Kysymyksiä ja tietoa korjauksesta, virityksestä, kuristusten poistosta, huollosta yms.
Alueen säännöt
Tämä alue on tarkoitettu vain tekniikkaa käsitteleville aiheille, muut aiheet kuuluvat yleiskeskusteluun!Tällä alueella keskustellaan tekniikasta yleisellä tasolla. Huomaathan että tekniikkakeskusteluille jotka koskevat vain kaksi- tai nelitahtisia malleja on omat alueensa!
30.5.2015 17:17
Kytkimestä.
Vaihdoin Betaan EBC:n kytkinlevyt ja tuli tehtyä huomio prikoista joita laitetaan jousien alle. Jouset on mitoitettu niin että jos laittaa prikat alle niin jouset pääsee pohjaamaan, tämä pienentää kytkimen liikettä ja huonontaa kytkimen tuntumaa, ajan kanssa rasittaa turhaan kytkimen linkistöä ja vaijeria.
EBC:n kytkinlevyt laitoin edellisenä päivänä likoomaan moottoriöljyyn että öljy imeytyy levyjen kitkapintoihin. Uudet levyt paikalleen, lisäprikat jousien alta pois ja kytkin nippuun. Taas on kevyt käyttöinen ja pitävä kytkin joka ei luista missään tilanteessa. Kun laitetaan uudet kytkinlevyt niin muistakaa säätää kytkinkorin keskellä oleva ruuvi uusille levuille sopivaksi, ruuvi ei saa jäädä kantamaan vaan siinä pitää olla pieni välys kun vaijeri on irti/löysällä.
7.6.2015 9:09
Taitaapi tulla omaan riejuun kampura remppaa, niin kysellääs vähän. Onko järkevin hommata kokonaan uus kampura vai kannattaako/pystyykö vakio kampuraan laittamaan uuet laakerit ja kiertokangen esim.? Kertokees kokemuksia
tänään ottaa konetta jo auki niin näkee vähä mitä se on syöny
7.6.2015 10:16
Laakerit ja kiertokangen pystyy vaihtamaan ja tulee halvemmaksi. Muutamia sivuja aiemmin olen siitä kirjoittanut ja laittanut linkin mistä saa kiertokangen ja missä vaihto onnistuu. Tarvikekiertokangella joutuu laittaa pytyn ja lohkon väliin 1mm lisätiivisteen ettei mäntä osu kanteen.
7.6.2015 15:59
Mikähän olis hussessa vikana kun tahtoo syödä öljyä jonkunverran?. Tosiaa 10k ajettu ja -13.
7.6.2015 16:43
Kertokaas, että onko hyvä ostos malossi 180cc + nokka? Tuoko se vääntöjä paljon lisää? Onko jossain perus 2t hussessa paljon tehoeroja tuohon settiin? Ja mistä sais 6 jousisii kytkimii toho minarellin 4t koneesee? Mieluiten silleen ettei tarvii modata.
7.6.2015 17:24
Öljynsyönti kielii siitä että mäntä/renkaat on vaihtokunnossa, 1dl/1000km öljynkulutus on vielä sallitun rajoissa. Kilsat ei välttämättä kerro mitään männän vaihtotarpeesta. Onko keulittu miten paljon/pitkiä matkoja, onko ilmansuodatin tiivis ja vaihdettu (vaahtomuovisuodatin pesty/öljytty) riittävän usein jne.
183 Malossi on ihan hyvä paketti ja tuo lisää vääntöä. Nokasta en mene sanomaan mitään kun ei ole omaa kokemusta mutta kyllä silläkin saa lisää ähkyä koneeseen Malossin kanssa. Vakiokytkin toimii ihan hyvin kun vaihtaa uudet levyt, välttämättä ei tarvii kytkimelle muuta tehdä.
7.6.2015 17:32
Eli on sen ~600€ arvoinen? Ja jos on jo kokoputkisto, niin kannattaako hommata vielä parempi ilmansuodatin?
7.6.2015 17:44
Itse olen ajellut pyörällä vasta 1000km eikä ole keulittu ja ilmanputsari on ok. Edellinen omistaja sanoi, että olivat huoltamolla sanoneet et on 4t hussen tyyppivika se että syö öljyä.
ja öljyä kuluu 3dl/1000km
7.6.2015 18:09
En ole kuullutkaan että Minarellissa olisi tuollaista tyyppivikaa että syö öljyä.
Ei kuulu syödä tollasia määriä öljyä jos kaikki on kunnossa, moottoria auki ja selvittää miksi syö öljyä. Syynä on joko mäntä tai venttiilivarren kumit, tai molemmat. Meillä Betassa on ollut öljynvaihtoväli 1500-2000km ja koskaan ei ole tarvinnut lisätä öljyä, ei ole laskenut edes viivan puoleenväliin vaihtovälin aikana.
7.6.2015 19:41
Huomenna kone auki ja katsomaan mikä mättää. Jos tässä joutuu männän vaihtamaan ni voisi olla hyvä vaihtoehto laittaa 180cc suoraan kiinni
. Kumpi ois parempi athena vai malossi 180cc setti?
7.6.2015 20:07
Ei oikeastaan väliä, molemmat on ihan hyvä ja laadukkaita paketteja joihin saa osia jatkossakin. Tai sitten Yamahan 150cc pytty joka on myös hyvä vaihtoehto, ja ulkomailta tilattuna edullisempi kun 183 pytyt.
8.6.2015 6:50
Murska sillonkun vaihatit kiertokangen, niin ostitko vaan tarvittavat osat ja veit tonne koneistamolle mistä puhuit ja ne purki kampuran ja laitto uuet osat paikoilleen? Että ei ite tarvii ruveta kampuraa purkamaan?
8.6.2015 9:00
Viet sinne uuden kiertokangen ja uusi kampuran laakeri jonka he joutuu rikkomalla irroittamaan että saa kampuran purettua. Sun ei tarvii tehdä muuta kun viedä kalikat sinne ja noutaessa maksaa työt pois.
Jos laitat tarvike kiertokangen niin tarkista että ne on saman mittaisia ja tarkista varmuuden vuoksi että mäntä jää noin 1mm sylinteritason alapuolelle kun mäntä on yläkuolokohdassa. Jos väli jää pienemmäksi niin sitten paksumpaa alatiivistettä, huomio että paperiset alatiivisteet puristuu kasaan kun kansi vedetään momenttiin.
8.6.2015 10:39
YZFrider kirjoitti:Eli on sen ~600€ arvoinen? Ja jos on jo kokoputkisto, niin kannattaako hommata vielä parempi ilmansuodatin?
Kaikki on suhteellista, 600€ saa paljon kaikkea kivaa tai pikkasen tehoa moottoriin
Ei siitä haittaa ole jos siihen vahtaa vaahtomuovisuodattimen. Hengittää sekä suodattaa paremmin ja on halpa ylläpitää, pesu/öljyäminen 1000-2000km välein.
8.6.2015 14:58
Juu, no tilattiin nyt uus kampura kun taitaa se tulla järkevämmäks meidän tapauksessa, kun joutus postissa lähettelemään osia yms. Kun asutaan täällä jumalan selän takana