Kysymyksiä ja tietoa korjauksesta, virityksestä, kuristusten poistosta, huollosta yms.

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu vain tekniikkaa käsitteleville aiheille, muut aiheet kuuluvat yleiskeskusteluun!

Tällä alueella keskustellaan tekniikasta yleisellä tasolla. Huomaathan että tekniikkakeskusteluille jotka koskevat vain kaksi- tai nelitahtisia malleja on omat alueensa!

Re: 4t yleinen viritys/tekniikka

13.9.2013 22:56

Kiitoksia!

Re: 4t yleinen viritys/tekniikka

16.9.2013 8:38

Mikäs voisi olla pärrässä vikana jos painepesuri pesun jälkeen pätkii ja hyytyy ajosta? Pyörässä on 200cc Hondan ilmajäähy kaasari kone. Sähköissä varmaan vikaa, mutta missä?

Re: 4t yleinen viritys/tekniikka

16.9.2013 15:57

Jossain välillä tulpanjohto/tulppa?

Re: 4t yleinen viritys/tekniikka

16.9.2013 17:01

Ok. Tattista. Ajattelin vaan, kun löytyis nettimotosta tommosella koneella oleva kevari ja kiinnostaisi ehkä vaihtaa, mutta en sitten tiedä kannattaako kun kohta kumminkin saan harkkaluvat.

Re: 4t yleinen viritys/tekniikka

20.9.2013 14:21

Pattes798 kirjoitti:Valkonen = laiha. Ja laskeppa neulaa pari pykälää. Ja ISOMPAA pääsuutinta kolme pykälää vaikka aluks ja siitä kokeilemaan.


Olisin hieman eri mieltä.

Röpöttäminen, etenkin pätkiminen raskaassa vedätyksessä voi myös olla sytkäongelma - esimerkiks jännite heikko (akku, akun navat hapettuneet?) jolloin CDI alkais oireilla juurikin moottorin joutuessa kovalle kuormitukselle, tai tulpan elektrodien rako liian iso (heikompi kipinä). Mahdollista olis myös ilmansaannin ongelma (virisuodatin, virtaus heikko?) jolloin moottori sais äkisti kaasua avatessa liian vähän ilmaa, eli seos menis hetkellisesti liian rikkaaks. Ei ole yks eikä kaks kertaa, kun samantapaisen oireen syynä on ollu satulan alla ilmanottoaukon tuntumassa oleva rätti, varahanskat, rekisteriote tmv., mikä kovalla virtauksella = imulla ahistaa ilman saantia... eli tekijä onkin ihan muu kuin ensin luulisi.

Seos taas vaikuttais sinänsä hyvältä nelarissa tulpan väri huomioiden: oon nähny harmaampiakin kovan pitkäkestoisen rasituksen jälkeen (= karsta palaa, nelaria uskaltaa - ja pitää - ajaa kuumemmalla liekillä ku 2T:tä). Et kertonu onko moottoria vingutettu motarilla >30min ennen kuvan ottamista (ok) vaiko otettu ulos arkiajon jälkeen (ok, mutta laihassa päässä). Jos olettais, että keskialueen röpötys johtuis seoksesta pääsuutin (mikä siis olis keskikierrosalueella hallitsevin) on LIIAN ISO, eli suurentamisen sijaan pikemminkin pienempi menis oikeaan suuntaan (eo. perusjutut kuitenkin ensin tutkittuna). Neulan korkeutta en tässä vaiheessa vielä muuttais, koska tuo täyskaasurikastus näyttäisi suht oikealta. Jos laskee neulaa täyskaasurikastus vähenee, eli seos menee yläkierroksilla (tulpan väri) vielä nykyistä laihemmaks (vai tarkoititko klipsin siirtämistä alemmas = neulaa ylös?). Mun 2 centtiä.

Jos pitäis veikata, niin jokin aluks mainituista typeristä jutuista vois olla ongelman aiheuttaja.

Re: 4t yleinen viritys/tekniikka

5.10.2013 22:54

missä vaiheessa tämmösessä nelari kevarissa kannattaa tehdä ensimmäinen alakerta remppa? ja tarviiko vaihtaa muuta kuin laakerit vai oisko kiertokanki hyvä vaihtaa myös?

Re: 4t yleinen viritys/tekniikka

6.10.2013 1:08

Se riippuu millasta ajoa sillä on ajettu. Jos on smoto/enduro tuon kokeilee helposti. Avaa magneeton kopan ja kokeilee vauhtipyörästä. heiluttaa sivuttain, pystysuunnassa, työntelee sitä edes takasin ja pyörittää pikkusen. jos tuntuu väljältä niin sitten kannattaa ehkä kohta puoliin ruveta suunnittelemaan remppaa. Semmonen perus remppa, että vaihdat kaikki laakerit ja stefat, jollei muut paikat näytä kulahtaneilta.

Re: 4t yleinen viritys/tekniikka

7.10.2013 19:50

Moro. Tuli Wr Husse toissa viikonloppuna vaihettua tommoseen Fanticin nelariin, jossa 180cc pytty. Nelareiden tekniikkaan en ole tutustunut, joten vähän ehkä tyhmiä kysymyksiä.

Semmonen käsitys mulla on, että nelarit kuumenee enemmän kuin 2t:t( jos molemmat toimii niinkuin pitää), mutta kuinka paljon? Jäähdytys järjestelmä kerää myös ihan kiitettävästi painetta. Jos korkin avaa, niin suhahtaa kiitettävästi ja nestettä valuu maahan. Normaalia vaiko jotain pielessä? Tekee myös viilettyään samaa.

Entäpä koneen äänet? 2t kuulostaa 2t:ltä ja niitten rahinat tunistan, mutta tästä kuuluu semmonen rallatus, joka nousee suhteessa kierroksiin. Ite ymmär
tänyt, että nokkaketju ja ventiilit pitää tätä ääntä? Ei sinänsä mitenkään epäterveen kuuloista, kunhan varmistan vain.

Re: 4t yleinen viritys/tekniikka

7.10.2013 22:41

Tuohohon jäähdytykseen en sano mitään ,mutta ei nokkaketjun kuuluisi rallattaa normaalisti, eikä ne venatkaan rallata, vaan ne nakuttaa jos jotain ääntä pitävät.

Re: 4t yleinen viritys/tekniikka

8.10.2013 16:42

Alkoon_ kirjoitti:Semmonen käsitys mulla on, että nelarit kuumenee enemmän kuin 2t:t( jos molemmat toimii niinkuin pitää), mutta kuinka paljon? Jäähdytys järjestelmä kerää myös ihan kiitettävästi painetta. Jos korkin avaa, niin suhahtaa kiitettävästi ja nestettä valuu maahan. Normaalia vaiko jotain pielessä?


Nelari saattaa vaikuttaa käyvän kuumempana, koska mm. pakoputki lämpenee tarkoituksella enempi jotta sitä pahasti sisältä ruostuttava pakokaasun ja vesihöyryn yhdistelmä kuivuis pois. Kuumuus sinänsä ei oo pahasta, koska se nostaa moottorin hyötysuhdetta.

Sulla on varmaankin kyseessä paineistettu jäähdytysjärjestelmä kuten nelareissa on. Paineen tarkotus on nostaa veden kiehumispistettä reilustikin yli 100 asteen, eli täysin asiaan kuuluvaa. Syylarin korkkia ei ole tarkoitettu avattavaks, eli vesitilanteen näkee paineettomasta säiliöstä (paisuntasäiliö) mihin on merkattu rajat. Jäähdytysnesteen lisäys siis vain sinne, syylari avataan nesteen vaihdon ja ilmauksen yhteydessä.

Alkoon_ kirjoitti:Entäpä koneen äänet? 2t kuulostaa 2t:ltä ja niitten rahinat tunistan, mutta tästä kuuluu semmonen rallatus, joka nousee suhteessa kierroksiin. Ite ymmär
tänyt, että nokkaketju ja ventiilit pitää tätä ääntä? Ei sinänsä mitenkään epäterveen kuuloista, kunhan varmistan vain.


Saattais olla nokkaketju ja sen toimimaton tai jumittava kiristin, ei tavatonta. Sopiva korjausopas kertoo miten sen saa manuaalisesti kiristymään. Löysä nokkaketju on vaaratekijä, ajoitus voi mennä sekaisin jolloin venttiilit saattaa alkaa kantaa (et halua tietää mitä seuraavaks tapahtuis), eli fiksaisin ton pikimmiten. Ei iso juttu. Venttiilien väärä välys aiheuttais enempi tikittelyääntä.

E: Lyhennetty
Viimeksi muokannut mustavi päivämäärä 9.10.2013 9:42, muokattu yhteensä 1 kerran

Re: 4t yleinen viritys/tekniikka

8.10.2013 18:09

Mustavihan sen kertoikin, monisanaisesti tosin. Nelarissa rallattava ääni koneesta tosiaan johtuu monesti nokkaketjun löystymisestä tai venttiilien säädöistä, nelarin omistajan perushuoltotoimenpiteitä.

Re: 4t yleinen viritys/tekniikka

12.10.2013 11:14

Kiitti vastauksista :) . Tuo Husse piti kyllä semmosta meteliä tyhjäkäynnillä, niin en kyllä tästä osaa sanoa onko koneen äänet terveet vai ei. Konehan tässä Fanticissa on se kuuluisa munaralli. Nyt 10k ajettu, miten nopeasti tuo nokkaketju sitten löystyy? Tätä on huollettu liikkeessä huoltokirjan mukaisesti (3k välein) sekä keväthuollot tehty liikkeessä. 180cc pytty vaihdettu n.600km sitten liikkeessä, niin en sitten tiedä voisiko tosiaan toi nokkaketju olla löysällä tai venttiilien välykset vituillaan. Venttiilien välysten tsekkaus olisi tossa 12k:n kohdalla, joten ajattelin varmuuden vuoksi säätää ne ensimmäisten pakkasten tullessa.
Eli uskaltaako ajella vielä lumien tuloon asti, vai pitäisikö nyt syyslomalla tarttua työkaluihin? Tosiaan huoltotaitoja löytyy jonkin verran hussesta, mutta mihinkään ventiileihin en ole ikinä koskenutkaan. Tohon venttiilien säätöön löyty hyvä ohje tietopankista, mutta onko tohon nokkaketjun säätöön mitään ohjetta?

Re: 4t yleinen viritys/tekniikka

12.10.2013 12:54

Saman tien vaan säätämään.

http://hondacg125.awardspace.com/valve_clearance.htm
http://www.motot.net/wiki/Venttiilien_s ... %A4t%C3%B6
http://cbf125rider.wordpress.com/2011/0 ... he-cbf125/

Ei sama kone mutta eiköhän ole yhtä helppo homma. Magneeton ajotusmerkit kohalleen ja sitten jaan venttiilikoppa auki, liuska väliin, lukitusmutteri auki ja päästä säätämään. Lukkomutterin kiristyksessä varmista, ettei säätönumikka pääse enää liikkumaan. Sitten vaan vroom vroom.

Jos nokkaketjussa manuaalinen säätö, niin suht samanlainen tyyli eli lukkomutteri auki ja "pultin" päästä säädetään kireämmälle. Alla jostakin koneesta leikkauskuvaa:
http://www.kawiforums.com/attachments/2 ... -13.09.jpg

Re: 4t yleinen viritys/tekniikka

12.10.2013 12:56

Ja avaa Youtube, hakusanoja valve clarence ja cam chain tensioner. Millä koneella Fantic on? Haet samalla koneella olevaa erimerkkistä niin pitäisi löytyä.

Re: 4t yleinen viritys/tekniikka

12.10.2013 15:15

Juu Wr topikista tulikin jo vastaus tohon nokkaketjuun. Ilmeisesti itsestään kiristyvä eli en sitten tiiä tarviiko sille tehä mitään. Eiköhän toi venttiilien säätökin onnistu ihan kunnialla, kun on ohjeet ja kaikki :)