Kysymyksiä ja tietoa korjauksesta, virityksestä, kuristusten poistosta, huollosta yms.

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu vain tekniikkaa käsitteleville aiheille, muut aiheet kuuluvat yleiskeskusteluun!

Tällä alueella keskustellaan tekniikasta yleisellä tasolla. Huomaathan että tekniikkakeskusteluille jotka koskevat vain kaksi- tai nelitahtisia malleja on omat alueensa!

22.7.2010 18:04

miten säätää neulan sokkaa, missä se sijaitsee? :nolo:

22.7.2010 19:23

Rutti kirjoitti:Mikä kaasari ois paras hussee 06vm tt.
32mm vai 34mm? :D


ota 34


Viltssu kirjoitti:AUTAKAA!! Mikähän detsillä on kun ei suostu kaynnistyy? Löin siihen isomman kaasarin kiinni (35mm Mikuni)neula on toisiksi alimmaisessa lovessa. Kun yritän käynnistää niin lähtee pariksi sekunniksi käyntiin ja sitten sanoo boooooooooooooooooooooo.Mitä pitäs tehä? :nolo:
Saako se nyt liikaa bensaa vai mitä :eek:

liika vähän bensaa jos buuaa... säädä sitä neulaa vielä tai sitten muuten säädät sitä kaasaria


cc94 kirjoitti:miten säätää neulan sokkaa, missä se sijaitsee? :nolo:

:lol: j´juu.. niin kaasarin ylin läppä irti. johon menee siis kaasu vaijeri. sieltä tulee luistin ja ota vaikka kaasuvaijeri pois paikoiltaan niin saat sen neulan helpommin kätees. sitten se neulan sokka pihdeillä irti ja takas pihdeillä jos käsin et saa.

24.7.2010 20:45

kysynpä täälläkin.. onko kellään tullu koneesta rahisevaa ääntä suunnilleen 6k~ kierroksilla pintakaasulla ajettaessa, omasta deeteestä tulee sellaista ääntä, eikä vaikuta onko ykkös vai kutosvaihde. :|

2.8.2010 18:00

mitä eroo kisakireellä koneella ja katulussulla koneella on? miten kotarista saa enemmän siis tehoo. mitä eroo koneellisesti?

3.8.2010 14:38

Tuli tässä mieleen, että minkä takia 2t piikeissä mäntä kuluu noin nopeasti? Esimerkiksi vanhoissa autoissa, joissa oli 2t moottori mäntä kesti 100k-200k.

3.8.2010 15:14

Ihasproblem kirjoitti:Tuli tässä mieleen, että minkä takia 2t piikeissä mäntä kuluu noin nopeasti? Esimerkiksi vanhoissa autoissa, joissa oli 2t moottori mäntä kesti 100k-200k.

Ja autoissa kierroksetkin yhtä usein 12Krpm tai sitä lähellä ja viritysastekin (litratehona) sama ? ;)

3.8.2010 15:30

Niin, mutta kierrosluvut eivät täysin selitä tätä.

Kevarin mootttorin kierrokset ovat karkeasti ajatellen 2 kertaa suuremmat kuin auton, joten kun pyörällä on ajettu puolet matkasta autoon nähden mäntä on liikkunut saman määrän (jos oletetaan että iskun pituus on sama). Eikö? Tämä tarkoittaisi, että männällä pitäisi päästä 50k-100k kilometriä.

Ja sitten tämä viritysaste. Otetaan esimerkiksi BMW käyttämä 2l turbodiesel moottori. 170hv, 4 sylinteriä.
2l/4 sylinteriä=0,5l eli 500cc
170hv/4 sylinteriä=42,5hv per sylinteri

500cc=42,5hv/500
1cc=0,085hv*125
125cc=10,625hv

Eli, heitto on vain 4,375hv ja samalla moottorilla ja sen männällä voi ajaa 150k-200k kilometriä.
Niin ja se litrateho on 85hv.

Otetaan nyt vielä huomioon, että moottori on viritysasteeltaan normaalilla tasolla, eikä se ole mikään nuhapumppu.

Olen pätenyt!

3.8.2010 15:40

Vaikka kierrokset ovat 2kertaiset, kuluminen saattaa olla monikertaista. Vähä sama juttu kuin ilmanvastuskerroin.

3.8.2010 16:46

LaneKit kirjoitti:Vaikka kierrokset ovat 2kertaiset, kuluminen saattaa olla monikertaista. Vähä sama juttu kuin ilmanvastuskerroin.

Jeps. Voitelulta kysytään enemmän. Asiassa on aika paljon muitakin seikkoja. Iskusuhde vaikuttaa mäntänopeuteen, niin pelkkiin kierroslukuihin tuijottamalla ei voida sanoa mitään lopullista, jne.. jne.. Tarkoitus ei ollutkaan laittaa niitä seikkoja, joista se johtuu. En katsonut tarpeelliseksi korostaa sanoin "muun muassa".

3.8.2010 20:09

Selvä, kiitos vastauksista.

Tuota kulumista verrattuna kierroksiin en tiennyt, ajattelin liian mustavalkoisesti.

21.8.2010 3:22

Minkä kokoska suutinta pitäs laittaa kmx ku on gianellin tehari? Ja osaako joku sanoo mikä vikana kun koittaa ajaa tasakaasulla hetken ni pyörä alkaa "tökkimään" eikä kiihdy kovinkaan hyvin? Pyörä ollu tallissa noin 2vk ja ei oo mitään ideoita et mikä auttas :|

21.8.2010 10:53

Tocardo kirjoitti:mitä eroo kisakireellä koneella ja katulussulla koneella on? miten kotarista saa enemmän siis tehoo. mitä eroo koneellisesti?

Sylinteri. Esim. piikkisen katuhussen sais kisakoneeks vaihtamalla WR:n sylinterin, mutta ne lohkot on tehty vähän erilaisiks et niitä ei voi vaihtaa.

21.8.2010 22:06

Sylinteri, pakoputki,kaasutin ja läpät.

22.8.2010 1:23

Jos tyhjäkäynnillä pistää täyskaasun pohjaan, ja se booaamalla meinaa sammua, onko vika Pääsuuttimessa, tk-suuttimessa, kaasarin säädöissä vai neulassa?
Kyseessä Dt 125, vakio kaasari, jossa 290 pääsuutin, 30tk-suutin, neula keskimmäs loves ja tötsä auki.

22.8.2010 3:39

Kaasarin säädöissä, kaikki mitä mainitsit on kaasarin säätöjä.. Ite koittaisin isompaa tk suutinta.