Kysymyksiä ja tietoa korjauksesta, virityksestä, kuristusten poistosta, huollosta yms.
Alueen säännöt
Tämä alue on tarkoitettu vain tekniikkaa käsitteleville aiheille, muut aiheet kuuluvat yleiskeskusteluun!Tällä alueella keskustellaan tekniikasta yleisellä tasolla. Huomaathan että tekniikkakeskusteluille jotka koskevat vain kaksi- tai nelitahtisia malleja on omat alueensa!
15.4.2012 16:14
Miten RS:n (Rotax 122) muovirattaiden asennon pitäisi mennä. Haynesin ohjekirjan mukaan tasapainoakselin ja kampiakselin merkit pitäsi olla kohdakkain, mutta
tämän sivun mukaan rattaat pitäisi asentaa toisin.
20.4.2012 17:33
Mikä voisi olla vikana jos 122 kytkin tärisee kaasun mukana, ongelma tuli normi ajossa yhtäkkisellä pamauksella ilmeisesti kytkin kopasta taikka vaihdelaatikosta. Eli siis kun moottori on tyhjä käynillä kytkin (kahvaa myöten) tärisee kierosten mukaan (soutavaa liikettä ees taas). Voisko vika olla kytkin laakerissa ?
21.4.2012 3:36
Maximum698 kirjoitti:mitä veikaattee kestääkö alakerta, kun edellisellä omistajalla oli viime kesänä lähtenyt öljyletku irti ja ajanut n. 5 km sen jälkee jonka jälkeen sammunut kun pysähtynyt. no, kun tää oli huomattu ja jäähdytelty kone ja öljyletku laitettu kiinni niin lähti uudelleen taas käyntii. Tän kyseisen tapahtuma jälkee kumminki pyörä oli ajossa ainaki 3000 km ja sil on ajettu esim 400 km lenkki sen jälkeen. mäntä vaihdettiin ja sil on ajettu pari tonnia. Samalla kun oli vaihtanu mäntää niin oli laakereita katsellu ja ainakaa kiertokangen alapään laakerissa ei ollut väljystä, mitä veikkaatte että kestääkö alakerta ja muu kone? rotax 122 on siis ja täystehonen.
Yleensä jos öljyletku lähtee kävelemään pyörän leipoessa siellä leipoo yläkerta, ei alakerta. Jos se normaalisti käy niin eiköhän se kunnossa ole, toki koskaan ei voi varmuudella sanoa miten rankasti kyseinen tapaturma on vaikuttanut laakereiden käyttöikään ja onko jopa piilevää laakerivikaa havaittavissa.
On myös mahdollista että pyörä on leikannut kiinni, ja se on vaan paiskannut sinne uuden männän sisään. Vaikea uskoa että pytty ois 100% kunnossa jos pyörä kuitenkin on sammunut (= leikannut vähän kiinni voitelun puutteesta.) Mut aika paskana saa olla tälläsen vehkeen pytty että se ei toimis enää kunnolla, aika hirveän näkösillä sylintereillä pojat on ajellu ja tuntunu toimivan OK.
Kannattaa vaikka tehdä puristuspainemittarilla testi ja kattoa puristukset, se kertoo sulle jo siitä yläkerrasta kaiken tarvittavan.
21.4.2012 3:37
Kake409 kirjoitti:Mikä voisi olla vikana jos 122 kytkin tärisee kaasun mukana, ongelma tuli normi ajossa yhtäkkisellä pamauksella ilmeisesti kytkin kopasta taikka vaihdelaatikosta. Eli siis kun moottori on tyhjä käynillä kytkin (kahvaa myöten) tärisee kierosten mukaan (soutavaa liikettä ees taas). Voisko vika olla kytkin laakerissa ?
Painelaakeri paskana / jotain häikkää kytkinkopan kyljessä olevassa kytkimen säätötapissa tai sit sulta lähteny jotain kävelee kytkinpuolelta muuten.
21.4.2012 3:38
Noz kirjoitti:Miten RS:n (Rotax 122) muovirattaiden asennon pitäisi mennä. Haynesin ohjekirjan mukaan tasapainoakselin ja kampiakselin merkit pitäsi olla kohdakkain, mutta
tämän sivun mukaan rattaat pitäisi asentaa toisin.
Laita kiertokangesta kampiakseli täysin yläasentoon (helpottaa asennusta) ja PJME:n sivuilta Aprilia RS 125 linkistä (löytyy sivuston oikeasta alalaidasta jostain aika pienellä) katot kuvat miten ne kuuluu laittaa.
21.4.2012 14:01
Ansta kirjoitti:Maximum698 kirjoitti:mitä veikaattee kestääkö alakerta, kun edellisellä omistajalla oli viime kesänä lähtenyt öljyletku irti ja ajanut n. 5 km sen jälkee jonka jälkeen sammunut kun pysähtynyt. no, kun tää oli huomattu ja jäähdytelty kone ja öljyletku laitettu kiinni niin lähti uudelleen taas käyntii. Tän kyseisen tapahtuma jälkee kumminki pyörä oli ajossa ainaki 3000 km ja sil on ajettu esim 400 km lenkki sen jälkeen. mäntä vaihdettiin ja sil on ajettu pari tonnia. Samalla kun oli vaihtanu mäntää niin oli laakereita katsellu ja ainakaa kiertokangen alapään laakerissa ei ollut väljystä, mitä veikkaatte että kestääkö alakerta ja muu kone? rotax 122 on siis ja täystehonen.
Yleensä jos öljyletku lähtee kävelemään pyörän leipoessa siellä leipoo yläkerta, ei alakerta. Jos se normaalisti käy niin eiköhän se kunnossa ole, toki koskaan ei voi varmuudella sanoa miten rankasti kyseinen tapaturma on vaikuttanut laakereiden käyttöikään ja onko jopa piilevää laakerivikaa havaittavissa.
On myös mahdollista että pyörä on leikannut kiinni, ja se on vaan paiskannut sinne uuden männän sisään. Vaikea uskoa että pytty ois 100% kunnossa jos pyörä kuitenkin on sammunut (= leikannut vähän kiinni voitelun puutteesta.) Mut aika paskana saa olla tälläsen vehkeen pytty että se ei toimis enää kunnolla, aika hirveän näkösillä sylintereillä pojat on ajellu ja tuntunu toimivan OK.
Kannattaa vaikka tehdä puristuspainemittarilla testi ja kattoa puristukset, se kertoo sulle jo siitä yläkerrasta kaiken tarvittavan.
pytyssä siis joo tosiaankin on kraappaleita, mutta eipähän tälläset paljoa tuskinpa haittaa, kenelläkään muulla ole haitannut. Ainoastaan tuo alakerta enemmän epäilytää tässä
23.4.2012 16:44
Mites tuota kun 1,2 ja 3 vaihteella röpöttää ennen piikkiä pirusti, mutta 4,5,6 kiekuu hienosti? Tulpan kärki on vaalean ruskea eli seosten pitäisi olla ok? Tarttiskohan se sitten pienempää pääsuutinta? Nyt on 130 arrowin putken kanssa..
Ja mikäköhän mahtaa olla kun polttaa valojen sulaketta aika tiuhaan tahtiin? Mahtavatko ottaa jostain oikkaria tjsp?
25.4.2012 11:30
wiizel kirjoitti:Mites tuota kun 1,2 ja 3 vaihteella röpöttää ennen piikkiä pirusti, mutta 4,5,6 kiekuu hienosti? Tulpan kärki on vaalean ruskea eli seosten pitäisi olla ok? Tarttiskohan se sitten pienempää pääsuutinta? Nyt on 130 arrowin putken kanssa..
Ja mikäköhän mahtaa olla kun polttaa valojen sulaketta aika tiuhaan tahtiin? Mahtavatko ottaa jostain oikkaria tjsp?
130 pääsuutin arrowin kanssa liian iso. Koitappa huvikses 122 ja 125 kokoja.
30.4.2012 13:07
Nonni tais paukahtaa starttimoottori paskaks.. Ostin tuon 08-räsän liikkeestä, 4tkm ajettu mutta 2 vuotta seisonu. Siihen oli liikkeessä joku huolto tehty, kun ei ollut lähteny käyntiin seisomisen takia. Kun sitten sitä loppusyksystä käynnisteltiin kotona niin ei meinannu millään lähteä käyntiin. Ladattiin akkua, jopa vaihdettiin ja muutamien yritysten jälkeen se käynnisty. Sit taas kun antoi seinästä virtaa niin startti pyöri ilosesti ja se käynnistyi. Ei silti mitenkään hyvin mutta saipahan sen käyntiin. Niin että onko startti vaihtokunnossa, pitäskö samalla hankkia isompi akku ja missä se startti tarkallee sijaitsee? Kun ei viitsis millää liikkees vaihdattaa.
1.5.2012 11:48
Otat sen oikealle puolella olevan sivukopan koneesta irti. Sit näät vauhtipyörän, siinä alapuolella on semmosessa pyöreessä kuoressa startin osat. Ei oo kova homma vaihtaa. Akkua ei kannata vaihtaa, nuo akkulaturit ei lataa niin täyteen ku ite pyörän laturi. Eli ajat pitkän lenkin vaan.
6.5.2012 11:14
paukutetaanko kampuran laakerit vaa vastakkaiselta puolelta poijes?
6.5.2012 13:01
Kyllä. Pitää vaan lämmittää lohkoja ennen sitä.
8.5.2012 22:09
En saa kaasuvaijeria palautumaan millään, kaikki säädöt koittanut ja kaasarin & kahvan päässä mielestäni on aivan oikein kiinni.. Tuntuis liikkuvankin ihan ok, kerran palauttaa kunnolla sen jälkeen kahva on melkein "tunnoton"..
8.5.2012 22:26
Eihän luisti/vaijeri jumita? Purappa se koko kahva auki siitä tangon päästä, voi jumittaa myös tangon ja kaasukapulan välistä. Sinne joku ohut voitelu öljy niin johan pelittää. Vaijeri kannattaa myös rasvata välillä..
9.5.2012 14:57
Näyttäis olevan syönyt itsellensä tuonne "uran" johon vaijeri sitten jumittaa kaasua päästettäessä..
Mitään keinoja millä korjata tuo kotikonstein?