Kysymyksiä ja tietoa korjauksesta, virityksestä, kuristusten poistosta, huollosta yms.

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu vain tekniikkaa käsitteleville aiheille, muut aiheet kuuluvat yleiskeskusteluun!

Tällä alueella keskustellaan tekniikasta yleisellä tasolla. Huomaathan että tekniikkakeskusteluille jotka koskevat vain kaksi- tai nelitahtisia malleja on omat alueensa!

Re: Minarelli WR 125 (Yamaha WR125X/R, Husqvarna SMR 125...)

17.5.2015 20:36

Itekkiin mietin että toimiiko tuo, jos on B5 johto katkastu. :nörtti:

Re: Minarelli WR 125 (Yamaha WR125X/R, Husqvarna SMR 125...)

18.5.2015 10:06

Ei kannata vaihtaa pelkästään männänrenkaita, samalla avauksella mäntä vaihtoon niin taas ajaa monta kymmentä tuhatta kilsaa.

Sytkä muutoksen voi tehdä myös kaasarikoneeseen.

Re: Minarelli WR 125 (Yamaha WR125X/R, Husqvarna SMR 125...)

18.5.2015 12:19

Vois tänään kokeilla tota sytytyksen korjausta tohon 180cc riejuun ja sanoo tänne miten vaikuttaa 8)

Re: Minarelli WR 125 (Yamaha WR125X/R, Husqvarna SMR 125...)

19.5.2015 13:51

Nyt alko mietityttämään öljynkulutus. Pyörä oli syönyt öljyä n. 40km matkalla 2,5dl castrollin pullon kyljessä olevaan mittaan. :eek: Ei kai noin suuri määrä ole voinnut palaa koneesta pois noin lyhkäsellä matkalla, kun ei edes pyörä savuta? Katsoin syyläriin ei näkynyt öljyä siellä, eikä näyttäisi vuotavaankaan mistään esim. propusta taikka lohkoista. Öljytkin näytävät olevan itsensä väriset.

Minnekköhän öljyt ovat menneet? :roll:

Saikos 19jonsku tehtyä sytkämodin?

Re: Minarelli WR 125 (Yamaha WR125X/R, Husqvarna SMR 125...)

19.5.2015 15:22

Noin suurella öljynkulutuksella koneen pitää savuttaa tai vuotaa öljyä. Älä aja ennen kun vika on selvitetty ja korjattu. Hyväksyttävissä rajoissa oleva öljynkulutus on 1dl/1000km, jos vie enemmän niin mäntä ja mahdollisesti venttiilivarren kumit vaihtoon.

Re: Minarelli WR 125 (Yamaha WR125X/R, Husqvarna SMR 125...)

19.5.2015 16:49

Tuleeko noi keinuvipujen akselit (4 sivu 188 (ei antanut liittää kuvaa))ihan vetämällä pois ja mitä toi öljy m on kun en siitä englanninkielisestä ymmärtänyt

Re: Minarelli WR 125 (Yamaha WR125X/R, Husqvarna SMR 125...)

19.5.2015 18:58

Tulee pois vetämällä. Jos kasauksessa käytettävää öljyä tarkoitat niin ihan normi moottoriöljyä olen käyttänyt kasauksessa.

Re: Minarelli WR 125 (Yamaha WR125X/R, Husqvarna SMR 125...)

19.5.2015 19:11

Juu, sain sytkämodin tehtyä ja tuli huomattavasti lisää vääntöö 8)

Re: Minarelli WR 125 (Yamaha WR125X/R, Husqvarna SMR 125...)

19.5.2015 19:51

Tietääkö kukaan, mistä sais halvimmalla 183 athenaa tai malossii? :)

Re: Minarelli WR 125 (Yamaha WR125X/R, Husqvarna SMR 125...)

19.5.2015 20:58

Easypartsilta Athena 308e posteineen suomeen!

Re: Minarelli WR 125 (Yamaha WR125X/R, Husqvarna SMR 125...)

19.5.2015 21:39

millä kikalla venttiilit saa irti

Re: Minarelli WR 125 (Yamaha WR125X/R, Husqvarna SMR 125...)

20.5.2015 0:02

Elikkäs onkos kellään tietoa että tarviiko vaihtaa isompi suutin jos viilaa reikälevyä/levyn? Ja saisko kuvan näyttämään että mikä noista johdoista on se B5? Ja riittääkö että sen vain pistää poikki? Pyörä siis HM ;)

Re: Minarelli WR 125 (Yamaha WR125X/R, Husqvarna SMR 125...)

20.5.2015 7:28

Venttiilit saa irti venttiilityökalulla. Auton venttiilityökalu on sellaisenaan liian suuri ja vaatii adapterin väliin.

Ota se reikälevy kokonaan sieltä pois ja katso ekalta sivulta mitkä suuttimet kannattaa vaihtaa. B5 johto löytyy helposti siitä liittimestä, liitinrungossa johdon kohdalla lukee B5... ;)

Betasta katkaistiin johto ja laitoin kutistesukan molempien tynkien päälle ettei johdot ota kosketusta mihinkään.

Re: Minarelli WR 125 (Yamaha WR125X/R, Husqvarna SMR 125...)

20.5.2015 12:44

Itsellä tuli ohje Hemmin mukana B5 johdon katkasemista varten. Ohje oli tosin Italiaksi, josta Google kääntäjällä sain jotain selkoa, että mitä siinä suurinpiirtein kerrottiin sekä mitä tämän johdon katkaisu vaikuttaa. tse en kuitenkaan katkaissut kyseistä johtoa tuolta yläpäästä, vaikka tuossa ohjeessa niin käskettiinkin. Vain liitimen päästä. Lappu kuvassa:
Kuva
Kuva

Reikälevyä ei saa poijes kokonaan, koska tällöin ilmanputsaria ei saa kiinni. Itse suurensin reijät mahollisimman suureksi. Piirsin levyyn ilmanputsaria hyväksikäyttäen viivaa ja suurensin sitten puukolla vuollen viivojen mukaisesti. Viimeistelin viilalla. Kuva otettu ennen viimeistelyä.

Kuva

Suutimista en osaa sanoa, sillä itsekkään hallitse säätämistä aivan täysin. :lol:

Siitä tulikin mieleen, että onko itsellä suutin joko liian pieni vaiko suuri, kun ennen Scalvinin "piikkiä" pyörä nykii vähäsen. Ei tapahdu täyskaasu kiihytyksessä vaan, kun lähtee kiihyttämään esim. 3/4-vaihteella 40kmh vauhdeista. Myös aikasemmin kun ei olla tulossa "piikille" pyörä kiihtyy ilman nykimättä vasta "piikille" tultaessa nykimistä tapahtuu ja sen jälkeen taas kiihtyy hyvin. Neulaan en ole koskenut.

Myös Scalvinin vaihdon jälkeen takalippa on nokeentunut pakoputken edestä. Ei taida liittyä säätöihin? Taitanee olla ihan normaalia ainakin kylmänä käynistäessä pyörä sylkee nokea kätee, kun kaasua kääntää. Nokeentunut varmaa siitä. Ikävänhän näkönen sellainen maitokahvin värinen rantu valkoisessa takalipassa. :roll:

Minkä verran koneessa täytyisi olla puristuksia? Itse sain 4bar, kun pariin kertaan mittasin. Startilla pyöräytin konetta. Kuulostaa kyllä todellä mitättömältä. Kaverilla oli samat 4bar ja kun hän aukaisi koneen sivuäänen takia, oli männän helma ollut murtunut ja öljyrengas poikki. Ääni ei ollut kuitenkaan tullut männästä vaan alakerran väljästä laakerista.

Öljyä pyörä ei ole syönyt tippaakaan 20km aikana. Jotenkin tunnuttaisin, että joku olisi käynyt kaatamassa öljyä koneesta pois... Jos kerta viimeksi söi 40km aikana 2,5dl. :lol:

Re: Minarelli WR 125 (Yamaha WR125X/R, Husqvarna SMR 125...)

20.5.2015 13:23

Ai siinä on tollanen rakenne, siten ei muuta kun reikiin muotoa että saa virtaukset kohdalleen. Ja edelleen, ekalla sivulla on puhetta säädöistä. Ei voi mennä pieleen niiden kanssa 8)

Kun mittasit puristukset niin oliko sulla kaasu täysin auki ja kaasarissa alipaineluisti lukittu yläasentoon, ja onko puolipuristin otettu pois käytöstä? Jos ei ollut niin puristuspaineet on virheelliset. Kaasarissa pitää olla "torvet auki" että kone saa puhdasta ilmaan painemittauksessa. Jos puolipuristin on paikallaan niin silloin puristukset on tota luokkaa, puolipuristin pois käytöstä niin paineiden pitäisi nousta selkeästi.