa se millaiset on tyhjäkäynnin säädöt noin yleensä, jos käy ruuvin kanssa rikkaalla niin voi jopa toimia ilman ruuvia. Luultavasti jos säädöt oli lähellekkään kohdillaan niin silloin ei kyllä pyörä käynnisty kunnolla ilman ruuvia, seosruuvin vaikutus on kuitenkin häviävän pieni täyskaasulla, yllättävää kyllä se vaikuttaa hyvin olennaisesti tyhjäkäynnillä. Oisko ihan vaan kaasarin säädöt vähän ketuillaan, miltä tulppa näyttää?


Noh, tuntuu olevan se ja sama onko pääsuutin 270, 280, 300, 320, 340 ja onko neula pykälän ylempänä keskiasennosta, silti booaa vähän. 3/4kaasusta -> täysikaasulle vain ääni kasvaa, ei juuri nopeus. Ryypylläkään ei tee vaikutusta, kulkee saman oli sitten ryyppy päällä tai ei, ainoastaan ei käy ryyppy päällä tyhjäkäyntiä.Kiihtyvyyskin ryyppy päällä oikeastaan sama. Ilmanputsariin kokeilin laittaa teippiä, mikään ei juuri muuttunut, paitsi tuntui ajossa nuhaiselta.

Oisko voinu kansitiiviste mennä, jos on vetäny kannen kieroon ja sieltä haukkailee ilmaa? Meinaan kesällä kävi lämmöt aivan punarajan tuntumassa, kun vuoti jäähytysnestettä ja pumppu ei sitten enään kierrättänyt nesteitä, kun tarpeeksi oli vajentunut. En tietenkään lämmön olessa niin korkealla enää ajanut, kun huomasin asian, vaan käsisuojalla kauhasin vettä ojasta syyläriin 8)
Onko nuo miten herkkiä ottamaan itteensä?
Sinänsä jännä että ei kuitenkaan kierrokset jää juuri leijumaan, jos jää niin sekin johtuu kaasuvaijerista, kun on vähän liian pitkä..


Edellä mainittu vaihtoehto 1, tässä esitän toisen teorian; Voisko vaan olla, että jos puuttuu seosruuvi ja neula on liian laihalla+kytkin luistaa nii voi oirehtia tuollein? Kysymys vain herää; mikä hajoittaa tulpat?
Myös hyvin jännä asia on se, että ilman ryyppyä, lämpimänä, vapaalla kun kierrättää, niin booaa, jos pieniltä kierroksilta nopeesti kääntää kaasua. Sitten kun laittaa ryypyn, tuntuu kiertävän hyvin, mutta kun lähtee ajamaan, niin eroa ei huomaa ajossa ollenkaan, onko ryyppyä vai ei.



Myös tulpan kanssa ollut ongelmia, tavalliset ES tulpat ei kestä paria sataa km kauempaa, ettei rupeis siellä 9k kierroksia pätkimään julmetusti.
Aluksi juurikin 3/4kaasusta täyskaasulle vaan kuuluu kovempi ääni ja kun ajaa lisää niin rupee pikkuhiljaa pätkimään ja pätkiminen siirtyy kilomtrien mittaan alemmas, niin että ei pääse 100km/h kovempaa kun pätkii julmetusti.
Nyt ollut EG tulppa ja kestänyt 0,7-1k km pätkimättä, mutta ylhäällä tuntuu samanlaiselta, kun nuo ES oireilut alussa.

Auttakaa! :roll:

Ja kokoonpano on ne vanhat, eli Giannelli, jotkut viriläpät, avarrettu ilmanputsariaukko, vakiosylinteri, ei hajuu onko tehty sille mitään..



PS. Viesti on kirjoiteltu itkunpuuskien ja nyyhkytyksen välissä, joten voi olla hieman sekava.

-EDU :lol:

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

1.12.2012 11:21

eikös se puuttuva seosruuvi kannattas hommata ja ruveta vasta sit testaileen ja sääteleen ;)

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

1.12.2012 13:03

Samaa mieltä, seosruuvi ekaks hankintalistalle. Lähtisin myös kokeilemaan vakioläpillä jos sellaiset omistat tai ainakin tarkistaisin, että nuo nykyset läpät on kunnossa. Ja tuo, että booaa pieniltä kierroksilta kaasu antaessahan viittaa laihalla olevaan tyhjäkäyntiin=pieni tk-suutin tai sinun tapauksessasi luultavasti tuo puuttuva seosruuvi.

Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

1.12.2012 14:46

http://www.oemmotorparts.com/oem5.asp?M=Yamaha&T=DT%20R%20%20125&Y=1999&L=YA-DT-R-125&O=CARBURETOR&F=YA-DT-R-125_ag&L2=YA-DT-R-125_ag Pari kymppiä taitaa maksaa yammun jälleenmyyjältä ostettuna.