Kysymyksiä ja tietoa korjauksesta, virityksestä, kuristusten poistosta, huollosta yms.

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu vain tekniikkaa käsitteleville aiheille, muut aiheet kuuluvat yleiskeskusteluun!

Tällä alueella keskustellaan tekniikasta yleisellä tasolla. Huomaathan että tekniikkakeskusteluille jotka koskevat vain kaksi- tai nelitahtisia malleja on omat alueensa!

Re: 4t yleinen viritys/tekniikka

25.8.2013 19:19

Mites minä tuon todistaisin? :) Tuttu vaan testasi. Laitto megasquirt V2:sen ja cbf 125:en läppärungon, muista osista en muista mitä siihen laitto. Eli osti vuoden 1998 MBK Skylinerin muutama vuosi sitten ja kerkesi se sillä jonkun aikaa ajamaan, kunnes kaasari levisi, sitten se katto, että uusi kaasari olisi maksanut sen verran, että olisi kannattavempaa laittaa sen tilalle ruisku, kun sillä aiempaakin kokemusta oli "ruiskuttamisesta".

Asensi sitten sen ruiskun tuossa viime talvena. Meni siinä jokusen aikaa, koska ei tajunnut ostaa samalla ton cbf:än johtosarjaa, jonka takia joutu tekemään johdotuksetkin alusta asti. Sitten joutu väsäämään imukaulan ym. hilppeitä. Säätikin pyörän itse.

Nykyään lähtee kelillä kun kelillä käyntiin, kun starttia vaan hipasee, toisin kun kaasarilla. Kiihtyykin paljon paremmin ja kuluttaa n. puolet vähemmän, jotain 2.5l/100km. Kyllä mulle kelpaisi ruisku Terpiin, mutta kun sekin maksaa.

Re: 4t yleinen viritys/tekniikka

25.8.2013 19:50

Nelarin HUOLELLINEN sisäänajo. Vinkkejä sun muuta?

Re: 4t yleinen viritys/tekniikka

25.8.2013 22:03

http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm
Long story short: Koneen lämmitys. Ei mitään pintakaasulla himmailua, kunnolla kuormaa koneelle. Vaihteet läpi kierrosalueen, moottorijarrua. Muutaman kymmenen kilsan jälkeen öljyt vaihtoon. Sen jälkeen vältät vielä kauheata mummoilua muutaman sadan kilsan ajan. Sisäänajossa käytät mielummin mineraalipohjaista öljyä.

Re: 4t yleinen viritys/tekniikka

26.8.2013 7:07

Tuollahan sanotaan, että eniten painoarvoa on 2-4 vaihteilla. ;)

Reilu lämmitys, 10-20min. Eräältä ex autokauppiaalta kuulin joskus, että uuteen autoon kannattaa laittaa noin desi moottoriöljyä tankkiin, moottorin voiteluksi. Voikohan samaa soveltaa tässä? Periaatteessahan tuo pitäisi paikkaa, koska käytetäänhän 2-t pyörissäkin isompaa seosta..

Re: 4t yleinen viritys/tekniikka

26.8.2013 10:08

Älä nyt ihmeessä laita öljyä sinne sekaan. Kakstahdissa kun se öljy siellä oikeasti voitelee oikeat paikat, ei nelari sellaista tarvitse.

Sisäänajon voi suorittaa ihan ohjekirjan mukaisesti. Jos 98% ihmisistä on noudattanut perinteistä hissuttelusisäänajoa, niin ei sillä rikota mopoa. Ei sitten millään. Sisäänajo ei ole niin millintarkkaa touhua, hajoaa ne vehkeet kumminkin jossain kohtaa.

Re: 4t yleinen viritys/tekniikka

2.9.2013 21:40

Mites on nyt ku on Yamaha WR125x ja siinä on yoshimuran änkkä mutta vakio alkukäyrä, ja on powercommander 5. Latasin koneelle sen powercommander säätö ohjelman, mutta uskaltaako sitä itse mennä sörkkimään? onhan noita videoita youtubessa mutta saako esim leipomaan helposti jos ruiskutus on pisin vittua? kellään kokemusta säätämisestä? saako niitä valmiita karttoja jostain mitkä voi vaan lyödä commanderiin ja weera käymään? :idea: auttakaa miestä hädässä :nolo: :)

Re: 4t yleinen viritys/tekniikka

2.9.2013 21:45

Ghostly.K kirjoitti:Tuollahan sanotaan, että eniten painoarvoa on 2-4 vaihteilla. ;)

Reilu lämmitys, 10-20min

Lämmitys, pikku lenkki, jäähytys, lämmitys ja kovaa ajoa. ;)

Re: 4t yleinen viritys/tekniikka

2.9.2013 22:10

etzku97 kirjoitti:Mites on nyt ku on Yamaha WR125x ja siinä on yoshimuran änkkä mutta vakio alkukäyrä, ja on powercommander 5. Latasin koneelle sen powercommander säätö ohjelman, mutta uskaltaako sitä itse mennä sörkkimään? onhan noita videoita youtubessa mutta saako esim leipomaan helposti jos ruiskutus on pisin vittua? kellään kokemusta säätämisestä? saako niitä valmiita karttoja jostain mitkä voi vaan lyödä commanderiin ja weera käymään? :idea: auttakaa miestä hädässä :nolo: :)
Voihan sen säätämisen kusta, mutta ei se ihan äkkiä siitä hajoa. Paras juttu olisi, jos saisi ne nykyiset kartat tallennettua koneelle ns. backup:ksi, että voi vaan sitten ladata ne siihen takasin jos menee homma pieleen.

Tällein äkkisältä googlettamalla en löytänyt mitään, mutta jos ohjelma sallii, voit tehdä niistä alkuperäisistä kartoista kopion ja sitten ruveta muokkaamaan niitä ja katsoa vaikka mallia tubesta, ettei ne alkuperäset kartat vaan häviä. :)

Re: 4t yleinen viritys/tekniikka

2.9.2013 23:03

etzku97 kirjoitti:Mites on nyt ku on Yamaha WR125x ja siinä on yoshimuran änkkä mutta vakio alkukäyrä, ja on powercommander 5. Latasin koneelle sen powercommander säätö ohjelman, mutta uskaltaako sitä itse mennä sörkkimään? onhan noita videoita youtubessa mutta saako esim leipomaan helposti jos ruiskutus on pisin vittua? kellään kokemusta säätämisestä? saako niitä valmiita karttoja jostain mitkä voi vaan lyödä commanderiin ja weera käymään? :idea: auttakaa miestä hädässä :nolo: :)

Ei se nyt ihan heti leivo, mutta mitä ideaa on lähteä sörkkimään jos ei ole hajuakaan afr arvosta? Kait niitä valmiita karttoja pitäisi olla, mutta ne ei tod. näk. toimi mitenkään erinomaisesti suomessa. Omalle pyörälle täydelliseksi säädöt saa oikeastaan vaan jos vie dynoon.

Re: 4t yleinen viritys/tekniikka

3.9.2013 16:14

Tai sitten ottaa kartan jostain toisesta pyörästä ja vetää autotunella sen jälkeen esim. tuttu otti valmiin kartan Ducatista ja sitten vähän sääti sitä ja sen jälkeen toimi paremmin kun pelkästään autotunella vedetyllä kartalla, jonka pohja oli tehty itse. Siinä vaan oli yksi ongelma sen jälkeen. Tupin kun nykäsi nurin, kytkin luisti. Ilmeisesti ne muokatut Ducatin kartat on paremmat kun mitä sen itse tekemät oli.

Re: 4t yleinen viritys/tekniikka

5.9.2013 22:33

Mitenkä tää lifanin yx160 koneen huollot menee monenko tunnin välein öölit männän vaihdot yms kulutus osat? ja onko koviakin "pommeja" vai onko tehty kestämään? ois tollasta mankia tarkotus ehkä hommata soveltuuko perus kortteli räppäilyyn :lol:

Re: 4t yleinen viritys/tekniikka

13.9.2013 15:09

Mitäs tälläsesta Keihinin CVK:sta pitäs lähteä säätämään, kun pienillä kierroksilla vetää hienosti ja ihan urkuauki kans. Keski kierroksilla, jos sattuu olemaan vähääkään liian iso vaihde silmässä, niin rupeaa röpöttämään/ pätkimään. Ite aattelin että olisko neulaa vähä laihemmalle ja pari kokoo pinempää pääsuutinta hyvä? Mutta tulppahan ei ole mitenkään musta/nokinen vaan pikemminkin maitokahvin värinen, joka ainakin joidenkin mielestä tarkoittaa hyvää seos suhdetta :s ja pyörähän on nelitahti jos jäi epäselväksi :lol:
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

Re: 4t yleinen viritys/tekniikka

13.9.2013 19:12

Omasta mielestä aika valkonen tuo kärki tuossa.
Onhan varmasti oikean lämpöarvon tulppa?

Re: 4t yleinen viritys/tekniikka

13.9.2013 22:28

Kyllä tulpan lämpöarvon pitäisi olla oikea, siis vakiotulppaa vastaava.
Tiedä sitten pitäisikö tulppa vaihtaa arvoltaan kylmempään?
Mutta mites tuosta suutin rumbasta, niin kai se on pakko kokeilla ainakin pienempää pääsuutinta, kun kotiin päsee vai meinnaakko, että seos olisi vieläkin laihalla 8o ?

Re: 4t yleinen viritys/tekniikka

13.9.2013 22:30

Valkonen = laiha. Ja laskeppa neulaa pari pykälää. Ja ISOMPAA pääsuutinta kolme pykälää vaikka aluks ja siitä kokeilemaan.