Kysymyksiä ja tietoa korjauksesta, virityksestä, kuristusten poistosta, huollosta yms.

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu vain tekniikkaa käsitteleville aiheille, muut aiheet kuuluvat yleiskeskusteluun!

Tällä alueella keskustellaan tekniikasta yleisellä tasolla. Huomaathan että tekniikkakeskusteluille jotka koskevat vain kaksi- tai nelitahtisia malleja on omat alueensa!

Re: 2-tahti kevytmoottoripyörän koneremontti

27.5.2011 14:58

Andy-Boy kirjoitti:Oliko sylinterin ja putken välistä valunu aine varmasti bensaa? Entäs pakokaasun väri?
Tuli mieleen että oisko päässy jäähdytysnesteet karkuun ja valunu alakertaan (+ putken ja sylinterin välistä), jolloin vie aika herkästi laakereilta tarvittavan voitelun --> klinks?

en oo moista miettiny eikä sinne kai mitää nestettä oo valunu. putken ja sylinterin välistä on tullu kyllä nii paljo nestettä että ihme on jos pelkkää 2t öljyä. eikös noi viat pitäis uusilla tiivisteillä korjaantua?

Re: 2-tahti kevytmoottoripyörän koneremontti

24.6.2011 18:12

Laitanpa tän nyt tännekki minkä laitoin husse foorumille jos joku sattuis tietään, elikkäs..

Mikähän mahto tulla tohon laitokseen, äsken kun ajoin tossa vähän matkaa niin kiekat laski ikään kuin hitaasti ja hyytyi siihen tienlaitaan. No työnsin sivuun ja koitin polkasta niin kuulu parikertaa rahiseva ääni kun polkasin? En uskaltanut enää polkasta joten työnsin kotiin. Lähdin tosin aika kylmällä koneella kun ei kerennyt lämmittää, bensahana oli unohtunut yöksi päälle ja tulpan katsoin niin oli ok kunnossa. Noh kotiin päästyäni kokeilin puristukset ja ne löytyi entiseen malliin, myöskin ihmeellinen rahina hävisi kokonaan kun poljin normaalisti muutaman kerran virrat pois päältä. Tätä ennen kiristin ketjut aika kireälle, oli pinkeät kuin istuin päällä, kuului lievää rahinaa KETJUISTA kun lähdin ajamaan. Oisko joku runkolaakeri mennyt tohjoksi? Tosin noin 3tkm sitten koneeseen oli vaihdettu kaikki laakerit kampuroineen ja kiertaireineen, männällä ajettu samanverran. Tankissa n. 2% seokset vähän päälle, 125 ps, neula toisiks ylimmäises. Huom. en vinguttanut tämän tapahtuessa, ajoin jotain 30kmh katsoen ketjuja ja odottaen kaveria kun hyytyi. Pitäsköhän käyttää ammattilaisella ja katsoisi koneen sisälle kun itsellä ei oikein ole aikaa ja tilaa sille. Vaihteisto oli kunnossa ja kokeilin ykkönen silmässä pyörittää rengassa ja otti hyvin vastaan. Tätä ennen ei ollut mitään merkkejä että joku olis menossa alakerrassa, ei rahissut tai pitänyt muuta ääntä. Toivottavasti ei tuu kallislasku. Uskaltaakohan tota kokeilla käyntii?

Re: 2-tahti kevytmoottoripyörän koneremontti

11.7.2011 22:45

.
Viimeksi muokannut xtrem3 päivämäärä 12.7.2011 20:30, muokattu yhteensä 1 kerran

Re: 2-tahti kevytmoottoripyörän koneremontti

12.7.2011 11:48

Kun 2-tahdista alkaa piikki heikentyä, ja yläväännöt hävitä, niin vissiin menossa kampuran stefat? sylinteri ja mäntä vaihdettu 800km sitten.

Re: 2-tahti kevytmoottoripyörän koneremontti

12.7.2011 20:29

On Honda alkanut pitämään jännää sivuääntä. Kun on kierroksia yli 3k niin pitää sellasta rikkinäiselle laakerille ominaista ääntä, mutta kun laskee tyhjäkäynnille alle 3k, niin tuo meteli loppuu kuin seinään ja kuuluu terve 2-t moottorin ääni.

Ajattelin et kyllä taitaa olla nyt kampiakselin alalaakeri menossa joten pitäis tässä vähän osalistaa tehdä.
Eli mitä laakereita kannattaa vaihtaa? Koneella ajettu 56 tkm ja alakertaan ei todennäköisesti ole kertaakaan kajottu :s

Mäntäsarjan, männäntapin-neulalaakerin, tiivisteet ja iridium tulpan oon vaihtanut n. 200 km sitten, joten niitä en vaihda.

Tässä on ostoskori Mc-Scatterilta mitä oon kattellu:

-1 x stefasarja Honda NSR125R ´89-02

-1 x kiertokankisarja Honda NSR125 / CRM125

-1 x runkolaakeri vasen NSR125 / CRM125 orkkis

-1 x runkolaakeri oikea NSR125 89-> orkkis

-1 x tiivistesarja Honda NSR125R ´89-02

Yhteissumma: : 201,37€

Eli mitä muuta kannattaisi ostaa? Budjetti on niin pieni, että mitään kytkinlevyjä jne en ala vaihtamaan, kun kytkin kerta pelittää täydellisesti.

Sopiihan nuo Honda nsr 125 laakerit CRM:ään?

CRM myös vuotaa jäähdytysnestettä vaihteistoöljyjen sekaan, niin se korjaantunee tiivisteet vaihtamalla?

Kiitos vastauksista ja myös vinkkejä saa antaa jos keksii!

Re: 2-tahti kevytmoottoripyörän koneremontti

15.7.2011 7:46

Noniin, nyt löytyi hyödyllinen topicci :P

Re: 2-tahti kevytmoottoripyörän koneremontti

15.7.2011 11:53

Vaihtaisin samalla kaikki laakerit sieltä koneesta. Ne ei kuitenkaan maksa paljoa ja on todella tärkeitä osia. Ei sitten tarvii avata alakertaa uudestaan kun sieltä meneekin joku toinen laakeri.

Re: 2-tahti kevytmoottoripyörän koneremontti

15.7.2011 14:31

Noita vaihelootan neulalaakereita ei tartti/kannata, maksaa 70e kappale tai jotai tonnepäi ja ne ei kulu läheskää nii paljo ku normaali laakeri. Ja tosi vittumoises paikas ottaa pois.

Mut voitha sie vaik vetoakselin laakerin vaihtaa ja vaihteistosaki kaikki tavallisen näköset laakeit, ei noi kyl paljoo kulu ku vertaa vaik noihi kampuran laakereihi.

Re: 2-tahti kevytmoottoripyörän koneremontti

15.7.2011 19:08

Niin no lähinnä meinasin vetarin ja kytkimen laakerit. Ei niitä neulaneekereitä kukaan normaali ihminen vaihda. :D

Re: 2-tahti kevytmoottoripyörän koneremontti

18.7.2011 12:05

Miten vaikeata kevarin koneesta olisi itse vaihtaa kampuran laakerit ja jotain stefoja mitä tarvitsee?
Kuinka monta kilometria ajelee alk.peräisellä kampuralla? Paljonkohan liike veloittaa tuosta laakerien vaihdosta vai onko sellainen homma että sen osaa itsekkin? Mitä kaikkea tarvitsee siihen että itse saa vaihdettua? Ja putoaako koneesta jotain kun sen avaa. Rotaxin 122 (vai 123) kone kyseessä.

Re: 2-tahti kevytmoottoripyörän koneremontti

21.7.2011 21:27

hups.. mäntää vaihtaessa jäähdytysnesteeet meni kampikammioon,ja
kun kokeilee käynnistäää hussea niin sytystulppa on ihan märkä jäähdytysnesteestä..
Onko syytä huoleen?
huomenna pitäis varmaa ottaa uus yritys..

Re: 2-tahti kevytmoottoripyörän koneremontti

21.7.2011 22:14

No kannattasko ne ottaa pois sieltä? Heität sen pyöräs ylösalasin.

Re: 2-tahti kevytmoottoripyörän koneremontti

22.7.2011 17:40

Kimmozzi kirjoitti:hups.. mäntää vaihtaessa jäähdytysnesteeet meni kampikammioon,ja
kun kokeilee käynnistäää hussea niin sytystulppa on ihan märkä jäähdytysnesteestä..
Onko syytä huoleen?
huomenna pitäis varmaa ottaa uus yritys..


Laita asetoonia pari ruokalusikallista tulpanreiästä sisään niin kyllä lähtee käyntiin!

Re: 2-tahti kevytmoottoripyörän koneremontti

22.7.2011 22:11

N_iksu kirjoitti:
Kimmozzi kirjoitti:hups.. mäntää vaihtaessa jäähdytysnesteeet meni kampikammioon,ja
kun kokeilee käynnistäää hussea niin sytystulppa on ihan märkä jäähdytysnesteestä..
Onko syytä huoleen?
huomenna pitäis varmaa ottaa uus yritys..


Laita asetoonia pari ruokalusikallista tulpanreiästä sisään niin kyllä lähtee käyntiin!

tollasesta en ookkaa kuullu? :S pitää imee pois ylimääräset nesteet kampikammiosta, sylinteriä irti vaan!

Re: 2-tahti kevytmoottoripyörän koneremontti

1.8.2011 15:23

Paljonkos liike mahtaa velottaa kampuran laakerien vaihdosta ja muovirattaiden vaihdosta? Jos veisi siis pelkän koneen sinne mistä sylkkä irti jne niin että mahd. vähän heillä työtä? itse en lohkoja alkaisi availemaan. Paljonko hintaa tulisi? Osat veisin sinne koneen mukana. :nörtti:
Vai onko mahdottomuus vaihtaa itse noita osia? Ennen en ole kuitenkaan koneesta laakereita vaihtunut`..