Kysymyksiä ja tietoa korjauksesta, virityksestä, kuristusten poistosta, huollosta yms.

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu vain tekniikkaa käsitteleville aiheille, muut aiheet kuuluvat yleiskeskusteluun!

Tällä alueella keskustellaan tekniikasta yleisellä tasolla. Huomaathan että tekniikkakeskusteluille jotka koskevat vain kaksi- tai nelitahtisia malleja on omat alueensa!

18.10.2007 18:12

_made_ kirjoitti:Terve !
En tiedä mikä ¨Turbo¨ tuo on tai mikä lie mutta aika hienon näkönen käy kait 4-tahti moottoreihin ?
Olis kiva tietää jos jollain nyt sattuis olemaan tietoa tuosta..
tuossa vielä linkki: http://p1132.prtg1.pretago.de/k005u015s001.htm

Tuolla ei ole turbon kanssa mitään tekemistä. Tuo on pelkkä kosmeettinen lisävaruste, ei vaikuta tehoihin.

28.10.2007 10:03

Onko täällä kellään OMIA kuvia kemmun turbottamisesta? Kulkee tämäkin keskustelu taas niin mutu pohjalla.

28.10.2007 12:13

Mitä luulette, jos tono Yzf-r Yamhaan laittais turbon, joutuisko tekemään suuriakin muutoksia katteisiin, tai runkoon yms.?

Ja mitähän osia täytyisi vaihtaa, toki riippuu ahtopaineista, mutta jos nyt ei mitään mahdottomia, alle 0.5barin paineet?

Ja kumpi olisi parempi, remmi- vaiko turboahdin?

28.10.2007 13:43

Mikä järki on käyttää vähintään monia kymmeniä työtunteja turbon laittamiseen, jos aikoo käyttää alle 0.5bar ahtoja?

Kukaan täällä ei voi tietää mimmonen homma siinä olis kun pyöräääkään ei vielä suomesta löydy.

28.10.2007 13:49

Jeps, jospa Javaq nyt vaan hillitset kaikki ajatuksesi, kun et pyörää ole vielä edes ikinä nähnyt.

Ja kun/jos sinulla se pyörä pihassa seisoo, niin vähän oma-aloitteisuutta peliin. Ei täällä sulle valmiiksi vastauksia anneta, niinkun sinä tunnut haluavan.

28.10.2007 13:49

iikka88 kirjoitti:Mikä järki on käyttää vähintään monia kymmeniä työtunteja turbon laittamiseen, jos aikoo käyttää alle 0.5bar ahtoja?


Ei nyt mitään kauheita paineita kannata käyttää.. Niissä tapahtuu helposti jonkin näkönen katastrofi, mikäli kaikki ei ole niin viimesenpäälle ku pitäis..

28.10.2007 13:52

Tume34 kirjoitti:Jeps, jospa Javaq nyt vaan hillitset kaikki ajatuksesi, kun et pyörää ole vielä edes ikinä nähnyt.

Ja kun/jos sinulla se pyörä pihassa seisoo, niin vähän oma-aloitteisuutta peliin. Ei täällä sulle valmiiksi vastauksia anneta, niinkun sinä tunnut haluavan.


Myönnän, oon ollu vähän innokkaanna, mutta kerrankin Yamahalta tuli mun silmään nätti peli.

Yleensähän täällä ollaan aika pessimistejä turbotuksen suhteen. Mutta saa nyt nähdä mitä jos/kun Yamaha on pihassa, mitä sille teen. Vakioksi se ei joka tapauksessa jäisi.

4.11.2007 22:12

IR kirjoitti:
Mikko* kirjoitti:
IR kirjoitti:Heheh onpas hauska lueskellä teidän turbo juttujanne :D. Kuinkakohan monella on edes tiedossa kuinka vaikea on saada turbo asennettua tollaseen peliin, ja saada kone vielä kestämään. Suosittelen kirjastosta Turboa käsitteleviä kirjoja, ymmärrätte kuinka vaikeaa se tosiaan on.... Kylmältä voin sanoa että 1500e menee ainakin tollaseen, plus ensimmäinen konerikko/turbiinin hajoaminen.... 1500e saa sellaset kannet ja ylikoko pytyt että.... Ja että halpoja turboja alle 500e? On pojalla haaveet :D. Tajuatko kuinka tarkat välykset noissa on? Ja 25hp nelarikevari on jo kuules aikamoinen, se ei tosiaankaan olis mikään ikuinen ton jälkeen, vaan huollot olis aikalailla samaa luokkaa kuin joku 2tkisaenska... Itse olen seurannut vierestä turbon asentamista Cherlovet nova kiihdytysautoon, ja muutenkin ottanut tietoa netistä sekä kirjastosta... Fiisaammat valistakoon....

Joo mutta tohon Skyteamiin ei saa ylikokopyttyy eikä kansia! Ja ylikokopytty on LAITON!!!!!!! Mitäs siihen sanot?! :D Turbo on laillinen, kunhan tehot ei ylittäs 11kW! Mää oon seurannu kuule turbon asentamista ladaan (ja miljoonaan muuhun autoon!), siinä ei menny ku 1 tunti, kun kaveri ruuvas sen siihen kii. Turbovehekeitä on sen verran tullu katteltua että... Autolehdistä oon lukenu (Amerikkalaisia yms...) mutta kaikkee ei voi ymmärtää. :-? . Saahan siitäkin monimutkasen viritelmän, jos alat laittaan välijäähdytintä sun muita härpäkkeitä. Turbiinia et saa sit millään hajalle tommosessa nelaripiikissä! Ne hajoamiset kuuluu kiihdytyspeleihin! Rahaa ei edelleenkään uppoo hirveesti tohon ahtamiseen...

Tässä jotain hauskoja turbomopoja:
http://honda-monkey-power.de/Content-Ex ... 44-640.jpg
http://www5f.biglobe.ne.jp/~bikeaki/cgi ... ata/63.jpg
http://www.sdsefi.com/features/apr00stool.htm

Eikä oo monimutkaset viritelmät!


Jahas lukiolainen, kertookin aika paljon...


heheh.. "Mää oon seurannu kuule turbon asentamista ladaan".. :D:D "siinä ei menny ku 1 tunti, kun kaveri ruuvas sen siihen kii." heh.. ja ladassa kesti männät vai olikohan paineet 0,2bar.. jos tässä ruvetaan miettimään tarkemmin niin se pakosarjan teko on jo oma työnsä, sitten vähän eriasia muutenkin ahtaa joku mopo tai kevari kun ne se sylinteri ja paineet on vähän erilaiset :D

4.11.2007 23:45

Puhumatta riittääkö edes sen moottorin osien materiaalien murtolujuus ylipäätään minkäänlaiseen ahtamiseen. Nykyään kun tahtoo olla, että kaikki moottorin rasitukset lasketaan tietokoneellisesti, eikä osia mitoiteta enää "varman päälle". Turbottamisessa on hiton monta huomioitavaa asiaa. Kuten aiemminkin kirjoitin, ei se vakionokka "esson baaripuheista" huolimatta ole se paras, eikä monestakaan pelistä löydy sitä ohjelmoitavaa sytytystäkään, jotta positiivisilla paineilla saataisiin sytytystä myöhäistettyä. Turbomoottorit kun vaativat tätäkin. Ahtaminen on periaatteessa simppeliä. ...siis jos asiasta ei tiedä. Mitä enemmän turbomoottoreiden kanssa on pelannut, sitä vaikeammaksi asiat muuttuvat, vaikka voisi kuvitella juuri päinvastoin. Kun tieto ja kokemus tarpeeksi karttuu, alkaa lopulta ajatus turbomoottorin tekemisestä olemaan siellä häntäpäässä sen työläyden vuoksi.

5.11.2007 0:23

Tuolla ei ole turbon kanssa mitään tekemistä. Tuo on pelkkä kosmeettinen lisävaruste, ei vaikuta tehoihin.

Vaikuttaa toki. Tehoa laskevasti. Seokset menee heti vituiksi ja jos tuo oikeasti nostaa painetta, niin bensan tulo loppuu kokonaan.

Teoriassa tuo hiustenkuivain voisi toimia ruiskupelissä, jossa on oikein ahtaat imukanavat. Painettahan se ei varmasti nosta, mutta voisi parantaa aavistuksen virtausta.

5.11.2007 0:44

Jos se kuivaaja pyörii kokoajan samalla nopeudella, niin eikös se ala pistää hanttiin jos virtausnopeus on suurempi kuin sen propellin pyörimisnopeus? :)

5.11.2007 0:52

funktionaali kirjoitti:Teoriassa tuo hiustenkuivain voisi toimia ruiskupelissä, jossa on oikein ahtaat imukanavat. Painettahan se ei varmasti nosta, mutta voisi parantaa aavistuksen virtausta.

Hmm.. Mietitäänpä.. Hiustenkuivan ottaa virtaa arviolta 200W. (Kuumalangat ei siis tietenkään käytössä).

Laturilta sähkölaitteelle otettu virta ei tule ilmaiseksi. Tämän voi todeta helposti vaikkapa autolla. = Annetaan auton käydä tyhjäkäyntiä ja kytketään sitten kaikki sähkövermeet päälle. Se mitä tapahtuu, on moottorin kierrosten laskeminen, koska sitä rasitetaan. (Energiaa muutetaan toiseen muotooon, eli poltetaan seosta ja muutetaan se sähköksi.)

Tuleeko nyt sitten tuo hiustenkuivaajalle menetetty 200W moottoriin takaisin, saatikka kasvaako se ?. Vastaus on ei.

turbo

24.11.2007 0:26

tuoko tuo turbo paljonkin tehoa ja paljolla myisit tuon turbon ja imukaulan ja kaasarin???

Re: turbo

24.11.2007 0:56

ville m kirjoitti:tuoko tuo turbo paljonkin tehoa ja paljolla myisit tuon turbon ja imukaulan ja kaasarin???
Hei, unohda ihan kokonaan turbottaminen, jos tieto/taito on tuolla pohjalla. Turbosta saat uneksia.

turbo

24.11.2007 10:44

niin kysyin että paljon pyydät turbosta ja mulla on kuule tieton ihan riittävästi koneista , kun mulla on kaks crossia jota huollan lähes päivittäin????