Kysymyksiä ja tietoa korjauksesta, virityksestä, kuristusten poistosta, huollosta yms.

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu vain tekniikkaa käsitteleville aiheille, muut aiheet kuuluvat yleiskeskusteluun!

Tällä alueella keskustellaan tekniikasta yleisellä tasolla. Huomaathan että tekniikkakeskusteluille jotka koskevat vain kaksi- tai nelitahtisia malleja on omat alueensa!

Re: Valoista (xenon)...

21.11.2011 18:23

minkä kantanen xenon menis helposti ktm maskiin?

Re: Valoista (xenon)...

29.11.2011 15:33

moro, oisin tommosta h4. bixenon settiä 125 dtseen vm. 04seen laittamassa,nii toimiiko jos vaan kytkee niihi entisiin lyhyt/pitkä johtoihin?vai miten suosittelette?

Re: Valoista (xenon)...

29.11.2011 15:38

akkuun johdot kiinni

Re: Valoista (xenon)...

29.11.2011 15:48

kuinka saan sillon toimimaan lyhyet/pitkät?

Re: Valoista (xenon)...

29.11.2011 20:25

Rele.. Googlella löydät varmasti kytkennän.

Re: Valoista (xenon)...

29.11.2011 21:12

proppu kirjoitti:Rele.. Googlella löydät varmasti kytkennän.

Paitsi jos pitkille ja lyhyille tulee magneetolta virta joka ei ole täydellisesti tasasuunnattua ja ei ole tyhjäkäynnillä 12V niin eipäs toimikaan normi rele.

Mutta jos en väärin muista niin ainakin pitkille tulee piikkidetsissä akulta, lyhyistä en tiedä. Kaverilla meni H4-2 polttimolla oleva ihan suoraan vanhan H4:sen paikalle.

Re: Valoista (xenon)...

3.12.2011 16:16

Olen tutkinut että miten saisin kotariin xenonit, mutta joka paikassa vähän eri tietoa. Eli jos joku asiasta enemmän ymmärtävä kertoisi miten kotariin saisi xenonit kiinni?

Re: Valoista (xenon)...

3.12.2011 23:52

selleri kirjoitti:Olen tutkinut että miten saisin kotariin xenonit, mutta joka paikassa vähän eri tietoa. Eli jos joku asiasta enemmän ymmärtävä kertoisi miten kotariin saisi xenonit kiinni?

Laittamalla akun.

Re: Valoista (xenon)...

10.12.2011 2:03

Riejutherocket kirjoitti:Kellään kokemusta näistä?. Mietiskelly jos laittais V-Faceen xenonia kiinni, ja toi olis just hyvä et ois vaan pitkissä xenonit.

Testaa,Audi TT:n xenonit vois mennä. ;)

Re: Valoista (xenon)...

18.12.2011 19:43

Mikäköhän hussen ajovaloissa on? Siihen on pistetty xenonit, ja aina kun laitan valokatkasimesta sen viimesimmän asennon (jossa pitäs pitkät tai lyhyet palaa) niin näkyy vaan sininen nopea välähdys :x . Vähä aika sitten oli sama homma siinä mutta katkasin valot ja annoin olla tyhjäkäynnillä siinä vähän aikaa ja napsautin taas valot päälle niin toimi taas kunnolla :eek: Ei siis pala siellä umpion toisella puolella mikään muu kun himmeä normi valo (mikä lie nimeltään onkaan) Mistä etsiä vikaa?

Re: Valoista (xenon)...

19.12.2011 21:44

Kumpikohan kannattaisi ostaa mieluummin xenon+halogeeni-polttimo vai molemmat xenoneja, kestäisi ainakin akku paremmin jos lyhyet olis halogeenit?

Re: Valoista (xenon)...

19.12.2011 21:51

Poliisit ainakin vähemmän kiinnostuvat jos ajat vastaan halogeenipolttimolla ja xenonit lyhyissäkin tuppaa joskus häikäisemään aika paljon kun umpiot eivät ole suunniteltu niille. Akun keston kannalta sillä ei ole mitään seksuaalista merkitystä onko valona 35W halogeeni vai 35W xenon :D Virta on sama.

Re: Valoista (xenon)...

19.12.2011 23:35

Riejutherocket kirjoitti:Kellään kokemusta näistä?. Mietiskelly jos laittais V-Faceen xenonia kiinni, ja toi olis just hyvä et ois vaan pitkissä xenonit.


Oletko jo laittanut kiinni? Itselläni WR jammussa Halo maski jossa sama umpio. Laitoin vastaavan sarjan ja en itse oikein innostunut. Halogeeni ja xenon häikäisevät molemmat todella paljon. Eli tuottavat hajavaloa. Myös xenonilla muodosti normaali valokeilan yläpuolelle n. 5 metriä korken V:n mallisen hajavalokeilan :roll: . Suosittelisin ennemmin asentamaan bi-xenonit eli H4-3 polttimolla varustetun sarjan. Tässä mallissa on lyhyet ja pitkät ja valojen vaihto tapahtuu sillä että kun kytket lyhyiltä pitkille, niin polttimen kannassa oleva solenoidi vetää polttimoa taaksepäin jolloin valo vaihtuu pitkäksi. Ja tämä malli ei esimerkiksi lyhkäsillä häikäise vastaantulevia, mutta antaa kuitenkin kolminkertaisesti valoa tielle. Suosittelen sinulle ja muillekkin. 8)

Itselläni kiinaxenoneista jäljellä vain ballastit. Vaihdoin pyörään tuon H4-3 mallisen "bi-xenon"polttimon. Vaati vähän askartelua, koska pelkän polttimon mukana ei tule esimerkiksi tälle polttimolle tarkotettua relettä joka ohjaa solenoidia. Joutui vetämään pitkiltä johdot releelle joka ohjaa kytkeytyessään sitten virran ballastille ja polttimon solenoidille joka vetää polttimon taakseppäin. Ja myös aikareleen laitoin että ei valoja vaihdettaessa missään vaiheessa häviäisi virta ballastilta että ei sitten alkaisi valo räpsymään. :nörtti:

Mutta taas sen näki että hyvä ja halpa ei kohtaa. Helpointa maksaa viiskymppiä enempi ja ostaa samantien kunnon H4 bi-xenon sarja jossa tulee kaikki tarvittava mukana että ei tarvitse alkaa itse duunaamaan. Ellei nyt sitten tykkää värkätä niinku minä :lol:

Re: Valoista (xenon)...

19.12.2011 23:39

toi halogeenilamppu ei taida olla mikään vaihdettava tuollasissa? kun tavallinen lamppu kuluu paljon nopeempaa kun xenonit :/

Re: Valoista (xenon)...

19.12.2011 23:45

Aleksi__ kirjoitti:Kumpikohan kannattaisi ostaa mieluummin xenon+halogeeni-polttimo vai molemmat xenoneja, kestäisi ainakin akku paremmin jos lyhyet olis halogeenit?


Älä osta H4-2 (eli xenon+halo). Nämä halppismallit tuottavat hajavaloa niin paljon että valoa ei tule tiehen sen enempää kuin kunnollisella H4 halogenillakaan (esim. Phillips X-tremevision). Ei myöskään kannata ostaa H4-4 (xenon-xenon), koska lyhyiltä pitkille vaihdettaessa tulee aina se sytytysvaihe ja valolla menee hetki kirkastumiseen vaihdon jälkeen. Virrankulutuksen kannalta ei ole loppuenlopuksi väliä onko sulla halo vai xeno. Xeno vie enemmän virtaa sytytys vaiheessa mutta huom! vain hetkellisesti. Sen jälkeen sen virrankulutus on jopa aavistuksen pienempi kuin halon. Itse mitannut 35w xenonin vievän lämmenneenä 3amp ja vastaavan halogeenin vievän 4-5amp... Paras vaihtoehto on tuo edellisessä viestissäni mainitsema H4-3 Bi-xenon jossa xenon polttimo ei sammu lyhyiltä pitkille vaihdettaessa ja päinvastoin. Vaan polttimon kannassa on solenoidi joka pitkille vaihdettaessa saa virtaa ja vetää kiinni eli polttimoa taaksepäin jolloin valot muuttuvat pitkiksi. Sarja maksaa perikymppiä enemmän Kiinassa ja Suomessa hieman enempi... Yhtä helppo asentaa kuin nuo muutkin xenon sarjat... Blug and play 8)