Kysymyksiä ja tietoa korjauksesta, virityksestä, kuristusten poistosta, huollosta yms.
Alueen säännöt
Tämä alue on tarkoitettu vain tekniikkaa käsitteleville aiheille, muut aiheet kuuluvat yleiskeskusteluun!Tällä alueella keskustellaan tekniikasta yleisellä tasolla. Huomaathan että tekniikkakeskusteluille jotka koskevat vain kaksi- tai nelitahtisia malleja on omat alueensa!
3.10.2012 19:19
EDU96E kirjoitti:Paljonko nopeutta detsillä, jos vakiopytty ja kierroksia 10,5k? Suurin vaihde, välit vakiot eli 16-57..??
Asiallisempi vastaus: Jos takarengas on 110/80-18 niin nopeus on tuolloin teoreettisesti 133,2 km/h
Joku 130 se on luultavasti enskavanteella jokatapauksessa jos kytkin pitää.
Tein huvikseni taulukon itselleni tuosta. Siihen laitetaan renkaan mitat, välitykset ja kierrosluku ja se laskee niiden perusteella nopeuden kutosvaihteella. Kellään tarvetta?
4.10.2012 9:02
Mitä hyötyä siitä teoriasta on? Kuskin paino vaikuttaa erittäin radikaalisti, ilmanvastus,kuinka väljä kone jne. Niin ei voi esittää mitään tarkkaa huippunopeutta. Noin lukuja voi tietenkin antaa.
4.10.2012 10:56
Clutch kirjoitti:Ootko tosissaan noin vajaa?
Kokeilemalla se selviää. Kaikki pyörät on yksilöitä ja muutenkin huippunopeus on kiinni monesta tekijästä.
Kerroppas millä sen nyt kokeilen? Jos lukaset pari viestiä ylempätä, huomaat, että nopeusmittarin vaijeri on poikki.. Mitään GPSää ei nyt ole käytössä ja muutoksia tehty sen aikana, kun mittari ei ole ollut toiminnassa, joidenka pitäisi vaikuttaa nopeuteen.
Toki pyörät on yksilöitä, MUTTA se johtuu täysin siitä, mitä muutoksia niihin on tehty. Kone on aina kone, toimii ennakoidusti ja suunnitellusti. Jos on kaksi samalla tekniikalla olevaa pyörää, molemmat täysin kunnossa ei nopedessa ole eroja kovin paljoa.
Kiitoksia Finland.
E; Ja ennen meni n. 125, mutta nyt on(pitäs olla) säädöt vähän paremmassa jamassa.
4.10.2012 16:43
Clutch kirjoitti:Mitä hyötyä siitä teoriasta on? Kuskin paino vaikuttaa erittäin radikaalisti, ilmanvastus,kuinka väljä kone jne. Niin ei voi esittää mitään tarkkaa huippunopeutta. Noin lukuja voi tietenkin antaa.
No jos takarengas ei sudi, kytkin ei luista, takarenkaan ympärys ja kierrosluku on täysin oikeita niin tosta laskusta tulee tasan oikea vastaus.
Noissa nopeuksissa tuo takarenkaan pito alkaa vähän vaikuttaa ja saattaa sipaista jonkinverran pois nopeudesta.
Jos vähän ajattelee niin tajuaa kyllä, että moottorin kierrosluku on täysin verrannollinen takarenkaan kierroslukuun ja sitä kautta nopeuteen kunhan tietää välityssuhteet.
4.10.2012 18:22
Niin, kuskin paino, ilmanvastus, väljä kone vähentää kierroksia.
4.10.2012 23:10
No mikäs sitten sitä kierroslukua vähentäisi?
Jos Edu olisit antanut arvoja entisistä tarkoista huippunopeuksista tietyillä välityksillä,niin sen pystyisikin laskemaan teoreettisesti.
Muutenkin äärimmäisen jonnea edes välittää huippunopeudesta jos on enskan hommannut. Silloin on valinnut väärän pyörän.
6.10.2012 23:05
Totasnoin, uskaltaako kytkimenpuoleisen mutterin alla olevan aluslevyn jättää pois, mutteri siis "lukitsee" kampiakselin päässä olevat rattaat. ??? Ja vaikuttaako vapaavalon anturi jotenkin kipinän saantiin, tuli tuo anturikin hajotettua...
8.10.2012 19:41
Siis mitä vittua? Tänään kävi detsi laihalla kun ajelin kouluun, lämmöt rupes nouseen ja booas. Sitten ajelin ryypyllä ja toimi ihan ok, mitä nyt rikkaalla kävi.. booaili jälleen
Sitten tuli hyppytunti, koitin käynnistää ja sai polkasta 5-6kertaa normaalin 2sijaan ja laihalla kävi..
Kun tulin hyppytunnilta pois, nii ei meinannu käynnistyä, poljin hiton kauan ja loppujenlopuks lähti ilman ryyppyä, kävi kai rikkaalla, tai sitten kerkesi jo lämmetä, mutta jokatapauksessa poljin varmaa 35kertaa.
Nyt toimii kohtuullisesti, tosin jos alle 4k kierroksia vääntää kaasun nopeasti pohjaan booaa. Ajoss kuitenkin pelaa aika hyvin, lämmöt normaalisti motarillakin kunnossa, kiertää 10,5k suurimmalla vaihteella. Mikä tuota riipoo?
Nyt on tekniikkana Giannnelli, viriläpät, ilmansuodatinaukko avarrettu n. 2kertaiseksi normaaliin nähden, suutin 320 ja neula nostettu keskiasennosta 1ylöspäin.
Imuvuoto voi pienehkö olla, tosin ei paha ollenkaan, kun ei kierroksetkaan jää leijumaan, joskus laskee silleen vähän normaalia hitaammin.
Testasin laittaa teippiä putsariin, vapaalla kun kierrättelin kierti mukavasti, mutta ajossa tuntui tukkoselta..
MIKÄ TUOTA RIIPOO??
11.10.2012 14:04
Ajoin tossa koulusta kotiin ja oli sen jälkeen tarkotus lähtä ajeleen DT:llä, mutta ei lähtenykkään käyntiin. Toimi ihan ongelmitta ku ajoin kotiin. Kipinä OK ja bensaa saa? Missä vika?
11.10.2012 17:18
tankki tyhjä? kakstatahdit
No mutta koitahan kuitenki vaihtaa tulppa, vaikka antaa kipinää koneen ulkopuolella, niin voi olla että sylinterisää kun eri paineet niin ei enää toimikkaan.
EDU: bensaletkussa reikä? Tulppa? Kaasarissa roskia? Imuvuoto nyt vaikuttais kylläkin todennäköisimmältä.
11.10.2012 20:47
Aikaisemmin kirjoittelin Yamaha DT200WR käyntiongelmasta, epäilin sähkövikaa mutta nyt sain selville että saa liikaa bensaa ja tukehtuu sen takia.
Eli oireet on sellaiset että lähtee käyntiin kylmänä ja tukehtuu noin minuutin päästä. Kun bensaa säännöstelee bensa hanalla niin ei tukehdu. Sen verran testasin että neulaventtiili toimii kaasarissa. Miten käyttäytyy jos läpät on poikki? Tuli vaan mieleen kun viime kesänä kasasin konetta että läpät oli muovia ja olivat parhaan päivänsä jo nähnyt.
11.10.2012 23:06
Jos olis poikki tai raottaisivat ei varmaan mitenkään lähteisi käymään. Putsaa ja tarkasta kaasutin uudestaan vaan.
11.10.2012 23:34
Samalla kun avaat kaqsarin niin tsekkaa läpät, ei ole iso vaiva ja saat yhden vian poissuljettua.
13.10.2012 11:27
Kyllä se paskoilla läpilläki saattaa toimia vielä jotenkin mutta käyntiinlähtevyys ja tyhjäkäynti tuottaa hivenen ongelmia
Itellä oli tässä jamassa Dt:n läpät ja ei vaikuttanu tehoihin edes hirveesti, mutta tyhjäkäynti ja käynnistyvyys hävis..
13.10.2012 14:42
Noniin selvisi mikä oli Yamahassa vikana. Läpästä puuttui palanen.
Eipä tullutkaan tutkittua kun koko sähköpuoli ensin läpi, no pääasia että selvisi.
Läpistä puuttuu rajottimet, pitäisköhän sellaset hankkia kun uutena ne on varmasti ollu?